Testy

Nový Opel Astra ako plug-in hybrid? Nebojte sa ísť do toho, môžete ušetriť tisíce

Opel Astra Hybrid
Nový Opel Astra uta pozornosť všade kam príde. Dizajnovo sa podaril na jednotku.

Poslednú časť nášho trojdielneho seriálu o novom Opel Astra venujeme jeho vrcholnej verzii s najvyšším výkonom. Už sme sa pozreli na to či nová Astra môže byť dobrým autom pre začiatočníka, ale aj na to, ako sa dá kľúčový model nemeckej značky nakonfigurovať.

Teraz si bližšie priblížime novinku pod kapotou Astry, ktorou je plug-in hybridný pohon. Ten umožňuje aj kompletne elektrickú jazdu s dojazdom až 61 kilometrov. Nejde pritom ani zďaleka o prvý elektrifikovaný motor pod kapotou tohto modelu.

Elektrifikácia Made in 90’s...

Ak si myslíte, že elektrické a plug-in hybridné autá sú len výdobytkom modernej doby, mýlite sa. Hovoria vám niečo modely Opel Astra Impuls 2 a Impuls 3? Opel v 90. rokoch koketoval s možnosťou elektrifikácie svojich áut v dôsledku vtedajšieho dopytu. Elektrické autá sa stávali čoraz viac zaujímavé a veľkí výrobcovia o nich začínali otvorene hovoriť.

Aj preto už v roku 1990 Opel predstavil model Kadett s označením Impuls 1. Išlo o legendárne auto, ktoré však pod kapotou nemalo spaľovací motor, ale elektromotor. Jeho výkon bol síce len skromných 16 kW, no na 70 kilometrový dojazd v meste bez problémov postačoval.

Opel Astra Hybrid
Opel Kadett Impuls 1 bol prvým novodobým elektromobilom značky. Jeho počiatok siaha do skorých 90. rokov minulého storočia.

O dva roky neskôr sa elektrina dostala aj pod kapotu Astry. Konkrétne Astra Caravan dostala sériu s označením Impuls 2, čo bola prirodzená evolúcia elektrického pohonu Kadettu. Impuls 2 si jednak polepšil výkonovo a taktiež aj dojazdom. Trojfázový elektromotor dosahoval maximálny výkon až 45 kW, čo pri pohľade na vtedajšie motorizácie bolo úplným štandardom. Batérie typu NiCd, ktoré boli umiestnené v prednej a v zadnej časti vozidla mali kapacitu 15 kWh a umožňovali dojazd 80 kilometrov.

Opel Astra Hybrid
Prvou elektrifikovanou Astrou bola Astra Impuls 2 z roku 1992. Postavená na základe vtedajšieho modelu Astra Caravan, avšak pod kapotou s elektromotorom s výkonom 45 kW.
Zdroj: Car Pixel

Prvý hybrid

Ďalším krokom k počiatkom elektrickej budúcnosti Oplu bola Astra Impuls 3. Tá dostala nové batérie typu NaNiCl, ktoré boli uložené v prednej a zadnej časti. Kvôli novej konštrukcii dosahovali kapacitu až 26 kWh, avšak ich pracovná teplota bola až 300 stupňov Celzia. Výkon elektromotoru klesol o 3 kW v porovnaní s Astrou Impuls 2, avšak dojazd sa predĺžil až na 140 kilometrov.

Práve Astra Impuls 3 je akýmsi predchodcom hybridných modelov Opel. Je to z toho dôvodu, že na udržanie prevádzkovej teploty akumulátoru bol využitý malý benzínový motor. Dnes, keď Astra prichádza s paralelným plug-in hybridným ústrojenstvom, môžeme pokojne hovoriť o tom, že jeho základy boli položené už v 90. rokoch.

Opel Astra Hybrid
Opel Astra Impuls 3 môžeme považovať, za prvé hybridný Opel. Spaľovací motor mal v tomto prípade za úlohu zohrievať batérie na prevádzkovú teplotu 300 stupňov.
Zdroj: FavCars

Moderný plug-in hybrid Astra

Novinka v ponuke motorizácií Opel Astra stavila na spojenie benzínového štvorvalcového turbomotora 1,6 TURBO s výkonom 110 kW a elektromotora s výkonom 81,2 kW.

Nechýba ani väčšia batéria umiestnená na dne batožinového priestoru. Batéria v kufri pritom uberá z batožinového priestoru len 70 litrov. Jeho objem je tak 352 litrov. Kapacita akumulátora je 12,4 kWh a podľa normy WLTP by mala vystačiť až na 61 čisto elektrických kilometrov. Takéto spojenie zabezpečuje systémový výkon na úrovni 133 kW a 360 Nm krútiaceho momentu. Na predné kolesá sa táto sila distribuuje vďaka 8-stupňovej automatickej prevodovke.

Ak vám v batériách, ľudovo povedané, dôjde šťava, nemusíte hľadať najbližšiu nabíjačku. Výhodou plug-in hybridu je, že dokáže pracovať ako čisto spaľovacie auto, ako hybridné auto alebo ako rýdzi elektromobil. A ak už ale predsa len chcete vyhľadať pomoc verejnej alebo domácej nabíjacej siete, Astru môžete nabíjať striedavým prúdom z domácej zásuvky s výkonom 1,8 alebo 3,7 kW. Taktiež môžete siahnuť aj po wallboxe alebo verejnej nabíjacej stanici, kedy sa nabíjací výkon zvýši na 7,4 kW. Doma teda auto nabijete bez problémov cez noc za najlepšiu tarifu a za 7 hodín a 5 minút nabíjania máte batérie naplnené. Wallbox a verejná nabíjačka tento proces urýchlia na 3 hodiny a 50 minút.

Opel Astra Hybrid
Opel Astra vsádza na paralelný plug-in hybridný pohon. V prednej časti sa nachádza spaľovací motor 1,6 TURBO a elektromotor a vzadu je batéria s kapacitou 12,4 kWh.

Jazdí (takmer) zadarmo

Odmenou za kúpu plug-in hybridu nebude samozrejme len možnosť jazdy kompletne bez emisií. Samotné spojenie spaľovacieho a elektrického motora má za následok kombinovanú spotrebu na úrovni len 1,1 litra na 100 kilometrov. A to už určite stojí za počiatočnú investíciu, čo poviete?

Kto je šikovný, ten môže nabíjať na bezplatných nabíjacích bodoch a prevádzkovať tak Opel Astra PHEV celkom zadarmo. Verte či nie, stále je to celkom reálne.

Astra je v tejto verzii pohonu dostupná hneď vo štvorici výbav, ktoré kopírujú jej klasickú verziu. Okrem úplného základu s názvom Astra, ktorý v plug-in hybridnej verzii absentuje, tu máme stupne výbavy Edition, Elegance, GS Line a Ultimate. Cena pritom podľa aktuálne dostupného cenníku štartuje na 33 990 €. Avšak, je možné využiť bonus vo výške 1 500 €, ktorý finálnu čiastku znižuje na 32 490 €.

Opel Astra Hybrid
Vstavaná nabíjačka v Opel Astra môže mať výkon až 7,4 kW. Auto tak na z 0 na 100% nebijete za 3 hodiny a 50 minút.

Naša ideálna konfigurácia Opel Astra PHEV

No a po akej výbave siahnuť? Detailné preštudovanie cenníku a krátka práca s konfigurátorom nás opäť dostali do výbavy GS Line. Jej cena v konfigurátore Opel, ktorý je dostupný na stránkach výrobcu, štartuje na čiastke 35 490 €.

Nakoľko ide o ekologické auto, rozhodli sme sa siahnuť po bielej farbe White Jade s príplatkom 200 €. GS Line si vyberáme zas a znovu preto, lebo interiér tejto výbavy obsahuje všetky prvky, ktoré si želáme, navyše má viaceré moderné prvky a asistenty už v štandarde. Konkrétne z pohľadu interiéru hovoríme o čalúnení Alcantara Sport, sedadle vodiča a spolujazdca s ergonomickým štandardom AGR a vyhrievaných predných sedadlách a volante.

Radi si priplatíme aj za svetlomety IntelliLux LED Pixel (1 100 €), ťažné zariadenie (650 €) či systém na sledovanie kvality vzduchu (100 €). V plug-in hybride nesmie chýbať ani palubná nabíjačka s výkonom až 7,4 kW (500 €).

Napokon posledné dva prvky príplatkovej výbavy sú Drive Assist 2.0 AT (800 €) s možnosťou pokročilejšieho tempomatu či automatického prechádzania medzi jazdnými pruhmi a 18-palcové disky kolies Pentagon – Diamond Cut (240 €).

Opel Astra Hybrid
Jednoducho neprehliadnuteľný. Aj to je nový Opel Astra.

Bohatá výbava

Možno sa pýtate prečo nesiahneme po lepšom infotainmente alebo vstavanej navigácii. Odpoveď je pomerne jednoduchá. Opel ako jedna z mála automobiliek už do základných konfigurácií Astry dodáva 10-palcový digitálny prístrojový štít s rovnako veľkým displejom infotainmentu.

Nechýba ani podpora Android Auto či Apple CarPlay. Tým pádom vám stačí svoj smartfón prepojiť s autom a mapové podklady celého sveta máte okamžite k dispozícii vo vysokej kvalite.

Celková cena za našu konfiguráciu je 39 080 €. Ide teda o sumu, za ktorú sa bežne autá tohto typu predávajú. Výhodou Astry je však bohatá základná výbava a dizajn, ktorým sa jednoznačne od ostatných majiteľov plug-in hybridov odlíšite. Paradoxne však Astra Hybrid žiadnym spôsobom neupozorňuje na to, čo má pod kapotou. Jedinou odlišnosťou sú dvierka „nádrží“ na oboch zadných blatníkoch.

Prečítajte si aj:


Prvý test Opel Astra 1.5 CDTI: Keď realita víťazí nad predsudkami

ERIK STRÍŽ


Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

František Dibarbora a Tomáš Holý vo filmoch v časoch svojej najväčšej slávy.
Magazín

35 rokov od tragédie: Františkovi Dibarborovi sa stal osudným Prístavný most v Bratislave. Tomáš Holý prišiel o život len ako 21-ročný.

Niekedy je za autonehodou celý životný štýl motoristu, inokedy je to len nešťastná zhoda náhod, počas ktorej prídu o život nevinní ľudia bez ohľadu na to, čo predtým robili alebo akí boli. Hercov, ktorí tragicky zomreli v dôsledku autonehody a ktorých si svet dodnes pamätá ako legendárnych umelcov, je viac, v našom regióne sa najčastejšie spomína na Františka Dibarboru, ale aj na českého herca Tomáša Holého.