Otestovali sme plug-in hybridnú dodávku Ford transit Custom PHEV a naložili sme do nej tonu nákladu. Ako si poradil s touto zážaťou jej litrový trojvalec EcoBoost?
Plug-in hybridný pohonom sme už mohli otestovať v malých autách, SUV, luxusných limuzínach, no akosi sa stále zabúdalo na jednu kategóriu. Sú ňou úžitkové automobily, ktoré sa k zo siete dobíjateľnému hybridu akosi nehlásia. Teraz to však všetko zmenil **Ford Transit Custom PHEV**. A my sme ho poriadne naložili a otestovali, čo všetko zvládne.
### Elektrifikácia, ktorá má zmysel
Poďme pekne po poriadku. Výrobcovia úžitkových áut sa do elektrifikácie hrnú menším tempom, ako je to v prípade osobných áut. Na jednu stranu je takéto počínanie logické. Poriadnu dodávku totiž kupujú ľudia, ktorí nechcú čakať dlhé hodiny na nabíjačke a potrebujú skvelú úžitkovú hodnotu za solídne peniaze. Na druhú stranu elektrina dokáže dnes splniť väčšinu z požiadaviek majiteľov klasických „skríň“. Napokon je tu plug-in hybrid, ktorý prepojí oba svety do vskutku zaujímavého kompletu, ktorý v meste jazdí na elektrinu a keď je to potrebné, zapojí spaľovací motor. Ale tak svojsky.
### Litrový trojvalec EcoBoost nemusí byť strašiakom
Hneď v úvode recenzie je potrebné uviesť jednu vec. **Transit Custom PHEV má pod kapotou maličký litrový trojvalček EcoBoost**. Avšak pozor! Tento motor je pripojený na generátor a následne na elektromotor. **Chýba tu teda priame prepojenie motora s hnacím ústrojenstvom**. Takéto technické riešenie má za následok, že aj napriek malému objemu motor pri záťaži netrpí a auto funguje bezproblémovo aj s poriadnym nákladom. Môžeme teda povedať, že litrový EcoBoost v tomto prípade spĺňa úlohu generátora a vždy sa o pohon stará elektomotor.
**Celkovo sa bavíme o maximálne 92 kW výkonu, ktoré pochádzajú z elektromotora. A vďaka solídnemu krútiacemu momentu 355 Nm nemá Transit Custom PHEV problém ani s náročnejšími úlohami**.
**Navyše, 13,6 kWh batéria dokáže papierovo preniesť túto dodávku až 56 kilometrov čisto na elektrický pohon. Elektrický dojazd v prípade zaťaženia klesne priamo úmerne hmotnosti nákladu. My sme sa s prázdnou dodávkou dostali na hodnotu 49,2 kilometra**. Testovali sme aj dojazd z plného nabitia až do momentu naštartovania motoru, ktorý budeme ďalej volať generátor.
Dôvod, prečo ľudia stále neholdujú elektromobilom a plug-in hybridom, spočíva v dobe ich nabíjania. **V našom prípade sme z domácej siete Transit Custom PHEV nabili z 1% na 100% za necelých 6 hodín. Na verejnej 22 kW nabíjačke sa tento čas, aj vďaka maximálnemu výkonu palubnej nabíjačky 7,4 kW, skráti približne na 2 až 2,5 hodiny**. Dobíjanie je samozrejme možné aj motorom. **Viete takto do batérií v mestskej premávke počas 10-kilometrovej jazdy v móde nabíjania natlačiť osem elektrických kilometrov**. Daňou za takéto nabíjanie je vyššia spotreba. Tá sa počas testu ustálila na hodnote priemerných **8,5 litra benzínu na 100 kilometrov**.
### Logicky navrhnutý úložný priestor
Poďme ale k tomu, prečo ste na tento článok pravdepodobne klikli: poriadny záťažový test.
**Samotná skriňa za pevnou prepážkou má objem 6 kubických metrov. Vďaka 255 centimetrov dlhej ložnej ploche sem bez problémov umiestnite až tri europalety vedľa seba**. Ostatné nami namerané rozmery sú zobrazené na obrázku nižšie. Na podlahe je plastová podložka, ktorá má šmykľavú povrchovú úpravu, čo má uľahčovať manipuláciu s nákladom. Má to ale nevýhodu v tom, že pokiaľ chcete posunúť nejaký náklad v skrini svojpomocne, pravdepodobne si trošku zakorčuľujete.
Na uchytenie nákladu slúži osem kotviacich bodov, sú to štandardné oká, ktoré sa nachádzajú na praktických miestach. Dvojica je v prednej časti, rovnako tak, ako pri hlavných dverách. No a ostatné štyri oká sú umiestnené približne v strede plochy určenej pre náklad. Okrem toho je po bokoch skrine a na strope dostatok malých otvorov určených aj na zachytenie ľahšieho nákladu pomocou rôznych popruhov.
### Tona sem, tona tam…
**My sme sa kvôli testu rozhodli do Transitu Cutom PHEV naložiť presne 997 kg stavebného materiálu**. Paleta bola umiestená nad zadnou nápravou tak, aby došlo k najlepšiemu rozloženiu hmotnosti. Pôvodne sme očakávali, že auto bude mať s takouto záťažou problém, no mýlili sme sa. **Celkové užitočné zaťaženie je totiž udávané na viac ako 1 100 kilogramov**, čo sa vzhľadom k litrovému motoru môže zdať ako brutalita.
Keďže sa o samotný prenos výkonu na cestu stará elektromotor, dodávka aj s takouto hmotnosťou dokázala pracovať bezproblémovo. Jedinou nevýhodou bol mierne hlučnejší chod generátoru, keďže sme počas cesty vybili batérie. Hlavným bodom však je, že náklad, ktorý bol v aute naložený, prakticky neobmedzoval dynamiku vozidla. Samozrejme, s tonou nákladu za chrbtom musíte dbať na fyzikálne zákony, bezpečnosť a mať na pamäti vyššiu hmotnosť vozidla.
### Nájdete sa v ňom?
Takže pre koho je Transit Custom PHEV určený? Pravdepodobne po ňom nesiahne nikto, kto jazdí s dodávkou diaľkové trasy. Pre týchto zákazníkov má Ford v ponuke **Transit Custom s klasickým pohonom**. Naopak, kto by nad ním mohol premýšľať sú, súkromníci a kuriérske služby, ktoré sa pohybujú v rámci určitej oblasti.
Uveďme si to na krátkom príklade:
Máme depo v Senci, kde sú počas noci autá napojené na nabíjanie – kvôli lepšej tarife za elektrinu. Následne chceme týmto Transitom Custom PHEV obslúžiť okolie veľkých miest, ako Bratislava a Trnava. Vodič si môže v systéme dodávky cez Internet nastaviť GPS okruh, v ktorom bude auto jazdiť na elektrinu a zároveň počas jazdy mimo tohto okruhu uchová energiu v batérii. Následne po dosiahnutí stanovenej hranice sa auto prepne do režimu *elektromobil*. Vodič tak bez problémov môže najazdiť aj viac ako 40 kilometrov s tým, že nemusí počas doručovania nechávať bežať benzínový motor.
Ak dôjde šťava, nevadí. Zapne sa spaľovací motor a doručovanie pokračuje ďalej. Podobné využitie je aj pre súkromníkov, ktorí sa v rámci svojej činnosti s dodávkou pohybujú prevažne v meste alebo za deň nenajazdia veľké množstvo kilometrov. Vo výsledku sa tak šetria náklady, ktoré by boli inak nákupom nafty a navyše nebude problém so vznetovým motorom v prípade, že kuriér jazdí krátke trasy a dodávku jednoducho potrebuje.
### Ideme do toho?
Ford Transit Custom PHEV nás počas testu presvedčil o tom, že koncepcia plug-in hybridu nemusí byť vhodná výlučne pre osobné autá. Jeho **úžitková hodnota je nesporná** a v aute z pohľadu vodiča cítiť istý pokus o komfort. **Vyhrievané sedadlá** v aute tejto kategórie ešte stále nie sú samozrejmosťou a množstvo odkladacích priestorov naopak k dodávke patrí.
Našli sme však aj zopár drobností, ktoré do budúcna musí ergonomické oddelenie Fordu vylepšiť. Ide napríklad o nelogické umiestnenie tlačidla na otvorenie nádrže na benzín. Za normálnych okolností by sme ho čakali v mieste vodičových dverí, respektíve po vodičovej ľavici. V tomto prípade sa však nachádza takmer pred spolujazdcom. Z nášho pohľadu ide o vydarené úžitkové auto, ktorého najväčšou slabinou môže byť jeho technologický pokrok, ktorý sa odrazil na cene. Tá bola totiž v našom prípade 36 760 eur bez dane a po zľave. Plná cena s daňou a pre zľavnením je 48 480 eur.
[CAR id=17120]
AUTOVINY.SK » Aktuality » Naložili sme tonu nákladu do litrového Fordu Transit Custom PHEV. Ako si s takouto záťažou auto poradilo?
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.