Naložili sme tonu nákladu do litrového Fordu Transit Custom PHEV. Ako si s takouto záťažou auto poradilo?

Otestovali sme plug-in hybridnú dodávku Ford transit Custom PHEV a naložili sme do nej tonu nákladu. Ako si poradil s touto zážaťou jej litrový trojvalec EcoBoost?
Vydané  Text: 
Plug-in hybridný pohonom sme už mohli otestovať v malých autách, SUV, luxusných limuzínach, no akosi sa stále zabúdalo na jednu kategóriu. Sú ňou úžitkové automobily, ktoré sa k zo siete dobíjateľnému hybridu akosi nehlásia. Teraz to však všetko zmenil **Ford Transit Custom PHEV**. A my sme ho poriadne naložili a otestovali, čo všetko zvládne. ### Elektrifikácia, ktorá má zmysel Poďme pekne po poriadku. Výrobcovia úžitkových áut sa do elektrifikácie hrnú menším tempom, ako je to v prípade osobných áut. Na jednu stranu je takéto počínanie logické. Poriadnu dodávku totiž kupujú ľudia, ktorí nechcú čakať dlhé hodiny na nabíjačke a potrebujú skvelú úžitkovú hodnotu za solídne peniaze. Na druhú stranu elektrina dokáže dnes splniť väčšinu z požiadaviek majiteľov klasických „skríň“. Napokon je tu plug-in hybrid, ktorý prepojí oba svety do vskutku zaujímavého kompletu, ktorý v meste jazdí na elektrinu a keď je to potrebné, zapojí spaľovací motor. Ale tak svojsky.
### Litrový trojvalec EcoBoost nemusí byť strašiakom Hneď v úvode recenzie je potrebné uviesť jednu vec. **Transit Custom PHEV má pod kapotou maličký litrový trojvalček EcoBoost**. Avšak pozor! Tento motor je pripojený na generátor a následne na elektromotor. **Chýba tu teda priame prepojenie motora s hnacím ústrojenstvom**. Takéto technické riešenie má za následok, že aj napriek malému objemu motor pri záťaži netrpí a auto funguje bezproblémovo aj s poriadnym nákladom. Môžeme teda povedať, že litrový EcoBoost v tomto prípade spĺňa úlohu generátora a vždy sa o pohon stará elektomotor. **Celkovo sa bavíme o maximálne 92 kW výkonu, ktoré pochádzajú z elektromotora. A vďaka solídnemu krútiacemu momentu 355 Nm nemá Transit Custom PHEV problém ani s náročnejšími úlohami**. **Navyše, 13,6 kWh batéria dokáže papierovo preniesť túto dodávku až 56 kilometrov čisto na elektrický pohon. Elektrický dojazd v prípade zaťaženia klesne priamo úmerne hmotnosti nákladu. My sme sa s prázdnou dodávkou dostali na hodnotu 49,2 kilometra**. Testovali sme aj dojazd z plného nabitia až do momentu naštartovania motoru, ktorý budeme ďalej volať generátor.
Dôvod, prečo ľudia stále neholdujú elektromobilom a plug-in hybridom, spočíva v dobe ich nabíjania. **V našom prípade sme z domácej siete Transit Custom PHEV nabili z 1% na 100% za necelých 6 hodín. Na verejnej 22 kW nabíjačke sa tento čas, aj vďaka maximálnemu výkonu palubnej nabíjačky 7,4 kW, skráti približne na 2 až 2,5 hodiny**. Dobíjanie je samozrejme možné aj motorom. **Viete takto do batérií v mestskej premávke počas 10-kilometrovej jazdy v móde nabíjania natlačiť osem elektrických kilometrov**. Daňou za takéto nabíjanie je vyššia spotreba. Tá sa počas testu ustálila na hodnote priemerných **8,5 litra benzínu na 100 kilometrov**. ### Logicky navrhnutý úložný priestor Poďme ale k tomu, prečo ste na tento článok pravdepodobne klikli: poriadny záťažový test. **Samotná skriňa za pevnou prepážkou má objem 6 kubických metrov. Vďaka 255 centimetrov dlhej ložnej ploche sem bez problémov umiestnite až tri europalety vedľa seba**. Ostatné nami namerané rozmery sú zobrazené na obrázku nižšie. Na podlahe je plastová podložka, ktorá má šmykľavú povrchovú úpravu, čo má uľahčovať manipuláciu s nákladom. Má to ale nevýhodu v tom, že pokiaľ chcete posunúť nejaký náklad v skrini svojpomocne, pravdepodobne si trošku zakorčuľujete.
Na uchytenie nákladu slúži osem kotviacich bodov, sú to štandardné oká, ktoré sa nachádzajú na praktických miestach. Dvojica je v prednej časti, rovnako tak, ako pri hlavných dverách. No a ostatné štyri oká sú umiestnené približne v strede plochy určenej pre náklad. Okrem toho je po bokoch skrine a na strope dostatok malých otvorov určených aj na zachytenie ľahšieho nákladu pomocou rôznych popruhov. ### Tona sem, tona tam… **My sme sa kvôli testu rozhodli do Transitu Cutom PHEV naložiť presne 997 kg stavebného materiálu**. Paleta bola umiestená nad zadnou nápravou tak, aby došlo k najlepšiemu rozloženiu hmotnosti. Pôvodne sme očakávali, že auto bude mať s takouto záťažou problém, no mýlili sme sa. **Celkové užitočné zaťaženie je totiž udávané na viac ako 1 100 kilogramov**, čo sa vzhľadom k litrovému motoru môže zdať ako brutalita.
Keďže sa o samotný prenos výkonu na cestu stará elektromotor, dodávka aj s takouto hmotnosťou dokázala pracovať bezproblémovo. Jedinou nevýhodou bol mierne hlučnejší chod generátoru, keďže sme počas cesty vybili batérie. Hlavným bodom však je, že náklad, ktorý bol v aute naložený, prakticky neobmedzoval dynamiku vozidla. Samozrejme, s tonou nákladu za chrbtom musíte dbať na fyzikálne zákony, bezpečnosť a mať na pamäti vyššiu hmotnosť vozidla. ### Nájdete sa v ňom? Takže pre koho je Transit Custom PHEV určený? Pravdepodobne po ňom nesiahne nikto, kto jazdí s dodávkou diaľkové trasy. Pre týchto zákazníkov má Ford v ponuke **Transit Custom s klasickým pohonom**. Naopak, kto by nad ním mohol premýšľať sú, súkromníci a kuriérske služby, ktoré sa pohybujú v rámci určitej oblasti. Uveďme si to na krátkom príklade: Máme depo v Senci, kde sú počas noci autá napojené na nabíjanie – kvôli lepšej tarife za elektrinu. Následne chceme týmto Transitom Custom PHEV obslúžiť okolie veľkých miest, ako Bratislava a Trnava. Vodič si môže v systéme dodávky cez Internet nastaviť GPS okruh, v ktorom bude auto jazdiť na elektrinu a zároveň počas jazdy mimo tohto okruhu uchová energiu v batérii. Následne po dosiahnutí stanovenej hranice sa auto prepne do režimu *elektromobil*. Vodič tak bez problémov môže najazdiť aj viac ako 40 kilometrov s tým, že nemusí počas doručovania nechávať bežať benzínový motor.
Ak dôjde šťava, nevadí. Zapne sa spaľovací motor a doručovanie pokračuje ďalej. Podobné využitie je aj pre súkromníkov, ktorí sa v rámci svojej činnosti s dodávkou pohybujú prevažne v meste alebo za deň nenajazdia veľké množstvo kilometrov. Vo výsledku sa tak šetria náklady, ktoré by boli inak nákupom nafty a navyše nebude problém so vznetovým motorom v prípade, že kuriér jazdí krátke trasy a dodávku jednoducho potrebuje. ### Ideme do toho? Ford Transit Custom PHEV nás počas testu presvedčil o tom, že koncepcia plug-in hybridu nemusí byť vhodná výlučne pre osobné autá. Jeho **úžitková hodnota je nesporná** a v aute z pohľadu vodiča cítiť istý pokus o komfort. **Vyhrievané sedadlá** v aute tejto kategórie ešte stále nie sú samozrejmosťou a množstvo odkladacích priestorov naopak k dodávke patrí. Našli sme však aj zopár drobností, ktoré do budúcna musí ergonomické oddelenie Fordu vylepšiť. Ide napríklad o nelogické umiestnenie tlačidla na otvorenie nádrže na benzín. Za normálnych okolností by sme ho čakali v mieste vodičových dverí, respektíve po vodičovej ľavici. V tomto prípade sa však nachádza takmer pred spolujazdcom. Z nášho pohľadu ide o vydarené úžitkové auto, ktorého najväčšou slabinou môže byť jeho technologický pokrok, ktorý sa odrazil na cene. Tá bola totiž v našom prípade 36 760 eur bez dane a po zľave. Plná cena s daňou a pre zľavnením je 48 480 eur. Inzercia: Kooperativa - výpočet PZP [CAR id=17120]




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »