TEST: Mercedes-Benz triedy X 250d 4Matic - Majster transformácie

Martin Šebesta, 03.05.2018
Mercedes sa pri vývoji triedy X rozhodol ísť cestou spolupráce s alianciou Nissan-Renault. Zisťovali sme, nakoľko je Mercedes-Benz triedy X 250d 4Matic samostatným modelom a koľko mu zostalo z pôvodného Nissanu Navara.

Povedať, že Mercedes triedy X je vlastne najlepšou verziou Nissanu Navara, by bolo trúfalé. Niežeby sme očakávali rozhorčené reakcie, no bolo by to podcenením všetkých aktivít, ktoré v Stuttgarte spravili, aby vozidlo prispôsobili svojim potrebám. Na to, aby sme odhalili všetky zmeny, sme nepotrebovali odvahu investigatívneho novinára. Stačilo trochu pátrať a pýtať sa. Uspokojivé odpovede prichádzali rýchlo. Predná časť sa kompletne zmenila, aby vyhovovala aktuálnemu dizajnovému smerovaniu značky. Trojcípa hviezda teda nie je v cudzej hmlovine, ale obklopuje ju známy vesmír.

MB triedy X

V interiéri nezostal kameň na kameni. Kožou obšitá palubná doska akoby ani nevedela nič o nejakom spojení s Japonskom. Výduchy klimatizácie pripomínajú tvarom označenie modelu, samostatne stojaca obrazovka tiež jasne vraví, odkiaľ pochádza. Hviezda má svoje miesto aj na voliči 7-stupňovej automatickej prevodovky. Interiéru sa týka aj zaujímavá vychytávka. Zadné okno má aj malú posuvnú časť, ktorá pomáha k účinnejšiemu vetraniu interiéru. Prémiový pocit zvyšuje aj kožené čalúnenie sedadiel a výplní dverí. Vplyv Mercedesu sa prejavil aj na rozšírení bezpečnostnej výbavy. Výstraha pred chodcami skáčucimi pod auto reaguje rýchlo a aktívne, snímače strážia vozidlo aj pred nechceným vybočením z jazdného pruhu bez smerovky. Volant vtedy začne vibrovať, aby dal najavo svoju nespokojnosť s vašimi aktivitami. Keď už hovoríme o volante, musíme spomenúť, že sa dá nastavovať iba výškovo. Hĺbkové nastavenie sa ani do Mercedesu nedostalo. Auto pomáha aj s čítaním značiek, rozjazdom do kopca a so schádzaním zo svahov.

MB triedy X

Ďalšie zásahy znamenali úpravy riadiacich jednotiek, aby vyhovovali nastaveniam a jazdným prejavom značky Mercedes. Ruka hviezdy zasiahla aj do podvozka. Rozchod kolies sa vpredu zväčšil o 55 mm a vzadu o 62 mm, silnejšia je aj zadná náprava, pohyby kolies krotia upravené tlmiče. To všetko v prospech lepších jazdných vlastností na ceste a vyššej stability. Mercedes prebral naftový 4-vlacový motor s objemom 2,3 litra, automatickú prevodovku a pohon všetkých kolies. Motor aj prevodovka sú trochu pokojnejšie a automat radí hladšie. Aj keď párkrát držal prevodový stupeň dlhšie, než sme čakali.

MB triedy X

Pri prvom naštartovaní nás prekvapil intenzívny zvuk motora, akoby sme zapli výkonný vysávač. Ten však po pár okamihoch zmizol a v kabíne zavládlo relatívne ticho. Relatívne preto, lebo ak máte auto s čelnou plochou porovnateľnou s kredencom, ticho v ňom veľmi nebude. Ale je to oveľa lepšie ako v pôvodnom pick-upe. Mercedes totiž vylepšil aj odhlučnenie motora a kabíny. Teraz sa pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h dá aj celkom pokojne rozprávať bez toho, aby ste museli zvyšovať hlas a nebudete ohučaní.

MB triedy X

Uzávierky stredového a zadného diferenciálu či redukcia prevodovky predstavujú výzbroj, ktorá si vie poradiť aj s odolnými a nehostinnými prostrediami typu pole, lúka, skaly, lesné cesty či snehové záveje. A to všetko s potenciálom naloženia korby tonovým nákladom. K tomu je v zálohe možnosť zvýšenia svetlej výšky z 202 na 222 mm a schopnosť utiahnuť brzdený príves s hmotnosťou 3 500 kg. Potešiteľným faktom je pri bežnom jazdení spotreba pod 9 litrov nafty, na diaľnici pri 120 km/h aj pod 8. V teréne a s plným zaťažením to bude viac, no treba vedieť, od čoho sa môžete odraziť.

MB triedy X

V polovici roka príde na trh aj verzia so 6-valcovým motorom od Mercedesu spojená s automatickou prevodovkou rovnakej značky a vlastným pohonom všetkých kolies 4Matic. K tomu sa pridá aj rozhranie Mercedes Me Connect. Vďaka nemu môžete komunikovať s vozidlom cez mobilný telefón. A to už bude maximálny Mercedes. Avšak aj teraz je to veľmi schopné vozidlo, ktoré vás dovezie azda k všetkými aktivitám mimo spevnených ciest.

Technické údaje:

Mercedes-Benz triedy X 250d 4Matic

Motor: preplň. naftový R4, 2 298 cm³

Výkon: 140 kW (190 k) pri 3 750 ot./min.

Krútiaci moment: 450 Nm pri 1 500 – 2 500 ot./min.

Pohon a podvozok: 7-st. automat. prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu aj vzadu multilink. Brzdy vpredu aj kotúčové s vnútorným chladením. Pneumatiky 255/55 R19.

Batožinový priestor: 1,17 m³

Rozmery: 5 340 × 1 920 × 1 819 mm, rázvor 3 150 mm, prevádzková/celková hmotnosť 2 234/3 250 kg, objem nádrže 73 l.

Najvyššia rýchlosť: 176 km/h

Zrýchlenie: 0 – 100 km/h 11,8 s

Spotreba: 9,6/6,9/7,9 l/100 km

Emisie CO₂: 207 g/km

Cena/testované vozidlo: 48 226,80 €/59 360,40 €

Konkurenti: VW Amarok, Toyota Hilux, Ford Ranger