Testy

TEST Dacia Spring: Týždeň s lacným elektromobilom dopadol oveľa lepšie, ako by ste si mysleli

Zhrnutie článku:

  • Dacia Spring je najlacnejší elektrický automobil v slovenskom predaji (od 18 600 €)
  • Výkon pohonu je len 33 kW, čo je pomery automobilov málo, ale v tomto pripade je kľúčové zameranie vozidla
  • Otestovali sme reálnu spotrebu elektromobilu Dacia Spring
  • Ako jazdí Dacia Spring?
  • Odpovedáme na najčastejšie otázky o Dacii Spring

 

Ako vyrobiť najlacnejší elektromobil?

Keď značka Dacia oznámila, že mieni vyrábať lacný a jednoduchý elektromobil, skoro nám vďaka tejto správe padol server. Verejnosť mala o takéto vozidlo veľký záujem, čo pripisujeme aj samotnej popularite rumunskej automobilky v našom regióne. V hre bola dokonca výroba modelu v Maďarsku, čo by znamenalo, že kúpou auta by „peniaze ostali skoro doma“.

No a dnes tu máme už homologizované a predajné vozidlo, ktoré si vysluhuje skôr úsmevy, než pochopenie. Pritom práve to pochopenie je úplne zásadné, pretože ide o novú generáciu automobilov s výraznou preferenciou použitia v meste.

Mimochodom, vedeli ste, že Dacia Spring sa na niektorých trhoch volá aj Renault City K-ZE a pre Čínu sa vyrába v spolupráci so značkou Dongfeng?

Hlavne do mesta. Dacia Spring patrí medzi prvé malé automobily, ktoré skutočne patria do urbanizovaného prostredia, čo sa prejavuje predovšetkým na jazdných vlastnostiach.

Dacia Spring je naozaj auto určené do mesta. To sa síce často píše aj o Kia Rio či Hyundai i10, lenže s nimi ešte bez problémov prejdete z Košíc do Bratislavy a tiež na Makarsku. Sám som na Bayone absolvoval letnú dovolenku na Slovensku v horách a nemal som problém ani s jazdnými vlastnosťami, ani nedostatkom priestoru. Na Springu by to už bol problém, pretože jeho teritórium je obmedzené relatívne krátkym dojazdom. Preferencia mesta znamená jazda rýchlosťou do prevažne 75 km/h, na dnešnú dobu slabú bezpečnosť a nie práve veľkorysé priestorové pomery.

Spring sa tvári ako crossover, dokonca z fotografií sa môže zdať, že pomerne vysoký. Ten dojem vzniká najmä preto, že blatníky sú vysoko zdvihnuté nad kolesá. V skutočnosti je vozidlo pomerne malé, proporčne veľmi kompaktné a nemožno ho porovnávať s takými Hyundai Bayon, Kona či Kia Stonic.

Nízka cena bola prioritou. Ako vyrobiť najlacnejší elektromobil? V prvom rade totálne optimalizovať techniku, ktorá tvorí ten podstatný rozdiel medzi elektromobilmi a ľahkými benzínovými autami – preto má Spring výkon len 33 kW a akumulátor s kapacitou na asi 250 kilometrov jazdy. Náklady sa ušetrili aj na nabíjaní samotnom, Spring totiž možno nabíjať výkonom nanajvýš 30 kW vo verzii Comfort Plus, takže aj konektor je len Mennekes Type 2. S ním sa nabíjajú napríklad plug-in hybridy.

Potom je tu optimalizácia nákladov v interiéri – nachádzame tu výhradne tvrdé plastové obloženia, minimalistický prístup k dizajnu a materiálovej pestrosti, volant je plastový tiež a klimatizačná jednotka patrí k tým menej výkonným. Z hľadiska bezpečnosti tu máme funkciu núdzového brzdenia, tradične ABS a systém trakčnej kontroly, niekoľko airbagov a obmedzovač rýchlosti.

Ten interiér nevyzerá vôbec zle, materiály sú však skutočne dôkazom optimalizácie výrobných nákladov.

Priestoru na zadných sedadlách je naozaj málo, ale zasa to nie je žiadna tragédia. Ak do zadného sedadla namontujete detskú autosedačku, budete sa musieť pripraviť na to, že zadnú stenu predného sedadla budete musieť čistiť od odtlačkov topánok.

S výškou 175 cm som sa ešte v Springu „za seba“ usadil celkom pohodlne. Chýbali mi tu však akékoľvek odkladacie priestory.

 

V ponuke nám naozaj chýbal napríklad tempomat, upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu, ale aj obyčajná cúvacia kamera alebo aspoň parkovacie senzory. Lenže práve o to ide – mnohým tieto funkcie vôbec chýbať nebudú, pretože im auto slúži ako nástroj mobility v urbanizovanom prostredí.

Daciu Spring je korektné prirovnávať skôr k elektrickej štvorkolke, pretože medzi nimi by bola technologickým aj dizajnovým lídrom. Chvíľu sme uvažovali aj nad prirovnaním k prvej generácii Škoda Fabia, ale nespravíme to – elektrický pohon totiž všetko mení. Keby sme veľmi chceli porovnávať, tak radšej s Renault Zoe (?). Ten však stojí dvojnásobok.

 

Ako jazdí elektrická Dacia Spring?

Dacia Spring je poháňaná malým a ľahkým elektrickým motorom, ktorý má maximálny výkon 33 kW a krútiaci moment 125 Nm. Slabšie výkony sú kompenzované nízkou pohotovostnou hmotnosťou 970 kg. Na elektromobily je to naozaj málo, ide o avízo na ľahkú karosériu a podvozok, ale aj malý akumulátor s hmotnosťou 186 kg.

Celkový dojem z jazdných vlastností? Dacia Spring skutočne pripomína elektrickú štvorkolku.

 

Subkompaktné rozmery podvozka spoločne s relatívne vysoko položenou karosériou sa premietajú do jazdných vlastností, ktoré sú vhodné pre nižšie mestské rýchlosti. Do asi 60 km/h je Dacia Spring primerane komfortné a svižné auto s optimálne strmým riadením a s tou spojenou obratnosťou. Dynamika je spočiatku akoby utlmená, no medzi 30 až 60 km/h už motor reaguje na stlačenie akcelerátora citlivo a pružne.

Dacia Spring umožňuje aj jazdu v úspornejšom režime ECO, avšak reálny prínos pre dojazd je veľmi malý (+8 km), zatiaľ čo vplyv na dynamiku evidentný. Úprimne sme pre tento režim nenašli dostatok sympatií, aby sme ho používali predvolene, ale napríklad taxikári ho využívať podľa nášho názoru budú.

Parkovanie je práve preto vynikajúce. Malé auto vlastne ani nepotrebuje parkovacie senzory a kameru, pretože s vyšším posedom máte dobrý výhľad na blízke okolie. Navyše pri parkovaní viete manévrovať s presnosťou na milimetre, keďže pri rozbiehaní je Spring tak trochu lenivejší.

Zdvihnuté blatníky vzbudzujú dojem, že ide o crossover a že prejazd nerovnosťami bude celkom pohodlný. Avšak ukazuje sa, že podvozok je na nedokonalosti vozovky značne precitlivený a nárazy prenáša až do interiéru.

 

Jazda vyššími rýchlosťami odhaľuje konštrukčné nedostatky vozidla. Spring sa dokáže rozbehnúť na takmer 130 km/h, ale rozmery, proporcie a konštrukcia neprajú diaľničnej prevádzke.

V prvom rade na nás Spring počas rýchlej jazdy pôsobil nestabilne, roztrasene a nekomfortne. Osobne som mal obavy aj o bezpečnosť, pretože na výjazde z diaľnice ústiacom do zákruty som musel príliš znížiť rýchlosť, aby som vozidlo stabilizoval. Náklony karosérie sú signifikantné, brzdy menej účinné. Netvrdíme, že je toto auto nebezpečné, napokon obsahuje štandardnú bezpečnostnú výbavu spomenutú vyššie, ale je pravdou aj to, že v bezpečnostných skúškach Euro NCAP dosiahlo jednu hviezdičku.

Veľmi nápadná je nedotáčavosť vozidla pri rýchlostiach nad 60 km/h, dokonca sme mali pocit, že stabilizačný systém vtedy nereaguje vôbec, respektíve nemá na šmyk žiadny vplyv. Stabilizáciu možno aj vypnúť, čo možno cítiť vtedy, keď sa chcete zabávať pri nízkych rýchlostiach, vtedy sa auto správa skutočne ako elektrická štvorkolka.

Pohľad na podvozok Dacie Spring: Vpredu sú vzpery MacPherson, vzadu vlečené ramená, dole v pozadí si môžete všimnúť vystupujúci akumulátor, z ktorého vychádza oranžová kabeláž.

 

Reálny dojazd na jedno nabitie a spotreba

Energetickú spotrebu Daciu Spring sme testovali na našej štandardnej trase, ktorá pozostáva z mixu mestských a okresných ciest a diaľnic, všetky v tretinových pomeroch. Táto prevažne rovinatá trasa má celkovú dĺžku 90 km a test spotreby je realizovali pri vonkajšej teplote ~12 °C so zapnutou klimatizáciou a zapnutým osvetlením.

 

Test energetickej spotreby Dacia Spring Electric 45 (apríl 2022) Priemerná spotreba
Mesto (30 km, max. 50 km/h) 14,2 kWh/100 km
Okresné cesty (30 km, max. 90 km/h) 18,9 kWh/100 km
Diaľnica (30 km, max. 130 km/h) 22,5 kWh/100 km

 

Zvyšok týždňa sme jazdili s priemernou spotrebou 17,6 kWh/100 km, čo je na elektromobil priaznivá hodnota, hoci výrobca uvádza 12 kWh/100 km. Je však pravda, že mimo testu spotreby sme jazdili ofenzívne a bez dôrazu na šetrenie.

