Testy

Prvé kilometre s MINI Cooper SE XL: Tak kde ste, odporcovia?

Exteriér MINI Cooper SE XL (2020)

Konečne prišla doba, keď môžeme bez preháňania potvrdiť, že elektromobily majú potenciál nahradiť autá so spaľovacím pohonom. Minimálne v kontexte jazdných vlastností. Veď sú rovnako zábavné (ak nie dokonca viac) a ich ceny sa pomaly približujú niečomu, čo možno považovať za podstatu pojmu relatívne dostupné.

Veď prvé skutočné elektrické MINI, s odpustením nepočítajme koncept MINI Electric a šesťsto kusovú edíciu MINI E, prišlo na slovenský trh s naozaj agresívnou cenovou ponukou: vo výbave S už od 32 950 €, vo výbave M od 36 515 €, vo výbave L od 39 061 € a v nami vyskúšanej výbave XL od 41 098 €. Pozor, uvedené ceny sú už vrátane DPH!

Tromfom najvyššej výbavy sú položky ako panoramatická sklená strecha, exkluzívny športový volant, interiér a čalúnenie MINI Yours, 17-palcové hliníkové disky, ale aj ďalšie položky z nižších výbav, ako ozvučenie Harman Kardon, digitálny prístrojový panel, adaptívne LED svetlomety, centrálny displej CONNECTED Plus 8,8“ s navigáciou, parkovací asistent či zadná parkovacia kamera. My sme mali v testovanom aute aj šikovný head-up displej.

Jediný nedostatok? Dojazd max. 234 km (zo skúsenosti skôr 150-200 km) nemožno označiť superlatívom, lenže s ohľadom na spôsob použitia v tomto aute nezohráva významnú úlohu.

Trúfam si napísať, že tu definitívne končia tie zdanlivo nekonečné internetové „hejty“. Ohováranie a kritizovanie elektrických áut je prežitok, uchyľujú sa k tomu len tí, ktorí ich ešte nejazdili a nechcú rozumieť ich významu. MINI Cooper SE dokonale vyvracia všetky tie reči o nude za volantom, chýbajúcej emócii. MINI je zábavné, dynamické, prudké, obratné a zvuk spaľovacieho motora vôbec nepotrebuje. Namiesto neho sa vonku ozýva iný nápadný zvuk, o ktorom píšem nižšie.

MINI Cooper SE XL (2020) - informačná tabuľka

Kompaktný elektromobil s prémiovým charakterom

Obchodné informácie
Cena od 32 950 €, výbava XL od 41 098 €
Značka Mini
Model Copper S
Model - Typ E XL
Model - rok výroby 2020
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 3845 mm
Šírka 1727 mm
Výška 1432 mm
Rázvor 2495 mm
Objem palivovej nádrže Kapacita batérie 28.9 kWh l
Prevádzková hmotnosť 1365 kg
Užitočné zaťaženie 405 kg
Maximálna hmotnosť 1770 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 211 dm3
Objem batožinového priestoru (max.) 731 dm3
Motor a prevodovka
Najvyšší výkon 184 k
Najvyšší výkon 135 kW
Najvyšší krútiaci moment 270 Nm
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 15.2 - 15.9 kWh/100km L
Maximálna rýchlosť 150
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 7,3

V znamení žltej

Ako môžete vidieť na fotografiách, elektrické MINI sa vydalo správnou cestou. Silou mocou neupozorňuje na svoj elektrický pohon, iba žlté akcenty prezrádzajú, že sa jedná o niečo špeciálne. Práve táto žltá farba je kľúčovým vizuálnym štandardom značky MINI a jej elektrifikácie.

Exteriér MINI Cooper SE XL (2020)
Exteriér MINI Cooper SE XL (2020)

Podobný prístup dizajnérov nachádzame v interiéri, ktorý vychádza z konvenčného Coopera a okrem žltých detailov na štartovacom tlačidle motora a páke prevodovky nepozorujeme zásadné zmeny. MINI je stále malé, pevné, s vynikajúcim materiálovým vyhotovením, primerane tuhé. Prémiovosť je jednoznačná a nespochybniteľná, rovnako ako športový charakter.

Interiér MINI Cooper SE XL (2020)
Interiér MINI Cooper SE XL (2020)

Keďže sa dizajn prakticky nemenil, prejdeme k tomu podstatnému. K jazde.

Prvé naštartovanie... a ticho.

Štart elektrického MINI Cooper SE prebieha rovnako ako pri verzii so spaľovacím motorom a automatickou prevodovkou. Vytlačíte brzdový pedál, stlačíte štartovacie tlačidlo. Namiesto zvuku z výfuku sa ale ozve iba zvučka z vnútorných reproduktorov.

Interiér MINI Cooper SE XL (2020)

Počas jazdy sa z vonkajších reproduktorov ozýva ťažko popísateľný zvuk. Možno pripomína zvuk silného elektrického motora vo vysokých otáčkach so záťažou, prípadne výjav z Blade Runnera. Toto prirovnanie nie je náhodné, pretože o zvukovú kulisu sa postaral sám Hans Zimmer, ktorý spoločne s Benjaminom Wallfischon vytvoril soundtrack k filmu Blade Runner 2049.

Vypočujte si jeho dielo na YouTube, predovšetkým prvých dvadsaťdva sekúnd skladby s názvom Wallace. Tento zvuk pripomína práve to, čo počujete, keď sa okolo vás pomaly pohybuje MINI Cooper SE.

Viac si o spolupráci značiek BMW a MINI a Hansa Zimmera môžete prečítať priamo na stránkach BMW.

Rozjazd a jazda v nízkych rýchlostiach je ovplyvnená tichou činnosťou motora, vnútri nepočuť ani vyššie spomenutý imitovaný zvuk motora. Kľúčovými vlastnosťami elektrického MINI sú schopnosť prudkej akcelerácie z pokoja, skvelá pružnosť v zrýchľovaní počas jazdy i samotné jazdné vlastnosti.

Tuhé a zábavné

Riadenie je skôr strmé a primerane tuhé, MINI sa podarilo nájsť recept na správne nastavenie posilňovača riadenia. Vozidlo poskytuje vodičovi spätnú odozvu na úrovni, ktorá ho nebude obťažovať, no sprostredkuje mu autentický kontakt s vozovkou. Nízky posed spoločne s relatívne širokým postojom navodzuje dojem vyššej rýchlosti, než sa v skutočnosti objavuje na digitálnom tachometri. Úroveň rekuperácie je nastaviteľná a tá dôraznejšia dokáže auto úplne zastaviť. Na jazdu s jediným pedálom to ale ešte nestačí, pretože decelerácie po uvoľnení pedála nie sú dosť dôrazné.

Osobne som mal menší problém s činnosťou elektronickej stabilizácie. Keď sa snažil o prudkú zmenu smeru jazdy na nespevnenom povrchu alebo sa v zákrute na asfalte dostal do ľahkého šmyku, MINI Copper SE natoľko znížilo krútiaci moment prenášaný na kolesá, že takmer zastavilo. Keď sa to stane raz, je to ešte v poriadku, ale pri opakovanej skúsenosti začne takto účinné ESP vadiť.

Na jeden ťah až do 145 km/h

Jazda mestskými rýchlosťami je teda prevažne tichá a v závislosti od zvoleného jazdného režimu môže byť pokojná, ale aj nadštandardne dynamická.

To, čo azda najviac odlišuje elektrické MINI od toho benzínového, je úplná absencia vibrácií a plynulá akcelerácia s pocitovo kontinuálne dodávaným krútiacim momentom. Zrýchlenie mierne zatlačí do sedadla a prekvapivo tento efekt neustáva až do rýchlosti 145 km/h, čo sa nám ukázalo ako rýchlostný limit elektromobilu. V tabuľkách figuruje ako maximálna rýchlosť 150 km/h. Túto rýchlosť sme odskúšali na uzatvorenej ceste mimo verejných komunikácií.

Jazda mimo mesta po rakúskych okreskách sa ukázala ako pohodlná a elektrické MINI nemá najmenší problém s predbiehaním aj v rýchlosti 100 km/h. Na diaľnicu možno takto malé elektromobily určené nie sú, ale pri MINI Copper SE nemám obavu, že by som počas predbiehacieho manévra stratil dych. Maximálna rýchlosť 150 km/h ale napovedá, že keď sa rozhodnete predbiehať druhé vozidlo zo 130 km/h, narazíte práve na rýchlostný limit.

Počas jazdy vyššími rýchlosťami už v interiéri počuť aerodynamický hluk, ale stále sa dá rozprávať aj bez zvyšovania hlasu.

Tlmiče sú naladené skôr tuhšie, čím sa napĺňa charakter MINI i svojský športový potenciál, výtlky na slovenských cestách preto budete radšej obchádzať. Vlastne je dosť cítiť aj prejazd cez zarovnaný poklop kanála, prejazd koľajnicami dokáže pasažiermi poriadne zatriasť.

Exteriér MINI Cooper SE XL (2020)
Interiér MINI Cooper SE XL (2020)

Takže, odporcovia…

Teraz sa nezamýšľajte nad regionálnym a globálnym dopadom výroby a prevádzky elektromobilov. Keby sme tak chceli robiť, museli by ste férovo zhodnotiť aj reálie výroby a prevádzky áut na spaľovací pohon - a to nie je úloha pre vás, pre nás, ale pre špičkových špecialistov na priemysel, životné prostredie a ekonomiku.

Radšej sa pozrite na konkrétne autá a ich vlastnosti, potenciál a dostupnosť. MINI Cooper SE je elektromobil, pri ktorom mi relatívne krátky dojazd neprekáža. S týmto autom nebudem jazdiť na druhý koniec krajiny, ale z môjho bytu v downtowne na perifériu mesta, kde mám firmu, zamestnanie či prevádzku kaviarne. Voľný čas trávim vo fitku, v bare či v kine. Auto si mám kde nabíjať, pretože mám predplatené karty ZSE a GreenWay, inokedy si vystačím s obyčajnou 230-voltovou elektrickou zásuvkou a nabíjacím adaptérom, ktorý si vozím v kufri.

Už to bolo napísané tisíckrát a stále to platí: ak máte zodpovedajúci životný štýl, môže byť pre vás úplne v poriadku vlastniť malý elektromobil práve tak, ako iným vyhovuje jazdiť na mopede, kolobežke alebo na bicykli.

Erik Stríž je redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti pôsobí od roku 2007 a okrem automobilov sa venuje aj technológiám a bezpečnosti.
Kontakt: erik@striz.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie