Ako dopadla Škoda Kodiaq v dlhodobom teste? Vyskúšali ju aj naši čitatelia!

Škoda Kodiaq pomaly končí svoje pôsobenie v našej redakcii. Prichádza čas na finálne zhodnotenie jej silných a slabých stránok, ako aj na priblíženie toho, čo všetko auto v redakcii zažilo. Podmienky na život boli miestami naozaj náročné.
Vydané Text: 
Počasie počas prvých dní nášho života so Škodou Kodiaq určilo ráz našej spolupráce. Sneženie opäť prekvapilo cestárov a miestami to vyzeralo ako v snehovom kráľovstve. **Vozidlo s pohotovostnou hmotnosťou takmer 1,7 tony by si rado kliesnilo cestu nečasom, no pohon iba predných kolies mu mierne podrážal nohy.** A opakovalo sa to aj pri ďalších kontaktoch so snehom. Jednoducho, v tomto segmente už naozaj odporúčame švorkolku. Rozdiel pocítite veľmi rýchlo a nemusí to byť iba na snehu. Stačí, aby napršalo. Už aj na mokrej vozovke sa znižuje ochota prednej časti zatáčať do zákruty a potrebujete na to o čosi nižšiu rýchlosť. Pritom s pohonom všetkých kolies by ste do zákruty vošli istejšie, pokojnejšie a možno aj rýchlejšie.
No a na snehu je výhoda pohonu všetkých kolies jednoznačná. Je iba málo situácií v automobilovom svete, ktoré sú zábavnejšie ako SUV v miernom zasneženom stúpaní s bezradne sa pretáčajúcimi prednými kolesami. Pritom cenový rozdiel nie je až taký výrazný, ako výrazný je rozdiel v jazdných vlastnostiach a predovšetkým v bezpečnosti. Zvlášť v porovnaní s kúpnou cenou vozidla. **Priznávame sa, že počas jazdenia v zime a snehu nám pohon všetkých kolies chýbal.** Ak teda zvažujete kúpu Škody Kodiaq ako prvého vozidla do rodiny, odporúčame pohon všetkých kolies. A zároveň aj o čosi silnejší motor. Niežeby výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 340 Nm nestačil, ale očakávame, že 140 kW (190 k) a 400 Nm dokáže auto svižnejšie rozhýbať pri predbiehaní. Oceníte to najmä s plne naloženým vozidlom, prípadne v kopcoch. S naším testovacím Kodiaqom sme museli trochu dlhšie rozmýšľať nad predbiehaniami. Nakoniec sme ich vždy zvládli bez toho, aby sme dráždili adrenalín.

Zábava pre všetkých

Ako sme očakávali hneď od začiatku, Kodiaq je vozidlom, ktoré si naplno užijete na cestách. Veľmi veľký vnútorný priestor poskytuje štyrom cestujúcim vysokú mieru komfortu. **Ak však máte v rodine či v partii, ktorá vyráža na cesty, osobu vyššiu ako 190 cm, odporúčame, aby ste v zozname príplatkov nezaškrtávali strešné okno.** Zbytočne uberá z vnútorného priestoru, znižuje tuhosť karosérie a zároveň budete mať viac práce s vykúrením či klimatizovaním interiéru.
Škoda Kodiaq má v interiéri mnoho možností, ktoré pomáhajú skrátiť či spríjemniť cestu. Začnime slušne hrajúcim audiom Canton, ktoré ešte dokáže prehrať aj CD. Zarytí odporcovia hudby v mobilných telefónoch to veľmi oceňujú. No a čo tí, ktorí si nosia svoju hudobnú knižnicu so sebou? Prepojenie cez Apple CarPlay funguje ukážkovo, rovnako tak aj prehrávanie hudby cez Bluetooth. **Celková konektivita cez Apple CarPlay akoby bojovala proti komplikáciám.** Prvotné prepojenie trvá doslova pár sekúnd a po potvrdení prepojenia máte k dispozícii všetko, čo potrebujete. My sme najviac využívali prehrávanie hudby a telefonovanie. V oboch prípadoch sme sa spoľahli na čistý zvuk a aj na druhej strane bol hovor jasný a zrozumiteľný. Konštruktéri mysleli aj na to, že keď sú na palube štyria cestujúci, bude aj dosť elektroniky. **Dva USB vstupy a jedna 12 V zásuvka sa nachádzajú vpredu v strede, ďalší v stredovej konzole medzi zadnými sedadlami.** Tam mu robí spoločnosť ďalšia 12 V a 220 V zásuvka. Na cestovateľov náročných na elektroniku a zábavu sa Kodiaq pripravil aj tým, že na palube ponúka internetové pripojenie. Slúži na to zabudovaná SIM karta, v interiéri šíri internet wi-fi sieť. Takže mobily a tablety môžu fičať naplno a zabávať cestujúcich. Teda, okrem vodiča. Ten by mal dávať pozor na cestu pred sebou.

