Test BMW R 18 Classic First Edition: Retro krása

Návrat o pár desaťročí oslovuje mnoho odvetví, motocykle nevynímajúc. Ak ste BMW a máte z čoho čerpať, je priam až nevyhnutné túto možnosť využiť. Zvlášť, ak k tomu dokážete pridať aj nejaký rekord.
Vydané  Text: 
Začnime rekordom, aj keď ten je zakódovaný priamo v názve motocykla. Číslo 18 odkazuje na zdvihový objem 1 800 cm3 , čo je zatiaľ najväčší objem, aký sa v histórii podarilo dosiahnuť dvojvalcovému motoru typu boxer. A ako je to s tým historickým odkazom? Model R 18 nadväzuje na medzivojnové obdobie a model R 5. Ak si ho niekde nájdete, tak inšpiráciu jednoduchým svetlometom, tvarom nádrže s bielymi linkami, umiestnením valcov a vedením výfukového potrubia určite pobadáte. Akurát veľkosť a šírku kolies či sedadlo zasadené hlbšie do rámu má novinka iné, prispôsobené dnešnej dobe a potrebám moderných jazdcov. Milovníci techniky nechajú oči na detailoch. Analógový rýchlomer je síce jednoduchý, no jeho retro druh písma vás očarí. Rovnako tak ako nápis Berlin Built (Zostavené v Berlíne), ktorý nájdete potom aj na veku nádržiek na brzdovú a spojkovú kvapalinu. To je silnejšie prihlásenie sa k domovine, ako keby sa kde-tu zjavila nemecká vlajka či tradičná orlica. Za mňa bol top detail odkrytý a priznaný kardanový hriadeľ, ktorý prenáša silu motora na zadné koleso. Len si treba dať pozor na všetko, čo by sa mohlo dostať do jeho blízkosti. Rotujúce dielce majú svoje vrodené vlastnosti, ktoré sa nemajú rady so šnúrkami, strapcami či šatkami. K tomuto impozantnému stroju pristupujem s rešpektom. Nielen vzhľadom na jeho rozmery, ale aj na hmotnosť a nízke sedenie. Ako sa tým bude manévrovať pri parkovaní, štartovaní, v nízkych rýchlostiach? Odpovede boli plné prekvapení. Najprv však štartovanie. Pri tomto úkone som ocenil svojich pár kíl navyše. Tých 365 kg plne natankovaného motocykla treba aj nejako zdvihnúť zo stojana. Vzhľadom na nízke ťažisko to nie je až taký problém. Ale keď naštartujete a ozve sa veľký hrmot ešte väčšieho dvojvalca, je lepšie poriadne sa zaprieť. Nezbedné zdvihnutie otáčok sa spája s výrazným impulzom, keď sa motocykel nahne mierne doprava. Priatelia, tu sídli sila a nebojí sa o tom rozprávať.
Pozvánkou na cestovanie sú veľké tašky na bokoch, len pre veľké valce si nemáte kam natiahnuť nohy
### Dve duše v jednom tele S manévrovaním pri parkovaní pomáha spiatočka. Áno, na retro stroji. Prepína sa na ľavom boku páčkou a dozadu dokáže cúvať veľmi elegantne. So stúpajúcou rýchlosťou sa zjednodušuje aj ovládateľnosť. Prejazd cez zákruty nie je problém, tento obor sa nebráni ani preklápaniu. Zvedavosť mi nedá a skúšam jazdné režimy. Zaujali ma dva – Rock a Roll. Prejavy ich vystihujú dokonale. Roll je pokojný, umiernený, jemný. Nikam sa neponáhľa, pridávanie plynu rieši s rozvahou, ak mu poviete, že teraz tri dni rovno, potom mierne doprava, tak si pokojne zabrumká, vy si nastavíte tempomat a budete sa kochať okolím. Akurát tak si poviete, že radenie špičkou a pätou je síce fajn, ale chcelo by to natiahnuť si nohy dopredu. Verte, že cez valce týčiace sa hrdo do strán to nedáte. Ale Rock, to je rock! Otočenie plynovej rukoväte? Reakcia príde skôr, ako si uvedomíte, čo ste vlastne chceli. Rýchlo a intenzívne. Už sa len skryť za plexi (ak vám to pomôže), zaprieť sa do plošinových stúpačiek, kolenami stisnúť nádrž a rýchlo vpred! Za rachotivého dunenia výfuku to bude zážitok z ríše snov. Veľké bočné tašky verzie Classic síce pozývajú na cestovanie, no tuhé odpruženie s nízkymi zdvihmi vám porozpráva o nedokonalostiach našich ciest viac, ako by ste potrebovali. Na cestovanie prišli časom vhodnejšie verzie Transcontinental s veľkou kapotou a pohodlným sedadlom pre vodiča aj spolujazdca. Špecifickým momentom sú aj vibrácie. Nebudem tvrdiť, že nie sú, pretože sú. A BMW si povedalo, že s nimi ani nič robiť nebude (neverím, že by nechceli, či nevedeli) a ponechá ich ako typický prejav motocykla. Na druhej strane, keď je to retro a s takým veľkým motorom, tak prečo by to nespravili. Jednoducho to k tomu patrí a hotovo. Len si treba uvedomiť, že cestovanie nebude úplne hladké a jemné. Na druhej strane, BMW R 18 je výnimočný stroj plný osobnosti a charakteru, ktorý sa dnes už v takej miere až tak nevidí. Takže ak rozmýšľate nad niečím absolútne neprehliadnuteľným, stačí vám dojazd na nádrž okolo 200 km a nemáte ambíciu jazdiť stovky kilometrov denne, môže byť práve tento stroj odpoveďou na vaše potreby. Zvlášť, ak vám neprekáža jeho cenovka.
Komfortné schopnosti zvyšuje vyhrievanie rukovätí a ľahko ovládateľný tempomat, všetko dosiahnuteľné
Krása jednoduchosti, um účelnosti. Aj tak sa dá charakterizovať pohľad na budík s info displejom
Krása jednoduchosti, um účelnosti. Aj tak sa dá charakterizovať pohľad na budík s info displejom








Pokračujte na ďalší príspevok »



Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.
  • SERVIS

    Inovatívny rad legálnych žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED W5W je dostupný už aj na Slovensku

  • ams OSRAM, svetový líder v oblasti optických riešení, rozšíril rodinu na Slovensku legálnych LED žiaroviek OSRAM NIGHT BREAKER® LED o žiarovku W5W.

     Osvedčenie Ministerstva dopravy SR o vnútroštátnom typovom schválení komponentu je aktuálne udelené pre náhradné LED svetelné zdroje typu: H1-LED, H4-LED, H7-LED, H7-LED (24 V), a novo aj pre W5W-LED.