Testy

Džíp skoro pre každého. Test prednokolky Jeep Compass 80th Anniversary

História, ktorá vedie až k modelu 80th Anniversary

Keď vám americký vojak v roku 1941 povedal, že ste ako džíp, nebola to veru pochvala za vašu odolnosť. Tento slangový výraz sa dovtedy používal ako synonymum zelanáča, ucha, naivného greenhorna. Vojaci tak označovali aj nové vozidlá, preto sa práve v tomto roku takto pomenovali aj špeciálne terénne vozidlá extrémne robustného charakteru, ktoré bolo v prípade potreby možné ručne demontovať a následne zložiť dvomi-tromi mužmi. Išlo o historicky prvé ľahké vozidlo s pohonom 4×4 vyrábané masovo. Aj keď sa názov Jeep ako registrovaná značka objavil až v roku 1943, vtedy ešte ako súčasť výrobcu Willys, legendárna americká značka oslavuje svoju osemdesiatku práve v tomto roku ako pripomienku prvého modelu z roku 1941.

Test Jeep Compass 1.3 GSE 6DDCT 80th Anniversary (Erik Stríž pre auto motor a šport č. 9/2021)
Spočiatku sa Jeepy sústreďovali na armádne využitie, na tieto počiatky je značka patrične hrdá. Jeden z prvých Jeepov bol Willys MB z roku 1944
Test Jeep Compass 1.3 GSE 6DDCT 80th Anniversary (Erik Stríž pre auto motor a šport č. 9/2021)
Všetky Jeepy edície 80th Anniversary sú vybavené takýmito emblémami

Edíciu 80th Anniversary ponúka nielen pri modeli Wrangler, ale aj pri mladom Compasse a Renegade. Osemdesiat rokov pokroku dospelom až sem; značka vzdáva rešpekt svojej histórii a pôvodnej filozofii, zároveň sa dokáže prispôsobiť dobe a zákazníckemu dopytu. Z off-roadov sa pomaly stávajú SUV a nami testovaný Compass, ktorý sme testovali ako prvá motoristická redakcia na Slovensku, dokazuje, že takýto prerod skutočne prebieha. Skalným fanúšikom sa to síce nemusí páčiť, ale tento prístup umožní príchod novej generácie zákazníkov, ktorí sa budú radi oboznamovať so životným štýlom, ktorý vlastníctvo Jeepu obnáša.

Len pre zaujímavosť, vedeli, ste, že v roku 1941 sa narodili Bob Dylan, Julo Satinský a tiež Kim Čong-il?

Test Jeep Compass 1.3 GSE 6DDCT 80th Anniversary (Erik Stríž pre auto motor a šport č. 9/2021)
Zadné svetlá v Compasse vždy využívajú LED techniku

Compass 80th Anniversary

Dva týždne sme jazdili Jeep Compass v konfigurácii s benzínovým motorom 1.3 GSE, pohonom predných kolies a šesťstupňovou automatickou prevodovkou DDCT. Zatiaľ čo východiskový model Longitude sa predáva od akciových 23 150 eur, naša verzia vo výbave 80th Anniversary štartuje na 28 080 eur. Je to malý cenový rozdiel, ak uvážime, žeje tu množstvo výbavy navyše a ešte k tomu automat. Edícia je porovnateľná s výbavou S-LIMITED drahšou o 3 500 eur. V Compasse sme ocenili 10,25-palcový digitálny prístrojový panel s krásnym grafickým vyhotovením, úplne nový infotainment UConnect 10,1-palcovou obrazovkou s 3D navigáciou, bezkľúčový vstup i textilno-vinylové čalúnenie sedadiel. V sérii dodávané osemnásťpalcové disky boli v testovanej verzii nahradené príplatkovými devätnásťpalcovými za tisícdvesto eur. Každý model edície Jeep 80th Anniversary sa vyznačuje jedinečným logom na bočnej strane karosérie, palubnej doske a sedadlách.

Test Jeep Compass 1.3 GSE 6DDCT 80th Anniversary (Erik Stríž pre auto motor a šport č. 9/2021)
Test Jeep Compass 1.3 GSE 6DDCT 80th Anniversary (Erik Stríž pre auto motor a šport č. 9/2021)
V testovanom vozidle bola lepiaca sada na opravu defektu, ale je tu priestor aj na rezervné koleso

To, že sa nový Compass približuje viac k SUV, než k off-roadu, symbolizuje napríklad aj lepiaca sada, ktorá nahradila rezervné koleso, a tiež samotný pohon predných kolies bez možnosti výberu jazdných režimov. Čerešničkou na torte je matný lak „Zelená Urban“ za 990 eur, ktorý s čiernou strechou pôsobí úchvatne, je však citlivý na škrabance po konároch. Divoké jazdy v teréne sa teda nekonajú, revírom tohto auta je mesto.

Ak platilo, že doteraz boli interiéry Jeepov skôr sparťanské, tuhé a odolné pred zlým zaobchádzaním, po novom sa stretávame s nádherným vyhotovením palubnej dosky, stredovej konzoly aj pracoviska vodiča.

Test Jeep Compass 1.3 GSE 6DDCT 80th Anniversary (Erik Stríž pre auto motor a šport č. 9/2021)
Revolúcia v interiéri. Nový Compass nadobro zmenil charakter interiéru, ten pôsobí priam luxusným dojmom (2)
Test Jeep Compass 1.3 GSE 6DDCT 80th Anniversary (Erik Stríž pre auto motor a šport č. 9/2021)
Revolúcia v interiéri. Nový Compass nadobro zmenil charakter interiéru, ten pôsobí priam luxusným dojmom (2)
Test Jeep Compass 1.3 GSE 6DDCT 80th Anniversary (Erik Stríž pre auto motor a šport č. 9/2021)
Digitálny prístrojový panel je prehľadný a skvele čitateľný, v 80th Anniversary je jeho 10-palcová verzia, štandardne sa dodáva 7-palcová

Compass po facelifte akoby pokročil o triedu vyššie, čo dokazuje čalúnením palubovky, správnym pomerom matných a lesklých povrchov a celkovou atmosférou na palube. Rozlúčte sa so zaobleným panelom okolo nízko položeného centrálneho displeja, teraz vyzerá ako tablet a je vyššie ako prístrojový panel, takže je vo vodičom zornom poli. Rýchlosť, grafika, dizajn funkcií, to všetko sa významne zlepšilo a chválime Jeep za to, že odolal nevhodným trendom a ponechal poctivé mechanické tlačidlá na volante a paneli klimatizácie. Aj volič prevodovky je riadny kus páky s koženou hlavicou, umožňuje manuálne radenie stupňov a ponúka aj športový režim. Ten zvýši toleranciu prevodovky, púšťa motor do mierne vyšších otáčok.

Test Jeep Compass 1.3 GSE 6DDCT 80th Anniversary (Erik Stríž pre auto motor a šport č. 9/2021)
Vysoký posed za volantom umožňuje dobrý výhľad, oceníte však aj kamerový systém v základnej výbave. Za príplatok je k dispozícii aj jeho 360-stupňová vylepšená verzia
Test Jeep Compass 1.3 GSE 6DDCT 80th Anniversary (Erik Stríž pre auto motor a šport č. 9/2021)
Priestoru je vzadu dosť aj pre troch. Compass sa už v základnej výbave dodáva s automatickou klimatizáciou so zadnými výduchmi
Test Jeep Compass 1.3 GSE 6DDCT 80th Anniversary (Erik Stríž pre auto motor a šport č. 9/2021)
Stredové operadlo v polohe lakťovej opierky vyniká pevnosťou

Jazdné vlastnosti? Skrátka džíp.

Jazdné vlastnosti nového Compassu sú kapitola sama o sebe. Motivácia Jeepu prispôsobiť Compass konkurencii stredne veľkých SUV je evidentná najmä v interiéri, pritom jazdné vlastnosti ostávajú tradičné. Compass má na pohľad blízko k SUV, ale čo sa týka jazdných vlastností, od bežných esúvečiek sa podsatne líši. Toto auto nie je určené na pohodové mäkké jazdy, aj s moderným a skoro luxusným interiérom si zachováva svoj niekdajší charakter. To znamená, že ako prednokolka sa vie chvíľami prejaviť výrazne nedotáčavo, čo môže vadiť najmä v zákrute na výjazde z diaľnice, do ktorej vletíte rýchlosti 80 km/h. Takisto môžeme pozorovať tendenciu nakláňať sa a aj napriek tomu pôsobiť tak, že má tuhý nepoddajný podvozok - znie to, akoby si tieto dve vlastnosti odporovali, no odporúčam prejsť na tomto vozidle niekoľko stoviek kilometrov a pochopíte, čo som tým myslel.

Test Jeep Compass 1.3 GSE 6DDCT 80th Anniversary (Erik Stríž pre auto motor a šport č. 9/2021)

Lenže pri prejazde šialenými nerovnosťami na lesnej cestičke si aj s 19-palcovými diskami a predným pohonom auto zachováva rozvahu, spoza volantu máte pocit výbornej kontroly. Drobné nedostatky vozovky pritom podvozok s nadhľadom odfiltruje.

Benzínový motor vyvinie maximálny výkon 110 kW (150 k) a na predné kolesá zasiela nanajvýš 270 Nm. Na SUV s hmotnosťou jeden a pol tony je to primeraný výkon, dôležité je, že tie newtonmetre sú dostupné už od 1 560 otáčok. Motor teda zaberá „odspodu“, čomu automatická prevodovka rozumie a nesnaží sa ho zbytočne podtáčať. Studený štart nápadne pripomína skúsenosť so vznetovým agregátom, najmä pre jeho výrazný akustický prejav a mieru kultivovanosti.

Domnievam sa, že v tejto testovanej verzii nie je Jeep Compass ideálnym rodinným SUV, a myslím, že to bude fanúšikom značky Jeep imponovať.

Test Jeep Compass 1.3 GSE 6DDCT 80th Anniversary (Erik Stríž pre auto motor a šport č. 9/2021)

Bohatá základná výbava

V slovenskom predaji sa Jeep Compass už v základnej výbave Longitude dodáva s aktívnym systémom vedenia v jazdnom pruhu, zadnými parkovacími senzormi a kamerou, bezdrôtovým nabíjaním mobilov, 230 V zásuvkou, nabíjacími konektormi USB-C, vyhrievaním predných sedadiel a koženého volantu, dažďovým senzorom, LED svetlami denného, hmlového a zadného svietenia, strešnými lyžinami, sedempalcovým prístrojovým panelom, elektrickou parkovacou brzdou či automatickou dvojzónovou klimatizáciou s výduchmi pre zadných pasažierov.

Test Jeep Compass 1.3 GSE 6DDCT 80th Anniversary (Erik Stríž pre auto motor a šport č. 9/2021)
Strešné lyžiny sú už v štandardnej výbave Compassu, nosnosť strechy je 68 kilogramov

Vyššie výbavy Limited a S-Limited potom ponúkajú aj adaptívny tempomat (s DDCT s funkciou start&stop), bezkľúčový vstup a štart, alarm, rozpoznávanie značiek, stierač zadného okna. Ak by ste chceli projektorové LED svetlomety, musíte si kúpiť Compass vo výbave 80th Anniversary alebo S-Limited a doplatiť 550 eur, rovnako aj za 360° panoramatický parkovací asistent za 1 300 eur.

Test Jeep Compass 1.3 GSE 6DDCT 80th Anniversary (Erik Stríž pre auto motor a šport č. 9/2021)
Compass 80th Anniversary sa štandardne dodáva s 18-palcovými zliatinovými diskami, naša verzia mala príplatkové 19-palcové
Test Jeep Compass 1.3 GSE 6DDCT 80th Anniversary (Erik Stríž pre auto motor a šport č. 9/2021)
Piate dvere sa otvárajú aj zatvárajú elektricky, tlačidlo sa nachádza nezvyčajne vnútri kufra
Test Jeep Compass 1.3 GSE 6DDCT 80th Anniversary (Erik Stríž pre auto motor a šport č. 9/2021)

Verzia s pohonom 4×e sa navyše aj vo výbave Trailhawk so systémom riadenia trakcie Selec-Terrain s piatimi režimami, Full LED svetlometmi, 17-palcovými diskami kolies či desaťpalcovým infotainmentom s navigáciou.

Ideálna konfigurácia má byť riešenie bez kompromisu. Je taká?

Keby sme si mali vybrať ideálnu konfiguráciu Jeepu Compass, určite by sme siahli po edícii 80th Anniversary (z prestíže aj výpočtu položiek výbavy) a pohone 4×e. Test tohto pohonu sme vydali v marcovom čísle časopisu, jeho výhodou je vysoký výkon a inovatívny pohon všetkých kolies. Nemá mechanické spojenie spaľovacieho motora so zadnou nápravou a v zadnom diferenciáli má elektrický motor poháňajúci zadné kolesá. Ďalší elektrický motor má vpredu. Hlavným motorom je ten benzínový, všetky tri spoločne vyvinú výkon 140 až 178 kW (190 - 240 k) a krútiaci moment 270 plus 250 Nm. Znie to dobre, jazdí to ešte lepšie.

Riešenie, s ktorým prišiel Jeep, je obrazom doby a prináša moderné riešenie bez kompromisu. Plug-in hybridný pohon nadobudol podobu, ktorá nie je prvoplánová, ale užitočná v praxi, pritom stále zvláda aj naozaj náročný terén..

Test Jeep Compass 1.3 GSE 6DDCT 80th Anniversary (Erik Stríž pre auto motor a šport č. 9/2021)
Compass sa v teréne nestratí ani ako prednokolka, pohon 4×e ponúka zadný náhon elektromotorom
Test Jeep Compass 1.3 GSE 6DDCT 80th Anniversary (Erik Stríž pre auto motor a šport č. 9/2021)
Športový režim automatickej prevodovky dopĺňa možnosť manuálneho radenia

Počas bežnej jazdy v meste si Compass 4×e zachováva konvenčné jazdné vlastnosti prednokolky. Má preposilované riadenie ideálne do mesta, v elektrickom režime do rýchlosti 130 km/h jazdí potichu a prekvapivo svižne, s akumulátorom s kapacitou 11,4 kWh prejde do 50 kilometrov. V režime 4WD LOCK nepocítite, že predné a zadné kolesá nie sú mechanicky spojené, pretože skúsenosť je fakticky totožná s klasickým 4×4. V našom teste si Compass vynikajúco poradil aj s častým prechodom z blata do štrku v kopci a v režime AUTO. Elektrický pohon je zabezpečený tak, že sa môžete brodiť v 40 centimetrovej vode, vďačí za to dôslednému vodotesnému zakonzervovaniu spodných dielov. A ešte jedna fajn funkcia: jednoduché obmedzenie výkonu nabíjania cez infotainment. Nabíjať tak môžete aj na starom dome či chate, kde by ste mali inak obavu o bezpečnosť.

Zdá sa, že praktická skúsenosť s moderným pohonom 4×e je teda veľmi dobrá a je na mieste potvrdiť, že Jeep sa skutočne pustil do náročného boja, ktorý aj vyhral. Inovácia môže byť dobrá a priniesť práve to, čo od nej ľudia očakávajú - buď zlepšenie jazdných vlastností v teréne alebo zlepšenie efektivity. V tomto prípade sa bavíme skôr o tej efektivite.

Lenže nedostatok sme predsa našli, pritom celkom podstatný: V naozaj náročnom teréne v režime 4×e sa batéria veľmi rýchlo vyčerpáva a pod tromi percentami kapacity Compass odstaví pohon zadných kolies, zobrazí chybovú hlášku SERV 4WD a vy si musíte v teréne poradiť inak. Rekuperáciou nemáte šancu v teréne získať dosť energie. Do terénu mierte teda len s plnou batériou a v režime E-Save!

Prečítajte si aj:


Test Jeep Compass 4×e Plug-in hybrid: Pohon 4×e je správna inovácia, ale spoznali sme aj jeho riziká

ERIK STRÍŽ


Test Jeep Compass 1.3 GSE 6DDCT 80th Anniversary (Erik Stríž pre auto motor a šport č. 9/2021)
Zadné svetlá v Compasse vždy využívajú LED techniku

Koľko chutí, toľko konfigurácií

Jeep Compass je síce jeden model, pritom v závislosti od konfigurácie sa jazdné vlastnosti a funkčnosť interiéru líšia priam zásadne. Predajca ponúka celkovo 15 rôznych východiskových konfigurácií s piatimi verziami pohonu, ktoré možno dodatočne vyladiť pomocou príplatkových položiek výbavy a balíčkov. V konečnom dôsledku tak možno zvoliť takú kombináciu, ktorá bude v našich končinách jedinečnou. Okrem toho importér už v základnej výbave ponúka balíčky výbav, ktoré sú špecifikom slovenského trhu. Platí to aj pre medzinárodne ponúkanú edíciu 80th Anniversary, ktorá u nás obsahuje aj pakety Zima a Prémiové parkovanie.

Technické údaje modelového spektra

Verzia 1.3 GSE 1.3 GSE 1.6 MULTIJET 1.3 GSE PHEV 4×e  (NÁŠ TIP) 1,3 GSE PHEV 4×e 
Karoséria SUV SUV SUV SUV SUV
Usporiadanie/počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4 R/4
Palivo Benzín Benzín Nafta Benzín+elektrina Benzín+elektrina
Prevodovka/počet stupňov M/6 A/6 M/6 A/6 A/6
Zdvihový objem  cm3 1332  1332  1598  1332  1332 
Najvyšší výkon kW (k) pri ot./min. 96 (130)/4 750 110 (150)/5 500 96 (130)/3750 96 (130)/5 550

+ 44 (60)

132 (180)/5 550 

+ 44 (60)

Najvyšší krút. moment Nm pri ot./min. 270/1 560 270/1 560 320/1 500 270/1 850 + 250 270/1 850 + 250
Dĺžka × šírka × výška/rázvor mm 4 404 × 1 819 × 1 629/2 636 4 404 × 1 819 × 1 629/2 636 4 404 × 1 819 × 1 629/2 636 4 404 × 1 819 × 1 649/2 636 4 404 × 1 819 × 1 649/2 636
Batožinový priestor dm³ 438/1 378 438/1 378 438/1 378 420/1 230 420/1 230
Najvyššia rýchlosť km/h 192 199 194 183 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h s 10,3  9,2  10,6  7,9  7,3 
Kombinovaná spotreba l/100 km 6,6 - 7,0 6,6 - 7,0 5,2 - 5,3 1,9 - 2,0 2,0
Emisie CO2 g/km 151 - 159 152 - 159 136 - 140 45 - 46 44 - 47
Základná cena € 23 150 € 25 160 € 24 650 € 40 360 € 45 760 €
NÁŠ NÁZOR Benzínový motor spojený s manuálnou prevodovkou si nájde priaznivcov aj pri stredne veľkom SUV. Táto konfigurácia ponúka dostatočný výkon s úplnou kontrolou nad motorom. Spojenie silnejšie benzínového motora s automatickou prevodovkou sa zdá byť ideálom pre široké spektrum vodičov, ponúka solídnu dynamiku aj stále dobrú spotrebu. Naftový Compass kúpite jedine s manuálnou prevodovkou. Motor ideálny na dlhšie trasy a diaľničné rýchlosti poteší nízkou spotrebou a pružnosťou. Plug-in hybridu ani v slabšom naladení nechýbajú kilowatty na zvládanie diaľničných rýchlostí, jednoznačnou výhodou je podpora pohonu e-AWD a čisto elektrickej jazdy. To najlepšie, čo vie aktuálny Compass ponúknuť, je 240 koní. Je na preferenciách zákazníka, či si nevystačí aj so slabším variantom, ktorý ponúka porovnateľnú dynamiku aj spotrebu.
Ceny podľa akciového cenníka platného od 01.07.2021 do 30.09.2021

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 3,5

Rozhodnutie o kúpe modelu Compass nie je iba vecou vkusu a finančných možností, pretože ponuka importéra je vskutku pestrá. Na výber je z automatu i manuálu, zážihového aj naftového motora, plug-in hybridu, pohonu dvoch alebo štyroch kolies. Výbavové stupne sú rozdelené racionálne a príplatkové pakety Výkon, Business, Funkčnosť, Zima, Style, Protection či Prémiové parkovanie ich veľmi vhodne dopĺňajú. Ak sa budete rozhodovať o novom SUV, zvážte klasiku, ktorej meno pozná každý - džíp.

Klady
  • estetika edície 80th Anniversary
  • výrazne lepší interiér ako kedykoľvek doteraz
  • výbava v cene
Zápory
  • tendencia k nedotáčavosti
  • nakláňanie karosérie
  • citlivosť laku a diskov na škrabance
Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, editor magazínu Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie