Citroën C5 Aircross: 4 veci, ktoré vás budú tešiť a jedna, ktorá vás bude hnevať

Francúzi sú iní. A presne podľa toho konštruujú aj svoje automobily. SUV od Citroënu tento postoj iba potvrdzuje. Pointa auta je totiž v ostrom protiklade s konkurenciou. A to je presne tá výhoda, ktorú C5 Aircross v porovnaní s konkurenciou má! Toto je päť bodov, ktorí som si pri teste tohto modelu všimol.
Vydané  Text: 

Komfort

Áno, komfort je presne tá črta, ktorá tentomodel charakterizuje asi najviac. A ja to chápem, čo iné by ste hľadali za volantom SUV. Presne na to písmenko „S“ sa vo Francúzsku vykašľali a namiesto toho tam dali „C“ ako Comfort. Kým iní sa sústredia na jazdné vlastnosti a silou mocou dokazujú, že ich SUV si to pokojne rozdá aj s rýchlymi hatchbackmi, tak Citroën vie, ževyššiu pozíciu sedenia treba kombinovať s pohodlím. Hydrailické dorazy síce prebrali z rely špeciálov Löeba a Ogiera, no ich úlohou je spríjemniť pobyt za volantom. Za volantom C5 Aircrossu si kvalitu našich ciest ani nevšimnete a to je presne to, čo osobne od SUV očakávam. Ani riadenie nie je nastavené tak priamo ako u niektorých konkurentov, ktorí si myslia, že vodiči SUV triafajú ideálnu líniu v zákrute. Namiesto toho je však výsledkom nervózny prejav riadenia mnohých kvázi športových SUV. Tu vám nervozita nehrozí. Ani na podvozku, ani za volantom.

Diesel

Dnes už mnohí zlomili palicu nad naftovými motormi, no nemyslím si že by sme mali naftu hádzať do žita. Skôr naopak, dvojitrový naftový štvorvalec sa k uvoľnenému charakteru auta hodí viac ako ktorýkoľvek iný motor. Je dostatočne potentný, maximálny výkon 130 kW (177 k) je vskutku dostatočný, ešte viac oceníte maximálny krútiaci moment – rovných 400 Nm. Ten je k dispozícii od 2 000 otáčok za minútu a na jazde to cítiť.
Spolupráca s osemstupňovou automatickou prevodovkou je príkladná a výsledok je opäť komfortný prejav jazdy. Ak mu podľahnete úplne, tak nemáte problém dosiahnuť aj výrobcom avizovanú úroveň spotreby, my sme počas testu dosiahli pri priemernej rýchlosti 70 km/h (čo je vysoký nadpriemer) celkovú spotrebu an úrovni 6,3 litra nafty na 100 kilometrov, čo je pris účasných cenách skutočne zaujímavá hodnota. Veľa? Nie naopak, podliež hranicu šiestich litrov nebude problém a eko-špecialisti dosiahnu ešte menej. Podiel na spotrebe mal aj podvozok. Navonok komfortný, no bez problémov zvládne aj športovú jazdu, ak chcete prevodovku aj motor viete prepnúť do ostrejšieho režimu. Takže opäť plusové body pre C5 Aircross.

Dizajn

Desať bodov z desiatich. Citroën C5 Aircross sa nepodobá na žiadne iné auto z konkurencie. Je svojrázny, originálny, usmiaty, mierne drsný, chrómovaný a tu a tam „fejkový“ v naznačenými koncovkami výfuku. Ale ako celok veľmi vydarený a kompaktný. Francúzi namiešali aj adekvátne atraktívne farby, hoci aj v vtestovanej bielej vyzerá fajn, no osobne by som išiel do oranžovej, ktorú Citroën nazýva červená Volcano alebo v oceľovej šedej. Biela je ale bez prípaltku ak by ste potrebovali ušetriť 600 eur. Prirátajte k tomu čierne kolesá a výsledok musí potešiť oči majiteľa zakaždým, keď ho uvidí.

Interiér

Opäť je to víťazstvo štýlu nad hranatou nadvládou konkurencie. Citroën si ide svoje a oblé tvary servíruje všade, kam sa pozriete. Nenútene, s prehľadom a s istou dávkou štýlu. Žiadne kopírovanie ani snaha o nemecký ergonómiu sa nekoná. Dokonca aj digitálny tachometer má svoju logiku a nesnaží votrieť sa nikomu do priazne. Buď sa vám páči, alebo nie. Je však prehľadný a ak treba dokáže zobraziť aj navigáciu.
Aj centrálny displej je dostatočne veľký, viditeľný a poskytuje platformu pre ovládanie všetkých doplnkových funkcií. Škoda, klavír spínačov pod ním by sa mohol bez problémov využiť na ovládanie klimatizácie, poskytuje však iba zopár skratiek na uzavretú cirkuláciu, či deaktiváciu systému Štart/Stop, ktorý však funguje celkom dobre. Sedadlá sú opäť orientované na pohodlie, v zákrutách vás príliš nepodržia, ale pointa je komfort, nie športový pocit. Zadné sedadlá sú posuvné, no aj v základnej polohe poskytujú akurátny priestor na sedenie. Ak ich posuniete dopredu zmestia sa tam iba malé deti. Hoci týmto manévrom získate zväčšenie batožinového priestoru z 580 na 720 litrov. Opakujem, ze cenu minimalácie priestoru pre nohy. Takže posuvné zadné sedadlá v tomto prípade hodnotím ako marketing. Stačilo by aj ich sklápanie, to dokáže predĺžiť kufor.

Pár detailov

Na jednej strane je Citroën C5 Aircross koncertom individuality, no to neznamená, že nemá chyby. Je to síce jedno z mála farncúzskych áut, ktoré má dostatok praktických detailov ako napríklad obrovský odkladací priestor v lakťovej opierke. Vnútri však nemá čalúnenie a tak pohyb jednotlivých vecí vo vnútri budete počuť. Plnohodnotné držiaky na poháre si od nás odnesú pozitívne hodnotenie, umiestniť pollitrovku do dvier však bude vyžadovať značné umenie.
Tvrdší plast vás bude sprevádzať aj na zadných dverách respektíve v kufri. Ten je dostatočne veľký, žiadne úchyty na ňom však nenájdete. Posledným detailom je samotné veko batožinového priestoru. Musíte si priplatiť za elektrické ovládanie aj napriek tomu, že je pomalé. Dôvod je jednoduchý – zatváranie kufra je jednou so slabín francúzskych áut z koncernu PSA. Ak si objednáte manuálne zatváranie, občas budete zatvárať na dvakrát, prípadne bude mikrospínač reagovať s omeškaním. Takže aj keď trvá otváranie kufra dosť dlho, predsalen stojí za príplatok 350 eur.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »