AUDI S8: Náskok vďaka technike je stále aktuálny. Spočíva v malých aj veľkých veciach

V tretej časti nášho seriálu o Audi S8 sa venujeme jeho technologickému zázemiu, ktoré rozhodne stojí za pozornosť.
Vydané  Text: 

Audi S8 TFSI quattro je vrcholovou verziu modelového radu A8. Nemá síce predĺženú karosériu a rázvor ako A8 Long, lenže v tomto prípade vystupuje do popredia vodič, keďže jazdné vlastnosti vyladené pre športový zážitok ocení predovšetkým on. Audi A8 však už z princípu nezabúda na zadných pasažierov a zabezpečilo im mimoriadny luxus, počnúc veľkorysými priestorovými pomermi na zadných sedadlách cez progresívny aktívny podvozok zvyšujúci komfort až po masážne funkcie mohutných sedadiel.

Práve ponuka technológií na palube modelovej rodiny A8 bola vždy dominantným argumentom v prospech kúpy, čo výrobca sústredil do sloganu „náskok vďaka technike“. A hoci mal slogan „Vorsprung durch Technik“ premiéru v nemeckej reklamnej kampani v roku 1971, stále je nanajvýš aktuálny.

V predchádzajúcich dvoch častiach nášho seriálu o Audi S8 sme sa venovali jeho športovému potenciálu a zverejnili sme tiež rozšírený redakčný test, dnes sa pozrieme na technologické zázemie tejto športovej limuzíny.

Inzercia

Advertisement

Inzercia

 

V príspevku sa postupne venujeme nasledovným technológiám na palube Audi S8 TFSI quattro:

Technológie multimédií a infotainmentu

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia
  • multimediálny systém MMI a Audi virtual cockpit plus;
  • audiosystém Bang & Olufsen s výkonom 1 920 W;
  • zadné obrazovky a Rear seat remote.

Technológie pre vyššiu bezpečnosť jazdy

  • parkovací a kamerový systém;
  • možnosťou diaľkového ovládania
  • nočné videnie.

Technológie na podvozku a pri riadení

Inzercia

Inzercia

  • Aktívny vzduchový podvozok – adaptive air suspension;
  • Allradlenkung – riadenie všetkých štyroch kolies;
  • quattro so športovým diferenciálom;

 


 

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia
Zadné OLED svetlá majú variabilnú grafiku, verzia S8 využíva jej variant číslo 2. Zaujímavosťou je, že keď sa k autu priblížite, rozsvieti sa viac červených svetiel. Na výstrahu, pre istotu. Foto: Erik Stríž

Technológie multimédií a infotainmentu

Audi S8 je nielen samostatnou motorizáciou modelu A8, obsahuje totiž aj viacero položiek výbavy už v sérii, ktoré ostatné verzie ponúkajú ako príplatkovú výbavu, prípadne vôbec. Čo majú všetky verzie spoločné, je vyspelý infotainment MMI Navigačný systém plus s funkciou MMI touch response – to je reakcia na stlačenie virtuálnych tlačidiel na displeji tak, aby ste mali pocit mechanickej odozvy. Ide o 10,1″ stredový displej elegantne zapracovaný do palubnej dosky s doplnkovým 8,6″ displejom vyhradeným na ovládanie sedadiel a klimatizácie. V oboch prípadoch je rozlíšenie skoro nevídané, až 1540×720 pixelov v prípade veľkého displeja a 1280×660 pixelov pre displej klimatizácie. Celé prostredie infotainmentu využíva inverznú grafiku, teda biele texty a grafiky na čiernom pozadí, takže dokonale ladí s čiernym interiérom verzie S8.

Nastavenie jazdných režimov cez Audi drive select. Režim individual umožňuje nastaviť si profil podľa vlastného gusta. Foto: Juraj Hrivnák

Čo je pre S8 jedinečné, je 12,3″ Full HD prístrojový panel Audi virtual cockpit plus s režimom zobrazenia S Performance. My sme však počas redakčného testu Audi S8 najviac ocenili rozmerný head-up displej, ktorý sa dodáva na želanie, dokonale totiž sústreďuje vodiča na situáciu pred vozidlom a je rovnako skvele čitateľný vo dne i v noci.

Inzercia

Svoje si užijú aj pasažieri na zadných sedadlách, Audi im dáva k dispozícii aj audiosystém Bang & Olufsen pozostávajúci z 23 reproduktorov s 3D zvukovou reprodukciou a dosahuje výkon ohromujúcich 1 920 W. Technologickou špecialitou tohto prémiového audiosystému sú dve automaticky výsuvné akustické šošovky na palubnej doske.

Zadní pasažieri majú ďalej k dispozícii aj dve 10-palcové Full HD obrazovky s USB-C a HDMI vstupmi, jackom pre slúchadlá, online pripojením a TV tunerom. Na dosah prstov ruky potom majú aj doplnkovú obrazovku Rear seat remote, cez ktorú možno ovládať masážne, vyhrievacie a odvetrávacie funkcie zadných sedadiel a pomocou fyzických ovládačov nastavovať polohu v plnom rozsahu, či nastavovať klimatizáciu. Takto vyzerá totálny technologicko-komfortný zážitok.

Priestor na zadných sedadlách s bohatým vyšívaním a kontrastnými červenými bezpečnostnými pásmi. Aj zadné sedadlá sú elektronicky polohovateľné, vyhrievané, ventilované a masážne, cez stredovú konzolu ovládate aj spolujazdcovo kreslo.

 


Technológie pre vyššiu bezpečnosť jazdy

Bez ohľadu na to, či si zadovážite Audi vo verzii A8 alebo S8, dostanete mimoriadne bezpečné vozidlo s veľkou porciou bezpečnostných funkcií. Už v základnej výbave tak modelová rodina A8 disponuje napríklad systémom Audi pre sense front a rear (trvalé monitorovanie situácie pred a za vozidlom), adaptívny asistent jazdy s núdzovým asistentom, sledovanie dopravných obmedzení, ale aj pokrokový adaptívny tempomat s funkciou obmedzenia rýchlosti, efficiency asistentom a asistentom pre vybočenie a odbočenie.

Lenže nároční zákazníci chcú viac, Audi im preto vychádza v ústrety a v modeli S8 dodáva už v sérii nielen kamerový systém, ale jeho 360° verziu s dokonalým náhľadom na okolie vozidla s vysokým rozlíšením. Kým to neuvidíte naživo, neuveríte, kam až Audi zašlo. Navyše, kamery výborne vidia aj v takmer úplnej tme a svoje vozidlo môžete otáčať vo fotorealistickom 3D náhľade okolia ťahaním prsta po displeji.

V tomto kontexte má Audi v rukáve ešte ďalšie dve esá: nočné videnie a diaľkové ovládanie auta. Asistent nočného videnia za pomoci termovíznej kamery sleduje osoby aj zvieratá pred vozidlom, upozorňuje na ne na head-up a prístrojovom displeji a zvýrazňuje ich siluetu aj pomocou blikania matrixovými LED svetlometmi. HD Matrix LED sú už v sérii výbavy S8, na želanie sa dodávajú aj Digitálne Matrix LED svetlomety s dynamickou projekciou, ktoré po osobnej skúsenosti rozhodne odporúčame.

Napokon diaľkové ovládanie vozidla je komfortnou funkciou dodávanou v rámci paketu „Asistenčný paket Plus s parkovacím asistentom plus a možnosťou diaľkového ovládania“ a hoci nie je súčasťou sériovej výbavy, verzia S8 ho má k dispozícii len za úsmevných 112 eur. O výhodách tohto systému sa pri dva metre širokej a päť metrov dlhej limuzíne ani nemusíme baviť, uplatnenie nachádza kedykoľvek v úzkom parkovacom boxe či v garáži.

 


Technológie na podvozku a pri riadení

S8 ako jediný model prichádza už v sériovej výbave stredným samosvorným diferenciálom a k tomu pridáva zadný športový diferenciál. Priaznivé dôsledky pocítite predovšetkým počas divokej jazdy, keď automobil poskytne garanciu väčšej stability.

Aktívne natáčanie zadných kolies Allradlenkung zasa prináša benefity pre jazdu v meste, na diaľnici a taktiež pri parkovaní. Výhodami tejto položky za inak viac ako dvetisíc eur je priamejšie riadenie s lepšou odozvou, vylepšená agilita, stabilita pri zmene jazdného pruhu a odbočovaní pri vysokých rýchlostiach, ale aj menší uhol natočenia volantu a menší polomer otáčania. S limuzínou dlhou 5,2 metra a trojmetrovým rázvorom tak priemer otáčania dosahuje len 12,5 m.

