TEST KIA RIO 1.0 T-GDi: Najspoľahlivejšie jazdené auto s najlacnejším servisom

Hľadáte auto, ktoré bude spoľahlivé a lacné na ďalší servis? Obyčajne majú povesť výbornej spoľahlivosti japonské autá, lenže ani tie kórejské nie sú o nič horšie. Naopak, jedno také koncom minulého roka získalo ocenenie práve za tieto kvality.
Vydané  Text: 

Hľadáte auto, ktoré bude spoľahlivé a lacné na ďalší servis? Obyčajne majú povesť spoľahlivosti japonské autá, lenže ani tie kórejské nie sú o nič horšie. Naopak, jedno také koncom minulého roka získalo ocenenie práve za tieto kvality. Model Rio sa dočkal ocenenia za *najlepšiu hodnotu CPO v Amerike*, čo je hodnota vozidla na trhu s jazdenými vozidlami. CPO znamená certified pre-owned car a jedná o certifikované jazdené vozidlá, respektíve niečo ako u nás ponúkané jazdenky so zárukou cez autorizovaných predajcov. Aj na Slovensku Kia ponúka jazdené vozidla s garanciami a so zaujímavými cenovými zvýhodneniami, v tomto prípade sa však ocenenie týka severoamerického trhu, na ktorom sa predáva Kia Rio aj v karosárskom vyhotovení sedan. Vincentric je v Spojených štátoch považovaný za popredný zdroj údajov o nákladoch na vlastníctvo a analýz v automobilovom priemysle. V kontexte najnovšieho ocenenia analyzoval viac ako 15 000 konfigurácií vozidiel pomocou ôsmich nákladových faktorov: **odpisy, poplatky a dane, financovanie, pohonné hmoty, poistenie, údržba, náklady na údržbu a opravy**. Každé vozidlo bolo hodnotené vo všetkých 50 štátoch plus vo Washingtone DC s predpokladom, že každé z nich bude mať počas piatich rokov najazdených 15 000 míľ (~ 24-tisíc kilometrov) ročne.
Je potrebné uviesť, že Kia bola v tomto ohľade značný krok pred mnohými konkurentmi, pretože aby bolo jej vozidlo zaradené do programu CPO, teda preverených jazdeniek, musí spĺňať pomerne náročné kritériá. Každé vozidlo musí prejsť 164-bodovou kontrolou zabezpečenia kvality certifikovanými technikmi Kia, potom auto dostane 10-ročnú záruku, respektíve do nájazdu 100 000 míľ (185 200 km). Zároveň auto nesmie byť staršie ako päť rokov a nemajú najazdených viac ako 60-tisíc míľ (111 120 km). V Spojených štátoch sa Kia Rio sedan predáva od 15 850 amerických dolárov, v prepočte od 12 999 eur, a to len ako sedan – náš európsky hatchback na severoamerickom trhu nie je v ponuke. U nás sa [Kia Rio predáva od 10 990 eur](https://www.kia.com/sk/nove-auta/nove-rio/zistit-viac/). [GALLERY id=31575] ### Test Kia Rio 1.0 T-GDi DCT: Nielen pre „mileniálov“ **Zabudnite na všetky predsudky. Vlastniť Kiu Rio nie je žiadna hanba, pretože je to šikovné auto so skvelou dynamikou a prekvapivo hodnotným interiérom.** ### Čas prehodnotiť predsudky Žijeme vo svete plnom predsudkov a predpokladov, ktoré sa nemusia vždy zakladať na realite. Bolo to tak vždy, nielen dnes. Vidíme to aj v automobilovom priemysle. Tak napríklad, keď automobilka predstaví nový model malého auta, často ho propaguje v spojení s mladými ľuďmi. Niečo v tom zmysle, že mladí predsa ešte nepotrebujú priestor a praktické riešenia, ale pružné a kompaktné lacné vozítko do mesta. Lenže mladí ľudia v reálnom svete obyčajne nechcú nové malé autá, radšej si vyberajú **jazdené, väčšie a cenovo dostupnejšie**. Aby sa nemuseli hanbiť pred rovesníkmi. Nová Kia Rio ale vyzýva k prehodnoteniu názorov, lebo všetko je inak. Patrím ku generácii Y, ktorej jednotlivcov starší (obyčajne) s posmešným podtónom volajú „mileniáli“. Vraj **máme životný štýl ako deti a príliš vysoké očakávania** na mzdy a pracovné pozície. Že naše schopnosti nezodpovedajú našim očakávaniam na ostatných. Ako ročník 88 som ešte aj ja predstaviteľ tejto generácie. Rozhodne pritom nie som ten, kto túži po Ferrari a ani nečakám, že kvôli titulu z vysokej školy by som mal mať vyšší plat. Poznám aj ľudí pred päťdesiatkou, ktorí ešte stále veria, že si raz kúpia tu Italiu, pritom bývajú v paneláku a okrem ciest do roboty jazdia akurát tak bicylom do krčmy. Kto je teda ten dospelejší? Ja ako mileniál v aute vozím rodinu, cestujem ním do práce, často prevážam tovar zo stavebníctva, pretože mám rodinný dom, a niekedy strávim celý deň v aute riešením povinností. Ja potrebujem auto, ktoré toto všetko zvládne. Musí to byť automaticky SUV alebo kombi? Nie, nemusí, stačí vytriezvieť a pozrieť sa na vec racionálne.
Vedeli ste, že Rio dokáže utiahnuť brzdený príves s váhou 900 kg a strecha unesie 70 kg?
### Nenechajme sa oklamať slabším výkonom, na takéto auto je 74 kW až-až Malá **Kia Rio v základnej výbave nemá tempomat** ani vyhrievanie sedadiel, vzadu sú dokonca kľučky na otváranie okien („švihadlá“) a motor má krútiaci moment max. 170 Nm ako taká lepšia aku vŕtačka od Boschu. Nemali by sme sa teda k sebe hodiť, ale opak je pravdou. Dostávame sa tak späť k predpokladom automobilových marketérov, že tie malé autá predsa len môžu atraktívne aj pre aktívnych mladých. Rio je však tak trocha výnimkou z pravidla a tiež o tom krútiacom momente sa dá diskutovať. Tvrdím to na základe týždňovej skúsenosti s verziou s litrovým trojvalcom so slabším výkonom 74 kW (v predaji je aj 88 kW verzia), počas ktorej sa Rio ukázalo ako schopné plniť každodenné úlohy, ale aj zabaviť toho mileniála vo mne. Rio ma až v nečakanej miere oslovilo **prudkými akceleráciami, presným a optimálne tuhým riadením** a výborným naladením automatickej prevodovky. Pohotovostná hmotnosť auta je 1 125 kilogramov, vpredu pod kapotou má ľahký benzínový motor a jazdí na 15-palcových diskoch. Akcelerácia z nuly na rýchlosť 100 km/h trvá pomerne dlho, viac ako 11 sekúnd, zato dynamika a pružnosť v rýchlostiach do 60 km/h je vynikajúca. Maximálna rýchlosť má byť podľa výrobcu až 185 km/h, teda v našich bežných podmienkach prakticky nedosiahnuteľná méta. Isté je, že hoci je hlavným teritóriom tohto auta mesto, vie podať pomerne dobrý výkon aj na diaľnici. Stratu dychu som ale predsa len pocítil pri predchádzaní v rýchlosti 130 km/h a vyššej, tieto čísla na tachometri už Rio so 74 kW motorom zvláda so sebazaprením.
Plnohodnotný automat, ktorý má sedem stupňov a umožňuje aj manuálne radenie.
Snáď jediným vážnejším kompromisom, ku ktorému budete musieť ako zákazník pristúpiť, je citlivosť Ria na kvalitu vozovky. Kompaktné rozmery a jednoduchá zadná náprava spôsobujú, že to v interiéri pri prejazde nerovnosťami trasie a **akustický komfort nie je ideálny**, ale vodič má aspoň dojem autentického kontaktu s vozovkou a napriek jednoduchšiemu podvozku vskutku precíznu kontrolu nad vozidlom.
Ak by vás zaujímala **spotreba benzínu v trojvalcovom preplňovanom motore**, tak ja som počas týždňa jazdil za 6,6 l/100 km. To nie je práve najpriaznivejší údaj, preto pripomínam, že som nejazdil šetrne a asi 80 percent kilometrov som absolvoval v rámci Bratislavy. Počas prvých kilometrov, keď som ešte viac dbal na spotrebu, som na relatívne krátkej trase 20 km dosiahol priemerne 5,6 l/100 km, čo hodnotím pozitívne. Myslím, že kto bude mať toto auto dlhšie, ten sa s ním naučí jazdiť aj šetrne.
Interiér v Kii Rio je fakticky totožný s tým, ktorý nájdete v crossoveri Stonic. Priestorové pomery, materiálové vyhotovenie a aj technická výbava, to všetko tieto dva modely zdieľajú. Na fotke je interiér Stonicu, ktorý sa od nami testovanej verzie Ria líšil iba panelom klimatizácie - Rio malo manuálnu, zatiaľ čo Stonic automatickú.
Jednoduchý a funkčný interiér má pomerne tvrdé materiálové vyhotovenie, ale celkovo pôsobí hodnotne a trvácne. Podobnosť so Stonicom je evidentná, podobá sa ale aj na podstatne väčší Ceed.
