TEST: Elektrickú Škodu Enyaq iV sme vytiahli na diaľnicu! Akú mala spotrebu a koľko kilometrov prešla na jedno nabitie?

Našu redakčnú Škodu Enyaq iV sa snažíme využívať tak ako akékoľvek iné auto. To znamená aj jazdy na dlhšie trasy a využívanie postrachu pre elektromobily – diaľnic. Vlastne: sú diaľnice právom takým strašiakom? Aj to sme sa rozhodli zistiť.
Vydané  Text: 
Elektróny v batérii nášho Enyaqu iV nemajú čas na oddych, auto jazdí každý deň a je príjemným a veľmi tichým spoločníkom. ### Najdôležitejšia otázka Prvá otázka kohokoľvek, kto sa pristavil a zaujímal sa o BT-ENYAQ, smerovala k dojazdu. Tak si na ňu odpovedzme hneď na začiatku: **pri nabití na 100 % ukazuje palubný počítač dojazd približne 320 až 350 kilometrov aj v zimných podmienkach, keď využívame kúrenie.** To je slušná hodnota, ktorá vám dá dostatok priestoru na dýchanie, aby ste na nabíjanie nemuseli myslieť každý deň. Ani každé tri dni. Bežne mi tento dojazd stačil na týždeň, a to som odolával pokušeniu pripojiť auto k rýchlonabíjačke, ak som sa náhodou ocitol v obchode. Neďaleko redakcie máme nabíjačku, takže akákoľvek nervozita z dojazdu nemá žiadne opodstatnenie. Keď si to tak vezmeme, 300-kilometrový dojazd má väčšina dnešných áut s polovicou nádrže. Ruku na srdce – kedy ste si pri pohľade na ručičku palivomera ukazujúcu na stred ciferníka povedali, že čoskoro bude treba natankovať? Asi nikdy. **Treba podotknúť, že importér nám odporučil nabíjať auto iba na 80 %, aby sme šetrili životnosť batérie. Vtedy je dojazd približne 270 km, čo je stále celkom slušné.** Zodpovedá odhadovaný dojazd realite? Na aute dlhší čas jazdila kolegyňa, po nahliadnutí do palubného počítača som zistil dlhodobú spotrebu 24,3 kWh/100 km. Využiteľná kapacita batérie je 77 kWh a podľa tohto by mal byť dojazd 317 km. ### Diaľničná skúška Keď sa však dostalo auto do rúk mne, akurát ma čakala cesta na letisko. Vynuloval som palubný počítač, chvíľu som jazdil a batériu nabil naplno. Absolvoval som pár desiatok kilometrov v meste a následne som skoro ráno vyrazil smerom do Viedne. Veľmi ma prekvapilo, že napriek udržiavaniu rakúskeho okreskového tempa sa spotreba energie držala pod hranicou 18 kWh/100 km. To je veľmi slušná hodnota. Aj cesta späť na druhý deň sa niesla v duchu podobnej spotreby, a to som sa nebál párkrát využiť celých 150 kW, ktoré poskytuje elektromotor na zadnej náprave, na predbiehanie. **Zistil som, že v zime sú pre spotrebu najväčším strašiakom krátke trasy. Auto totiž vždy po naštartovaní spotrebuje veľa energie na ohriatie batérie a interiéru.** Po ustálení teploty spotreba rapídne klesá a na dlhších trasách sa dá vďaka dobrej aerodynamike Enyaqu iV jazdiť s veľmi priaznivou spotrebou. Avšak treba myslieť na to, že aerodynamický odpor rastie kvadraticky s rýchlosťou.
Aby som dal konkrétnejšiu tvár mojim pocitom, rozhodli sme sa v redakcii spraviť diaľničný test. Ten istý úsek prevažne rovnej diaľnice sme prešli obojsmerne. Meral 12 kilometrov a poslúžil ako referencia pre meranie spotreby energie. Dodávame, že obsahoval aj „otočku“, ale pre ilustráciu, čo robí rýchlosť so spotrebou elektromobilu (a samozrejme aj spaľovacieho auta), to postačí. **Výsledky? Pri 90 km/h si Enyaq iV vypýtal v priemere 18,1 kWh/100 km. Pri 110 km/h to bolo stále celkom priaznivých 21,6 kWh/100 km. Pri 130 to však už bolo 28,1 kWh/100 km, takže reálny dojazd pri danej spotrebe klesol na 275 kilometrov.** Ako vidíte, nárast medzi 90 a 110 km/h bol oveľa menej dramatický, než medzi 110 a 130 km/h. Treba však podotknúť jednu vec: Enyaq iV má veľmi dobrú aerodynamiku. Cítiť to aj pri ubraní plynu v rýchlosti 130 km/h: Enyaq spomaľuje veľmi pozvoľne. Pre ilustráciu, naša dlhodobá Mazda si pýta 28 kWh/100 km pri rýchlosti tesne nad 100 km/h. ### Ďalšie zistenia? V testovacom denníku pribudlo pár ďalších poznámok. Nepáči sa nám komplikované (a tým aj nebezpečné) vypínanie systému Lane Assist, ktorý je väčšinu času otravný. Vyžaduje minimálne 4 dotyky displeja, plus ďalšie dva, ak sa chcete vrátiť na obrazovku, na ktorej ste boli. Infotainment je navyše náladový. Niekedy funguje rýchlo, inokedy sa zasekáva. Taktiež podvozok má svoje zvláštne maniere. **Na prvý pocit je veľmi pohodlný, ale časom sme si uvedomili, že sa málokedy skutočne upokojí.** Auto sa rado pohojdáva spredu dozadu takmer nezávisle od zvolenej tuhosti tlmičov. Celkovo zadná náprava by sa mohla správať trochu istejšie. Taktiež nás zarazilo, že funkcie telefónu sa nedajú ovládať na volante.
Naopak, potešila nás aplikácia, ktorou môžete kontrolovať stav auta a spustiť napríklad klimatizáciu na diaľku. Škoda, že reakcie auta sú pomalé – potvrdenie pokynu vám príde niekedy až minútu a pol po jeho zadaní. To však nie je vážna výčitka. **Vynikajúca je inteligentná rekuperácia, ktorá umožňuje autu plachtiť, ale začne brzdiť automaticky po priblížení sa k inému autu, prípadne podľa aktuálnych dopravných značiek.** Človek by si myslel, že takýto systém ho bude obmedzovať, v skutočnosti však funguje tak dobre, že sa naňho dá spoľahnúť.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »