Končia benzínové autá: Ohlásili nový termín aj to, kde bude platiť
EÚ už schválila zákaz predaja nových áut so spaľovacím motorom po roku 2035. Znamená to, že končia benzínové autá a takisto naftové osobné vozidlá v prípade nových registrácií aj na Slovensku. Ak sa nič nezmení, zostáva nám posledné desaťročie, počas ktorého si môžeme slobodne kúpiť auto jazdiace na klasické palivá.
Najnovšie sa pridalo aj ministerstvo životného prostredia Južnej Kórey. To oznámilo, že takisto chystá zákaz predaja nových benzínových a naftových vozidiel od roku 2035. Prečo končia benzínové autá aj v uvedenej krajine?
Tento krok má vyspelú krajinu zaradiť medzi štáty, ktoré sa aktívne snažia znížiť emisie skleníkových plynov a priblížiť sa k cieľom Parížskej klimatickej dohody. Južná Kórea nasleduje vzor Európskej únie či Spojeného kráľovstva.
Končia benzínové autá, tlačia elektromobilitu
V prípade definitívne schválenia by zákaz spaľovákov pre Kórejcov znamenal zásadnú zmenu aj z pohľadu juhokórejského automobilového priemyslu, ktorému dominujú značky ako Hyundai a Kia. Dôverne ich poznajú aj motoristi na Slovensku o to viac, že Kia má u nás vlastný závod na severe našej krajiny.
Kórejské ministerstvo momentálne analyzuje štyri možné scenáre znižovania emisií, ktoré by mohli do roku 2035 priniesť zníženie emisií v doprave o 48 až 65 percent. Vychádza sa pritom z úrovní emisií z roku 2018.
Aby sa uvedené ciele podarilo dosiahnuť, elektromobily a iné bezemisné vozidlá by museli tvoriť najmenej 30 až 35 percent všetkých áut na cestách. V súčasnosti jazdí po juhokórejských cestách približne 850-tisíc bezemisných vozidiel. To je stále len zlomok z ich celkového počtu.
Inak to nepôjde, emisie chcú stlačiť nadol
Podľa odborníkov bude nutné, aby sa väčšina nových áut predávaných po roku 2030 stala vozidlami s nulovými emisiami. Ak chce Južná Kórea naplniť svoje ambície v oblasti ochrany planéty, bude musieť prehodnotiť pravidlá predaja nových automobilov, podobne ako to urobila EÚ.
Minister životného prostredia Kim Sung-hwan uviedol, že tempo, s akým krajina obmedzuje spaľovacie motory, musia zdvojnásobiť. Podľa jeho slov musí krajina podniknúť výraznejšie kroky, ak chce splniť svoje národné záväzky v rámci Parížskej dohody.
Zákaz spaľovacích motorov v EÚ ako výstraha
Rozhodnutie Južnej Kórey prichádza v čase, keď sa v Európe opäť diskutuje o zákaze spaľovacích motorov od roku 2035. Niektorí výrobcovia automobilov (najmä tí v Nemecku) požadujú od Európskej komisie revíziu pravidiel a zmiernenie kvót na predaj elektromobilov.
Pre juhokórejskú vládu je preto kľúčové nájsť rovnováhu medzi ekologickými cieľmi a ochranou domáceho automobilového priemyslu, ktorý patrí medzi najdôležitejšie piliere ekonomiky.
Keď kórejská vláda potvrdí, že končia benzínové autá a takisto tie jazdiace na diesel, Južná Kórea sa pridá k rastúcemu zoznamu krajín, ktoré sa pripravujú na koniec éry spaľovacích motorov. Tento krok by zároveň mohol posilniť výskum, výrobu a export elektromobilov, batérií a nabíjacej infraštruktúry. V tejto oblasti pritom patria kórejské firmy už dnes patria medzi svetových lídrov.
Signály juhokórejskej vlády naznačujú, že transformácia k bezemisnej doprave v Kórei je len otázkou času.
Zdroj: automotiveworld.com