TEST Škoda Fabia 1,0 TSI Monte Carlo – Štýlový liter

Ťažko by sme na slovenských cestách hľadali bežnejšie auto, než je Škoda Fabia. Aj tá však vie vyskočiť z radu a obliecť sa tak, že sa za ňou bude otáčať celá ulica. Zvlášť, keď ju svižne rozhýbe nový litrový trojvalec.
Vydané  Text: 
Inovácie značke Škoda neboli nikdy cudzie a aj v časoch najhlbšej nepriazne osudu vedeli konštruktéri vymyslieť riešenia, ktorými mohli konkurovať okolitému svetu. Spomeňme len celohliníkový motor a mnohé ďalšie vynálezy. Tento invenčný potenciál sa prejavil aj v novom rade trojvalcových motorov. Ponuka benzínových motorov Fabie sa už zredukovala iba na trojvalce, čo na prvé počutie znie, akoby sa auto malo rozlúčiť s dynamikou a na diaľniciach a rýchlostných cestách sa skromne zaradiť do pravého pruhu. Opak je však pravdou. Najvýkonnejšej verzii stačí aj 81 kW (110 k) a 200 Nm na to, aby ukázala, že sa s takýmto zaradením nezmieri.


Reálna dynamika sa odvíja od toho, že trojvalcový motor sa až prekvapivo ľahko dostáva do otáčok. Jeho životný priestor sa začína nad 1 500 ot./min. a s vervou pokračuje až do červeného poľa. Pri rozbehu zatlačí do sedadla a veľmi ochotne sa prepletá premávkou. A čo na diaľnici? Na túto otázku odpovieme opäť otázkou – koľkokrát ste si mysleli, že idete rýchlo a predsa vás predbehla biela či modrá Fabia s ponáhľajúcim sa obchoďákom? Tak isto je to aj s litrovým motorom. Diaľničné limity zvláda bez problémov, dokonca môžeme ešte stále hovoriť o istej miere komfortu. A keď si obľúbite ostrejší zvuk vytočeného trojvalca, tak si užijete aj pružné zrýchľovanie pri predbiehaní na diaľnici či na okresnej ceste. Najlepšie na tom je, že pri dodržiavaní rýchlostných predpisov si motor na okreskách vypýta menej ako 5 l/100 km. Nám skončila celková spotreba na úrovni 5,5 l/100 km a to sme Fabii dali zabrať aj na diaľnici.


Športový duch Zisťovať dynamické limity motora vo Fabii, ktorá nemá označenie RS? Nie je to až taký zlý nápad. Zvlášť, ak sa rozhodnete pre balík prvkov s označením Monte Carlo. Naozaj stačilo málo a Fabia zrazu dostala úplne iný šmrnc. K tomu nálepky, ktoré odkazujú na športový dres a už sa za ňou budete otáčať. A v interiéri? Operadlá s výraznejším bočným vedením a s integrovanou opierkou hlavy! Označenie Monte Carlo nie je iba čistý marketing, ktorému by chýbal obsah. Nepridáva kone výkonu, no spolu s panoramatickým strešným oknom, ktoré sa nedá otvárať, iba zastierať roletkou, prispieva k pocitu výnimočnosti. Upravený podvozok či brzdy nečakajte, musíte sa spoľahnúť na základ. Ale v prípade Fabie je aj ten poctivý a bežné nároky zvládne s prehľadom. Pre Fabiu veľmi neplatí, že drví konkurenciu batožinovým priestorom, jej 300 dm3 je skôr priemerná hodnota. Po sklopení operadiel zadných sedadiel vzniká skok, ten vytvára aj vysoká hrana batožinového priestoru. Výhodou sú jeho pravidelné tvary, háčiky a odkladacie poličky.


Fabia s litrovým trojvalcom a vo verzii Monte Carlo ukázala, že napriek tomu, že je chronicky známa, tak stále má potenciál príjemne prekvapiť. A za ceny, ktoré sa stále dajú nazvať akceptovateľné.

Technické údaje: Výkon: 81 kW (110 k) pri 5 000 – 5 500 ot./min.
Krútiaci moment: 200 Nm pri 3 500 ot./min.
Pohon a podvozok: 6-st. man. prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu vlečná náprava. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneumatiky 215/45 R16.
Batožinový priestor: 300/1 120 dm³
Rozmery: 3 992 × 1 732 × 1 467 mm, rázvor 2 470 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 130 /1 585 kg, objem nádrže 45 l.
Najvyššia rýchlosť: 196 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,5 s 
Spotreba: 5,4/3,9/4,4 l/100 km
Emisie CO₂: 103 g/km
Cena/testované vozidlo: 14 060 €/16 303 €
Konkurenti: Kia Rio, Suzuki Swift, Nissan Micra




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.