Zatiaľ čo základná verzia podvozka Adaptive air suspension z modelov A8 reguluje výšku karosérie v rozpätí 35 mm, a to buď výberom jazdného profilu Audi drive select, alebo automaticky pri prejazde nerovnosťami a pri rýchlosti vyššej ako 120 km/h (-10 mm), v športovej verzii je podvozok východiskovo nižšie o 10 mm a pri rýchlej jazde klesne až o 20 mm. No vrcholom je práve Aktívny vzduchový podvozok – adaptive air suspension v modeli S8, z ktorého Audi vyťažilo technologické maximum.

Aktívny vzduchový podvozok zmožňuje zdvíhať karosériu s podvozkom v rozpätí +40 mm pri nastupovaní a až -20 mm pri dynamickej a rýchlej jazde. Foto: Juraj Hrivnák

V závislosti od zvoleného jazdného profilu reguluje výšku v rozpätí 35 mm pri rýchlosti 120 km/h automaticky klesá o 20 mm a pri každom nastupovaní a vystupovaní sa celá karoséria vozidla dvihne až o 40 mm. Vyzerá to fantasticky a tento spôsob privítania nás každý raz očaril. Potenciál dvíhať karosériu v takomto veľkom rozpätí sa ukazuje ako výhoda aj pri prediktívnom nastavení tlmičov pomocou technológie Looking-forward. S8 pomocou kamerového systému pozerá vpred a rozpoznáva nerovnosti vozovky, ktorým prispôsobuje zdvih každého z tlmičov, takže pri prejazde cez diery alebo spomaľovacie prahy ich ani nebudete veľmi cítiť – toto Audi S8 umožňuje v jazdnom režime Comfort plus. Zaujímavosťou je, že tlmiče sa prispôsobujú aj jazde v zákrute, takže pasažieri preťaženie až do 0,4 g vôbec nepociťujú.

Audi však ani toto nestačilo, a tak využilo potenciál jednotlivo nastaviteľných tlmičov aj v bezpečnosti. V spolupráci s asistentom priečnej premávky (PCM) sa vozidlo v prípade hroziaceho bočného nárazu na príslušnej strane zdvihne, tak aby nárazu čelilo čo najpevnejšej časti konštrukcie (do prahu) a minimalizovalo sa riziko zranenia cestujúcich.

 

Sci-fi realitou

Všetko to znie skoro ako hudba budúcnosti, no Audi S8 TFSI quattro je reálne v predaji a všetky jeho vyspelé funkcie môžete využívať každý deň. Po našej osobnej skúsenosti musíme vyzdvihnúť najmä kvality podvozka na čele s jeho dvíhaním sa pri odomknutí auta, účinnosť masážnych sedadiel a skvelý head-up displej, ktorý dokonale alternuje prístrojový panel. Nielen pre tieto vlastnosti a funkcie od nás Audi S8 TFSI quattro získalo maximálne možné hodnotenie 5 hviezdičiek v teste magazínu auto motor a šport č. 6/2022.

Zistite o Audi S8 TFSI quattro viac priamo na stránkach výrobcu audi.sk.

Typ motora 8-valcový benzínový motor V8 so systémom priameho vstrekovania paliva s reguláciou lambda sondy, kontrolou klepania, s prepĺňaným turbodúchadlom a prepĺňaným výfukovým turbodúchadlom, Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV)
Zdvihový objem 3 996 ccm
Max. výkon 420 kW (571 k) pri 6 000 ot./min
Max. krútiaci moment 800 Nm pri 2 050 – 4 500 ot./min
Akcelerácia 0-100 km/h 3,8 s
Max. rýchlosť 250 km/h
Druh pohonu Stály pohon všetkých kolies quattro so samosvorným stredovým diferenciálom a športovým diferenciálom vzadu
Prevodovka automatická, 8-stupňový tiptronic s možnosťou manuálneho radenia
Spojka Hydraulický menič krútiaceho momentu s regulovaným premostením priameho záberu
Podvozok a nápravy 5-prvkové zavesenie kolies prednej aj zadnej nápravy, vzduchový podvozok s aktívnym riadením výšky
Objem nádrže 82 litrov
Kombinovaná spotreba (WLTP) 11,5 l/100 km




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.