Testy

Dlhodobý test Kia Sportage 1.6 T-GDi MHEV 4x4: Odvaha sa vyplatí

Predchádzajúca generácia modelu Kia Sportage bola naozaj úspešná, pričom u nás mala aj istú výhodu domáceho prostredia. Vyrábala sa na Slovensku. Nový model zostal verný našej domovine. A kým jeho predchodca svoju popularitu zakladal na atraktívnom, ale do veľkej miery konvenčnom dizajne a riešeniach, novinka sa rozhodla vybrať odvážnym novým smerom – dizajnom, interiérom, podvozkom aj pohonnými jednotkami. Bolo to dobré rozhodnutie? To budeme zisťovať počas najbližších troch mesiacov.

Zoznámenie

Do redakcie nám zavítala Kia Sportage rovno v najvyššej výbave GT Line a v atraktívnej farbe Experience Green. Už za tú má Kia plusové body, pretože jej odtieň sa mení v závislosti od svetelných podmienok – v tieni balansuje zelená takmer na hranici s modrou, ale slnko z nej dokáže vydolovať atraktívne zlatisté odtiene.

Dlhodobý test Kia Sportage 1.6 T-GDi MHEV 4x4  (zdroj: auto motor a šport 2022, Juraj Hrivnák)

Na pohon nášho auta slúži prepĺňaný benzínový štvorvalec s objemom 1,6 litra doplnený o mild-hybridnú technológiu, ktorý cez automatickú 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku poháňa všetky štyri kolesá. Túto kombináciu už testoval kolega Martin. Pár minút za volantom som si vyskúšal aj ja a bol som sklamaný z veľmi oneskorených reakcií motora aj prevodovky. Vtedy nám technici z Kie prezradili, že sa na túto nedokonalosť chystá softvérová záplata. Po tom, ako som sa dozvedel, ktorú motorizáciu budeme mať na dlhodobý test, som bol zvedavý, či hovorili pravdu.

Dlhodobý test Kia Sportage 1.6 T-GDi MHEV 4x4  (zdroj: auto motor a šport 2022, Juraj Hrivnák)

Prvý dojem

Farbu som už pochválil, ale čo zvyšok auta? Priznám sa, že úplne prvý raz, keď som Sportage videl naživo, ma nový dizajn neoslovil. Zaujal, ale neoslovil. Dnes môžem povedať, že môj pohľad na nový Sportage sa mení. Prvotný šok z nekonvenčných kombinácií línií opadol a musím uznať, že „spájanie protikladov“, ktoré Kia po novom tak silno komunikuje v rámci dizajnu, funguje. Otázka, ako sa na dizajne prejaví zub času. Lebo niekedy sa stáva, že to, čo je priveľmi nové, aj rýchlo zostarne. Teraz však Sportage vyzerá dobre a svoju hlavu vystrkuje vysoko nad uniformné tvary generických SUV. Nášmu modelu by však veľmi pristali krajšie disky kolies. Až 19-palcové papuče verzie GT-Line majú totiž prekomplikovaný tvar a stredová puklička zakrývajúca skrutky kolies ich robí vizuálne veľmi ťažkopádnymi, čo je v kontraste s vyrysovanou karosériou auta. Ak by som si mal vybrať najkrajšiu časť nového Sportage, bola by to jeho zadná časť s výraznou odtrhovou hranou definovanou ostrými LED svetlometmi.

