Test Toyota Proace Verso: Bezpečný dostavník
Súperí so silnými hráčmi triedy úžitkových áut, ako sú Ford Transit, Citroën Jumper, Fiat Ducato či Peugeot Boxer.
Vydané Text: František Bizoň
Toyota si spoluprácu v Francúzmi z PSA Peugeot Citroën vyskúšala pred pár rokmi, keď „použila“ model Peugeot Expert označený svojím logom. Teraz ide o väčší model a odlišností je tiež podstatne viac. Dizajn karosérie pôsobí moderne, nezaprie identitu značky a navyše sa Toyota môže pochváliť excelentnou bezpečnosťou, teda ziskom piatich hviezdičiek v nárazových skúškach EuroNCAP.
Ako sa na úžitkové vozidlo patrí, tak aj nové Proace ponúka dva rázvory a tri dĺžky karosérie. Osobná verzia s prívlastkom Verso je na Slovensku v ponuke s rázvorom 3 275 mm s karosériou dlhou 4 956 mm (L1), resp. 5 306 mm (L2).
Nastúpme teda do našej el-jednotky, vodič a spolujazdec cez klasické dvere, posádka cez obrovské posuvné dvere na oboch stranách. Posed je príjemne vysoký, nie v štýle vodičov kamiónov, povedzme ako v obrovskom SUV. Víta nás moderný kokpit, ktorý nie je vyumelkovaný lesklými obkladmi, ale je prehľadný. Budíky na prístrojovej doske majú lemovanie chrómovanými rámikmi, medzi nimi je displej na zobrazenie podstatných informácií, ktoré nemusí vodič zrakom hľadať v strede palubovky. Tam tróni veľká dotyková obrazovka s dobrou grafikou a tlačidlami základného menu (audio, telefón, navigácia…) po jeho stranách. Multifunkčný volant má skosenú dolnú časť venca, radiaca páka manuálnej prevodovky (6-st.) je ako joistick pekne poruke, skrátka nesedíme v osobnej dodávke, ale peknom MPV. Mimochodom, Proace Verso aj jazdí ako MPV, lebo má vzadu nezávislé zavesenie kolies so šikmými ramenami a komfortne nastavené pruženie.
Potešením je odhaľovať veľkosť a variabilitu vnútorného priestoru. Druhý i tretí rad sedadiel majú po tri samostatne tvarované sedadlá so sklápateľnými operadlami. Sú ukotvené v koľajniciach a dajú sa ľahko posúvať. Aj pri osemčlennej posádke ostáva vzadu 655-litrový priestor na batožinu.
Ponuku mnohých prvkov komfortu a bezpečnosti patriacich do výbavy Active nám navyše obohatil balík „Viditeľnosť“. A tak sme päťmetrový dostavník ľahšie parkovali pomocou senzorov, machrovali sme s xenónovými reflektormi a LED denným osvetlením či poľahky triafali do cieľa vďaka navigácii.
O pohon sa nám staral dvojlitrový štvorvalec s výkonom 150 koní a krútiacim momentom 370 Nm. Pôvod má z dobrej rodiny Peugeot, toyotové označenie D-4D, ale najmä veľmi kultivovaný chod. To spolu s dobrým odhlučnením interiéru môže Toyote Proace Verso závidieť nejedno pyšné MPV. Emisie znižuje močovina pridávaná do výfukového systému, spotrebu nafty systém stop/štart.
TECHNICKÉ ÚDAJE | TOYOTA PROACE VERSO 2.0 D-4D
**Motor** preplň. naftový R4, 1 997 cm3**Výkon** 110 kW (150 k) pri 4 000 ot./min.
**Krútiaci moment** 370 Nm pri 2 000 ot./min.
**Pohon a podvozok**: Šesťstupňová mechanická prevodovka, pohon predných kolies, vpredu nezávislé zavesenie McPherson so stabilizátorom, vzadu nezávislé so šikmými ramenami. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneumatiky 225/55 R 18.
**Batožinový priestor** 419 / 1 219 dm3
**Rozmery**: 4 355 × 1 810 × 1 640 mm, rázvor 2 670 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 335 / 1 870 kg, objem nádrže 63 l.
**Najvyššia rýchlosť** 170 km/h
**Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 11,0 s
**Komb. spotreba** 5,3 l/100 km
**Emisie CO2** 139 g/km
**Cena/testované vozidlo** 37 850 € / 40 350 €
**Konkurenti**: Peugeot Boxer, Ford Transit, VW Crafter
**KLADY**
Super variabilný interiér.
Pohodlné nastupovanie cez bočné posuvné dvere.
**ZÁPORY**
Vysoká cena.
Pokračujte na ďalší príspevok »
Spravodajstvo
Cestovné doklady pre deti: Ak dieťaťu stačí na cestovanie detský občiansky preukaz, využite to. Je to aj lacnejšie
Tip pre rodičov s malými deťmi, ktorí sa počas leta chystajú vycestovať do krajín v rámci EÚ.
Takto môžu ušetriť 13 eur a niekoľko týždňov.Kúpa nového auta
Novinári zisťovali, ako v autobazároch vyjednať najvyššie zľavy. Podarilo sa im ušetriť tisíce
Nemeckí novinári zisťovali, kde a ako získať najvyššie zľavy. Prekvapuje, kam sa až zľavy na nové autá dokážu vyšplhať!
Spaľovací motor alebo elektrický pohon: kde sa dojednať vyššia zľava?Autopriemysel budúcnosti
Dojazd cez 1000km a nabíjanie 600km za 10 minút! Nová revolučná batéria už smeruje do výroby.
Prvá batéria svojho druhu pripravuje revolúciu v doprave.
Sme na to pripravení?Európska únia plánuje zaviesť nové pravidlá odoberania vodičských preukazov. Budú prísnejšie ako dnes?
Európska únia chce zjednotiť pravidlá pre odoberanie vodičských preukazov. Týkať sa majú všetkých členských štátov.
Jazda bez platného vodičského preukazu by sa mala dostať do kategórie závažných poručení pravidiel. Navrhovaná zmena už prešla prvým čítaním.Poradňa
Legislatívne zmeny platné od 1. mája: Živnostníci s autami dostanú viac peňazí a podnikatelia nižšie dane
Zvýšenie náhrady za používanie súkromného auta pri pracovných cestách.
Nové sadzby sa vzťahujú aj na živnostníkov, ktorí používajú osobné auto v súvislosti s podnikaním.Nová Honda WR-V: Najlacnejšie SUV a jeho cesta z Indie do Japonska
Tento rok aj na ďalších trhoch pod iným menom.
Servis
Odťah si premyslite: Prečo mnohé moderné autá nemožno jednoducho odtiahnuť pomocou lana?
Technologický pokrok v autopriemysle prináša aj nové obmedzenia, na ktoré bežný motorista obyčajne pri kúpe nemyslí.
Keď nie je možné vozidlo vliecť, je potrebné ho „odtiahnuť“ umiestnením na plošinu. Aktualizácia pôvodného príspevku.História autopriemyslu
Najpopulárnejšie autá všetkých čias: Zoznam legiend, ktoré zmenili automobilový priemysel
História automobilového priemyslu je plná úspešných modelov, ale ako lepšie zhodnotiť ich popularitu, ak nie predanými kusmi?
V tomto zozname sa nachádzajú aj autá, ktoré pochádzajú ešte z minulého storočia, no niektoré dnešné modely môžu o takomto míľniku iba snívať.AKTUALITA
Nový dizajnový jazyk značky Renault odhalený v novinke Symbioz!
Model je zameraný na širokú zákaznícku základňu, od rodín, až po firemné vozové parky.
Fúzia obľúbenej klasiky a moderných prvkov.História autopriemyslu
Rolls-Royce oslavuje 120 rokov na automobilovej scéne. Spoznajte príbeh tejto ikonickej značky
Rolls-Royce bola vždy značka luxusu, dnes nové modely stoja od 200-tisíc eur vyššie, pričom za špeciálne vyrobené exempláre sa platia desiatky miliónov.