Spoľahlivá partia

Ak by mu to z nejakých dôvodov veľmi nešlo, vozí si Kodiaq na palube partiu asistenčných systémov. My sme najviac využívali radarový tempomat. Ten okrem rýchlosti udržiaval aj vzdialenosť od vozidla pred nami. Takže sme sa na nikoho nelepili, ani sme nikoho nestresovali. **Medzi naše obľúbené asistenčné systémy patria aj monitorovanie mŕtveho uhla, aby sme nechtiac neskrížili cestu vozidlu vo vedľajšom pruhu a automatické prepínanie diaľkových svetiel.** Asistenčné systémy nám spríjemňovali cestovanie a v podstate fungovali podľa našich predstáv. Najmä radarový tempomat. Monitor mŕtveho uhla spoľahlivo odhaľoval autá jazdiace vedľa nás, no automatické prepínanie by mohlo zapínať diaľkové svetlá o čosi rýchlejšie a skôr. Párkrát sa nám stalo, že sme zostali v tme dlhšie, než nám bolo príjemné.
Medzi asistentmi bolo aj udržiavanie v jazdnom pruhu. **Tento systém patrí vo vozidlách medzi novšie a potrebuje ešte nejaký čas na vývoj.** Jeho zásahy bývajú tvrdošijné a ak aj zámerne niekedy opúšťate jazdný pruh pri prejazde zákrut, nedá si povedať, že to tak chcete. Na druhej strane, po niekoľkých hodinách na diaľnici dobre padne vedomie, že v prípade straty koncentrácie zasiahne elektronika. Navyše, stále máte možnosť tieto asistenčné systémy zapnúť alebo vypnúť.

Hlas ľudu

Po výbornom ohlase našich čitateľov sme sa opäť rozhodli zorganizovať stretnutie s fanúšikmi, ktorí na našom facebookovom profile auto motor a šport – Slovensko prejavili záujem vyskúšať si dlhodobo testované vozidlo na vlastnej koži. **Tentoraz sme sa na Škode Kodiaq vybrali až do ďalekých Košíc, kde si na tamojších cestách miestni vyskúšali schopnosti najluxusnejšieho SUV v ponuke automobilky.** Nás zaujímali odpovede na dve zásadné otázky: Ako sa vám auto páči a Ako sa vám s autom jazdilo.

Tomáš Baksay

Tohto fanúšika automobilov a majiteľa tretej generácie Škody Octavie RS zaujímali najmä rozdiely medzi klasickou karosárskou verziou a SUV. Skúsenému rušňovodičovi, pochopiteľne, nerobila veľkosť vozidla žiadne vrásky na čele a s Kodiaqom sa veľmi rýchlo skamarátil. Ako majiteľ vozidla rovnakej značky vedel ovládať väčšinu funkcií, zaujal ho však nový multimediálny systém aj digitálny kokpit. **„Nový systém má veľmi peknú grafiku a panel pred vodičom je dobre čitateľný, najviac sa mi páči možnosť prepínania režimov zobrazenia rýchlosti či mapy z navigácie. Čo mi na vlastnom aute chýba, je možnosť zrkadlenia obrazovky telefónu na displeji cez CarPlay a Android Auto. To je niečo, čo by som v ďalšom aute určite chcel mať.“** Tomáš sa pozitívne vyjadril aj k výhľadu z miesta vodiča, zvýšenej pozícii za volantom a nadštandardnému priestoru pre celú rodinu. Po presadnutí z rýchlej Octavie RS mu však chýbal výkon pod kapotou: „Výkon 110 kW na také veľké auto mi jednoducho nestačí. Prekvapilo ma tiež, že v tejto konfigurácii chýbal pohon všetkých štyroch kolies a adaptívny podvozok. Naladenie tlmičov by totiž mohlo byť o niečo mäkšie.“

Ivan Kupec a Veronika Giľaková

Ivan s priateľkou Veronikou súkromne využívajú poslednú generáciu manažérskej Škody Superb. Len čo však na Facebooku uvideli možnosť zviezť sa na SUV alternatíve, neváhali a prihlásili sa na testovaciu jazdu. Obaja ocenili majestátny vzhľad auta, veľkú pozornosť venovali aj predným Full LED svetlometom. **„Pre mňa sú svetlomety s typickým mihalnicovým podpisom najdôležitejším prvkom exteriéru. Stali sa ľahko rozpoznateľným prvkom všetkých škodoviek a mne je s odstupom času ľúto, že podobné vo vlastnom aute nemám.“** Na ceste Ivan pochválil úroveň asistenčných systémov aj infotainmentu. Sám totiž pracuje ako prijímací technik pre prémiovú automobilku a pri priamom porovnaní konštatoval, že Škoda Kodiaq za nimi výrazne nezaostáva. Neodpustil si však drobnú kritiku nasmerovanú na cenu testovaného vozidla: „Vo verzii Laurin a Klement takmer za 45 000 € by som už vo výbave privítal adaptívne tlmiče a pohon všetkých štyroch kolies. Samotný agregát s výkonom len 110 kW by som neoznačil za nedostatočný. Samozrejme, nie je to trhač asfaltu, no na bežné používanie stačí.“ Zatiaľ čo sa Ivan venoval spoznávaniu jazdných schopností vozidla, jeho priateľka Veronika na zadných sedadlách objavovala praktické doplnky, ktorými Kodiaq rozmaznáva cestujúcich najmä na dlhších cestách. Najväčší úspech zožali výklopné opierky, ktoré pri spánku podržia hlavu.

Mgr. Radomír Piliši a Mgr. Petra Kozubiková

Pán Piliši disponuje obmedzenými schopnosťami pohybu, a preto ho zaujímala najmä priestrannosť a veľkosť vstupného otvoru dverí: „Auto je vyššie položené, čo mi výrazne uľahčuje nastupovanie, pre malé deti by sa tu však zišiel aj nejaký pomocný schodík. **Samotná kabína je naozaj priestranná a dobre sa sedí nielen vpredu, ale aj na zadných sedadlách.** Všetky zadné sedadlá sú navyše posuvné a páčila sa nám aj možnosť nastavenia sklonu operadiel.“ Veľkú pozornosť vzbudil aj nadpriemerne veľký batožinový priestor či výsuvné ťažné zariadenie na pripojenie prívesného vozíka. Veliteľkou vozu sa dočasne stala Radomírova priateľka Petra, ktorá si prvýkrát v živote vyskúšala aj automatickú prevodovku. Páčil sa jej pocit bezpečia a zvýšená poloha za volantom, subjektívne jej však chýbala dynamika a promptnejší odpich z miesta.

Jakub Kovalčík

Jakub je mladým podnikateľom, ktorý dáva autám pri prevoze ťažkej záhradnej techniky poriadne zabrať. Pravidelne využíva ťažné zariadenie a neraz sa pre zákazky vydáva do náročného terénu. Aj preto sa rozhodol testovaný Kodiaq prevetrať nielen na klasickom asfalte. Po chvíľke s nami zabočil na zakrútené poľné cestičky lemujúce koryto ružínskej priehrady, kde už po niekoľkých metroch zistil nevýhody SUV s pohonom prednej nápravy. **„Absencia pohonu všetkých štyroch kolies ma veľmi sklamala.** So štvorkolkou by som sa cítil istejšie nielen v teréne a na poľných cestách, ale aj v ostrejších zákrutách.“ Samotný agregát označil za vhodnú voľbu najmä pre konzervatívnejších vodičov, sám však pri pružnej akcelerácii pociťoval nedostatok výkonu. Kritiku nasmeroval aj k niektorým materiálom použitým v interiéri: „Tu vyhrával štýl nad funkčnosťou, na lesklých čiernych plastoch vidieť prach aj odtlačky.“ Veľmi sa mu však páčili priestorové pomery v kabíne a kvitoval prítomnosť asistenčných systémov. „Pomocníci pretvárajú jazdu na diaľnicu na príjemný zážitok, človek sa vďaka nim môže za volantom uvoľniť a užívať si cestu.“
[CAR id=17047]




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.



ODPORÚČANÉ


ZO SVETA

Nové 100 % clo na elektromobily z Číny bude realitou! A to je len začiatok

  • Americký automobilový priemysel a regulačné orgány sa obávajú, že ak sa čínske elektrické vozidlá dostanú do Spojených štátov, domáce značky im nebudú schopné konkurovať. Bidenova administratíva však údajne dospela k tomu, čo považuje za riešenie: Na čínske elektrické vozidlá zavedie plné 100-percentné dovozné clo.