Testy

TEST: Nenápadné Suzuki SX4 S-Cross prekonáva konkurenciu vo viacerých kľúčových smeroch!

Keď sa spomenie rodinné mestské SUV, s najväčšou pravdepodobnosťou sa vám vybaví plejáda francúzskych alebo nemeckých modelov, k tomu možno Honda. A aj keď Suzuki a jeho ponuku SUV netreba ľuďom predstavovať, model SX4 S-Cross nepatrí medzi tie, na ktoré si spomeniete medzi prvými. Aspoň u mňa to tak je. Ale stačilo pád dní s novým mild-hybridným Suzuki a za svoju ignoranciu som sa začal hanbiť, pretože v niektorých disciplínach schová svojich konkurentov do vrecka.

Žiadne nezmysly

Aj keď dôvod tohto testu je nová elektrifikovaná pohonná jednotka, dovolím si dotknúť sa jej až neskôr. Má to svoj dôvod. Pripomenul som si, že Suzuki SX4 S-Cross je jednoduché. V tom najlepšom zmysle slova. A žiada sa mi o tom trochu rozpísať.

Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Boosterjet Hybrid

Niekto by možno označil niektoré ovládače za zastarané, ja ich nazvem osviežujúco nekomplikované. Dizajn palubnej dosky nie je posledným výkrikom módy, zároveň mu však nie je čo vytknúť a všetko nájdete tam, kde to hľadáte. Teda až na ovládanie palubného počítača. Za ním musíte siahnuť na paličku vyčnievajúcu z prístrojového panela. Pritom z palubného počítača vyčítate zaujímavé informácie, ako napríklad koľko mililitrov paliva vám ušetril systém štart-stop. Modernejšiu by som si prial aj schránku pred radiacou pákou. Jej dno je z holého tvrdého plastu, takže ak tam máte mobil, v zákrutách lieta a šramotí. Môžete ho však odložiť do lakťovej opierky, v ktorej sa nachádza (jediná) zásuvka USB a využívať konektivitu cez MirrorLink, Android Auto či Apple CarPlay. Multimediálny systém to umožňuje. Inak vás však od jazdy nemá veľmi čo rozptyľovať.

Akurát

Z používateľského hľadiska je však S-Cross prevažne veľmi príjemný. Je v ňom dostatok miesta vpredu aj na zadných sedadlách. Posed vzadu si zaslúži zvlášť zmienku, pretože nie je ako na trestnej lavici. Kufor je taktiež uspokojujúco veľký. Okrem falošného dna v ňom nenájdete prevratné praktické vychytávky, ale ja oceňujem široký nakladací otvor a aj dostatočnú hĺbku a výšku. Zmestil sa mi doňho veľký kočík, čo je vždy úspech. Mimochodom, montáž detskej sedačky pomocou systému Isofix je jednoduchá vďaka dobre dostupným kotviacim bodom a dostatočnému výrezu dverí.

Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Boosterjet Hybrid

Podvozok pekne dopĺňa rodinné predpoklady tohto auta. Na krátkych ostrých nerovnostiach síce občas odskočí, ale celkovo je naladený veľmi príjemne a auto s ním má komfortné a predvídateľné jazdné vlastnosti.

Poctivec

Konečne sa dostávame k tomu najdôležitejšiemu – k pohonnej jednotke. Motor 1.4 BoosterJet je nám dobre známy, avšak pre novšie emisné normy sa jeho výkon znížil zo 103 kW (140 k) na 95 kW (129 k). Dobrá správa je, že túto zmenu prakticky necítiť, kým motor nevytáčate až k červenému poľu. Posledných 500 otáčok prejde ručička otáčkomera trochu lenivejšie. Pointa tohto motora je však vo veľmi slušnom krútiacom momente 235 Nm, z ktorého si vďaka mild-hybridnej technológii užijete väčšiu porciu ešte skôr.

Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Boosterjet Hybrid

Princíp mild-hybridu spočíva v tom, že časť brzdnej energie sa uloží do batérie, aby ju potom auto poslalo späť na kolesá, keď sa chcete rozbehnúť. Autu to pridalo na hmotnosti zanedbateľných 15 kg. Suzuki funguje na 48 V sieti, takže schopnosť rekuperovať energiu je citeľná a prejavuje sa veľmi prirodzene ako brzdenie motorom. Ford Puma, ktorý tiež nájdete na stránkach tohto časopisu, nemal taký prirodzený prejav. Suzuki SX4 S-Cross tu opäť stavia na jednoduchosť a miesto toho, aby vám držalo otáčky pri radení, poskytuje vynikajúci mechanicky pôsobiaci prejav motora s okamžitými reakciami na plyn a dokonca aj s pekným hrdelným zvukom. Prirátajme si k tomu výbornú prevodovku a výsledkom je naozaj veľmi príjemne jazdiace auto.

Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Boosterjet Hybrid

Záťah motora najmä v nízkych otáčkach prichádza nečakane skoro. Tu cítiť pridanú hodnotu mild-hybridu, ktorý v počiatočných fázach akcelerácie vypĺňa časť turbodiery a pomáha autu rozbehnúť sa. Zaujímavosťou je, že v rýchlosti pod 15 km/h dokáže auto plachtiť s vypnutým motorom, alebo dokonca držať otáčky na hladine 1 000 ot./min. s len pomocou štartér-generátora, teda bez použitia paliva. Samotný proces štartovania je absolútne nebadateľný. Motor skrátka zrazu beží. Bez otrasov či náznakov zvukov štartovania. Jeho výkon je vďaka nízkej hmotnosti auta úplne postačujúci. Ja by som dokonca povedal, že auto je s ním príjemne svižné.

Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Boosterjet Hybrid

Nedocenený

Pohonná jednotka ako celok si zaslúži obrovskú pochvalu. Napriek elektrifikácii má prirodzený, sympaticky mechanický prejav a v reálnom živote vodičovi prináša osoh v podobe využiteľnejšieho výkonu a menšej spotreby. Reálnych 5,3 l benzínu na 100 km v kombinovanom režime je predsa super, nie?

Na záver spomeniem ešte jeden prvok, a to pohon 4 × 4, ktorý v Suzuki volajú AllGrip. Ide o vskutku jednoduchú štvorkolku založenú na princípe Haldexu. Je však tak dobre nakalibrovaná, že sa vyrovná aj oveľa zložitejším mechanizmom. Terén zvláda bez mihnutia oka a najväčším prekvapením je pre mňa športový režim. Pojem, ktorý je často len marketingovým nástrojom prekrytým ostrejšími reakciami na plyn a umelým zvukom motora, v Suzuki využívajú radšej na zmenu správania štvorkolky. V športovom režime auto pod plynom citeľne stáča do zákruty, ako keby malo zadný náhon. Mne sa dokonca podarilo vyvolať plynom pretáčavosť! Keďže na Suzuki sa dá ESP úplne vypnúť, ľutujem, že som nemal možnosť vyskúšať si ho na snehu. Musí s ním byť super zábava.

Ďalší test SUV

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4

Suzuki SX4 S-Cross je praktické rodinné auto, od ktorého veľa nečakáte, ale o to viac vás vie prekvapiť. Japonci dokázali nové technológie výborne zladiť s overenou technikou a výsledkom je dobré, poctivé, uveriteľné auto.

Klady
  • Hybridný pohon
  • Podvozok
  • Cena
Zápory
  • Detaily v interiéri
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie