Je v Bratislave rýchlejšie auto, alebo skúter? Preverili sme to v jednoduchom teste.
Najväčšie mesto Slovenska, Bratislava, je už preplnené autami natoľko, že niektorí vodiči už dobrovoľne presadajú na skúter. Je skúter v meste skutočne rýchlejší? Preverili sme to v jednoduchom teste.
Vydané Text: Majo Bóna
Protagonisti
Na porovnanie sme vybrali skúter aj automobil identickej značky. V našom prípade to bola Honda Civic 1,5 VTEC Turbo a skúter Honda Forza 125. Ten spadá do kategórie motocyklov, na ktorých môžete jazdiť aj s vodičským oprávnením typu B. Inými slovami, pre bežných vodičov je tento skúter reálnou alternatívou bez potreby absolvovať vodičský kurz na motocykle. Skúter sme do porovnania zobrali aj preto, lebo ponúka najväčšiu variabilitu. Forza má pod veľkým dvojsedadlom dostatok priestoru na to, aby ste si odložili drobnosti, prípadne veci, ktoré potrebujete do roboty. A potom, čo odparkujete, ponúka tento priestor možnosť na uskladnenie helmy nielen pre jazdca, ale aj pre spolujazdca. A to je praktickejšie než v prípade klasických motoriek, ktoré tento odkladací priestor nemajú.Trasa
Zvolili sme si 20-kilometrový úsek cesty z bratislavskej časti Dúbravka do Ružinova. Cieľ bol symbolický, stretli sme sa pred dílerom Hondy. Trasu sme sa rozhodli navrhnúť tak, aby viedla nielen úzkymi uličkami, ale aj po obchvate, kde sa výhoda skútra stráca, teda v prípade, že nie je dopravná zápcha. Podľa Google Maps by nami zvolená trasa trvala presne 22 minút, my sme boli zvedaví na časový rozdiel v cieli. O tom, že vyhrá skúter, sme prakticky nepochybovali.Priebeh
Prakticky ihneď od začiatku sa vďaka semaforom dostal do mierneho vedenia skúter. Kým auto je prinútené postaviť sa na koniec radu stojacich áut, skúter sa dostane na „pole position“ veľmi rýchlo a bez problémov. A tento úkon dokáže zopakovať na každej križovatke. Po výjazde na obchvat sa náskok ustálil a zmenila to až „tradičná“ dopravná zápcha na Prístavnom moste. Opäť je v rámci tejto situácie víťazom skúter. Cez pomaly idúce autá sa prederie bez problémov, hoci v tomto prípade musí prispôsobiť rýchlosť. Množstvo vodičov ešte stále neregistruje vodičov jednostopových vozidiel a na poslednú chvíľu sú schopní prekrížiť mu cestu, jednoducho ignorujú spätné zrkadlá. Na druhej strane po absolvovaní Prístavného mosta sa skúter stratil z dohľadu auta. Posledný úsek obsahoval križovatky bez svetelnej signalizácie, čo opäť favorizovalo skúter.Výsledok
Tak ako sme predpokladali, skúter vyhral. Po spustení stopiek sa náskok skútra začína pretavovať do ušetreného času. Po chvíli, ktorá mne osobne pripadá oveľa dlhšia, ukazujú stopky rozdiel troch minút a štyridsiatich sekúnd. A to je náskok skútra, ktorý získal na dvadsaťminútovej trase. Pre objektívnosť sme tento test absolvovali v poobedňajších hodinách, teda nie počas rannej či poobednej zápchy, kde by skúter získal ešte väčší náskok. Inými slovami aj v prípade menej hustejšej premávke má skúter jednoznačnú prevahu. A z času potrebného na presunutie sa mestom dokáže jednostopový skúter ušetriť presne sedemnásť percent.
Pokračujte na ďalší príspevok »
Vyššia clá na autá dovezené z Číny? Čínske automobilky prechádzajú na plán B, pre Európu bude ešte horší
Nemeckí výrobcovia automobilových značiek odmietajú represívne clá na čínske automobilky.
STK
Technická kontrola aj bez návštevy STK. V Poľsku schvaľujú prelomový zákon, ktorý pošle STK priamo za majiteľom vozidla
Novela zákona o technických kontrolách vozidiel zavádza možnosť vykonať technickú skúšku aj mimo stanice technickej kontroly.
Novinka však nie je platná pre všetkých motoristov, navyše má svoje úskalia.Slovensko
Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách
V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.
Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.AKTUALITA
Toto je malá revolúcia v priamom prenose. Nová MAZDA EZ-6 je nielen úchvatná, ale dá sa ovládať zvonka hlasom
Inteligentná parkovacia technológia, ktorá umožňuje ovládať vozidlo hlasom, aj keď je vodič mimo vozidla, nadčasová elegancia a mnoho ďalšieho.
Nové elektrifikované vozidlá Mazda EZ-6 a Mazda ArataPlug-in hybridné SUV
Audi vylepšilo plug-in hybridné Q7 a Q8, dojazd hodnotili metódou WLTP EAER City
Nové SUV-čka od Audi sú naďalej výrazne moderné, a to ako esteticky, tak technicky. Na elektrinu dokážu prejsť až 90 kilometrov.
Q7 PHEV aj Q8 PHEV zdieľajú rovnakú pohonnú platformu, zákazník tak nemusí robiť kompromisy.Dopravná poradňa
Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke
V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.
Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.Novinka
Nový 7-miestny CITROËN C3 AIRCROSS
Francúzska automobilka neprezradila veľa informácií o novom modeli, prinášame vám teda všetky, ktoré boli predstavené.
Magazín
Sloboda na kolesách: tento hit má prepuknúť na Slovensku už toto leto!
Ušetrené peniaze, sloboda pohybu, magické výhľady na raňajky, piknik pod hviezdami a oveľa viac.
Svojpomocne prerobené dodávky na obytné vozidlá.Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.