Tisíc kilometrov s Mercedes-Benz GLA 200d za 47 784 €: Obraz doby (test)

TEST – Nový Mercedes-Benz Triedy GLA si vyslúžil obrovský obdiv pre veľké zmeny vo svojej druhej generácii. Ale naozaj sa toho zmenilo tak veľa?
Vydané  Text: 
Zabudnite na klišé o dozrievaní, zväčšovaní a dospievaní. Trieda GLA z roku 2014 bola skvelá, o čom svedčí fakt, že tento prémiový crossover prekonal magickú hranicu milión predaných exemplárov. Ani to, zdá sa, nestačilo. Nová Trieda GLA tak zmenila charakter, rozmery si ale približne zachovala a spolu s nimi aj schopnosť dokonale vystihnúť zákaznícky dopyt. Ten je naďalej sústredený na kompaktné SUV a ak platilo, že prvú generáciu Triedy GLA zatienili modernizované BMW X1 a Audi Q3, dnes títo konkurenti opäť nachádzajú v GLA-čke nebezpečného konkurenta. ### Centimetre hore aj dole Nová Trieda GLA je v súčasnosti najmenším SUV značky Mercedes-Benz. Zatiaľ čo prvá generácia bola Triedou A tretej generácie s terénnou úpravou, dnes už môžeme hovoriť o robustnom crossoveri stojacom na kompaktnej platforme. Vizuálne je oveľa väčší, ale je to len šikovná hra dizajnérov: v skutočnosti je v porovnaní s predchádzajúcou generáciou o 14 mm kratší. Je však vyšší až o desať centimetrov a širší o tri, rázvor kolies taktiež narástol o rovné tri centimetre. Nápadnejšie narástli rozchody kolies, vpredu aj vzadu až o 46 mm. Toto všetko spoločne s novým vzhľadom vytvára dojem obrovskej zmeny.
Vozidlo má tiež vyššiu svetlú výšku ako predchodca, až o 9 mm, ale stále je to nie veľmi praktických 143 milimetrov. Na druhej strane je potrebné poznamenať, že zadný previs je veľmi krátky a predný takisto napovedá o dobrej priechodnosti miernym terénom a schopnosti výjazdu na vysoké obrubníky.
### Testovaná konfigurácia Mercedes-Benz GLA 200d znamená motorizáciu s pohonom predných kolies, naftovým motorom so zdvihovým objemom 1 950 cm3 a maximálnym výkonom 110 kW a s osemstupňovou automatickou prevodovkou DCT. Východisková verzia nami testovaného vozidla začína s cenou na úrovni 38 478 eur a so všetkou príplatkovou výbavou dosahuje 47 784 eur vrátane DPH. Rozdiel niečo vyše deväťtisíc eur sa vyzbieral nasledovnými položkami výbavy: * balíček „línia Progressive“ za 2 980 eur; * balík výhod za 1 865 eur (navigácia na disku); * balík Night za 425 eur (čierne strešné lyžiny a tepelnoizolačné tónované sklo); * rozšírená realita pre navigáciu MBUX za 390 eur; * hmlové svetlomety za 185 eur; * asistent sledovania mŕtveho uhla za 450 eur; * plne digitálny združený prístrojový panel za 450 eur; * pozdĺžne nastaviteľné zadné sedadlá za 360 eur; * sklopné operadlo spolujazdca za 150 eur; * vyhrievanie sedadiel vodiča a spolujazdca za 290 eur.
### Jazdné vlastnosti Ak platilo, že predchádzajúca generácia bola terénny hatchback a z toho vyplývali jej jazdné vlastnosti, skúsenosť s novou Triedou GLA jednoznačne prezrádza príslušnosť do kategórie SUV. Posed vyšší o 140 mm v porovnaní s Triedou A poskytuje solídny komfort na dobrých cestách, ale v zákrutách už má auto tendenciu nakláňať sa. To aj napriek tomu, že tlmiče sú nastavené pomerne tvrdo. Predná náprava na platforme MacPherson je naladená prevažne komfortne, no prejazd spomaľovačom zatrasie interiérom. A keď cez rovnaký spomaľovač prejdete zadnými kolesami, možno nadobudnete pocit, že je vzadu tuhá náprava. Tento mylný dojem vzniká pre príliš tuho naladené tlmiče, v skutočnosti je vzadu drahá viacprvková náprava. Naftový motor sa v štandardnom jazdnom režime prejavuje skôr rozvážne a iba priemerne pružne, po prepnutí do režimu Sport krásne spolupracuje, okamžite reaguje na stlačenie akceleračného pedála. Jazdiť s ním serpentínami v okolí Jarabej je potešenie, dokonca aj s tým spomenutým nakláňaním sa.
Malé SUV poskytuje očakávanú mieru spätnej väzby, citlivosť riadenia je nastavená optimálne s miernym priklonením sa k tuhosti, čo oceníte pri dynamickom jazdnom štýle. Presnosť riadenia je napriek tomu o niečo slabšia ako sme očakávali. ### Interiér Predná časť interiéru je fakticky totožná s novou Triedou GLB, ktorej test ste si mohli prečítať v predchádzajúcom čísle auto motor a športu od kolegu Martina Šebestu. Mercedes-Benz využíva osvedčený konceptu dizajnu a estetiky a z hľadiska ergonómie sa jedná o jedného z lídrov celého autopriemyslu. Významnou súčasťou celku sú precízne vypracované detaily, ako spätná väzba tlačidiel a ovládačov, dostupnosť dôležitých ovládacích prvkov, jednoduchá orientácia v multimediálnom a informačnom systéme MBUX či ľahká manipulácia s digitálnym prístrojovým štítom pomocou dvoch touchpadov na volante.
Nesmieme zabudnúť na prakticky vyhotovenú lakťovú opierku s vnútorným priestorom s krídlovými dvierkami, praktické madlo pre dlaň, dotykový panel na ovládanie systému MBUX a dokonalé výduchy klimatizácie v podobe gulí s výrezom na prietok vzduchu. Mercedes-Benz Triedy GLA je dostatočne priestranný pre veľmi vysoké a robustné osoby a tie priemerné ponúka vskutku veľkorysé pomery. Oceňujeme rozsah nastaviteľnosti sedadla a volantu, ako aj výborný výhľad z vozidla.
V zadnej časti interiéru vládne podobná veľkorysosť ako vpredu. Zadní pasažieri majú v testovanej výbave k dispozícii dva individuálne výduchy klimatizácie, sieťky na zadných stranách predných sedadiel, dva sloty pre uloženie nápojov v lakťovej opierke a tiež dva odkladacie boxy pre menšie predmety, napríklad nabíjačku na mobil. Vzadu sú dva nabíjacie konektory typu USB Type-C. Teplotu odvádzaného vzduchu si zadní pasažieri nastaviť nevedia.
Veľmi priaznivo hodnotím veľkosť stredného zadného sedadla, ktoré predčilo moje očakávania. Stredný pasažier síce musí strpieť nižší tunel vedúci pod jeho nohami, stále má však dosť miesta na pohodlné usadenie sa. V Triede GLA sa odvezú celkom pohodlne aj tri dospelé osoby, čo v danej kategórii rozhodne nie je bežné.
### Batožinový priestor Aj keď sa vozidlo medzigeneračne skrátilo o 14 mm, objem batožinového priestoru narástol o šesť litrov na celkových 435 litrov. Variabilita Triedy GLA fantastická. Sedacie časti zadných sedadiel možno posúvať o 14 centimetrov v pomere 2:1 a zadné operadlá je možné polohovať individuálne.
Sedadlá sa dajú sklopiť aj z kufra, ale musíte si ruky natiahnuť až k hlavovým opierkam. Správnou konfiguráciou sedadiel môžete zväčšiť nákladný priestor, ktorý má hneď niekoľko praktických funkcií. V prvom rade sa sedadlá sklápajú do roviny s podlahou kufra, ktorá sa dá v prípade potreby demontovať. Táto podlaha je vybavená čiernym kobercom, ktorý môžete dať z auta von tiež. Pod týmto falošným dnom sa nachádza členený priestor pre sadu na opravu defektu, na rezervnú pneumatiku v testovanej konfigurácii nebol priestor.
Bočné steny batožinového priestoru sú vybavené dvomi vnorenými priestormi so sieťkami, dvomi háčikmi pre uchytenie nákupných tašiek, elastickým popruhom pre upevnenie menších predmetov a, samozrejme, kovovými okami pre upevnenie napínacích popruhov. Elektrický konektor je v batožinovom priestore iba jeden, a to kruhová zásuvka na 12 voltov. Na streche sú potom strešné lyžiny v čiernom vyhotovení. ### Závery nášho testu Počas týždňa sme na novej Triede GLA najazdili vyše tisíc kilometrov s priemernou spotrebou iba 6,0 l/100 km. Považujme to za vynikajúci výsledok aj s ohľadom na to, že zvyčajne nejazdíme úsporne.
MERCEDES-BENZ GLA 200d
Ročné poistné PZP* Ročné poistné Auto komplet**
Základný model 159 € 617,36 €
Testovaný model 159 € 802,21 €
*Cena pre držiteľa vozidla nad 31 rokov, **Havarijné poistenie pri spoluúčasti 5% min. 150 €. Ročné poistné vrátane dane z poistenia.
[CAR id=17080]




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »