Test Toyota Proace Verso: Bezpečný dostavník

Súperí so silnými hráčmi triedy úžitkových áut, ako sú Ford Transit, Citroën Jumper, