MOTORKY

Test BMW R 18 Classic First Edition: Retro krása

Začnime rekordom, aj keď ten je zakódovaný priamo v názve motocykla. Číslo 18 odkazuje na zdvihový objem 1 800 cm3 , čo je zatiaľ najväčší objem, aký sa v histórii podarilo dosiahnuť dvojvalcovému motoru typu boxer. A ako je to s tým historickým odkazom? Model R 18 nadväzuje na medzivojnové obdobie a model R 5. Ak si ho niekde nájdete, tak inšpiráciu jednoduchým svetlometom, tvarom nádrže s bielymi linkami, umiestnením valcov a vedením výfukového potrubia určite pobadáte. Akurát veľkosť a šírku kolies či sedadlo zasadené hlbšie do rámu má novinka iné, prispôsobené dnešnej dobe a potrebám moderných jazdcov.

Milovníci techniky nechajú oči na detailoch. Analógový rýchlomer je síce jednoduchý, no jeho retro druh písma vás očarí. Rovnako tak ako nápis Berlin Built (Zostavené v Berlíne), ktorý nájdete potom aj na veku nádržiek na brzdovú a spojkovú kvapalinu. To je silnejšie prihlásenie sa k domovine, ako keby sa kde-tu zjavila nemecká vlajka či tradičná orlica. Za mňa bol top detail odkrytý a priznaný kardanový hriadeľ, ktorý prenáša silu motora na zadné koleso. Len si treba dať pozor na všetko, čo by sa mohlo dostať do jeho blízkosti. Rotujúce dielce majú svoje vrodené vlastnosti, ktoré sa nemajú rady so šnúrkami, strapcami či šatkami.

K tomuto impozantnému stroju pristupujem s rešpektom. Nielen vzhľadom na jeho rozmery, ale aj na hmotnosť a nízke sedenie. Ako sa tým bude manévrovať pri parkovaní, štartovaní, v nízkych rýchlostiach? Odpovede boli plné prekvapení. Najprv však štartovanie. Pri tomto úkone som ocenil svojich pár kíl navyše. Tých 365 kg plne natankovaného motocykla treba aj nejako zdvihnúť zo stojana. Vzhľadom na nízke ťažisko to nie je až taký problém. Ale keď naštartujete a ozve sa veľký hrmot ešte väčšieho dvojvalca, je lepšie poriadne sa zaprieť. Nezbedné zdvihnutie otáčok sa spája s výrazným impulzom, keď sa motocykel nahne mierne doprava. Priatelia, tu sídli sila a nebojí sa o tom rozprávať.

Test BMW R 18 Classic First Edition (foto: PANER pre auto motor a šport č. 3/2022)
Pozvánkou na cestovanie sú veľké tašky na bokoch, len pre veľké valce si nemáte kam natiahnuť nohy

Dve duše v jednom tele

S manévrovaním pri parkovaní pomáha spiatočka. Áno, na retro stroji. Prepína sa na ľavom boku páčkou a dozadu dokáže cúvať veľmi elegantne. So stúpajúcou rýchlosťou sa zjednodušuje aj ovládateľnosť. Prejazd cez zákruty nie je problém, tento obor sa nebráni ani preklápaniu.

Zvedavosť mi nedá a skúšam jazdné režimy. Zaujali ma dva – Rock a Roll. Prejavy ich vystihujú dokonale.

Roll je pokojný, umiernený, jemný. Nikam sa neponáhľa, pridávanie plynu rieši s rozvahou, ak mu poviete, že teraz tri dni rovno, potom mierne doprava, tak si pokojne zabrumká, vy si nastavíte tempomat a budete sa kochať okolím. Akurát tak si poviete, že radenie špičkou a pätou je síce fajn, ale chcelo by to natiahnuť si nohy dopredu. Verte, že cez valce týčiace sa hrdo do strán to nedáte.

Ale Rock, to je rock! Otočenie plynovej rukoväte? Reakcia príde skôr, ako si uvedomíte, čo ste vlastne chceli. Rýchlo a intenzívne. Už sa len skryť za plexi (ak vám to pomôže), zaprieť sa do plošinových stúpačiek, kolenami stisnúť nádrž a rýchlo vpred! Za rachotivého dunenia výfuku to bude zážitok z ríše snov.

Veľké bočné tašky verzie Classic síce pozývajú na cestovanie, no tuhé odpruženie s nízkymi zdvihmi vám porozpráva o nedokonalostiach našich ciest viac, ako by ste potrebovali. Na cestovanie prišli časom vhodnejšie verzie Transcontinental s veľkou kapotou a pohodlným sedadlom pre vodiča aj spolujazdca.

Špecifickým momentom sú aj vibrácie. Nebudem tvrdiť, že nie sú, pretože sú. A BMW si povedalo, že s nimi ani nič robiť nebude (neverím, že by nechceli, či nevedeli) a ponechá ich ako typický prejav motocykla.

Na druhej strane, keď je to retro a s takým veľkým motorom, tak prečo by to nespravili. Jednoducho to k tomu patrí a hotovo. Len si treba uvedomiť, že cestovanie nebude úplne hladké a jemné.

Na druhej strane, BMW R 18 je výnimočný stroj plný osobnosti a charakteru, ktorý sa dnes už v takej miere až tak nevidí. Takže ak rozmýšľate nad niečím absolútne neprehliadnuteľným, stačí vám dojazd na nádrž okolo 200 km a nemáte ambíciu jazdiť stovky kilometrov denne, môže byť práve tento stroj odpoveďou na vaše potreby. Zvlášť, ak vám neprekáža jeho cenovka.

Test BMW R 18 Classic First Edition (foto: PANER pre auto motor a šport č. 3/2022)
Komfortné schopnosti zvyšuje vyhrievanie rukovätí a ľahko ovládateľný tempomat, všetko dosiahnuteľné
Test BMW R 18 Classic First Edition (foto: PANER pre auto motor a šport č. 3/2022)
Krása jednoduchosti, um účelnosti. Aj tak sa dá charakterizovať pohľad na budík s info displejom
Test BMW R 18 Classic First Edition (foto: PANER pre auto motor a šport č. 3/2022)
Krása jednoduchosti, um účelnosti. Aj tak sa dá charakterizovať pohľad na budík s info displejom
Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.