Testy

Test BMW iX xDrive40: Zrodený ako elektromobil

Spomínam si na mnoho výnimočných zážitkov spojených s modelmi s modro-bielym znakom. Niektoré sa spájali s priehrštiami luxusu, iné boli o nekonečnej dynamike. A niektoré boli predovšetkým príjemné. Kam sa radí BMW iX? Niekam jemne pod priesečník toho všetkého.

Test BMW iX xDrive 40 (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 1/2022)

Priestorový luxus

Vozidlá, ktoré presahujú do viacerých kategórií, jazdia po cestách už nejaký čas. Avšak až s príchodom elektromobilov dostal výraz crossover, čiže z každého rožku čosi, ten správny význam. Sám totiž hľadám, kam ho zaradiť. Na SUV síce má pohon všetkých kolies (elektromotorom v každej náprave) a zvýšené sedenie, no so svetlou výškou by som to ďalej ako na štrkovú cestu neskúšal. Na kombi je to vysoké a na MPV sa tiež veľmi nehrá - napriek veľkému batožinovému priestoru (500/1 750 dm3) a príkladnej variabilite pri sklápaní delených operadiel zadných sedadiel a veľkému priestoru pod dvojitým dnom, ideálnym na uloženie nabíjacích káblov a vynikajúcim rozhľadom z vozidla.

Test BMW iX xDrive 40 (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 1/2022)
Netradičným tvarom zadnej časti dominujú úzke LED svetlomety, k dispozícii je aj obrovský otvor na batožinu

Takže tu máme crossover, ktorý vznikol s tým, že ho bude poháňať iba elektrina. Vďaka tomu nie sú v interiéri žiadne tunely a pýši sa veľkorysým priestorom. Bez ohľadu na výšku sa budete pohodlne cítiť vpredu aj vzadu, tam sa bez problémov zmestia aj traja dospelí. Všetci navyše sedia v komfortných kreslách čalúnených príjemne vyzerajúcim recyklovaným materiálom, aj keď dvojica vpredu si ich môže všemožne upraviť a k dispozícii má aj masáž.

Test BMW iX xDrive 40 (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 1/2022)
Veľkorysý a vzdušný interiér dostal netradičné stvárnenie, zakrivená plocha s displejmi smeruje na vodiča

Vozidlo komunikuje s vodičom prostredníctvom veľkého zakriveného panelu s dvoma obrazovkami, čím sa odvoláva na typickú orientáciu na vodiča známu z väčšiny doterajších modelov značky. Ovládanie je však úplne prepracované. Povely sa zadávajú cez krásne spracovanú konzolu medzi prednými sedadlami, ktorá nemá fyzické tlačidlá. Vyzerá to veľmi elegantne a funguje skvelo.

Celkový počet ovládacích prvkov sa výrazne znížil najmä v prospech výrazne rozšírených možností hlasového ovládania, slovenčina však zatiaľ medzi podporovanými jazykmi nie je. Napriek tomu sa dokážete s autom celkom rýchlo zžiť a užívať si všetky vymoženosti, ktoré vám ponúka.

Test BMW iX xDrive 40 (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 1/2022)
Predné sedadlá majú integrovanú opierku, môžu poskytnúť masáž a čalúnenie je z recyklovaných materiálov
Test BMW iX xDrive 40 (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 1/2022)
Nová ergonómia priniesla nastavovanie sedadiel na dverách, tie sa otvárajú tlačidlom

So zdvihnutým obočím sme sa pozerali na volant. Športovou terminológiou by sme povedali, že v BMW ho prekaučovali. Čiže chceli priniesť niečo natoľko nové, až sa volant v ideálnej polohe nedrží úplne najlepšie. Prosíme, vráťte nám okrúhle volanty!

Test BMW iX xDrive 40 (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 1/2022)
Krištáľový povrch ovládacích prvkov v kombinácii s drevom, tlačidlá ako súčasť povrchu
Test BMW iX xDrive 40 (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 1/2022)
Trojdielne samostatne do roviny sklopné operadlá a miesto pod podlahou – vzorová variabilita
Test BMW iX xDrive 40 (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 1/2022)

Rýchlo a pohodlne

Ak by sme mali hovoriť o dynamike tohto elektromobilu, tak všetko sa odvíja od systémového krútiaceho momentu s hodnotou 630 Nm, ktorý vzniká z dvoch elektromotorov. Vďaka tomu trvá zrýchlenie z 0 na 100 km/h iba 6,1 sekundy.

Keďže tento krútiaci moment je dostupný kedykoľvek, hneď a okamžite, je vhodné posádku na plánované zrýchľovanie, napríklad pri predbiehaní, vopred upozorniť. Inak hrozí náhly kontakt ich hláv s opierkami. A to nemusí byť každému príjemné.

Test BMW iX xDrive 40 (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 1/2022)

K tomu sa pridáva vzduchové odpruženie na oboch nápravách, takže jazda je nesmierne pohodlná, príjemná a plavná. Ale prejazd zákrutami si podvozok stráži a napriek hmotnosti prevyšujúcej 2 400 kg cez ne prechádza bez zbytočných náklonov. Nehovoriac o tichu na palube, ktoré je nesmierne návykové. Aj pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h sme sa mohli rozprávať úplne pokojne bez zvyšovania hlasu. A to i s cestujúcimi na zadných sedadlách. Keďže vozidlo využíva bezrámové okná, považujeme to za konštruktérsky zázrak.

Test BMW iX xDrive 40 (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 1/2022)

Dojazd a spotreba

Spotreba elektrickej energie sa pohybovala niekde nad 21 kWh/100 km, čo znamená dojazd jemne nad 300 km. V prípade potreby vám vie navigácia povedať, kde sa nachádzajú najbližšie nabíjačky, aj koľko bude trvať nabíjanie, čo je veľmi vhodná informácia, zvlášť, keď cestujete na dlhšie trasy.

Prečítajte si aj:


Na vodný pohon: BMW iX a BMW i4 sa môžu pochváliť ekológiou ako málokto

Redakcia (s)


BMW iX xDrive40 - informačná tabuľka

Obchodné informácie
Cena od 78 550 € | Testovaný model: 106 602 €
Značka BMW
Model iX
Model - Typ xDrive40
Model - rok výroby 2021
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4 953 mm
Šírka 1 967 mm
Výška 1 695 mm
Rázvor 3 000 mm
Objem palivovej nádrže Kapacita akumulátora: 76,6 kWh netto l
Pohotovostná hmotnosť 2 365 kg
Maximálna hmotnosť 3 010 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 500 dm3
Objem batožinového priestoru (max.) 1 750 dm3
Motor a prevodovka
Najvyšší výkon 443 k
Najvyšší výkon 326 kW
Najvyšší krútiaci moment 630 Nm
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 19,4 – 22,5 | Dojazd: 372 – 425 km L
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 6,1

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4,5

Celkovo je BMW iX mimoriadne pohodlným, tichým, vďaka karbónovému skeletu karosérie aj tuhým vozidlom s obrovským vnútorným priestorom. Dynamikou nesie vlajku BMW hrdo vztýčenú a pri dobrej infraštruktúre dokáže zvládnuť aj dlhšie trasy. A najmä, ak s ním idete po ulici, púta nesmiernu pozornosť.

Klady
  • Vnútorný priestor
  • Komfort
  • Dynamika
  • Technologická vyspelosť
Zápory
  • Hmotnosť
  • Tvar volantu
Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie