Testy

Naše prvé kilometre s Dacia Jogger: Veľký návrat klasického rodinného auta!

Povedať, že Dacia Jogger je očakávaná novinka, celkom nevystihuje skutočnú situáciu. Na Slovensku už majú predajcovia na toto auto desiatky objednávok, aj keď žiaden zo zákazníkov auto ešte nemohol ani len vidieť naživo. Lenže tu nie je čo vymýšľať. Iné nové sedemmiestne auto za 14 250 € skrátka nedostanete. V prípade Dacie Jogger je toto štartovacia cena pre sedemmiestnu verziu.

Najlacnejšou motorizáciou je TCe 100 LPG, teda litrový trojvalec, ktorý spaľuje benzín alebo LPG. Čiže dokonca auto s úžasným dojazdom 1 300 km (50 l nádrž na benzín a 40 l nádrž na LPG spravia svoje) a minimálnymi nákladmi na prevádzku. Ak vám stačí 5 miest na sedenie, odpočítajte si od ceny ešte 700 €. Uvedomujem si, že v tomto momente by som mohol článok ukončiť a o úspech Dacie Jogger by bolo postarané, ale oplatí sa ísť ďalej. Verte mi. Nový Jogger sme si boli prvýkrát vyskúšať do francúzskeho Nice a jeho spleti kľukatých cestičiek lemujúcich Azúrové pobrežie.

PRVÁ JAZDA: Dacia Jogger

Žiadne minimum

Sympatické je, že Dacia Jogger neponúka len nevyhnutné minimum na to, aby vám za svoju cenu ponúkla potenciálnych sedem miest na sedenie. Ani zďaleka! Stačí sa na ňu pozrieť. Ľúbivý dizajn prednej časti, ktorý dôverne poznáme z modelu Sandero Stepway, pokračuje do zaujímavého konceptu kombi so zdvihnutou strechou. Horná línia okien sa pri zadných dverách dvíha o 40 milimetrov, aby umožnila sediacim vzadu lepší výhľad z auta. Zboku sú ozdobou karosérie s dĺžkou necelých 4,6 metra a rázvorom takmer 2,9 metra aj pekne vypracované blatníky a čierne dekorácie, ktoré spolu s plastovými lemami karosérie dodávajú Joggeru off-roadový look.

PRVÁ JAZDA: Dacia Jogger

Strešné lyžiny sa dajú šikovne otočiť a stane sa z nich strešný nosič. Zadnú časť zdobia pekne spracované svetlomety, ktoré sa tiahnu dole C-stĺpikom a vystupujú do bokov, aby vizuálne rozšírili karosériu. Predné denné, stretávacie a hmlové svetlá využívajú LED technológiu už v základe, diaľkové a zadné svetlá ešte využívajú klasické žiarovky. Celkovo je Dacia Jogger zaujímavým mixom kombi a crossoveru. A nie len pre oplastovanú karosériu – svetlú výšku 200 mm jej môžu závidieť aj mnohé SUV s pohonom 4 × 4. Jogger teda zvládne aj jazdu mimo spevnených ciest, kde by bežné autá už obtierali svoje bruchá o zem. Na lozenie po kopcoch to však nie je, lebo pohon 4 × 4 nie je v ponuke. To nie je výčitka, len konštatovanie. Každá sranda niečo stojí a netreba zabúdať na to, že cieľom Joggera je ponúknuť maximálny úžitok za rozumné peniaze.

PRVÁ JAZDA: Dacia Jogger

Ako v kine

Spomínaná stúpajúca línia okien nie je len dizajnový prvok, ale aj akási nevyhnutnosť. Jogger je totiž jedinečný svojím konceptom sedenia podobným kinosále: druhý rad sedadiel je umiestnený o 55 mm vyššie než prvý, tretí rad pridáva ešte ďalších 25 mm. Výsledkom je vynikajúci komfort sedenia. A to nekopírujem tlačovú správu ale opisujem vlastné pocity. Sedenie je v modeli Jogger vymyslené vynikajúco. V sedadle vodiča som si našiel svoju polohu rýchlo. Volant je nastaviteľný výškovo aj hĺbkovo.

PRVÁ JAZDA: Dacia Jogger

Sedenie vo vás už dávno permanentne nevyvoláva pocit, že sedíte v „lacáku z Rumunska“. Aj keď jeden kolega motoristický novinár, ktorý je výrazne nižšieho vzrastu, sa na sedadlá sťažoval, ja som s nimi nemal žiaden problém. Poďme však viac dozadu. Nastupovanie je pohodlné a do sedadla vďaka jeho zvýšenej polohe „nepadáte“. Po usadení vás čaká štedrý priestor – na kolená je k dispozícii 181 mm a hlavu by si o strop nešúchali ani urastenejší basketbalisti. Bonusom je výhľad, pretože vyšší pasažieri sa môžu pozerať dopredu ponad sedadlo vodiča. Ešte zaujímavejšie je to však v treťom rade.

PRVÁ JAZDA: Dacia Jogger

Trochu kontextu: nepoznám nové auto, ktoré nie je van a poskytuje v treťom rade sedadiel uspokojivý priestor pre dospelého hoc aj na kratšiu trasu. Buď sa sedí prakticky na zemi s pokrčenými kolenami, alebo chýba priestor na hlavu, alebo na chodidlá. O pohodlnosti sedadiel v treťom rade by sa tiež dali písať humoresky.

PRVÁ JAZDA: Dacia Jogger

Avšak v prípade Dacie Jogger je to iné. Sedadlá sú tvarom identické s tými v druhom rade. Nastupuje sa do nich cez jednoducho sklopiteľné a vyklopiteľné sedadlá v druhom rade, ktoré sú delené v pomere 70:30. Z ľavej strany je to teda pohodlnejšie ako z pravej. Po usadení však zistíte, že sa tu sedí úplne v pohode. Mám 188 centimetrov a pred kolenami mi zostali voľné ešte dva centimetre priestoru. Nie je to veľa, ale je to neporovnateľne viac, než v prípade akejkoľvek násobne drahšej konkurencie. Dovedna ponúka tretí rad 127 mm priestoru na kolená. Dostatok bolo aj priestoru nad hlavou, aj chodidlá som si mal kam zasunúť. Posed bol prirodzený. Paráda! Na batožinový priestor pri obsadení siedmimi pasažiermi zostáva síce už len 160 dm3, ale to sa dá očakávať. Batožinový priestor Joggera je však maximálne variabilný. Všetky sedadlá okrem predných sa dajú sklápať a aj kompletne vyberať. Máte teda k dispozícii od 1 807 dm3 bez sedadiel, cez 696 bez tretieho radu, 565 dm3 s tretím radom sklopeným... a všetko medzi tým. K tomu 23 litrov v odkladacích priestoroch po celej kabíne.

PRVÁ JAZDA: Dacia Jogger

Jogger prevezie v batožinovom priestore predmety dlhé až 2 metre. Dajte tam matrac a môžete kempovať! Manipulácia so sedadlami je navyše mimoriadne jednoduchá. Jedno sedadlo z tretieho radu váži iba 10 kilogramov, čo je naozaj „nič“. Potvrdili mi to aj kolegyne.

Hviezdičky si nechajte

Vyťažiť toľko priestoru sa nezaobišlo bez úpravy platformy CMF-B, na ktorej Jogger stojí. Inžinierom sa podarilo rázvor auta natiahnuť na neuveriteľných 2,9 metra. Platformu spevnili, aby ponúkla podvozku solídnu základňu, o ktorú by sa mohol oprieť a pasažierom dostatočnú ochranu. Napriek tomu nečakajte päťhviezdičkové hodnotenie v Euro NCAP. To sa dá totiž dosiahnuť iba s mnohými asistenčnými systémami, ktoré zákazníci neočakávajú, často ani nechcú a navyše by Jogger predražili. Tvorcovia Joggera trvajú na tom, že poskytuje veľmi dobrú bezpečnosť v prípade zrážky, akurát to už z hviezdičiek nevyčítate. To však neznamená, že neponúka žiadne bezpečnostné systémy. Na palube sú preto len tie, ktoré považujú inžinieri za užitočné a nevyhnutné. Preto môže mať Jogger systém núdzového brzdenia (dokonca aj pri odbočovaní) alebo sledovanie mŕtveho uhla, či asistent rozjazdu do kopca a automatické stierače.

PRVÁ JAZDA: Dacia Jogger

Nový motor

Prvé dojmy sme zbierali z jazdy po Azúrovom pobreží, pričom spoločníka nám robil Jogger s motorom 1.0 TCe 100 LPG v relatívne základnej výbave. Multimediálny systém ani palubnú dosku netreba vôbec opisovať, pretože je totožná s tou, čo ponúka Sandero alebo Logan. Podotknem len, že má pekný dizajn a fajn ergonómiu. Motor tiež dôverne poznáme. Čím však Jogger prekvapil, bolo odhlučnenie. Dacia skutočne popracovala na odhlučnení a (nie) je to počuť. Aj pri diaľničných rýchlostiach je v kabíne príjemné ticho. Najmä podvozok je odhlučnený vynikajúco. Počas jazdy nás však nerušila ani aerodynamika.

PRVÁ JAZDA: Dacia Jogger

Na ďalší deň sme si mohli vyskúšať sedemmiestnu verziu s novým motorom 1.0 TCe 110 (pripláca sa zaňho 500 €). Nenechajte sa zmiasť, je to kompletne nová pohonná jednotka s hliníkovým blokom, vodou chladenými výfukovými zvodmi a priamym vstrekovaním. Má variabilné časovanie ventilov, variabilnú olejovú pumpu a mnoho ďalších technických vymožeností. Dosahuje výkon 81 kW (110 k), čo v porovnaní s verziou TCe 100 nezdá ako veľký nárast, avšak oveľa podstatnejší je maximálny krútiaci moment 200 Nm (190 je dostupných už od 1 900 otáčok), ktorý s autom hýbe oveľa ochotnejšie, než 170 Nm v prípade slabšieho motora, aj to len pri využívaní LPG.

PRVÁ JAZDA: Dacia Jogger

Na šestku hore kopcom na diaľnici síce motoru dochádza dych, avšak to je spôsobené ťažším sprevodovaním, najmä dlhým šiestym prevodovým stupňom. Podraďte do päťky a zvládnete aj prudké diaľničné stúpania s naloženým autom. Výhodou nového motora nie je len výkon, ale aj vynikajúca spotreba. Testovacia jazda, počas ktorej sme si naplno užívali možnosti pokrútených francúzskych cestičiek, skončila s priemernou spotrebou 6,5 litra na 100 km. To je vzhľadom na časté vymetanie celého ciferníka otáčkomera vynikajúca hodnota. Normovaná spotreba dosahuje hodnotu 5,6 – 5,7 litra, čo je úplne uveriteľné. Podvozok Joggera sa pri hrátkach ukázal byť síce primárne mäkký a komfortný, ale aj stabilný a čitateľný.

Dacia Jogger prekvapila naplno. Priestorom, šikovnými riešeniami, novým motorom, odhlučnením... Až sa nám nechce veriť, že môže byť za takú príjemnú cenu. Drahšie ako za 18 900 ju nekúpite. A to je pri pohľade na dnešné cenníky automobilov priam neuveriteľné. Dacia Jogger doslova nemá konkurenciu.

PRVÁ JAZDA: Dacia Jogger
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Za vysokou spotrebou auta sa často skrýva zlá kondícia motora
Magazín

Za vysokou spotrebou auta sa často skrýva zlá kondícia motora

Možno si myslíte, že keď vám na palubnej doske nesvieti žiadna kontrolka, je všetko v poriadku. Za zvýšenou spotrebou však nemusí byť iba nesprávny štýl jazdenia. Častejšia potreba tankovať môže poukazovať na oveľa vážnejší problém – zanesenie motora vášho auta karbónom. Ak tento problém nebudete riešiť, riskujete upchatie a poškodenie vstrekovačov. To môže mať za následok stratu výkonu a v horšom prípade zničenie komponentov palivového systému a ich potrebnú výmenu.