Spomínam si na mnoho výnimočných zážitkov spojených s modelmi s modro-bielym znakom. Niektoré sa spájali s priehrštiami luxusu, iné boli o nekonečnej dynamike. A niektoré boli predovšetkým príjemné. Kam sa radí BMW iX? Niekam jemne pod priesečník toho všetkého.

Priestorový luxus
Vozidlá, ktoré presahujú do viacerých kategórií, jazdia po cestách už nejaký čas. Avšak až s príchodom elektromobilov dostal výraz crossover, čiže z každého rožku čosi, ten správny význam. Sám totiž hľadám, kam ho zaradiť. Na SUV síce má pohon všetkých kolies (elektromotorom v každej náprave) a zvýšené sedenie, no so svetlou výškou by som to ďalej ako na štrkovú cestu neskúšal. Na kombi je to vysoké a na MPV sa tiež veľmi nehrá - napriek veľkému batožinovému priestoru (500/1 750 dm3) a príkladnej variabilite pri sklápaní delených operadiel zadných sedadiel a veľkému priestoru pod dvojitým dnom, ideálnym na uloženie nabíjacích káblov a vynikajúcim rozhľadom z vozidla.

Takže tu máme crossover, ktorý vznikol s tým, že ho bude poháňať iba elektrina. Vďaka tomu nie sú v interiéri žiadne tunely a pýši sa veľkorysým priestorom. Bez ohľadu na výšku sa budete pohodlne cítiť vpredu aj vzadu, tam sa bez problémov zmestia aj traja dospelí. Všetci navyše sedia v komfortných kreslách čalúnených príjemne vyzerajúcim recyklovaným materiálom, aj keď dvojica vpredu si ich môže všemožne upraviť a k dispozícii má aj masáž.

Vozidlo komunikuje s vodičom prostredníctvom veľkého zakriveného panelu s dvoma obrazovkami, čím sa odvoláva na typickú orientáciu na vodiča známu z väčšiny doterajších modelov značky. Ovládanie je však úplne prepracované. Povely sa zadávajú cez krásne spracovanú konzolu medzi prednými sedadlami, ktorá nemá fyzické tlačidlá. Vyzerá to veľmi elegantne a funguje skvelo.
Celkový počet ovládacích prvkov sa výrazne znížil najmä v prospech výrazne rozšírených možností hlasového ovládania, slovenčina však zatiaľ medzi podporovanými jazykmi nie je. Napriek tomu sa dokážete s autom celkom rýchlo zžiť a užívať si všetky vymoženosti, ktoré vám ponúka.


So zdvihnutým obočím sme sa pozerali na volant. Športovou terminológiou by sme povedali, že v BMW ho prekaučovali. Čiže chceli priniesť niečo natoľko nové, až sa volant v ideálnej polohe nedrží úplne najlepšie. Prosíme, vráťte nám okrúhle volanty!



Rýchlo a pohodlne
Ak by sme mali hovoriť o dynamike tohto elektromobilu, tak všetko sa odvíja od systémového krútiaceho momentu s hodnotou 630 Nm, ktorý vzniká z dvoch elektromotorov. Vďaka tomu trvá zrýchlenie z 0 na 100 km/h iba 6,1 sekundy.
Keďže tento krútiaci moment je dostupný kedykoľvek, hneď a okamžite, je vhodné posádku na plánované zrýchľovanie, napríklad pri predbiehaní, vopred upozorniť. Inak hrozí náhly kontakt ich hláv s opierkami. A to nemusí byť každému príjemné.

K tomu sa pridáva vzduchové odpruženie na oboch nápravách, takže jazda je nesmierne pohodlná, príjemná a plavná. Ale prejazd zákrutami si podvozok stráži a napriek hmotnosti prevyšujúcej 2 400 kg cez ne prechádza bez zbytočných náklonov. Nehovoriac o tichu na palube, ktoré je nesmierne návykové. Aj pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h sme sa mohli rozprávať úplne pokojne bez zvyšovania hlasu. A to i s cestujúcimi na zadných sedadlách. Keďže vozidlo využíva bezrámové okná, považujeme to za konštruktérsky zázrak.

Dojazd a spotreba
Spotreba elektrickej energie sa pohybovala niekde nad 21 kWh/100 km, čo znamená dojazd jemne nad 300 km. V prípade potreby vám vie navigácia povedať, kde sa nachádzajú najbližšie nabíjačky, aj koľko bude trvať nabíjanie, čo je veľmi vhodná informácia, zvlášť, keď cestujete na dlhšie trasy.
Prečítajte si aj:
BMW iX xDrive40 - informačná tabuľka
Obchodné informácie | |
---|---|
Cena | od 78 550 € | Testovaný model: 106 602 € |
Značka | BMW |
Model | iX |
Model - Typ | xDrive40 |
Model - rok výroby | 2021 |
Rozmery a hmotnosti | |
---|---|
Dĺžka | 4 953 mm |
Šírka | 1 967 mm |
Výška | 1 695 mm |
Rázvor | 3 000 mm |
Objem palivovej nádrže | Kapacita akumulátora: 76,6 kWh netto l |
Pohotovostná hmotnosť | 2 365 kg |
Maximálna hmotnosť | 3 010 kg |
Objem batožinového priestoru (min.) | 500 dm3 |
Objem batožinového priestoru (max.) | 1 750 dm3 |
Motor a prevodovka | |
---|---|
Najvyšší výkon | 443 k |
Najvyšší výkon | 326 kW |
Najvyšší krútiaci moment | 630 Nm |
Výkony a spotreba | |
---|---|
Kombinovaná spotreba | 19,4 – 22,5 | Dojazd: 372 – 425 km L |
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs | 6,1 |
Naše hodnotenie

Celkovo je BMW iX mimoriadne pohodlným, tichým, vďaka karbónovému skeletu karosérie aj tuhým vozidlom s obrovským vnútorným priestorom. Dynamikou nesie vlajku BMW hrdo vztýčenú a pri dobrej infraštruktúre dokáže zvládnuť aj dlhšie trasy. A najmä, ak s ním idete po ulici, púta nesmiernu pozornosť.
Klady
- Vnútorný priestor
- Komfort
- Dynamika
- Technologická vyspelosť
Zápory
- Hmotnosť
- Tvar volantu