### Parkovanie by bolo v pohode aj bez senzorov Parkovanie v nákupnom centre, to je paráda. **Kompaktné proporcie, krátke previsy a dobrá manévrovateľnosť** sú v podstate alternatívou k parkovacím senzorom a cúvacej kamere. V nami testovanej výbave Extra napriek tomu boli spolu s osempalcovým displejom s Android Auto/CarPlay, ktorá je o presne tisíc eur drahšia ako základná výbava Silver. A za ďalšiu tisícku máte aj **tempomat s obmedzovačom rýchlosti, aktívne udržiavanie v pruhu**, LED denné svietenie a konečne aj elektrické ovládanie zadných okien. Nebudem ale ignorovať fakt, že **po technologickej stránke je nové Rio skôr jednoduchšie auto**. Priemernú výbavu Kia kompenzuje **pozoruhodne hodnotným interiérom**, ktorý nekazí ani rozsiahle využívanie tvrdých plastov. Volant, pedále, ovládač klimatizácie aj sedadlá sú ergonomicky zvládnuté dobre, jednotlivé diely krytov na seba pekne lícujú a pri dotyku pôsobia dobrým dojmom. Nie je to prémiová trieda, čo je evidentné, napriek tomu som s interiérom Ria veľmi spokojný, pretože sa veľmi podobá na ten vo väčšom Ceede. Pokiaľ ide o praktický potenciál, **Rio v skutočnosti vôbec nie je tak malé, ako sa na prvý pohľad zdá**. Je len o dvesto eur drahšie ako Picanto, pritom má až o pol metra dlhšiu karosériu a rázvor väčší o nezanedbateľných osemnásť centimetrov. Centimetre navyše sa premietajú do vnútorného priestoru aj kufra (+45 litrov na celkových 300 litrov).
Dvaja dospelí sa dozadu zmestia bez problémov, ale už sa medzi nich nevojde tretí pasažier - dokonca ani väčšie dieťa. Ak by sa dozadu posadili tri deti, ešte budú mať pomerne komfortné sedenie.
Oceňujem tri háčiky na zavesenie tašiek (jedno na spodnej strane plata), vyhradený priestor na malé predmety a tiež **rezervné koleso pod tenkým dnom kufra**. Takže toto nie je žiadna diera na bordel, ako sa zvykne hovoriť. Za zmienku stojí tiež fakt, že steny kufra sú plastové a nie pokryté textíliou, takže sa na ich nezachytávajú psie chlpy a ľahko sa čistia od blata.
300 litrov a k tomu zopár užitočných háčikov a odkladacích priestorov.
Rezervné koleso a nie lepiaca sada? Výborne. Lepiacu sadu si napokon môžete v aute voziť aj tak, budete tak pripravení aj na dva defekty na dvoch kolesách.
Celková dĺžka dosahuje iba o šesť centimetrov viac ako štyri metre, rázvor 2 580 mm je taký dobrý štandard vo svojej kategórii a triede. Podľa môjho názoru je jedným z najpádnejších argumentov v prospech kúpy pomer ceny k pohonu. Kia dnes predáva **Rio s automatickou prevodovkou od 13 690 eur (!!!)**, čím ho zaraďuje medzi najdostupnejšie autá s automatikou na trhu. Pozor, toto nie je variátorová prevodovka CVT, ale plnohodnotný sedemstupňový automat. K tomu si pripočítajte záruku 7 rokov/150 000 kilometrov. Ak toto neznie lákavo, čo potom? Pre koho je teda Rio napokon určené? Pre nás, mladých? Zabudnite na zovšeobecňovanie. Keď budete venovať pozornosť tomu, na čom naozaj záleží, môže byť malá Kia racionálnou a perspektívnou voľbou aj pre rodinne založených štyridsiatnikov, tak aj pre nás, mileniálov. A že Kia začala s výrobou Ria práve v miléniovom roku 2000, považujme za sympatickú náhodu.
Vedeli ste, že Rio dokáže utiahnuť brzdený príves s váhou 900 kg a strecha unesie 70 kg?

Technické údaje Kia Rio 1.0 T-GDi Extra

Motory preplňovaný benzínový R3, 998 cm³
Výkon 74 kW (100 k) pri 4 500 – 6 000 ot./min.
Krútiaci moment 170 Nm pri 1 500 – 4 000 ot./min.
Pohon a podvozok 7-stupňová automatická prevodovka DCT, pohon predných kolies, vpredu náprava McPherson, vzadu torzná priečka Brzdy: kotúčové, vpredu aj vzadu s vnútorným chladením, Pneu: 185/65 R15
Batožinový priestor 300 / 1 078 dm³
Rozmery 4 065×1 725×1 450 mm, rázvor 2 580 mm
Pohotovostná/celková hmotnosť 1 125/1 650 kg, objem nádrže 45 l,
Najvyššia rýchlosť 185 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 11,4 s
Kombinovaná spotreba (WLTP) 5,3 – 5,8/100 km
Emisie CO₂ (WLTP) 120 – 131 g/km
Cena od/testované auto 10 690 €/15 080 €
Konkurenti Škoda Fabia, Hyundai i20, Citroën C3




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.