Na jedno nabitie nám tak palubný počítač avizoval dojazd 187 km, respektíve 195 km v režime ECO. Podľa metodiky WLTP má mať Dacia Spring kombinovaný dojazd 230 km a v mestskom cykle 305 km.

Užitočná funkcia: počas nabíjania palubný počítač ukazuje nielen aktuálny stav nabitia, ale aj čas nabíjania do 80 a 100 %, ako aj dostupný dojazd.

 

Nabíjací konektor podporuje rýchlonabíjanie, ale len do výkonu 30 kW vo verzii Comfort Plus

 

Nezabudnime na pozitívne vlastnosti

Dacia Spring je auto, na ktoré sa musíme pozerať s porozumením. Nie je na mieste ho porovnávať s inými automobilmi, namiesto toho sa musíme sústrediť na jeho pozitívne vlastnosti a celkovú hodnotu. Je pravdou, že popri relatívne nízkych nadobúdacích nákladoch garantuje nízke prevádzkové náklady, ktoré vyplývajú z elektrického pohonu. Ultra-rýchle nabíjanie možné nie je, takže nebudete musieť platiť za tieto vyššie výkony.

Interiér je prehľadný, infotainment tu nie je, ale základný multimediálny systém so slabším zvukom podporuje základnú konektivitu s mobilom cez Bluetooth, ktorá je spoľahlivá. Dacia Spring vás počas jazdy neruší zbytočnými notifikáciami ani neprehľadným dizajnom stredovej konzoly, takže sa viete plne sústrediť na šoférovanie.

Jazdné vlastnosti majú svoje limity, ktoré vás budú motivovať k bezpečnejšej plynulejšej jazde, za čo sa auto odvďačí lepšou energetickou spotrebou.

Priestorové pomery sú síce slabšie, no na zadné sedadlá sa predsa len zmestí detská autosedačka a do kufra aj celá výbava do fitka. Pre nás je dôležitým detailom aj to, že Dacia Spring už v základnej výbave obsahuje aj strešné nosiče.

 

Strešné nosiče sú súčasťou základnej výbavy, teda už v stupni Comfort. Nosnosť strechy však Dacia neuvádza.

 

A napokon ďalšie veľké plus: Spring má pod dnom kufra skutočné rezervné koleso.

 

Dacia Spring núti človeka zamyslieť sa nad tým, čo je vlastne dôležité a aby zvažoval, ako mieni používať svoje auto. Keď existuje súlad medzi potrebami zákazníka a tým, čo Spring ponúka, dostávame sa do ideálnej situácie.

 

DACIA SPRING Electric 45 (2022) – Technické údaje
Motor synchrónny elektrický motor na striedavý prúd s permanentnými magnetmi, chladený kvapalinou, pod prednou kapotou
Max. výkon a krútiaci moment
  • 33 kW (44 koní) pri 3000-8200 ot./min
  • 125 Nm pri 500-2500 ot./min
Pohon a podvozok
  • pohon predných kolies, vpredu spodné priečne ramená a vzpery MacPherson, vzadu vlečené ramená;
  • pérovanie vinutými pružinami a kvapalinovými tlmičmi, vpredu priečny skrutný stabilizátor;
  • vpredu kotúčové brzdy s vnútorným chladením ø 238/17 mm, vzadu bubnové ø 203 mm,
  • hrebeňové riadenie s elektromechanickým posilňovačom, 3,4 otáčky volantom
  • kolesá 14″ Flewheel Doria
Trakčný akumulátor (batéria) Lítium-iónový uložený v podlahe, max. kapacita 26,8 kWh, 12 modulov, 72 článkov,
hmotnosť batérie 186 kg
Kombinovaná spotreba a dojazd podľa WLTP
  • 12 kWh/100 km
  • 230 km / 350 km v meste
Nabíjanie
  • Domáca zásuvka 2,3 kW (jednofázová 10 A) menej ako 14 h
  • Zabezpečená zásuvka 3,6 kW Green-Up/Wallbox (jednofázová 16 A) menej ako 9 h
  • 6,6 kW Wallbox (jednofázová nabíjacia stanica 32 A) menej ako 5 h
  • Rýchlonabíjanie 125 A DC (0–80 %) menej ako 1 h
Max. rýchlosť 125 km/h (reálne zvládne 130 km/h)
Zrýchlenie z 0 na 50 km/h 5,8 s
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 19,1 s
Prevádzková hmotnosť 970 kg
Rozmery
  • 3734×1770×1516 mm (dך×v so spätnými zrkadlami)
  • výška s otvoreným kufrom: 1 903 mm
  • rázvor 2 423 mm
  • priemer otáčania 9,6 m
Batožinový priestor 270 – 620 dm3 + strešné nosiče
Erik Stríž je motoristický novinár, editor magazínu Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie