Test Mercedes-Benz GLB 200: Vypĺňa poslednú medzeru v SUV ponuke značky!

Chýbala vám v ponuke automobilky Mercedes-Benz nejaká konkrétna veľkosť SUV? Že nie? Tak to sa mýlite. Medzi kompaktnými modelmi s veľkým vnútorným priestorom sa miesto ešte našlo. A vyplnil ho model GLB. Vyskúšali sme ho s najmenším benzínovým motorom a s automatickou prevodovkou.
Vydané  Text: 
Ponuka vozidiel značky Mercedes-Benz sa za ostatných 20 rokov rozšírila tak, že ak sa priebežne nevzdelávate a neaktualizujete svoje informácie, môžete vo všetkých skratkách stratiť prehľad. Pravdou však je, že označenie má svoju logiku, v ktorej sa rýchlo zorientujete. **Takže vždy, keď vidíte GL, tak pôjde o SUV so zvýšeným podvozkom a možnosťou pohonu všetkých kolies.** No a Trieda B je veľmi schopný kompaktný rodinný van, ktorý očarí vnútorným priestorom a variabilitou. Spojenie týchto písmen vytvára zaujímavý mix schopný získať si srdcia rodín a ľudí, ktorí vedia naplno využiť jeho schopnosti.
### Koľko priestoru potrebujete? Mercedes-Benz GLB zvonka na prvý pohľad vyzerá ako civilizovaná zmenšenina ozrutného GLS. Avšak dizajnéri mu dopriali aj obliny, takže nevytvára okolo seba auru nedostupnosti a nadradenosti. Skôr dáva najavo, že o priestor na nemusíte obávať. V žiadnom význame tohto slova. Čiže ani o vnútorný, ani o parkovací. S dĺžkou 4,6 a šírkou 1,8 metra sa nemusíte obávať parkovania v podzemných garážach. Vystúpite bez toho, aby ste museli preklínať svoje večere minimálne za celý uplynulý mesiac. No a vnútorný priestor? **Nebude to na prevoz celého bytu ako v obrovskom GLS, ale potreby pojazdnej obývačky dokáže GLB zastúpiť veľmi presvedčivo. ** Vedeli by sme si predstaviť aj lepšie spracovanie plastového obloženia dverí, čo môžeme pripísať na vrub nábehu výroby nového modelu, či iné tvarovanie lakťovej opierky vo dverách spolujazdca, ktorá môže vyšších pasažierov tlačiť do pravého kolena, ale inak nie je veľmi čo vyčítať.
Skôr naopak. **Na predných sedadlách je miesta dosť vo všetkých smeroch vrátane hlavy. Zadné sedadlá sa dajú pozdĺžne posúvať a podľa potreby si nastavíte aj sklon ich operadla.** S prehľadom a rezervou sa tam zmestia aj vysokí. O tom, že sa sklápajú do roviny, azda ani netreba hovoriť. Čakali by sme však o čosi premyslenejší spôsob sklápania ako iba remienkami priamo na sedadlách. Také páčky v batožinovom priestore už dávno vymysleli. Na druhej strane, Mercedes ponúka aj slušný priestor na drobnosti pod podlahou batožinového priestoru.
Pravidelné tvary batožinového priestoru si zaslúžia pochvalu a ak by ste rozmýšľali, na čo slúžia vybrania v jeho bokoch, máme rýchlu a jednoduchú odpoveď. Mercedes určil model GLB za rodinného všeumelca, ktorý dokáže splniť aj nároky rodín, ktorým častejšie vypadával internet, televízia, prípadne elektrina a narodilo sa im viac detí. Prípadne na krúžky vozia drobizg z okolia a využijú možnosť siedmich sedadiel. **V našom testovacom vozidle táto možnosť nebola, no stačí si priať, priplatiť 900 eur a dostanete tretí rad s dvojicou sedadiel.** Vzhľadom na 570 dm3 základného objemu to nemusí byť iba trestná lavica, aby sa nepovedalo. Potrebujete viac miesta? Žiaden problém. Batožinový priestor vie narásť až na 1 805 dm3 a to je už veľmi slušná jaskyňa. **TESTY AJ VO FORME VIDEA** ### Digitálny svet Moderné Mercedesy ponúkajú zaujímavo stvárnený interiér. Klimatizácia sa do veľkej miery stále ovláda tlačidlami, čo veľmi oceňujeme. K tomu však pribudla maximálna digitalizácia. Aktuálny systém ovládania Mercedes MBUX považujeme pre jeho jednoduchosť a intuitívnosť za špičku toho, čo môžete v aute dostať. Ovládate ho dotykovými plochami na volante, alebo dotykovou plochou na stredovej konzole, alebo hlasovými pokynmi (s češtinou dokážete veľa), prípadne dotykmi na stredovú obrazovku. Možností je veľa, všetky fungujú skvelo, no my máme aj tak najradšej dotykové plochy na volante. **Aj keď na mieste prístrojovej dosky sme mali iba malý displej, ktorý zobrazoval iba jeden kruhový ukazovateľ, vedeli sme s tým žiť.** Je potom už na vás či si zvolíte otáčkomer, rýchlomer, alebo niektorý z ukazovateľov štatistických údajov jazdy. Ani tu sa možnosti voľby nekončia. Ešte stále si môžete vybrať klasický, športový alebo progresívny režim zobrazenia. Spojenie mobilného telefónu s autom je otázkou pár sekúnd. Nestihnete narátať do 10 a máte to. Cez Bluetooth, Apple CarPlay, alebo Android Auto. Vašu hudbu, správy, kontakty a mnoho ďalšieho potom už ovládnete aj cez auto.
### Pokoj nadovšetko Keď si už raz niekto kupuje Mercedes, chce, aby sa nemusel zaoberať pohodlím, bezpečnosťou a aby jazdil úplne pokojne. To všetko poskytuje GLB v plnej miere. V Stuttgarte boli v oblasti bezpečnosti vždy o krok vpredu a týka sa to aj tohto modelu. V predných sedadlách sa sedí príjemne aj bez toho, aby mali elektrické ovládanie či iné vymoženosti okrem vyhrievania. **Najlepšie asistenčné systémy sú tie, o ktorých ani neviete, že pracujú, čo môžeme povedať aj o Mercedese.** Len stráženie jazdného pruhu by mohlo pracovať o čosi jemnejšie a bez trhania.
K pokoju a komfortu patrí aj radenie automatickej prevodovky. Mercedes-Benz GLB 200 využíva konštrukciu s dvoma spojkami a jej prejavy sa dotýkajú dokonalosti. Radí veľmi jemne, rozjazd je plynulý a bez trhania. **Ešte aj v záťaži pri ostrejšej jazde sa vie veľmi dobre prispôsobiť a nemotivuje vás, aby ste radili páčkami pod volantom.** Ak však chcete, pokojne si to užite. Smerom ku komfortu je naladený aj podvozok, očakáva však, že auto bude zaťažené. Iba s vodičom dokáže podvozok na niektorých nerovnostiach búchať a vydávať zvuky, ktoré sa vám nechce počúvať. Po zaťažení sa upokojí a užívate si jeho pohodlné naladenie s miernym pohupovaním.
Motor si nechávame naschvál na záver. Oslovilo nás, čo sa Mercedesu podarilo vyťažiť z benzínového motora so zdvihovým objemom necelých 1,4 litra. Na divoké predbiehanie či ostrú jazdu cez zákruty to, samozrejme, nie je, na takého zábavky majú v Mercedese iné motory a označenia. **Táto jednotka je skôr pre rozvážnych jazdcov (či skôr jazdkyne), ktorí sa nepotrebujú za každú cenu ponáhľať a prísť do cieľa pred časom, ktorý im odhaduje navigácia.** A v tom prípade sa nájdete. Aj pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h pracuje motor v pásme okolo iba 2 100 ot./min, čo prispieva k jeho nízkej spotrebe. S ťažšou nohou v meste to síce bolo okolo 8 l/100 km, no s upokojením prišiel aj rýchly pokles spotreby. Najmä na okreskách sa pohybovala iba ľahko nad 6 l/100 km. Výsledná hodnota na úrovni 6,6 l/100 km je potom veľmi príjemným výsledkom, ktorý sa blíži k papierovým predpokladom. V našom prípade malo auto pohon prednej nápravy. Môže to stačiť, pokiaľ nemáte horskú chatu, prípadne neplánujete časté výjazdy za snehom. Inak odporúčame skôr verziu s pohonom všetkých kolies. Mercedes-Benz GLB ju v ponuke bez problémov má, aj keď iba so silnejšími motormi.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!


ODPORÚČANÉ