Testy

Test Ssang Yong Korando 1.6 e-XDI: Všetky oči na mne!

Prečo by sme nemali súdiť knihu podľa obalu? Pretože ten sa nemusí páčiť každému, podstatné sú obsah, forma, charakter. Na Korando sa mnohí pozerajú cez prsty alebo so zdvihnutým obočím, pretože sa im nepáči vzhľad, ale skúsenosť s ním zanecháva pozitívne dojmy.

Test Ssang Yong Korando 1.6 e-XDI 136 LE Premium

Model Korando sa hierarchicky zaraďuje nad menšie Tivoli a pod luxusný off-road Rexton, pričom vo východiskovej konfigurácii ECO sa ponúka za bezmála sedemnásťtisíc eur.

Test Ssang Yong Korando 1.6 e-XDI 136 LE Premium (foto: PANER 2020 pre auto motor a šport)

V nami testovanej výbave Premium s príplatkovými položkami a drahším motorom je cena takmer tridsaťdvatisíc eur. Považujme to za Korando „v plnke“, budete mať taký pocit okamžite po nasadnutí do vozidla.

Privíta vás krásny interiér s koženým čalúnením a lesklými plochami s vnútorným svetelným 3D efektom (vo fotogalérii). Popri estetike výrobca dbal aj na materiálové vyhotovenie, z každého povrchu a ovládača cítiť poctivú robotu, jednotlivé dielce perfektne lícujú a pokiaľ sa jedná o grafické a funkčné spracovanie 10,25-palcovej digitálnej prístrojovky a centrálneho displeja, ani nemáme čo kritizovať.

Test Ssang Yong Korando 1.6 e-XDI 136 LE Premium (foto: PANER 2020 pre auto motor a šport)
Luxus nie je iba imitovaný, interiér skutočne ponúka vysoký štandard
Test Ssang Yong Korando 1.6 e-XDI 136 LE Premium (foto: PANER 2020 pre auto motor a šport)
Digitálny prístrojový panel je k dispozícii od výbavy Clever už ako štandard

Nemožno chváliť iba prednú časť interiéru, pretože tá zadná ponúka dostatok priestoru na nohy a hlavy i pohodlný posed pre troch dospelých. Chýbajú tu však USB konektory a výduchy klimatizácie.

Test Ssang Yong Korando 1.6 e-XDI 136 LE Premium (foto: PANER 2020 pre auto motor a šport)
S mojou priemernou postavou a výškou 173 cm mám vzadu priestoru na rozdávanie
Test Ssang Yong Korando 1.6 e-XDI 136 LE Premium (foto: PANER 2020 pre auto motor a šport)
Vzadu je miesta dostatok, ale okrem elektrickej zásuvky tu nie sú USB konektory ani výduchy klimatizácie

Kde by sme ale predsa len našli nedostatok tohto inak pôsobivého SUV? Môže ním byť batožinový priestor. Papierovo je to síce 551 litrov, respektíve 401 s rezervným kolesom, ale s malou dĺžkou, vysokou nakladacou hranou, bez tunela do interiéru a bez háčikov na upevnenie nákupných tašiek. Je škoda, že na tieto detaily sa zabudlo, pretože práve oni tvoria to, čomu hovoríme praktický potenciál.

Test Ssang Yong Korando 1.6 e-XDI 136 LE Premium (foto: PANER 2020 pre auto motor a šport)
551 litrov je papierovo dobrý údaj, ale po praktickej stránke má kufor drobné nedostatky - napríklad chýbajúce háčiky pre zavesenie nákupných tašiek

Na druhej strane musím povedať, že mňa tieto detaily zaujímajú viac ako bežného motoristu, ktorý bude s veľkosťou batožinového priestoru veľmi spokojný. A či sa dnu vojde celý bicykel? V aute ako Ssang Yong Korando sa predsa bicykle nevozia, jeho majitelia radšej investujú pár desiatok či stoviek eur do nosiča bicyklov, než by mali riskovať poškodenie krásneho čalúnenia.

Aj naftový motor môže byť kultivovaný

Ssang Yong môžete dostať za veľmi slušné peniaze s benzínovým motorom, no ak chcete naftu, tradične si trocha priplatíte. Za pomerne tichý a kultivovaný naftový motor 1.6 e-XDI 136 LE s maximálnym výkonom 100 kW (136 k) a solídnym krútiacim momentom do 324 Nm sa dopláca tritisíc eur.

Test Ssang Yong Korando 1.6 e-XDI 136 LE Premium (foto: PANER 2020 pre auto motor a šport)
Naftový motor s maximálnym výkonom 100 kW (136 k) sa dá konfigurovať s manuálnou i automatickou prevodovkou

V konfigurácii s doplatkovým pohonom všetkých kolies s uzávierkou diferenciálu a automatickou prevodovkou je ideálnou motorizáciou, ktorá nám umožnila dosiahnuť najnižšiu spotrebu 4,4 l/100 km.

Znie to skvele, ale týždeň „normálneho jazdenia“ napokon preukázal o niečo vyšší apetít. Všetko má v rukách vodič, priemerných 6,5 - 6,7 l/100 km je dosiahnuteľných bez väčších problémov, rovnako ľahko sa ale spotreba vyhupne k desiatim litrom.

Priaznivo hodnotíme nastavenie automatickej šesťstupňovej prevodovky, ktorá udržiava motor v otáčkách, ktoré nespôsobujú prenikanie vibrácií do interiéru.

Test Ssang Yong Korando 1.6 e-XDI 136 LE Premium (foto: PANER 2020 pre auto motor a šport)

Oceňujeme tiež nastavenie podvozka, vzadu s multi-linkom, ktorý efektívne filtruje nerovnosti, v primeranej miere sprostredkováva autentický kontakt s vozovkou.

Korando nerozhodí náhla zmena smeru jazdy, poslušne kopíruje natočenie volantom. Reakcie na stlačenie plynu sú rýchle, riadenie je presné a dynamika má slušnú úroveň. Nechýba ani režim Sport pre ešte ráznejšie reakcie. Plávaniu na ceste sa úplne nevyhýba, viac ako prejav jazdných vlastností je to o pocite - široká predná kapota a interiér, ktorý vás doslova pohltí, môžu chvíľami podporovať dojem plavby na vode.

Päťhviezdičková bezpečnosť

Bezpečnosť je silnou stránkou vozidla, v EuroNCAP za päť hviezd. S adaptívnym tempomatom, príplatkovým Safety Packom s asistentom pre zmenu jazdného pruhu, upozornením na premávku za vozidlom či upozornením na pohyb vozidla pred vami v dopravnej zápche zvláda každodenné situácie s nadhľadom a spoľahlivo.

Obzvlášť pozitívne hodnotenie si zaslúži používateľské rozhranie, ktoré je prehľadné, intuitívne a všetky výstrahy sú spracované tak, aby ste im okamžite porozumeli.

Test Ssang Yong Korando 1.6 e-XDI 136 LE Premium (foto: PANER 2020 pre auto motor a šport)

Keď som sa pýtal svojich známych, čo si myslia o značke Ssang Yong, ich reakcie boli väčšinou rozpačité. Buď značku nepoznali alebo od nej neočakávali nejaký nadštandard. O to viac boli prekvapení, či dokonca šokovaní, keď si auto obišli a nasadili do jeho interiéru. Korando je naozaj pútavé, pôsobí luxusne a spraví na vás dojem. Práve vyhotovenie interiéru považujem za to, čo si zaslúži najviac pochál, nesmiem pritom zabudnúť na to, že aj po stránke jazdných vlastností ponúka veľmi veľa.

Test Ssang Yong Korando 1.6 e-XDI 136 LE Premium (foto: PANER 2020 pre auto motor a šport)

Ssang Yong Korando 1.6 e-XDI 136 LE Premium - informačná tabuľka

Cenovo dostupné kompaktné SUV s luxusným imidžom

Obchodné informácie
Značka Ssangyong
Model Korando
Model - Typ 1.6 e-XDI 136 LE Premium
Model - rok výroby 2019
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4 450 mm
Šírka 1 870 mm
Výška 1 620 mm
Rázvor 2 675 mm
Objem palivovej nádrže 47 l
Prevádzková hmotnosť v kg
Maximálna hmotnosť 2 250 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 551 dm3
Motor a prevodovka
Počet valcov 4
Objem valcov 1 597 cm3
Najvyšší výkon 136 k
Najvyšší výkon 100 kW
Najvyšší výkon pri ot./min. 4000
Najvyšší krútiaci moment 324 Nm
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. 1500-2500
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 6,5 L
Emise 170 CO2g/km
Maximálna rýchlosť 181
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 12,1

Pohon a podvozok: automatická prevodovka Aisin, 6-rýchlostná, pohon všetkých kolies, predné zavesenie MacPherson, zadné zavesenie multi-link

Brzdy: kotúčové, vpredu s vnútorným chladením, elektronická parkovacia, Auto-Hold Cena základ/verzia od/testované auto: 16 990 €/19 990€/31 750 €

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 3,5

Ssang Yong Korando si zaslúži slová chvály. Ako vodič sa budete tešiť na každú novú jazdu a ego pozdvihnú aj prekvapivé reakcie pasažierov, ktorí sa nebudú vedieť vynadívať na luxusný interiér.

Klady
  • potenciál nízkej spotreby;
  • priestor na zadných sedadlách;
  • dynamika, jazdné vlastnosti
  • skvelé vyhotovenie interiéru
Zápory
  • nepraktický batožinový priestor;
  • lesklé plochy v interiéri sú náchylné na poškodenie
Erik Stríž je redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Ak vás zaujíma čokoľvek, od zákonov po detaily mojich testov áut, môžete ma kedykoľvek kontaktovať. Odpovedám každému. Moje testy píšem s ohľadom na reálneho zákazníka a nie ako marketingový prospekt. Pre neho je kúpa auta významnou životnou udalosťou, ktorá ho stojí značnú časť príjmov. Preto sa často venujem praktickým záležitostiam, ako spotrebe, schopnosti motora zvládať záťaž, batožinovému priestoru či variabilite.
Kontakt: erik@striz.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie