Testy

Je Hyundai i30 Fastback plnohodnotné šoférske auto? S automatikou dokáže splniť nároky náročných

Fastback úplne zmenil uhol pohľadu na Hyundai i30. Kombi a hatchback sa zrazu zdajú byť trocha nudné, vyhotovenie Fastback môže byť dokonca vysnívaným autom mladých.

Hyundai i30 Fastback je hlavnou výhrou v súťaži Miss Drive 2019 - ak sa zúčastníte hlasovania, môžete vyhrať i30 Fastback na celý týždeň a na vlastnej koži si overiť naše zistenia z redakčných testov.

Prečítajte si aj:


Vyberte najkrajšiu Miss Drive a vyhrajte Hyundai i30 Fastback! Súťaž sa čoskoro uzatvára!

Krásny liftback, ktorý výrobca nazval Fastback, si môžete zadovážiť s niekoľkými motormi, s automatickou i manuálnou prevodovkou, na výber máte paletu lakov karosérie a vyhotovení interiéru. My sme v priebehu posledných mesiacov v redakcii auto motor a šport a Autoviny.sk privítali hneď niekoľko i30 Fastbackov a preto sa na neho vieme pozrieť z viacerých uhlov pohľadu - a s nadhľadom.

Hyundai i30 Fastback (test 2018)

Vybrané fakty o Hyundai i30 Fastback

  • testovaná verzia s motorom 1.4 T-GDi s max. výkonom 103 kW (140 k);
  • k dispozícii s benzínovým i naftovým pohonom (1.6 CRDi 100 kW);
  • rozmery vozidla sú 4 455×1 795×1 425 mm, rázvor 2 650 mm, pohotovostná/celková hmotnosť: 1287/1860 kg, objem nádrže 50 l
  • i30 Fastback kúpite už od 16 090 €;
  • batožinový priestor ponúka dvojité dno a max. kapacitu 450/ 1351 dm³;
  • aj v strednej úrovni bohatá výbava a prvotriedna bezpečnosť;
  • zadné okno nie je vybavené stieračom;
Hyundai i30 Fastback (test 2018)

V prvej časti nášho trojdielnejho seriálu o Hyundai i30 Fastback ste si mohli prečítať hodnotenie kolegu Martina Šebestu, ktorý vyzdvihol kvalitatívne vyhotovenie interiéru, jeho technickú výbavu a praktickú stránku vozidla so 450-litrovým batožinovým priestorom. V porovnaní s hatchbackom narástol základný objem batožinového priestoru o 55 dm³ a po sklopení zadných sedadiel sa sprístupňuje nákladný priestor s kapacitou až 1 351 dm³.

Drobný nedostatok variability spočíva v tom, že zadné sedadlá po sklopení nevytvárajú úplnú rovinu. Naopak, po zdvihnutí podlahy batožinového priestoru prišli na rad pozitívne zistenia: najprv v podobe priečinkov na odloženie drobností, ktoré potrebujete voziť pri sebe, ako napríklad lekárnička, a pod ňou nás prekvapilo rezervné koleso. Síce dojazdové, no v časoch, keď sa výrobcovia uchyľujú k lepiacim súpravám, si za to Hyundai zaslúži všetky palce hore.

Dnes sa sústredíme na jazdné vlastnosti Hyundai i30 Fastback a jeho bezpečnostnú výbavu.

Hyundai i30 Fastback (test 2018)

Zážitok z jazdy a dobrá spotreba

Základom dobrého dojmu z jazdy je nepochybne dobre spracovaný interiér a kokpit. To, ako si môže vodič nastaviť sedadlo, do akej miery je zvládnutá ergonómia volantu, ovládačov a dizajn prístrojového panela, sú kľúčové faktory.

Čierna prístrojovka s analógovými ukazovateľmi sa bude páčiť priaznivcom klasiky, informačný displej spoločne s tým centrálnym ale ponúkajú dostatok moderny. Stretávame sa s tradičným koncernovým softvérom so všetkými jeho kladmi, z ktorých najviac oceňujeme prehľadnosť a nerušivé grafické spracovanie. Počas horúcich dní redakčného testu našla využitie funkcia odvetrávania sedadiel, spoločne s klimatizáciou sa môžu pochváliť vysokou rýchlosťou účinku. Udržiavanie v jazdnom pruhu, tempomat a automatické núdzové brzdenie sú už v základnej výbave. Osempalcový centrálny displej dostanete až k výbave Style, vo Family za príplatok.

Hyundai i30 Fastback (test 2018)

Preplňovaný motor 1.4 T-GDi a automatickou dvojspojkovou prevodovkou má ambície byť optimálnou motorizáciou pre i30 Fastback, podľa údajov od výrobcu dosahuje kombinovanú spotrebu 5,9 l/100 km.

Od motora s maximálnym výkonom 103 kW (140 k) pri 6 000 ot./min. sme sa dočkali tichého chodu, skorého nástupu sily i príjemnej spotreby, ale automatická prevodovka sa netají snahou o šetrenie paliva a zrejme s tým spojenými mierne pomalšími reakciami. To, čo Fastbacku umožňuje prudké zrýchlenia z miesta a dostatočnú dynamiku aj pri plnej obsadenosti, je naladenie motora s maximálnym krútiacim momentom 242 Nm, ktorý je k dispozícii už od 1 500 ot./min.!

Ak som naznačil, že sa automatická prevodovka vo Fastbacku správa s ohľadom na spotrebu, po prevzatí radenia prostredníctvom páčok za volantom sa charakter vozidla mení k športovejšiemu. Vlastne nemusíte používať ani páky za volantom, radiť „manuálne“ môžete aj pohybom páky prevodovky. Automobil v takomto prípade počúva na podnety od vodiča promptne, i keď ešte nejakú tú desatinku sekundy k dobru v rýchlosti radenia by sme ešte uvítali.

Hyundai i30 Fastback (test 2018)

i30 Fastback ale ponúka ešte viac, ako len plne automatické a čiastočne manuálne radenie. Naľavo od páky prevodovky je tlačidlo DRIVE MODE, ktorým môžete prepínať medzi jazdnými režimami. Majú vplyv na dynamiku vozidla a ako to už býva, pre každodenné jazdenie bude najviac vyhovujúca „zlatá stredná cesta“, komfortný režim.

Mne počas testu vyšla priemerná spotreba 7,5 l/100 km, čo považujem za veľmi priaznivé číslo, keďže testované automobily zvyčajne po tejto stránke nešetrím.

Hundai i30 Fastback ponúka pohon predných kolies, vpredu je modifikovaná náprava MacPherson, vzadu viacprvková náprava so stabilizátorom. To je dobrý základ pre komfortnú i športovo ladenú jazdu, v ostrej zákrute a vyššej rýchlosti vozidlo dobre drží stopu a na každý podnet od vodiča reaguje s vysokou precíznosťou. Ak mi niekto povie, že i30 Fastback je nudné auto, rozhodne budem proti. Všetko je v rukách vodiča, ktorý si sám určí, ako chce využiť potenciál vozidla.

Pre motoristu bude aj „civilný“ i30 Fastback zábavným, dobre reagujúcim a podvozkovo výborne vyladeným autom s pridanou hodnotou v podobe krásneho dizajnu a hodnotného interiéru so skvelým 450-litrovým kufrom. Vyšší level v podobe i30 Fastback N je už úplne iná káva, ale aj z nej môžete aspoň trocha ochutnať vtedy, keď si zadovážite najnovšiu verziu N Line.

- Erik Stríž

Hyundai i30 Fastback (test 2018)
Hyundai i30 Fastback (test 2018)

Päťhviezdičková bezpečnosť

Z bezpečnostného hľadiska ťažko niečo vytknúť. Protiblokovací systém ABS a protišmykové ESP sú už povinnosťou, asistent pre rozjazd do kopca má svoj zmysel, aj keď skôr pri autách s manuálnou prevodovkou.

Posádku chráni šesť airbagov (predný airbag spolujazdca môžete vypnúť), na nepozornosť vodiča reagujú systémy varovania pred čelným nárazom a autonómneho núdzového brzdenia, ďalší systém sleduje jeho únavu.

No a elektronika dáva pozor aj na to, aby ste s vozidlom nevybočili z jazdného pruhu bez použitia smerovky.

Anjeli strážni v podobe elektronických systémov sú pripravení, na ich prípadné vypínanie treba siahnuť pred ľavé koleno vodiča.

Hyundai i30 Fastback (test 2018)

Ak by sme sa na bezpečnosť pozreli z pohľadu nárazových testov, tak agentúra EuroNCAP poslala o stenu Hyundai i30 hatchback. V tomto prípade môžeme brať jeho plných päť hviezdičiek za dostatočne relevantných na to, aby sme ich s pokojným svedomím prisúdili aj verzii Fastback.

Takže ani z hľadiska bezpečnosti sa nemáte čoho obávať. Hyundai i30 Fastback sa tak aj z praktického a bezpečnostného hľadiska ukazuje ako zaujímavý partner na riešenie všetkých dopravných úloh, ktoré vás v motoristickom živote postretnú

- Martin Šebesta

Erik Stríž
Erik Stríž je redaktorom magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti sa pohybuje od roku 2007, okrem konvenčných auto-moto tém sa venuje aj problematike udržateľnej mobility, technológiám a dizajnu.
Martin Šebesta
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

image
Magazín

Celebrity, ktoré vlastnia autá značky KIA

Nie každá známa osobnosť si potrpí na prémiové značky áut, z cien ktorých by sa nám obyčajným ľuďom zatočila hlava. Či už je to podmienené reklamnými aktivitami, za ktoré dostávajú slušný honorár alebo ide o nezištnú kúpu z vlastného presvedčenia, nie je v mnohých prípadoch zrejmé.
image
Magazín

Škoda Felicia oslavuje. Toto jej jej 25-ročná história

Pred 25 rokmi, 17. októbra 1994, sa v meste Mladá Boleslav rozbehla sériová výroba modelu ŠKODA FELICIA. Bol to prvý model ŠKODA vyvinutý po vstupe koncernu Volkswagen do tradičnej českej automobilky. Zbieral triumfy na športovom poli a významne zabodoval u zákazníkov: do roku 2001 vzniklo v závodoch Mladá Boleslav, Kvasiny a Vrchlabí viac než 1,4 miliónov vozidiel ŠKODA FELICIA, vrátane verzie FELICIA COMBI, PICKUP, VANPLUS a FUN.