TEST: Ako funguje modernizovaný Fiat Tipo s novým základným motorom 1.0 FireFly? Lepšie než na papieri!

Základný atmosférický motor predchádzajúcej verzie obľubovali najmä starší a konzervatívnejší vodiči najmä pre jednoduchú a robustnú konštrukciu. Disponoval však žalostne nízkym krútiacim momentom 127 Nm, ktorý si jednoducho **nedokázal poradiť s naloženým autom ani svižnejším diaľničným tempom.** Sme preto veľmi radi, že nové Tipo dostalo pod svoju kapotu nový základný trojvalcový motor 1.0 FireFly, ktorý vďaka turbodúchadlu disponuje výkonom 74 kW a o niečo adekvátnejším krútiacim momentom 190 Nm.

V kombinácii s päťstupňovou manuálnou prevodovkou je Tipo pomerne živé, s rýchlymi reakciami na akcelerátor a pekným priebehom výkonu v širokom pásme otáčok. Maximum krútiaceho momentu dosahuje už pri 1 500 ot./min, čo využijete najmä v meste pri svižnejšej jazde. Pochvalu si zaslúži aj dobré sprevodovanie, vďaka ktorému Tipo zvládne diaľničné tempo bez akýchkoľvek problémov. Pri rýchlosti 130 km/h motor točí ideálnych 3 000 ot./min a **po zošliapnutí akcelerátora má auto ambíciu ešte ďalej zrýchľovať.** A to aj pri obsadení 3 osobami v kabíne. Litrový trojvalec má vo Fiate Tipo pásmo výkonu aj krútiaceho momentu položené nižšie, takže prevody nemusia byť také krátke ako v prípade atmosférických motorov, kde dynamiku dosahujete až vo vysokých otáčkach. Len pre porovnanie, konkurenčný Hyundai i30 s atmosférickým štvorvalcom 1.5 DPi potrebuje pri maximálnej diaľničnej rýchlosti až 4 000 ot./min napriek tomu, že disponuje 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.

Do interiéru pritom preniká skôr aerodynamický hluk, pretože trojvalec sa začína ozývať až pri 4 000 ot./min. Pri bežnom jazdení je tak kabína od motorového priestoru nadštandardne utlmená od zvukov aj vibrácií. Nenechajte sa odradiť papierovými údajmi, **v skutočnosti funguje kombinácia litrového trojvalca s rozumne sprevodovaným päťstupňovým manuálom veľmi dobre.** Samozrejme, už nejde konštrukčne jednoduchý agregát a rátať musíte s priamym vstrekovaním, turbodúchadlom aj filtrom pevných častíc. To v preklade znamená, že krátke trojkilometrové trasy do obchodného centra budú malému motoru z dlhodobého hľadiska škodiť viac

Bola by však škoda občas nevyvetrať Tipo aj na okresných cestách, kde pocitovo hutný podvozok prekvapí čitateľnými jazdnými vlastnosťami a primeranou stabilitou na menej kvalitnom povrchu. Napriek tomu, že vzadu nájdeme jednoduchú nápravu s torznou priečkou auto nezvykne odskakovať a **v rámci danej cenovej kategórie pôsobí auto na ceste až mimoriadne dospelým dojmom.** Ako vodič navyše nie ste úplne odizolovaný od okolitého sveta, Tipo naďalej pôsobí mechanickým dojmom a vo volante môžete dokonca cítiť povrch vozovky.

Podobne je na tom aj samotný interiér. Na mysli máme zachovanú klasickú páku ručnej brzdy či veľké otočné ovládače panela klimatizácie. **Prístrojový panel už využíva v najvyššej výbave displej, ktorý poskytne údaje aj o teplote oleja či stave napätia batérie.** Obnovovacia frekvencia rýchlomera je však slabá a ťažko sa tiež odčítavajú údaje z otáčkomera, kde namiesto klasických ručičiek nájdete digitálne dieliky pribúdajúce po 500 ot./min. V praxi tak nemáte šancu odčítať presné otáčky motora. Našťastie má Tipo v ponuke aj klasické analógové budíky, ktorým by sme dali prednosť.

**Sedadlá vpredu sú naďalej pohodlné, bez výraznejšieho bočného vedenia.** Páčila sa nám elektricky nastaviteľná bedrová opierka aj rozsah nastavenia sedadla či volantu. Polohu si v Tipe nájde každý a keď chcete, môžete sedieť takmer úplne pri zemi. Skvelý je tiež výhľad z auta vďaka tenkým stĺpikom a veľkým spätným zrkadlám, ktoré mali aj funkciu stráženia mŕtveho uhla. Ovládače sú poruke, celý týždeň nás však hnevala páčka smeroviek, ktorá na vyvolanie trojbliku nezareagovala vždy a pri „brnknutí“ do nej pod nesprávnym uhlom sa stávalo, že sme okrem zapnutia smerovky oprotiidúcim tiež zablikali svetlami. **Jednoducho pôsobia páčky pod volantom lacným a plastovým dojmom,** pričom si na ne musíte dlhšie zvykať. Miernu kritiku si zaslúži tiež samotný volant s hrubými ramenami, ktorý neumožňuje pohodlné držanie rúk v polohe 9:15.


Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!