Jazdili sme s Hondou HR-V Sport! Prečítajte si prvé dojmy z nového motora.

Honda HR-V je jeden z najpraktickejších crossoverov na trhu. Teraz však dostal nový rozmer vďaka 1,5-litrovému štvorvalcu dopovanému turbom a vďaka vylepšenému podvozku.
Vydané  Text: 
Úprimne ma prekvapilo, že Honda myslí na športovejšie založených vodičov v segmente crossoverov. **Športové deriváty jej modelov však tvoria štvrtinu predaja, takže tento krok má aj svoju ekonomickú logiku.** Nakoniec, každú snahu o vdýchnutie emócií do sveta automobilov oceňujem, najmä ak má poctivé inžinierske základy. A to je prípad Hondy HR-V Sport. Honda sa pri jej návrhu nezastavila pri športovejšom bodykite s lesklými čiernymi prvkami, špecifických 18-palcových kolesách a dvoch koncovkách výfuku. Neskončili ani pri úpravách interiéru, ktorý je bohato čalúnený (podarenou) červenou imitáciou kože a nachádza sa v ňom perfekná športová radiaca páka, volant prešívaný červenou niťou, čierna stropnica a kovové pedále. Inžinieri si dokonca nedali pauzu ani potom, ako pod kapotu dostali motor 1,5 i-VTEC Turbo známy napríklad z modelu Civic. **Rozhodli sa kompletne prepracovať aj podvozok a riadenie. Nová verzia má totiž o 37 kW (52 koní) vyšší výkon a až o 85 Nm vyšší krútiaci moment než verzia bez turba.** HR-V Sport má dovedna 134 kW (182 koní) a 240 Nm.
Inžinieri chceli dosiahnuť aj lepší pocit z riadenia pre šoféra. HR-V Sport teda dostala nové progresívne riadenie. Okolo stredovej polohy má rovnaký pomer ako doteraz, ale s pribúdajúcim vytočením volantu sa pomer riadenia „zrýchľuje“. Novo naladené tlmiče využívajú technológiu SDC. Vďaka dvojitým piestom s ventilmi dokážu zvlášt filtrovať malé a veľké nerovnosti. Keď treba, sú tuhé, ale pri veľkej nerovnosti ju dokážu absorbovať bez toho, aby auto stratilo stabilitu. **Neboli by to Japonci, keby sa nezamerali aj na aspekty, ktoré iní prehliadajú.** V tomto prípade je to prirodzené pruženie karosérie. V Honde ho potlačili použitím tlmičov „Performance damper“, ktoré sú uchytené po jednom v prednom a zadnom priečnom nosníku karosérie. Výsledkom sú priamejšie reakcie na riadenie a precíznejšie vedenie stopy.
Efekt jednotlivých zmien si netrúfam posúdiť, ale ako celok pôsobí HR-V Sport jednoznačne o úroveň vyššie. Potvrdil to prvý kontakt s autom na kľukatých cestičkách v okolí Lisabonu. Podvozok dokáže naozaj magicky zhltnúť aj nerovnosti, pri ktorých sa nám už zvierali polky v očakávaní škaredého nárazu. Na kľukatých cestách je Hondička poslušná a agilná. A vďaka silnému motoru aj poriadne rýchla, veď stovku pokorí už za 7,8 s. Navyše má pekný hrdelný zvuk. **Prvotné reakcie na plyn sú perfektné, ale než turbo dosiahne plný tlak, chvíľu to trvá a pritom nezáleží, v akých ste otáčkach.** To je škoda. Chválim perfektnú manuálnu prevodovku. Vyskúšali sme si aj verziu s prevodovkou CVT. Tá má o 20 Nm nižší krútiaci moment, ale auto je s ňou veľmi svižné a príjemné najmä v meste. Nie je otravná ako iné CVT prevodovky, ale na okreskové radovánky by som si ju nevybral. Honda HR-V Sport ma však zaujala, lebo poskytuje radosť z jazdy a vôbec to nie je na úkor magických praktických vychytávok, vďaka ktorým je model HR-V jedným z najlepšie využiteľných áut v danej veľkostnej kategórii. *Text: Juraj Hrivnák








Pokračujte na ďalší príspevok »