Otestovali sme MIO Pilot 15 LM: Oplatí sa kúpiť jednoúčelovú navigáciu?

Bežne v redakcii auto motor a šport testujeme nové autá, ale tentokrát sme sa pozreli na navigačné zariadenie MIO Pilot 15 LM.
Vydané  Text: 

Trh s jednoúčelovými navigáciami ani zďaleka nie je tak nezaujímavý, ako by ste si mohli myslieť. Je pravda, že nové autá častokrát prichádzajú s príplatkovou výbavou v podobe palubnej navigácie a mnohí sa pri výbere navigačného softvéru rozhliadajú na obchodoch s aplikáciami pre smartfóny, lenže význam jednoúčelových navigačných zariadení je naďalej nepopierateľný. Každý, kto potrebuje prenosné a stopercentne spoľahlivé riešenie, sa rozhoduje pre zariadenia ako práve Mio Pilot 15 LM. Pozreli sme sa naň podrobne. ### Rozbalenie a prvé spustenie Pilot 15 LM dostane v pomerne malej krabičke, okrem zariadenia v nej nájdete aj jednoduchý držiak na čelné sklo s prísavkou a kabeláž. Ako používateľ nemusíte pri prvom spustení robiť takmer nič. Pri prvom spustení nastavíte preferovaný metrický systém a jazyk. Softvér netreba aktivovať a ani detailne konfigurovať. Dokonca nemusíte ani vkladať pamäťovú kartu s mapami, Mio ich má už v sebe. Stačí zariadenie pripojiť do elektrickej zásuvky v aute, kábel si umiestniť tak, aby nezavadzal, nastaviť držiak na čelné sklo a inštaláciu máte vybavenú. Oceňujeme, že upevňovanie navigačného zariadenia do držiaka je mimoriadne jednoduché, pritom sa nemusíme obávať o pevnosť úchopu. Rovnako jednoduché je vyberanie zariadenia z držiaka, čo oceníte pri každom odparkovaní auta. Držiak ostáva na skle, len navigáciu vložíte do kaslíka pred spolujazdcom alebo si ju vezmete so sebou. Samotné zariadenie je veľmi ľahké a pôsobí odolne. Ušľachtilé materiály síce na kryte nenájdete, za to matný plast sa vám odvďačí dlhotrvajúcim vzhľadom úplne nového produktu. Navigácia sa spúšťa automaticky po pripojení do elektrickej siete a na hornej stene nájdete červený hlavný vypínač. Ďalšie tlačidlá na zariadení nie sú, všetko sa ovláda cez dotykový displej.
### Intuitívnosť používania Prostredie systému od značky Mio je jednoduché, prehľadné a intuitívne. Systém je lokalizovaný do slovenčiny, ale na výber máte aj množstvo ďalších jazykov vrátane češtiny, nemčiny či angličtiny. Výber destinácie funguje práve tak, ako na každej inej navigácii. Začnete písať adresu a Mio vám už počas písania upravuje klávesnicu tak, aby vás naviedol k zadaniu správnej destinácie. Softvér pozná mapy až do úrovne čísiel domov a vchodov, vyberať si môžete spomedzi 45 krajín Európy, v nastaveniach si môžete zvoliť aj preferovaný druh trasy – najjednoduchšiu, najkratšiu, ekologickú alebo najrýchlejšia. Tieto alternatívy Mio prepočíta okamžite a pred spustením navigovania si môžete vybrať, ktorou z nich chcete ísť. Takisto si môžete individuálne nastaviť, či (ne)chcete prechádzať cez diaľnice, spoplatnené cesty či trajekty. Ak sa chcete nechať naviesť na najbližšiu čerpaciu stanicu, nemusíte zadávať presnú adresu, stačí iba z miest záujmu vybrať zamýšľaný cieľ.
### Presnosť mapových podkladov Možno si hovoríte, že na čo by ste si mali kupovať jednoúčelovú navigáciu, keď jej mapy za chvíľu aj tak nebudú aktuálne. Najmä vzhľadom na súčasný stavebný boom na Slovensku. Omyl! **Mapy budú aktuálne vždy**, dokonca budú zohľadňovať aj dočasné uzávierky ciest a obchádzky! Aktualizácia máp je totiž doživotne zadarmo a vám ako používateľovi stačí, aby ste pred dlhšou jazdou alebo raz za čas pripojili navigáciu k počítaču a stiahli do nej aktuálne mapové podklady. Stále sú na Slovensku miesta, ktoré nie sú korektne zaznačené v žiadnych verejne dostupných mapových podkladoch a ani Mio na ne nedovidí. Počas mojich testov navigačných softvérov rád navštevujem satelity Bratislavy a uličky, v ktorých boli zriadené obytné zóny a zóny s maximálnou povolenou rýchlosťou 30 km/h. Mio niektoré z nich pozná, iné zas nie. Naopak, výborne sa orientuje na cestách, ktoré sú hlavnými ťahmi alebo ktoré predstavujú významnejšie trasy. Samozrejmosťou je rýchle vyhľadávanie miest záujmu, vrátane čerpacích staníc, odpočívadiel, reštaurácií a podobne. Toto vyhľadávanie je dostupné priamo z hlavnej obrazovky. Neoddeliteľnou súčasťou navigácie sú **hlasové pokyny**. Tie v Mio sú spracované na vysokej úrovni, pretože sú vždy dostatočne zreteľné a direktívne, ženský hlas navyše hovorí dobrou slovenčinou. Ak máte záujem, Mio Pilot 15 LM vás vie upozorniť aj na únavu vodiča.
### Displej bez odleskov Jednoznačnou výhodou Mio Pilot 15 LM je displej. Má uhlopriečku päť palcov, čo sa možno nedá veľa, lenže má veľmi praktický pomer strán. Vďaka tomu je jeho povrch väčší ako v prípade 5-palcových mobilov. Displej je prekrytý antireflexnou vrstvou, vďaka čomu minimalizuje svetelné odlesky. Matný povrch je nepochybne praktickejší ako lesklý displej na mobile, v ktorom častokrát vidíte odraz interiéru auta a nie obraz navigácie.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.