Test Mazda3 sedan SkyActiv-X GT 180 Plus: Balzam

Jednou vetou? Mazda 3 sedan SkyActiv-X GT 180 mi opäť dokázala zaliezť pod kožu tak intenzívne, že som ju veľmi nerád vracal.
Vydané  Text: 

Fascinuje ma postoj Mazdy. Vo všetkom, napríklad aj v tom, že v tejto kategórii ponúkajú klasický sedan. V kombinácii so sýtou bordovou farbou a s horčíkovo sfarbenými diskami vyzerala extrémne atraktívne. Ako pekná žena v štýlovom a jednoducho strihnutom kostýme. Nie je vyzývavá, no určite si ju všimnete. Presne taká je Mazda 3 sedan.
Identickú filozofiu používa aj interiér. **Dizajnérsky minimalizmus v štýlovom balení a s maximálnou kvalitou spracovania. Skutočne stačí pár metrov v aute a viete, kde čo je a spracovanie niektorých detailov, ako je kruhový ovládač dvojzónovej klimatizácie, je jednoducho prémiové.** Môžete to bez problémov porovnať s Mercedesom-Benz alebo Audi. Osobne sa vyhýbam porovnaniu mainstreamových značiek s prémiovými, v tomto prípade to však je pravda. SkyActiv-X GT 180 je skratkou pre najsilnejší agregát. Štvorvalcový dvojlitrový agregát je doplnený klasickým kompresorom a spaľuje chudobnú zmes. Doplnený je aj mild hybridnou technológiou so 48-voltovou sústavou. Energia z brzdenia sa ukladá do lítium-iónovej batérie. Následne sa využíva na zásobovanie palubnej siete elektrinou a energiu sa dodáva aj do štartér generátora, ktorý v istých momentoch asistuje motoru. **Najmä systém štart-stop funguje v tomto prípade bezproblémovo a tak, že to v podstate vodič nevníma.** Prechod medzi jednotlivými režimami je absolútne nepozorovateľný, v rámci čiastočného zaťaženia motora funguje v takzvanom vznetovom princípe, v momentoch plachtenia sa do motora nevstrekuje palivo a motor funguje až nad hranicou 5 000 otáčok ako klasický spaľovací motor. Tieto komplikované procesy však nebudete vnímať nijako a napriek tomu, že motor má kompresor, jeho prejav je absolútne atmosférický a navyše aj tichý. Tento komfortný prejav oceníte najmä v meste, jazda je nesmierne plynulá a bezproblémová.
V spolupráci s automatickou prevodovkou je charakter auta v podstate komfortný. Ani v prípade plnej akcelerácie nevystupuje zvuk motora do popredia, čo maskuje dynamiku. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,6 sekundy je veľmi dobré, pocitovo ho neprežijete tak ako v iných autách. **To je však vedľajšie, lebo priemerná spotreba je vskutku výnimočná.** Ani v zimných podmienkach a na krátkych tratiach neprekročila spotreba hranicu siedmich litrov benzínu na sto kilometrov. Najmä na dlhších trasách a pri uvoľnenej jazde dokázala spotreba klesnúť aj na hranicu päť a pol litra. V podstate by mal byť práve tento motor označený za motor roka! Svojimi vlastnosťami na to má!
Priestorové pomery sedana sú dostatočné na to, aby sme tento model označili za rodinný. Objem batožinového priestoru 450 litrov stačí aj na dovolenkové balenie pre štyroch a ak sa neplánujete sťahovať, nemusíte sa báť ani menšieho vstupného otvoru do kufra.
Výpočet poistení od Kooperativa: *Cena pre držiteľa vozidla nad 31 rokov; **Havarijné poistenie pri spoluúčasti 5 % min. 150 €. Ročné poistné vrátane dane z poistenia.
[CAR id=17061]




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Autopriemysel

Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.
  • Autosalón v Ženeve 2024 naživo

    Všetko o novej Dacii Spring: Najlacnejší elektromobil prešiel výraznými zmenami. Pre firmy má skvelú funkciu navyše

  • Očakávame, že nová Dacia Spring bude aj naďalej veľmi atraktívna pre nákupcov firemných vozových parkov. Zostáva najlacnejším elektromobilom na európskom trhu.

     Prvýkrát ponúka obojsmerné nabíjanie V2L. To môže byť zaujímavé pre firmy, ktoré potrebujú mať počas prepravy tovarov napájanú chladničku alebo iné elektrické spotrebiče. Autorom našich fotografií je Rudolf Banecký.
  • Aktualizované

    Nie je to žart: Boris Kollár bude prevádzkovať a sám šoférovať taxík, už čaká na licenciu. Témy rozhovoru so zákazníkom si určí sám

  • Znie to skoro ako vtip, lenže ním nie je. Bývalý predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozširuje svoje podnikanie o taxislužbu.

     Či už zákazníka zaujíma politika, transplantácia vlasov alebo rodičovské povinnosti, aj tieto témy môžu byť počas jazdy v taxíku prebraté.