Testy

Tieto Jeepy sú úplne iné, než na aké ste zvyknutí! Kúpili by ste si ich?

Značka Jeep vždy stelesňovala dobrodružstvo a slobodu pohybu. Jeepy sprístupňovali ľuďom miesta, na aké by sa s inými autami nedostali. Príroda je však vzácna a treba ju chrániť. Preto sa na nový Jeep Renegade 4×e a Jeep Compass 4×e treba pozerať ako na príležitosť – možnosť pohybovať sa na čisto elektrický pohon, keď to terén umožňuje. A kde nie, tam mať k dispozícii ešte schopnejší pohon všetkých kolies, čo umožňuje koncepcia rozdeleného pohonu prednej a zadnej nápravy. Modely 4×e spájajú dobré stránky z viacerých uhlov pohľadu. Väčšina ľudí denne najazdí menej než 50 kilometrov. Ak majú ten komfort, že môžu svoj plug-in hybridný Jeep nabíjať doma, je dosť možné, že pri bežnej každodennej prevádzke nespotrebujú žiaden benzín. Budú si užívať plynulú, tichú jazdu až do rýchlosti 130 km/h. Zároveň sa nemusia znepokojovať, ak ich čaká dlhšia cesta. Spaľovací motor je vždy k dispozícii, spolu s nádržou na benzín, ktorú naplníte na akejkoľvek čerpacej stanici.

Zahrievacie kolo - Jeep Compass a Renegade PHEV

Mať doma auto pripojené na elektrickú sieť má aj ďalšie výhody. Cez palubné menu alebo pomocou aplikácie si môžete načasovať svoj odchod a nastaviť si, aby bolo auto predklimatizované na určitú teplotu. Auto na to využije energiu z elektrickej siete a vy tak vyrazíte s plne nabitou batériou, ktorú navyše nebudete nadmerne zaťažovať tým, že potrebujete auto najprv vychladiť, alebo si v ňom zakúriť.

Modely Compass a Renegade sa svojím charizmatickým dizajnom do mesta hodia. Ak sa chcete ukázať, oba modely vám na to dávajú príležitosť vďaka širokej ponuke farieb karosérie a rôznym dizajnovým doplnkom či polepom. V meste je jazda na elektrickú energiu upokojujúca a mimoriadne pohodlná. Navyše môžete mať dobrý pocit, že nevypúšťate emisie tam, kde ich je aj tak dosť. Keď však treba, elektrický pohon sa spojí so spaľovacím motorom a vy máte razom k dispozícii výkon až 176 kW (240 k). Toľko v žiadnom inom modeli Renegade alebo Compass nenájdete. A verte nám, že na vlastnej koži je tých 240 koníkov ozaj potentných. Reakcie na plyn sú vďaka charakteru elektromotora bleskové a pocit zo zrýchlenia je úplne v rozpore s očakávaniami – v dobrom slova zmysle.

Zahrievacie kolo - Jeep Compass a Renegade PHEV

Na záver prichádzame do terénu. Tam sa elektrifikovaný pohon dostáva do svojho živlu. Pohon 4 × 4 modelov 4×e síce porušuje mnohé tradície značky, ale ctí si jej princípy: má to byť najlepší možný pohon, ktorý vás dostane aj na tie najnedostupnejšie miesta. Jeep vďaka technológii e-AWD a Powerloop zabezpečuje, že elektrina pre vás nebude žiadnou prekážkou. Naopak – pomôže vám dostať sa ďalej než doteraz.

Ako to funguje?

Na pohon modelov 4×e slúžia dovedna tri motory. Klasický preplňovaný štvorvalec s objemom 1,3 litra a výkonom 96 kW (130 k) alebo 132 kW (180 k) dopĺňajú dva elektromotory. Jeden je spojený so spaľovacím motorom a dokáže mu buď „pomáhať“, alebo fungovať ako vysokonapäťový generátor. Druhý elektromotor je umiestnený na zadnej náprave a poháňa len zadné kolesá. Dosahuje výkon 44 kW (60 k) a krútiaci moment 250 Nm od nulových otáčok. Zároveň slúži na rekuperáciu brzdnej energie, takže pri každom spomaľovaní nabíjate batériu.

Zahrievacie kolo - Jeep Compass a Renegade PHEV

Batéria

Moderná 400 V Li-ion batéria je umiestnená pod zadnými sedadlami, takže nezasahuje do batožinového priestoru. Môžete mať dokonca aj rezervu. Pre optimálny výkon je batéria chladená aj vykurovaná. O jej poškodenie sa nemusíte báť – je uzavretá v odolnom oceľovom obale.

Režimy jazdy

K dispozícii sú tri režimy pohonu: Hybrid, Electric a E-Save.

Hybridný režim uprednostňuje jazdu na elektrinu, ak to okolnosti dovoľujú. Spúšťanie spaľovacieho motora a rozdelenie energie medzi všetkými troma motormi riadia zložité algoritmy, ktoré sú schopné brať do úvahy aj profil trate, teplotu ovzdušia a podobne. Všetko v záujme minimalizovania spotreby.

Režim Electric je čisto elektrický. Máte k dispozícii celý normálny rozsah plynového pedála bez toho, aby ste sa museli báť, že nechtiac prebudíte spaľovací motor. Ten reaguje až na kickdown.

Režim E-Save slúži na to, keď si chcete elektrickú energiu uchovať pre neskoršie využitie. Napríklad keď prichádzate po diaľnici do mesta. Na diaľnici je lepšie využívať spaľovací motor a po príchode do mesta prepnúť na elektrický režim. E-Save má dva podrežimy: jeden podrží taký stav nabitia batérie, aký máte v čase jeho stlačenia. Druhý začne batériu okamžite dobíjať až do úrovne 80 %.

Zahrievacie kolo - Jeep Compass a Renegade PHEV

eCoasting

Tlačidlo pri voliči automatickej prevodovky razom zmení charakteristiku plynového pedála a razantne zvýši rekuperačné brzdenie. Auto začne silno brzdiť motorom a dobíjať batériu už pri uvoľnení plynového pedála. V hustej premávke túto funkciu oceníte, pretože budete vedieť auto ovládať takmer výlučne jedným pedálom.

Výhody, keď nejazdíte

Plug-in hybridný pohon ponúka viac výhod. Napríklad možnosť si auto zohriať alebo vychladiť ešte pred samotnou jazdou. Nastavíte si to buď priamo v menu auta, alebo cez aplikáciu My Uconnect v mobilnom telefóne. Ovládať môžete aj časy nabíjania v prospech výhodnejších sadzieb za elektrinu.

Zahrievacie kolo - Jeep Compass a Renegade PHEV

Možnosti nabíjania

Modely 4×e sú optimalizované na nabíjanie doma s ohľadom na maximálnu životnosť batérie. Mopar ponúka v rámci príslušenstva easyWallbox, ktorým s výkonom 2,3 kW nabijete Renegade aj Compass 4×e za menej ako 5 hodín. Po noci v garáži ste pripravení znovu vyraziť. Spomínaný wallbox sa dá upraviť na výkon až 7,4 W. Vtedy klesne doba nabíjania len na približne 100 minút.

Zahrievacie kolo - Jeep Compass a Renegade PHEV
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie