TEST: Nenápadné Suzuki SX4 S-Cross prekonáva konkurenciu vo viacerých kľúčových smeroch!

Tak ako všetci, aj Suzuki elektrifikuje svoj modelový rad. V prípade modelu SX4 S-Cross to znamená mild hybrid a dobrá turbo jedna-štvorka. Výsledok? Lepší, ako by sa zdalo.
Vydané  Text: 
**Keď sa spomenie rodinné mestské SUV, s najväčšou pravdepodobnosťou sa vám vybaví plejáda francúzskych alebo nemeckých modelov,** k tomu možno Honda. A aj keď Suzuki a jeho ponuku SUV netreba ľuďom predstavovať, model SX4 S-Cross nepatrí medzi tie, na ktoré si spomeniete medzi prvými. Aspoň u mňa to tak je. Ale stačilo pád dní s novým mild-hybridným Suzuki a **za svoju ignoranciu som sa začal hanbiť,** pretože v niektorých disciplínach schová svojich konkurentov do vrecka. ### Žiadne nezmysly Aj keď dôvod tohto testu je nová elektrifikovaná pohonná jednotka, dovolím si dotknúť sa jej až neskôr. Má to svoj dôvod. Pripomenul som si, že Suzuki SX4 S-Cross je jednoduché. V tom najlepšom zmysle slova. A žiada sa mi o tom trochu rozpísať.
Niekto by možno označil niektoré ovládače za zastarané, ja ich nazvem osviežujúco nekomplikované. **Dizajn palubnej dosky nie je posledným výkrikom módy, zároveň mu však nie je čo vytknúť a všetko nájdete tam, kde to hľadáte.** Teda až na ovládanie palubného počítača. Za ním musíte siahnuť na paličku vyčnievajúcu z prístrojového panela. Pritom z palubného počítača vyčítate zaujímavé informácie, ako napríklad koľko mililitrov paliva vám ušetril systém štart-stop. Modernejšiu by som si prial aj schránku pred radiacou pákou. Jej dno je z holého tvrdého plastu, takže ak tam máte mobil, v zákrutách lieta a šramotí. Môžete ho však odložiť do lakťovej opierky, v ktorej sa nachádza (jediná) zásuvka USB a využívať konektivitu cez MirrorLink, Android Auto či Apple CarPlay. Multimediálny systém to umožňuje. Inak vás však od jazdy nemá veľmi čo rozptyľovať. ### Akurát Z používateľského hľadiska je však S-Cross prevažne veľmi príjemný. Je v ňom dostatok miesta vpredu aj na zadných sedadlách. Posed vzadu si zaslúži zvlášť zmienku, pretože nie je ako na trestnej lavici. Kufor je taktiež uspokojujúco veľký. Okrem falošného dna v ňom nenájdete prevratné praktické vychytávky, ale ja oceňujem široký nakladací otvor a aj dostatočnú hĺbku a výšku. **Zmestil sa mi doňho veľký kočík, čo je vždy úspech.** Mimochodom, montáž detskej sedačky pomocou systému Isofix je jednoduchá vďaka dobre dostupným kotviacim bodom a dostatočnému výrezu dverí.
**Podvozok pekne dopĺňa rodinné predpoklady tohto auta.** Na krátkych ostrých nerovnostiach síce občas odskočí, ale celkovo je naladený veľmi príjemne a auto s ním má komfortné a predvídateľné jazdné vlastnosti. ### Poctivec Konečne sa dostávame k tomu najdôležitejšiemu – k pohonnej jednotke. Motor 1.4 BoosterJet je nám dobre známy, avšak pre novšie emisné normy sa jeho výkon znížil zo 103 kW (140 k) na 95 kW (129 k). Dobrá správa je, že túto zmenu prakticky necítiť, kým motor nevytáčate až k červenému poľu. Posledných 500 otáčok prejde ručička otáčkomera trochu lenivejšie. **Pointa tohto motora je však vo veľmi slušnom krútiacom momente 235 Nm, z ktorého si vďaka mild-hybridnej technológii užijete väčšiu porciu ešte skôr.**
Princíp mild-hybridu spočíva v tom, že časť brzdnej energie sa uloží do batérie, aby ju potom auto poslalo späť na kolesá, keď sa chcete rozbehnúť. Autu to pridalo na hmotnosti zanedbateľných 15 kg. Suzuki funguje na 48 V sieti, takže schopnosť rekuperovať energiu je citeľná a prejavuje sa veľmi prirodzene ako brzdenie motorom. Ford Puma, ktorý tiež nájdete na stránkach tohto časopisu, nemal taký prirodzený prejav. **Suzuki SX4 S-Cross tu opäť stavia na jednoduchosť a miesto toho, aby vám držalo otáčky pri radení, poskytuje vynikajúci mechanicky pôsobiaci prejav motora** s okamžitými reakciami na plyn a dokonca aj s pekným hrdelným zvukom. Prirátajme si k tomu výbornú prevodovku a výsledkom je naozaj veľmi príjemne jazdiace auto.
Záťah motora najmä v nízkych otáčkach prichádza nečakane skoro. Tu cítiť pridanú hodnotu mild-hybridu, ktorý v počiatočných fázach akcelerácie vypĺňa časť turbodiery a pomáha autu rozbehnúť sa. **Zaujímavosťou je, že v rýchlosti pod 15 km/h dokáže auto plachtiť s vypnutým motorom, alebo dokonca držať otáčky na hladine 1 000 ot./min. s len pomocou štartér-generátora,** teda bez použitia paliva. Samotný proces štartovania je absolútne nebadateľný. Motor skrátka zrazu beží. Bez otrasov či náznakov zvukov štartovania. Jeho výkon je vďaka nízkej hmotnosti auta úplne postačujúci. Ja by som dokonca povedal, že auto je s ním príjemne svižné.
### Nedocenený Pohonná jednotka ako celok si zaslúži obrovskú pochvalu. Napriek elektrifikácii má prirodzený, sympaticky mechanický prejav a v reálnom živote vodičovi prináša osoh v podobe využiteľnejšieho výkonu a menšej spotreby. Reálnych 5,3 l benzínu na 100 km v kombinovanom režime je predsa super, nie? **Na záver spomeniem ešte jeden prvok, a to pohon 4 × 4, ktorý v Suzuki volajú AllGrip.** Ide o vskutku jednoduchú štvorkolku založenú na princípe Haldexu. Je však tak dobre nakalibrovaná, že sa vyrovná aj oveľa zložitejším mechanizmom. Terén zvláda bez mihnutia oka a najväčším prekvapením je pre mňa športový režim. Pojem, ktorý je často len marketingovým nástrojom prekrytým ostrejšími reakciami na plyn a umelým zvukom motora, v Suzuki využívajú radšej na zmenu správania štvorkolky. V športovom režime auto pod plynom citeľne stáča do zákruty, ako keby malo zadný náhon. **Mne sa dokonca podarilo vyvolať plynom pretáčavosť!** Keďže na Suzuki sa dá ESP úplne vypnúť, ľutujem, že som nemal možnosť vyskúšať si ho na snehu. Musí s ním byť super zábava. **Ďalší test SUV**




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »