Test BMW iX xDrive40: Zrodený ako elektromobil
Testovaný model nie je ani prvé elektrické vozidlo od BMW, ani prvé, ktoré vzniklo iba ako elektromobil. No je prvé, ktoré sa k nám dostalo s najmodernejšou generáciou tohto pohonu.
Spomínam si na mnoho výnimočných zážitkov spojených s modelmi s modro-bielym znakom. Niektoré sa spájali s priehrštiami luxusu, iné boli o nekonečnej dynamike. A niektoré boli predovšetkým príjemné. Kam sa radí [BMW iX](https://autoviny.sk/obsah/znacka/bmw-ix)? Niekam jemne pod priesečník toho všetkého.
[IMAGE id=260741]
### Priestorový luxus
Vozidlá, ktoré presahujú do viacerých kategórií, jazdia po cestách už nejaký čas. Avšak až s príchodom elektromobilov dostal výraz crossover, čiže z každého rožku čosi, ten správny význam. Sám totiž hľadám, kam ho zaradiť. Na [SUV](https://autoviny.sk/obsah/znacka/suv) síce má pohon všetkých kolies (elektromotorom v každej náprave) a zvýšené sedenie, no so svetlou výškou by som to ďalej ako na štrkovú cestu neskúšal. Na [kombi](https://autoviny.sk/obsah/znacka/kombi) je to vysoké a na [MPV](https://autoviny.sk/obsah/znacka/mpv) sa tiež veľmi nehrá – napriek **veľkému batožinovému priestoru** (**500/1 750 dm3**) a príkladnej variabilite pri sklápaní delených operadiel zadných sedadiel a veľkému priestoru pod dvojitým dnom, ideálnym na uloženie nabíjacích káblov a vynikajúcim rozhľadom z vozidla.
[IMAGE id=260736]
Takže tu máme [crossover](https://autoviny.sk/obsah/znacka/crossover), ktorý vznikol s tým, že ho bude **poháňať iba elektrina**. Vďaka tomu nie sú v interiéri žiadne tunely a pýši sa veľkorysým priestorom. Bez ohľadu na výšku sa budete pohodlne cítiť vpredu aj vzadu, tam sa bez problémov zmestia aj traja dospelí. Všetci navyše sedia v komfortných kreslách čalúnených príjemne vyzerajúcim recyklovaným materiálom, aj keď dvojica vpredu si ich môže všemožne upraviť a k dispozícii má aj masáž.
[IMAGE id=260748]
Vozidlo komunikuje s vodičom prostredníctvom veľkého zakriveného panelu s dvoma obrazovkami, čím sa odvoláva na typickú orientáciu na vodiča známu z väčšiny doterajších modelov značky. **Ovládanie je však úplne prepracované**. Povely sa zadávajú cez krásne spracovanú konzolu medzi prednými sedadlami, ktorá nemá fyzické tlačidlá. Vyzerá to veľmi elegantne a funguje skvelo.
Celkový [počet ovládacích prvkov sa výrazne znížil](https://www.autoviny.sk/reportaze/122261/dotykove-displeje-a-senzorove-tlacidla-v-autach-bezpecnost-sme-nahradili-imidzom) najmä v prospech výrazne rozšírených možností [hlasového ovládania](https://www.autoviny.sk/obsah/znacka/technologie), **slovenčina však zatiaľ medzi podporovanými jazykmi nie je**. Napriek tomu sa dokážete s autom celkom rýchlo zžiť a užívať si všetky vymoženosti, ktoré vám ponúka.
[IMAGE id=260760]
[IMAGE id=260756] So zdvihnutým obočím sme sa pozerali na volant. Športovou terminológiou by sme povedali, že v [BMW](https://autoviny.sk/obsah/znacka/bmw) ho prekaučovali. Čiže chceli priniesť niečo natoľko nové, až sa volant v ideálnej polohe nedrží úplne najlepšie. Prosíme, vráťte nám okrúhle volanty!
[IMAGE id=260750]
[IMAGE id=260762]
[IMAGE id=260766]
### Rýchlo a pohodlne
Ak by sme mali hovoriť o **dynamike** tohto [elektromobilu](https://autoviny.sk/obsah/znacka/elektromobil), tak všetko sa odvíja od **systémového krútiaceho momentu s hodnotou 630 Nm**, ktorý vzniká z dvoch elektromotorov. Vďaka tomu trvá zrýchlenie z 0 na 100 km/h iba 6,1 sekundy.
Keďže tento krútiaci moment je dostupný kedykoľvek, hneď a okamžite, je vhodné posádku na plánované zrýchľovanie, napríklad pri predbiehaní, vopred upozorniť. Inak hrozí náhly kontakt ich hláv s opierkami. A to nemusí byť každému príjemné.
[IMAGE id=260740]
K tomu sa pridáva **vzduchové odpruženie na oboch nápravách**, takže jazda je nesmierne pohodlná, príjemná a plavná. Ale prejazd zákrutami si podvozok stráži a napriek **hmotnosti prevyšujúcej 2 400 kg** cez ne prechádza bez zbytočných náklonov. Nehovoriac o tichu na palube, ktoré je nesmierne návykové. Aj pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h sme sa mohli rozprávať úplne pokojne bez zvyšovania hlasu. A to i s cestujúcimi na zadných sedadlách. Keďže vozidlo využíva bezrámové okná, považujeme to za **konštruktérsky zázrak**.
[IMAGE id=260765]
### Dojazd a spotreba
Spotreba elektrickej energie sa pohybovala niekde nad 21 kWh/100 km, čo znamená dojazd jemne **nad 300 km**. V prípade potreby vám vie navigácia povedať, kde sa nachádzajú najbližšie nabíjačky, aj **koľko bude trvať nabíjanie**, čo je veľmi vhodná informácia, zvlášť, keď cestujete na dlhšie trasy.
[CONTENT id=123187]
[CAR id=17131]
zahrievacie kolo / Audi Q3