Dlhodobý test Kia Sportage 1.6 T-GDi MHEV 4x4  (zdroj: auto motor a šport 2022, Juraj Hrivnák)
Dlhodobý test Kia Sportage 1.6 T-GDi MHEV 4x4  (zdroj: auto motor a šport 2022, Juraj Hrivnák)

Výbava

Základná cena testovaného modelu vo výbave GT-Line zahŕňa asi všetko, čo by ste mohli chcieť. Z najzaujímavejších prvkov výbavy spomeňme upozornenie na bezpečné opustenie vozidla, asistent na predchádzanie zrážkam s protiidúcimi vozidlami pri odbočovaní vľavo, asistent jazdy na diaľnici, udržiavanie v strede jazdného pruhu, adaptívny tempomat, inteligentné Full LED svetlomety vykrývajúce okolitú premávku, kvalitné 360° parkovacie kamery, upozornenie na premávku prichádzajúcu zo strán pri cúvaní, páčky pod volantom, vyhrievané predné aj zadné sedadlá a volant, ambientné osvetlenie interiéru, plejádu USB-C portov, bezkľúčový vstup a štartovanie a aj zakrivený digitálny prístrojový štít. Premium Pack za 1 490 €, ktorý máme vo výbave tiež, pridáva ventilované sedadlá čalúnené v kombinácii kože a Alcantary s pamäťovou funkciou. Pri tomto všetkom nám v redakcii najviac bila do očí absencia LED osvetlenia kabíny. To dostanete iba spolu s panoramatickou strechou.

Dlhodobý test Kia Sportage 1.6 T-GDi MHEV 4x4  (zdroj: auto motor a šport 2022, Juraj Hrivnák)

Interiér

Je to škoda, pretože interiér inak budí veľmi moderný dojem. Kontrast prepojených zakrivených 12,3-palcových obrazoviek tvoriacich prístrojový štít a infotainment so žltými lampášmi v strope nepôsobí práve najlepšie. Zvyšok interiéru je na tom však dobre. Kórejci nešetrili čalúnením a nájdete ho všade tam, kde by ste ho čakali.

Dlhodobý test Kia Sportage 1.6 T-GDi MHEV 4x4  (zdroj: auto motor a šport 2022, Juraj Hrivnák)
Dlhodobý test Kia Sportage 1.6 T-GDi MHEV 4x4  (zdroj: auto motor a šport 2022, Juraj Hrivnák)

Veľmi sa mi páči strieborný dekor palubnej dosky a aj fakt, že na nej okrem displejov nájdete iba minimum lesklých čiernych plastov. Nižšie, v oblasti otočného voliča prevodovky, je to už horšie a ak chcete, aby auto vyzeralo pekne, budete sa tejto oblasti musieť pravidelne venovať s nejakou mäkkou prachovkou. Veľmi musím vyzdvihnúť ergonómiu ovládania. Všetky funkcie, ktoré sa týkajú jazdy alebo sedadiel, majú svoje pevné tlačidlo na stredovom tuneli.

Dlhodobý test Kia Sportage 1.6 T-GDi MHEV 4x4  (zdroj: auto motor a šport 2022, Juraj Hrivnák)

Popri voliči prevodovky je tu volič jazdných režimov a 4 × 4, ovládanie vyhrievania či ventilácie sedadiel, vyhrievania volantu, ručná brzda, aktivácia parkovacích senzorov a kamier a asistenta zjazdu z kopca. Tak to má byť. Palubnú dosku chceli mať dizajnéri čistejšiu, ale išli na to šalamúnsky. Pod výduchmi klimatizácie je totiž ešte jeden úzky dotykový displej s dvoma otočnými tlačidlami, ktorý má dvojakú funkciu: buď slúži na ovládanie klimatizácie, alebo ho viete jediným dotykom prepnúť na ovládanie audiosystému. Čisté a veľmi funkčné riešenie! Ak by som ho chcel vylepšiť, tak by som len tlačidlo na zmenu režimu zväčšil, resp. umiestnil na nejaké jednoznačnejšie miesto. Ale aj tak je toto jedno z najlepších riešení typu „vlk sýty, koza celá“. S týmto dokážem žiť.

Na posed za volantom som si musel chvíľu zvykať. Nová koncepcia kokpitu, ktorá nevyužíva tieniaci štít nad prístrojmi, využíva aj nízko položenú palubnú dosku, takže človek má pocit, že sedí vyššie, než v skutočnosti. Pozitívom je naozaj skvelý výhľad z auta smerom dopredu, negatívom trochu nižšia poloha a zdanlivo iný uhol volantu. Ale zvykol som si. Sedadlá sú pekné a nemám s nimi žiaden problém, ale nepatria medzi prvky, ktoré by som si vyslovene pochvaľoval. Tvarom aj komfortom patria do trochu lepšieho priemeru. Vzadu je to paradoxne lepšie, pretože nastaviteľné operadlá nie sú niečo, s čím by zadní pasažieri bežne počítali. To isté platí o ich vyhrievaní. Vzadu je tiež tretia zóna klimatizácie, takže teplota sa tu dá nastaviť nezávisle od posádky vpredu. Chrbty predných sedačiek sú vybavené netradičnými háčikmi, zboku sú tu USB-C porty a hlavová opierka poslúži aj ako vskutku luxusný vešiak na oblečenie.

Dlhodobý test Kia Sportage 1.6 T-GDi MHEV 4x4  (zdroj: auto motor a šport 2022, Juraj Hrivnák)
Dlhodobý test Kia Sportage 1.6 T-GDi MHEV 4x4  (zdroj: auto motor a šport 2022, Juraj Hrivnák)

Praktická stránka

Tradične silnou doménou modelu Sportage je jeho praktická stránka. Kufor je obrovský – základných 562 litrov rozšírite sklopením individuálnych zadných operadiel až do roviny na 1 751 litrov. Sedadlá sa dajú sklopiť z kabíny, ale aj z priestoru kufra. Pod jeho dnom sú ešte tri nepremokavé schránky, kam sa zmestí povinná výbava (vďaka čomu nezavadzia), ale dáte sem aj menšie tašky alebo špinavé/mokré predmety. Polystyrénovú vložku ľahko vyberiete a vyčistíte. Oceňujem ľahkú roletku kufra, avšak ak ju nechcete mať na mieste, nemáte ju kam odložiť.

Dlhodobý test Kia Sportage 1.6 T-GDi MHEV 4x4  (zdroj: auto motor a šport 2022, Juraj Hrivnák)
Dlhodobý test Kia Sportage 1.6 T-GDi MHEV 4x4  (zdroj: auto motor a šport 2022, Juraj Hrivnák)

Odkladacích priestorov v aute je dostatok a navyše sú aj veľmi dobre využiteľné. Priehradka medzi prednými pasažiermi má navyše vysúvateľné držiaky na poháre, takže ak nepatríte medzi tých, čo v aute pijú kávu alebo fastfoodové drinky, môžete ich skryť a dostanete veľkú priehradku na čokoľvek, čo si zmyslíte. Čalúnené vnútro priestoru pod lakťovou opierkou je tiež veľmi veľké.

Jazda

Jazdným dojmom sa budeme venovať v ďalšej časti dlhodobého testu, avšak tú najdôležitejšiu správu vám prezradím hneď: technici Kie neblafovali. Testovaný model má skutočne oveľa lepšie reakcie na plyn a aj sa oveľa plynulejšie rozbieha. Softvér teda spravil svoje. Ak sa bojíte 1,6-litrového motora (iný objem totiž v modeli Sportage nedostanete), nemusíte. Náš motor má výkon 132 kW (180 k) a krútiaci moment 265 Nm. V mestských rýchlostiach vie byť auto príjemne dynamické a aj mimo mesta má bezpečný predbiehací potenciál. Viac o jazde a motore si však necháme na ďalší diel dlhodobého testu.

Dlhodobý test Kia Sportage 1.6 T-GDi MHEV 4x4  (zdroj: auto motor a šport 2022, Juraj Hrivnák)
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Neporaziteľný / SsangYong Rexton Club
Magazín

Neporaziteľný / SsangYong Rexton Club

SsangYong vytvoril špeciálnu edíciu vlajkovej lode Rexton, ktorá je ako šitá na mieru slovenským rodinám. Rexton Club dáva dokopy to podstatné, aby ponúkol bezkonkurenčný pomer ceny a hodnoty. Cenovka sa začína už na úrovni 34 990 €!