TEST: SEAT Arona FR Family 1,0 TSI 6G je autom do pohody. Má nejaké chyby?

Ak sa pozriem spätne do tabuliek s testovanými autami na tento rok, zistím, že SEAT Arona sa v nich vyskytuje pomerne často. Rok 2022 som začal z pohľadu testovania práve Aronou, ktorú som si mohol vyskúšať vo verzii Xperience s litrovým motorom v kombinácii so 7-stupňovou prevodovkou DSG. Pred tým som mal k dispozícii aj Aronu s pohonom na CNG a nedávno sa kolega zviezol na malom Španielovi s [vrcholným motorom 1,5 TSI](https://www.autoviny.sk/testy/123883/test-seat-arona-15-dsg-v-meste-to-nekonci). Malý crossover od SEATu teda patrí k častým testovacím artiklom. Má to však svoje opodstatnenie.

V teste sa už nebudem zameriavať na dizajn auta a na novinky, ktoré so sebou priniesla nedávna modernizácia. Každý kto sa o Aronu zaujíma, má tieto informácie v malíčku a kto nie, môže si ich prečítať v našich predchádzajúcich tohtoročných recenziách. Skôr sa na auto zameriam z pohľadu pocitového. Recenziu sa budem snažiť viesť v zmysle toho, čo Arona ponúka a prečo je na našom trhu tak obľúbená. Keďže mám už nejaké skúsenosti aj s inými motorizáciami, nevyhnem sa ani porovnaniu. A to predovšetkým s rovnakým motorom v kombinácii s automatom.
### Ideálna kombinácia
Práve v teste Arony s litrovým motorom a prevodovkou DSG, ktorý vyšiel [17. februára 2022](https://www.autoviny.sk/testy/123399/test-modernizovany-seat-arona-vyrazne-dospel-a-urcite-si-zasluzi-vasu-pozornost) som uviedol jednu vetu. „*Osobne by som možno siahol po inej motorizácii.*“ V prvotnej recenzii som nemal problém s motorom. Litrové TSI je pomerne jednoduchý a spoľahlivý motor, ktorý mnohých neprajníkov už viackrát prekvapil svojim prejavom. **Skôr mi nesedelo jeho spojenie s prevodovkou DSG, ktorá má už nejaký ten čas nahraný veľmi „ekologický“ softvér**. Naň som sa koniec-koncov sťažoval aj pri teste [Škody Kodiaq RS](https://www.autoviny.sk/testy/123715/test-skoda-kodiaq-rs-je-jedno-z-najlepsich-aut-koncernu-tato-vec-ma-ale-skutocne-rozculovala) či dokonca aj pri jazdení s [CUPRA Formentor TDI](https://www.autoviny.sk/testy/123765/test-cupra-formentor-tdi-ked-sa-z-benzinovej-bestie-stane-naftovy-baranok). Preto som bol rád, že som dostal možnosť otestovať si tento motor v Arone aj v spojení s manuálom. A musím povedať, že som bol milo prekvapený.

Ono by sa mohlo zdať, že 81 kW výkonu a 200 Nm krútiaceho momentu, ktoré sú vyžmýkané z litrového trojvalca sú málo. Nie je to tak. **Keď zoberieme do úvahy fakt, že Arona v tejto výbave má maximálnu celkovú prístupnú hmotnosť len 1 690 kg, pričom skutočná hmotnosť je len 1 261 kg dostávame skutočne zaujímavý pomer**. Navyše vďaka 6-stupňovému manuálu dokážete auto podržať vo vyšších otáčkach a pracovať tak s výkonom podľa svojej potreby.
### Manuál lepší ako automat?
**Litrový agregát sa pritom nebojí vyšplhať aj do vyšších otáčok, čo však na druhú stranu môže mať negatívny zvukový prejav trojvalca**. Celkovo je však živý a aj so zaťažením štyrmi cestujúcimi si dokáže hravo poradiť. Stupne prevodovky sú uložené celkom logicky a aj keď vás systém malým upozornením v meste núti zaradiť šestku, viete sa aj na štvorke držať optimálnom spektre otáčok. **Práve neustále podtáčanie motora bolo niečo, na čo som sa v teste Arony s litrovým TSI v kombinácii s prevodovkou DSG najviac sťažoval**. Paradoxom pritom je, že zatiaľ čo ekologicky nastavený automat dokázal **v meste jazdiť za** 7,2 litra, s manuálom sa to dá aj za **sedem**. **Diaľnica** Arone s litrom vyslovene chutila a auto na nej bolo ako ryba vo vode. To sa samozrejme odrazilo aj na spotrebe, ktorá **bola príjemných 6 litrov**.

No a napokon okresky. V pôvodnom teste som chválil hnacie ústrojenstvo za ekonomickú jazdu na tomto type ciest. Tentokrát to musím urobiť opäť. **Či s automatom alebo s manuálom, okresky sú za 5**. Namerané hodnoty pritom pochádzajú z čerstvého auta. Keď som si Aronu na test preberal mala najazdených len 16 kilometrov. A ako niektorí radi hovoria, spotreba po zabehnutí môže klesnúť.
### Čo sa nepodarilo?
Aby som ale len nechválil, aj keď je pravda, že Arone ako takej je ťažké niečo vytknúť. Našiel som dve veci, ktoré mi nesedeli podľa predstáv. **Prvou z nich bola látka použitá na sedadlách**. Keďže som auto testoval v najväčších horúčavách leta, pocítil som jej nevýhodu naplno. SEAT pochopiteľne z hľadiska lepšej údržby použil na sedadlá látku, ktorú použil. Avšak v horúcich letných dňoch som bol pri klasickom sedení za volanom okamžite mokrý na všetkých častiach tela, ktoré sa sedadla dotýkali. **Možno aj z tohoto dôvodu by som siahol nie po základnom prevedení interiéru, ale po „Komfortných poťahoch Dinamica“, za ktoré si priplatíte len 305 eur**. Interiér tak navyše ešte dostane pomyselný punc prémiovosti.

Tou druhou bola **nádrž s kapacitou len 40 litrov**. Pre niekoho kto s Aronou bude jazdiť len občasne alebo krátke trasy to určite nebude problémom. **No keď si auto preberáte s dojazdom len 480 kilometrov, nie je to niečo, čo vás poteší**. Išlo pritom o reálny dojazd, ktorý sa v konečnom zúčtovaní ukázal viac-menej ako pravdivý. Preto som si s malým SEATom musel naplánovať aj nejakú tú predčasnú zastávku na čerpacej stanici. **Viem, že vzhľadom na rozmery auta je nižší objem nádrže pochopiteľný, no uvítal by som keby sa pod sedadlami nachádzal o nejakých 5-10 litrov väčší objem pre benzín aj za cenu menžieho batožinového priestoru**.

### Skvelý spoločník
Možno ešte malou chybičkou z hľadiska používateľskej skúsenosti je, že Arona má možnosť bezkľúčového odomykania len na vodičových dverách. Často sa mi však stalo, že som sa k autu priblížil z pravej strany a chcel som si len niečo vybrať, respektíve do auta niečo vložiť. Musel som tak siahnuť do vrecka nohavíc a auto otvoriť kľúčom. Ide ale len o poznatok, ktorý sa vo mne usadil kvôli rozmaznávaniu od iných výrobcov. **Auto za toto nehaním a ani mu nestrhávam body, nakoľko Arona má mnoho iných predností**.

K tým sa dostávam na záver recenzie. **Ako som už viackrát v predchádzajúcich testoch vyzdvihol, dizajn modernizovanej Arony je skutočne podarený**. Jednoduché línie a tvary sú niečo, čo oko bežného majiteľa nikdy neomrzí. Výborné predné Full LED svetlomety dokážu rozjasniť každú tmu a ich reakcie pri prepínaní medzi diaľkovým a stretávacím režimom sú takmer okamžité. Z hľadiska priestoru je Arona silným hráčom v danej triede. Cestujúcich vpredu nemusíme azda ani riešiť. Na zadných sedadlách je miesta na hlavu neúrekom, no v niektorých prípadoch je ho poskromnejšie pred kolenami. No kufor s kapacitou až 400 litrov je silným lákadlom pre ľudí, ktorí kúpu auta tohto typu zvažujú.
[CAR id=17157]

Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.