Testy

Test Volkswagen Taigo 1.5 TSI R-Line: Ľudové SUV!

Volkswagen Taigo 1.5 TSI R-Line (auto motor a šport č. 5/2022)

Vozidlá kategórie SUV-kupé. To sú tie, za ktoré sú ľudia ochotní priplácať najviac peňazí. Volkswagen tento fakt vôbec nevyužil a Taigo je najdostupnejší model so zvýšeným podvozkom, aký vám ponúkne. Kde je háčik?

Skutočne európsky?

Taigo má dvojičku. Volá sa Volkswagen Nivus, pričom sa vyrába v Brazílii pre Latinskú Ameriku. Žeby odtiaľ vietor fúkal? Nie. Napriek tomu, že Taigo a Nivus si akoby z oka vypadli, európske Taigo sa vyrába v Španielsku. Inžinierom sa podarilo ušetriť náklady zdieľaním mnohých komponentov s modelom Polo. Dokonca aj návrh auta prebiehal digitálne za pomoci virtuálnej reality, bez potreby vyrábať fyzické modely. To výrazne znížilo čas potrebný na vývoj až o 10 mesiacov a spolu s tým to ušetrilo kopec nákladov.

Volkswagen Taigo 1.5 TSI R-Line (auto motor a šport č. 5/2022)

Dôležité však je, Taigo na prvý ani na druhý pohľad nevyzerá ako zlepenec dielcov, ktoré sa povaľovali dakde v dielni. Má sebavedomý postoj, vysoko posadená kapota vzbudzuje rešpekt a svetelný LED pás prepájajúci zadné svetlá dodáva autu príjemne moderný nádych.

Vnútri už síce palubná doska jednoznačne prehlasuje, že patrí do modelu Polo, ale na druhej strane jej niet čo vyčítať. Uznám, tvrdý plastový dekor nemusí byť po chuti každému, ale vďaka rozsiahlemu programu individualizácie si ho viete prispôsobiť tak, aby sa vám páčil.

Z funkčného hľadiska je však všetko v poriadku. Dotykový panel klimatizácie sa síce v porovnaní s jeho predchádzajúcou generáciou obsahujúcou tlačidlá a otočné ovládače nedá jednoznačne označiť ako krok vpred, ale aspoň nemusíte žiadne jeho funkcie loviť z hlbín displeja, ako vás to občas núti Golf či modely ID.

Volkswagen Taigo 1.5 TSI R-Line (auto motor a šport č. 5/2022)

Kde sa šetrilo?

Dobrá otázka. Čalúnenia by mohlo byť viac najmä na zadných dverách. Ale potom začnete skúmať to, na čom naozaj záleží. Sedadlá? Vo verzii R-Line, ktorá ich má v základe športové, sú veľmi pohodlné, s príjemným bočným vedením, dobre tvarované a vďaka kombinácii kože, Alcantary a textilu sa v nich človek nešmýka.

Volkswagen Taigo 1.5 TSI R-Line (auto motor a šport č. 5/2022)

Priestor vzadu? Veľkorysý. Skutočne! Klesajúca línia strechy nie je problém, za seba som si sadol s rezervou pred kolenami aj nad hlavou (meriam 188 cm). Zadné sedadlá navyše prekvapujú dlhými sedákmi a celkovo veľmi príjemným posedom. Výduchy klimatizácie pre zadných pasažierov sú síce iba pod prednými sedadlami, ale aspoň na dve USB-C zásuvky sa nezabudlo. Vpredu sú ďalšie dve.

Volkswagen Taigo 1.5 TSI R-Line (auto motor a šport č. 5/2022)

A čo kufor? Prístup k nemu je vďaka liftbacku kráľovský a jeho objem 440 litrov v pohode obslúži aj štvorčlennú rodinu. A tento objem je nemenný – sedadlá totiž nie sú posuvné ako v prípade modelu T-Cross a nemusíte teda hľadať kompromis medzi polohou sedadiel a objemom kufra. Môžete ich iba sklopiť. Potom vďaka variabilnej podlahe kufra vznikne rovná plocha a využiteľný objem narastie až na 1 222 litrov. Zostáva jediná otázka: ako sa vnútorný priestor a takýto batožinový priestor vmestili do auta, ktorá na ceste zaberie dĺžku iba 4,26 metra?

Volkswagen Taigo 1.5 TSI R-Line (auto motor a šport č. 5/2022)

Ďalšie prekvapenie

Mobil si behom pár sekúnd bezdrôtovo spárujem s infotainmentom auta, odložím ho do priehradky s indukčnou nabíjačkou a v spoločnosti mojich obľúbených piesní zo Spotify a s navigáciou Waze na hlavnej obrazovke vyrážam na jazdu. Pod kapotou je štvorvalec 1.5 TSI s výkonom až 110 kW (150 k), ktorý pod nízkou záťažou dokáže deaktivovať dva valce a šetriť tak palivo. O radenie prevodových stupňov sa stará sedemstupňová dvojspojková prevodovka DSG.

Stačí málo a moju pozornosť si získa podvozok. Je totiž mimoriadne komfortný! Zostávam príjemne šokovaný, pretože som čakal trochu tvrdšie Polo (pre vyššie ťažisko), ale Taigo tak nádherne dýcha s cestou, že to som už dávno nezažil. Nepreháňam, celý týždeň som si vyslovene užíval komfort jazdy. A pritom na palube neboli žiadne triky v podobe adaptívneho odpruženia alebo extrémne malých kolies.

Moje Taigo bolo obuté na 17-kach, ktoré mu pasujú ako uliate. Toto je skrátka príklad toho, že keď sa pasívny podvozok dobre nastaví, dokáže fungovať vynikajúco. A vzadu nemusí byť ani viacprvková náprava. Lenže ako jazdí v zákrutách?

Opäť riskujem, že by ste ma mohli obviniť z preháňania, ale Taigo jazdí skvostne! Čím to je? Nemá lepivé pneumatiky, nedosahuje v zákrutách úžasné preťaženia a jeho motor mu síce dodáva slušnú dynamiku, no nie je to žiaden trhač asfaltu, ktorý by vám nedovolil nadýchnuť sa pri akcelerácii.

Volkswagen Taigo 1.5 TSI R-Line (auto motor a šport č. 5/2022)

Tajomstvo je opäť v naladení pružín a tlmičov. Taigo vám vďaka schopnosti perfektne absorbovať nerovnosti dodáva sebavedomie, pretože aj na horších cestách je veľmi stabilné. V zákrutách sa zas veľmi príjemne, lineárne nakláňa, takže vám dáva príležitosť dokonale si vychutnať jemné prenosy hmotnosti a hrať sa s ňou uprostred zákrut. Žiadne šmyky – ESC sa nedá vypnúť – iba jemné náznaky toho, že zadná náprava ochotne nasleduje tú prednú a podieľa sa na tom, ako auto zatáča.

To všetko dopĺňa veľmi presné a príjemne sprevodované riadenie, dobre dávkovateľné brzdy, veľmi rýchlo reagujúca prevodovka DSG (v manuálnom režime) a zrazu aj z auta, od ktorého by to nikto nečakal, je skvelé náradie na jazdu pre radosť.

Volkswagen Taigo 1.5 TSI R-Line (auto motor a šport č. 5/2022)

Samozrejme, že to nie je žiaden hot-hatch, ale dávno sa mi nestalo, aby som si svižnú jazdu užil v akomkoľvek crossoveri a aby som bol na jej konci navyše odmenený spotrebou len jemne presahujúcou 7 l/100 km. V pokojnom tempe sa dalo jazdiť aj za 6,3 l/100 km, čo je pri výkone motora skvelá hodnota.

Volkswagen Taigo 1.5 TSI R-Line (auto motor a šport č. 5/2022)

FINANCOVANIE VW NEXT CEZ VOLKSWAGEN FINANCIAL SERVICES

Moderné a dynamické VW Taigo môžete mať s výhodným financovaním bez poplatkov a s nízkou akontáciou napr. 20 %

Model VW Taigo 1.5 TSI R-line DSG 110kW
Cena vozidla 28.250,00 €
Typ financovania VW NEXT (3 možnosti ukončenia financovania)
Akontácia 20% (5.650,00 €)
Výška úveru 22.600 €
Dĺžka splácania 48 mesiacov
Spracovateľský poplatok 0 %
Výška mesačnej splátky 281 € vrátane poistenia (HP, PZP, GAP,…)

Kalkulácia platí pre právnickú osobu. Viac informácií o možnostiach financovania vozidiel zn. Volkswagen nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk



Volkswagen Taigo 1.5 TSI R-Line (2022) - informačná tabuľka

Obchodné informácie
Cena verzia od 24 190/testovaný model 28 250 €
Značka Volkswagen
Model Taigo
Model - Typ 1.5 TSI R-Line
Model - rok výroby 2022
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4 269 mm
Šírka 1 757 mm
Výška 1 497 mm
Rázvor 2 554 mm
Objem palivovej nádrže 40 l
Pohotovostná hmotnosť 1 336 kg
Maximálna hmotnosť 1 750 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 440 dm3
Objem batožinového priestoru (max.) 1 222 dm3
Motor a prevodovka
Počet valcov 4
Objem valcov 1 498 cm3
Najvyšší výkon 150 k
Najvyšší výkon 110 kW
Najvyšší výkon pri ot./min. 5 000 – 6 000
Najvyšší krútiaci moment 250 Nm
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. 1 500 – 3 500
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 6,1 L
Emise 139 CO2g/km
Maximálna rýchlosť 212
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 8,3

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4

Odporúčam. Doteraz existuje iba veľmi málo crossoverov, ktoré by som vám reálne odporučil. Ale Taigo patrí do tohto exkluzívneho klubu. Je to totiž mechanicky veľmi dobre postavené auto, ktoré ponúka priestor, rozsiahlu výbavu (náš model mal napríklad vynikajúce Matrix LED svetlá IQ.Light!), dobré motorizácie, podarený dizajn a vynikajúce jazdné vlastnosti. Jeho vyššia karoséria prináša pridanú hodnotu v podobe pohodlnejšieho nastupovania, lepšej prejazdnosti a lepšieho rozhľadu, ale neprináša so sebou takpovediac žiadne obete. Preto si myslím, že Taigo je vskutku dobré auto.

Klady
  • Priestrannosť
  • skvelý podvozok
  • výborné svetlá
  • ergonómia ovládania
Zápory
  • Príplatky vyháňajú cenu dosť vysoko
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

František Dibarbora a Tomáš Holý vo filmoch v časoch svojej najväčšej slávy.
Magazín

35 rokov od tragédie: Františkovi Dibarborovi sa stal osudným Prístavný most v Bratislave. Tomáš Holý prišiel o život len ako 21-ročný.

Niekedy je za autonehodou celý životný štýl motoristu, inokedy je to len nešťastná zhoda náhod, počas ktorej prídu o život nevinní ľudia bez ohľadu na to, čo predtým robili alebo akí boli. Hercov, ktorí tragicky zomreli v dôsledku autonehody a ktorých si svet dodnes pamätá ako legendárnych umelcov, je viac, v našom regióne sa najčastejšie spomína na Františka Dibarboru, ale aj na českého herca Tomáša Holého.