TEST ŠKODA SUPERB Sportline za 50-tisíc: Nafta je niekedy na nezaplatenie

Ak jazdíte na dlhšie vzdialenosti, dobré naftové auto je na nezaplatenie. A Škoda Superb Sportline k tomu pridáva aj slušnú dávku praktického potenciálu a športovej estetiky.
Vydané  Text: 
**V teste odpovedáme aj na nasledovné otázky:** * **Aké sú najvýkonnejšie motorizácie pre Škodu Superb?** * **Ako jazdí Škoda Superb Sportline?** * **Je Superb Sportline športové auto?** * **Akú spotrebu má naftový motor 2.0 TDI s výkonom 200 koní?** Keby ste dnes kupovali nový Superb, vybrali by ste si ho v nafte alebo benzíne? Alebo ako plug-in hybrid PHEV? Ak chcete najvyšší dostupný výkon bez elektrifikácie, cenová politika Škody prirodzene zákazníka núti k rozhodovaniu sa medzi benzínovým 2.0 TSI a naftovým motorom 2.0 TDI. Benzín je vo svojom vrchole výkonnejší až o 59 kW, je pritom podľa cenníka drahší len o 320 eur. Doslova zanedbateľný finančný rozdiel. S ohľadom na aktuálnu situáciu v osobnej doprave nie je trúfalé predpokladať, že benzínové motory, hoci výkonnejšie a emisne náročnejšie, budú napokon perspektívnejšie, a tak sa legendárne 2.0 TDI dostáva do nemilosti. K tomu si pripočítajte fakt, že tento oba tieto motory dosahujú zhodne vysokú hodnotu krútiaceho momentu 400 Nm, hoci v prípade dízla nastupuje o niečo skôr (1 750 vs. 2 000 ot./min.). Napriek tomu nie je možné vznetovému motoru zabuchnúť dvere pred zákazníkmi, pretože jeho silnou stránkou má byť nižšia spotreba a schopnosť zaberať celkom odspodu. Podľa metodiky WLTP **naftový 2.0 TDI 147 kW 4×4 DSG dosahuje kombinovanú spotrebu 5,9 – 6,2 l/100 km**, zatiaľ čo benzínový **2.0 TSI 200 kW 4×4 DSG 8,1 – 8,6 l/100 km**. Dva litre na sto kilometrov navyše sú daňou za vyšší maximálny výkon a odlišný princíp funkčnosti – zážih.
Obe koncovky výfuku sú nielen falošné, ale aj viditeľne zaslepené. Pravý výfuk je dvojito vyvedený vľavo smerom dole.
Toto všetko sú ale **technické údaje**, papierové hodnoty, ktoré nehovoria nič o pocitoch. Tie sú pritom tak dôležité, že sú mnohí ľudia kupujú autá len kvôli nim. A Škoda Superb Sportline môže byť aj trocha emotívnym autom, ak máte otvorenú myseľ a nenechávate sa zmiasť niektorými suchými hodnoteniami o koncernovej nude v konzervatívnom kabáte. Veď sa len pozrite na tento testovaný Suberb Sportline **liftback v metalíze Dragon Skin** (+711 €). Kombinácia zlato-žlto-zeleného laku s čiernymi lesklými doplnkami je neprehliadnuteľná a podľa môjho názoru krásna.

Sportline je výbava pre všetky motory

Škoda Superb Sportline je podľa slov automobilky vlajkovou loďou strednej triedy so športovým charakterom vďaka funkcii monitora výkonu. Zatiaľ čo klasický Superb sa predáva od 27 940 eur (kombi +1 210 eur) s benzínovým motorom 1.5 TSI EVO 110 kW, Sportline s rovnakým motorom kúpite od 36 240 eur. Takže Sportline automaticky nezahŕňa výkonnejší motor. Prečo teda cena narástla až o 8 400 eur? Kvôli imidžu a lepšej výbave. Od ostatných výbav a edícií sa Sportline líši športovým paketom karosérie s typickými čiernymi lesklými doplnkami, športovo ladeným interiérom s kontrastným šitím a ergonomickými sedadlami. Z funkčného hľadiska sú súčasťou sériovej výbavy Sportline napríklad aj nasledovné položky:
  • Full LED MATRIX predné svetlomety s integrovanými výsuvnými ostrekovačmi;
  • navigačný systém COLUMBUS s 9,2″ dotykovým displejom;
  • Virtual Cockpit – 10″ digitálny prístrojový panel s nastaviteľným zobrazovaním údajov;
  • aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu, adaptívny tempomat;
  • dvojzónová automatická klimatizácia CLIMATRONIC;
  • parkovacia kamera, predné a zadné parkovacie senzory;
  • bezkľúčová obsluha KESSY;
  • vnútorný aj vonkajší LED paket.
Položky výbavy, ktoré napĺňajú charakter označenia Sportline, sa týkajú aj podvozka a jazdy. Ide o športový podvozok, volič jazdných režimov DRIVING MODE SELECT a 3-ramenný športový multifunkčný vyhrievaný volant s páčkami radenia.
ŠKODA SUPERB Sportline sa predáva výhradne s čiernym interiérom. Obsahuje športové sedadlá s nastaviteľnou dĺžkou sedákov a športový volant, ktorý zaujme ergonomickým tvarom a výborným povrchom.
Rôzne zobrazenia na digitálnom prístrojovom paneli.
**Najvýkonnejší naftový agregát 2.0 TDI SCR EVO** s výkonom do 147 kW (200 k) som mal možnosť prevetrať v týždňovom redakčnom teste, počas ktorého som prešiel 700 kilometrov v okolí hlavného mesta a na spiatočnej trase Bratislava – Banská Štiavnica. Bolo pekné počasie neskorého leta a jazda v ústrety diaľniciam a serpentínkam v Štiavnických vrchoch bola na naftovom Superbe príjemným nedeľným programom, počas ktorého som sa opäť presvedčil, že vznetové motory majú v takýchto autách stále takmer nezastupiteľné miesto.

Dynamika, pružnosť a sila

Studený štart motora tlačidlom (so systémom KESSY už kľúč nemusíte vybrať z vrecka ani pri odomykaní) chrapľavejším hlasom prezrádza, že ide o naftový štvorvalec. Bude to aj športovým charakterom vozidla, že citlivejšie reaguje na stlačenia akceleračného pedála a máte tak pocit, že pod prednou kapotou je možno aj viac ako dvesto koní.

Osobne som preferoval práve **východiskový komfortný jazdný režim**, pretože po vytlačení plynového pedála na podlahu umožňoval prudkú akceleráciu a počas plynulej jazdy pracovať šetrne. Vibrácie od motora neprenikajú do interiéru v takej miere, ako som spočiatku predpokladal a pri vyšších rýchlostiach ide príjemne hladko. Najmä na zadných sedadlách je toľko pohody a priestoru, že si pasažieri budú jazdu pochvaľovať aj napriek pomerne jednoduchým sedadlám. Vpredu sú športové sedadlá s výrazným bočným vedením, musím ale povedať, že na môj vkus boli dosť tvrdé a po dni strávenom za volantom som sa necítil celkom ideálne.
Športové sedadlá s elektrickým nastavením polohy a pamäťou vyzerajú pohodlne, ale na dlhých trasách pôsobia trocha tvrdo.
Sedenie v druhom rade má asi iba jedinú chybu: vysoký tunel pod nohami stredného pasažiera. Je tu dosť miesta na kolená, lakte aj hlavu, stredové operadlo sa dá vyklopiť do polohy lakťovej opierky s dvomi nápojovými držiakmi a v nami testovanej výbave mali zadní pasažieri k dispozícii aj vlastný ovládač klimatizácie.
Súčasťou sériovej výbavy Superbu Sportline je aj športový podvozok, ale nie je to DCC, za ten si priplatíte 699 eur v rámci balíčka Sportline Plus (obsahuje aj trojzonovú klimatizáciu a sieťkový program). Adaptívny podvozok DCC bol súčasťou výbavy testovaného modelu a jeho silnou stránkou je personalizácia tvrdosti. Symbol obláčika, ktorý značí najkomfortnejšiu jazdu, je však v Sportline stále pomerne tvrdý, čo je univerzálna vlastnosť všetkých Superbov. V športovom móde sa podvozok skutočne javí ako tuhší, odmenou za vyššiu citlivosť na nerovnosti na ceste má byť precíznejšia kontrola vozidla a autentický kontakt s vozovkou.
19-palcové disky sú príplatkovou výbavou, v ponuke je viac variantov (na fotke). V sérii výbavy Sportline sú 18-palcové disky.
Určite by som vyzdvihol jazdné vlastnosti Škody Superb ako také. Pomerne robustné auto s typicky sebavedomým postojom na ceste je viditeľne aj citeľne väčšie ako Octavia, rázvor s dĺžkou 2 841 mm spoločne s 19-palcovými kolesami v dizajne VEGA (+789 €, pneu 235/40) sa podieľajú na dojme, že manévrujete loď. Vďaka pomerne presnému riadeniu a solídnemu podvozku ale nad ním máte dobrú kontrolu, citlivo reaguje na každý podnet od vodiča a zároveň dokáže tolerovať drobné prehrešky. Ak po prepnutí do manuálneho režimu zabudnete, že ste chceli radiť ručne, široké pracovné spektrum otáčok motora umožňuje jazdiť pružne takmer v akomkoľvek prevodovom stupni. Tých je dokopy sedem, pričom ten posledný môžete v záujme znižovania spotreby radiť už pri rýchlosti okolo 80 km/h. Zvlášť oceňujem, ako efektívne štvorkolka drží stopu, nezaváha ani pri dramatickom vjazde do zákruty s minimálnym pribrzdením a nádherne svoju prevádzkovú hmotnosť 1 735 kg vytiahne zo zákruty von. Napriek tomu, že som v tomto príspevku viackrát napísal prívlastok športový, Suberb Sportline nie je športovým autom. Jeho jazdné vlastnosti majú limity, na ktoré predsa len narazíte pomerne skoro, ak budete jazdiť nadmieru dynamicky a rýchlo. Chvíľami som mal pocit, že brzdy majú lenivejší nástup účinku a vozidlo nedokáže celkom maskovať skutočnosť, že ide v prvom rade o rodinné alebo služobné auto s pridanou hodnotou.

Spotreba počas testu

Rovnako ako v každom inom vozidle, aj Superb Sportline 2.0 TDI DSG 4×4 je najviac závislý na jazdnom štýle vodiča a zvolenom jazdnom režime. Dlhodobá spotreba testovaného modelu za uplynulých 1 519 kilometrov bola 6,9 l/100 km. To bol výsledok jázd novinárov, ktorí mali vozidlo predo mnou, a môjho 700-kilometrového testu. Keď som jazdil v športovom režime v kopcoch a nedbal som na spotrebu, dosiahla na trase dlhej 161 kilometrov 7,8 l/100 km. To považujem za stále dobrú hodnotu. Pri bežnej pokojnej jazde naftový motor prekvapil. Maximálny výkon je síce do dvesto koní, ale keď autu nenakladáte, vie jazdiť vskutku úsporne. V mojom prípade za 5,6 l/100 km, išlo o približne rovnakú porciu kilometrov v meste a na okresných cestách. V nadmieru šetrnom režime som bol schopný jazdiť za 5,2 l/100 km, avšak iba na relatívne krátkej trase niekoľkých desiatok kilometrov s neustálym ohľadom na dosahovania čo najnižšieho apetítu. Reálna priemerná spotreba tejto motorizácie Superbu bude v dlhodobom horizonte predstavovať priemerne 6 až 7 l/100 km.

Praktický potenciál na jednotku

Škoda Superb si ma vedela získať pre vybavenie batožinového priestoru a veľkorysé priestorové pomery. Karosárske vyhotovenie liftback má kufor veľký až 625 litrov, teda dvojnásobok toho, čo ponúkajú menšie hatchbacky. Vždy žasnem, keď otvorím piate dvere na Superbe, pretože okrem samotnej veľkosti výrobca dbal aj na tvar tohto priestoru, pôdorys je jeden solídny obdĺžnik.
V priestore sa nachádzajú kotviace oká, sedem pevných a dva vyklápacie háčiky na zavesenie tašiek, ďalej dve bočné skrinky, tunel do interiéru vedúci cez stredové sedadlo, dvojité LED osvetlenie a k tomu dva voľné priečinky a vyhradený priestor na rezervu pod podlahou. Šikovné je pláto, ktorého polovica ostáva vodorovná aj po otvorení kufrových dverí a po demontovaní sa dá položiť na podlahu. Po sklopení zadných sedadiel sa otvorí nákladný priestor s kapacitou 1 760 dm3 a pomerne hlbokým dnom.
Splnený sen prakticky orientovaného motoristu? Tým bude skôr Superb Combi, ktorý má nákladný priestor o niekoľko centimetrov vyšší. Nedostatkom modelu Superb Sportline liftback je aj nemožnosť vybavenia strešnými lyžinami, ktoré má kombi už v sérii.
Drobnú výčitku by som smeroval k materiálovému vyhotoveniu stien a podlahy, šedá textília zachytáva nečistoty a chlpy, potom sa ťažšie čistí. Takisto nakladacia hrana bola v testovanom modeli obyčajná plastová, v aute za 49 498 eur by som už očakával kovovú hranu.
[CAR id=17127]




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX! 
  • Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.