TEST ŠKODA SUPERB Sportline za 50-tisíc: Nafta je niekedy na nezaplatenie
Ak jazdíte na dlhšie vzdialenosti, dobré naftové auto je na nezaplatenie. A Škoda Superb Sportline k tomu pridáva aj slušnú dávku praktického potenciálu a športovej estetiky.
Vydané Text: Erik Stríž
Obe koncovky výfuku sú nielen falošné, ale aj viditeľne zaslepené. Pravý výfuk je dvojito vyvedený vľavo smerom dole.
Sportline je výbava pre všetky motory
Škoda Superb Sportline je podľa slov automobilky vlajkovou loďou strednej triedy so športovým charakterom vďaka funkcii monitora výkonu. Zatiaľ čo klasický Superb sa predáva od 27 940 eur (kombi +1 210 eur) s benzínovým motorom 1.5 TSI EVO 110 kW, Sportline s rovnakým motorom kúpite od 36 240 eur. Takže Sportline automaticky nezahŕňa výkonnejší motor. Prečo teda cena narástla až o 8 400 eur? Kvôli imidžu a lepšej výbave. Od ostatných výbav a edícií sa Sportline líši športovým paketom karosérie s typickými čiernymi lesklými doplnkami, športovo ladeným interiérom s kontrastným šitím a ergonomickými sedadlami. Z funkčného hľadiska sú súčasťou sériovej výbavy Sportline napríklad aj nasledovné položky:- Full LED MATRIX predné svetlomety s integrovanými výsuvnými ostrekovačmi;
- navigačný systém COLUMBUS s 9,2″ dotykovým displejom;
- Virtual Cockpit – 10″ digitálny prístrojový panel s nastaviteľným zobrazovaním údajov;
- aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu, adaptívny tempomat;
- dvojzónová automatická klimatizácia CLIMATRONIC;
- parkovacia kamera, predné a zadné parkovacie senzory;
- bezkľúčová obsluha KESSY;
- vnútorný aj vonkajší LED paket.
ŠKODA SUPERB Sportline sa predáva výhradne s čiernym interiérom. Obsahuje športové sedadlá s nastaviteľnou dĺžkou sedákov a športový volant, ktorý zaujme ergonomickým tvarom a výborným povrchom.
Rôzne zobrazenia na digitálnom prístrojovom paneli.
Dynamika, pružnosť a sila
Studený štart motora tlačidlom (so systémom KESSY už kľúč nemusíte vybrať z vrecka ani pri odomykaní) chrapľavejším hlasom prezrádza, že ide o naftový štvorvalec. Bude to aj športovým charakterom vozidla, že citlivejšie reaguje na stlačenia akceleračného pedála a máte tak pocit, že pod prednou kapotou je možno aj viac ako dvesto koní.Osobne som preferoval práve **východiskový komfortný jazdný režim**, pretože po vytlačení plynového pedála na podlahu umožňoval prudkú akceleráciu a počas plynulej jazdy pracovať šetrne. Vibrácie od motora neprenikajú do interiéru v takej miere, ako som spočiatku predpokladal a pri vyšších rýchlostiach ide príjemne hladko. Najmä na zadných sedadlách je toľko pohody a priestoru, že si pasažieri budú jazdu pochvaľovať aj napriek pomerne jednoduchým sedadlám. Vpredu sú športové sedadlá s výrazným bočným vedením, musím ale povedať, že na môj vkus boli dosť tvrdé a po dni strávenom za volantom som sa necítil celkom ideálne.
Športové sedadlá s elektrickým nastavením polohy a pamäťou vyzerajú pohodlne, ale na dlhých trasách pôsobia trocha tvrdo.
Sedenie v druhom rade má asi iba jedinú chybu: vysoký tunel pod nohami stredného pasažiera. Je tu dosť miesta na kolená, lakte aj hlavu, stredové operadlo sa dá vyklopiť do polohy lakťovej opierky s dvomi nápojovými držiakmi a v nami testovanej výbave mali zadní pasažieri k dispozícii aj vlastný ovládač klimatizácie.
19-palcové disky sú príplatkovou výbavou, v ponuke je viac variantov (na fotke). V sérii výbavy Sportline sú 18-palcové disky.
Spotreba počas testu
Rovnako ako v každom inom vozidle, aj Superb Sportline 2.0 TDI DSG 4×4 je najviac závislý na jazdnom štýle vodiča a zvolenom jazdnom režime. Dlhodobá spotreba testovaného modelu za uplynulých 1 519 kilometrov bola 6,9 l/100 km. To bol výsledok jázd novinárov, ktorí mali vozidlo predo mnou, a môjho 700-kilometrového testu. Keď som jazdil v športovom režime v kopcoch a nedbal som na spotrebu, dosiahla na trase dlhej 161 kilometrov 7,8 l/100 km. To považujem za stále dobrú hodnotu. Pri bežnej pokojnej jazde naftový motor prekvapil. Maximálny výkon je síce do dvesto koní, ale keď autu nenakladáte, vie jazdiť vskutku úsporne. V mojom prípade za 5,6 l/100 km, išlo o približne rovnakú porciu kilometrov v meste a na okresných cestách. V nadmieru šetrnom režime som bol schopný jazdiť za 5,2 l/100 km, avšak iba na relatívne krátkej trase niekoľkých desiatok kilometrov s neustálym ohľadom na dosahovania čo najnižšieho apetítu. Reálna priemerná spotreba tejto motorizácie Superbu bude v dlhodobom horizonte predstavovať priemerne 6 až 7 l/100 km.Praktický potenciál na jednotku
Škoda Superb si ma vedela získať pre vybavenie batožinového priestoru a veľkorysé priestorové pomery. Karosárske vyhotovenie liftback má kufor veľký až 625 litrov, teda dvojnásobok toho, čo ponúkajú menšie hatchbacky. Vždy žasnem, keď otvorím piate dvere na Superbe, pretože okrem samotnej veľkosti výrobca dbal aj na tvar tohto priestoru, pôdorys je jeden solídny obdĺžnik.
V priestore sa nachádzajú kotviace oká, sedem pevných a dva vyklápacie háčiky na zavesenie tašiek, ďalej dve bočné skrinky, tunel do interiéru vedúci cez stredové sedadlo, dvojité LED osvetlenie a k tomu dva voľné priečinky a vyhradený priestor na rezervu pod podlahou. Šikovné je pláto, ktorého polovica ostáva vodorovná aj po otvorení kufrových dverí a po demontovaní sa dá položiť na podlahu. Po sklopení zadných sedadiel sa otvorí nákladný priestor s kapacitou 1 760 dm3 a pomerne hlbokým dnom.
Splnený sen prakticky orientovaného motoristu? Tým bude skôr Superb Combi, ktorý má nákladný priestor o niekoľko centimetrov vyšší. Nedostatkom modelu Superb Sportline liftback je aj nemožnosť vybavenia strešnými lyžinami, ktoré má kombi už v sérii.
Drobnú výčitku by som smeroval k materiálovému vyhotoveniu stien a podlahy, šedá textília zachytáva nečistoty a chlpy, potom sa ťažšie čistí. Takisto nakladacia hrana bola v testovanom modeli obyčajná plastová, v aute za 49 498 eur by som už očakával kovovú hranu.
[CAR id=17127]
Cena, Cenník, Diesel, Hodnotenie, Nafta, Recenzia, Škoda, Skoda Super, Skoda Superb 2 0 Tdi, Skoda Superb Sportline, Str, Test
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk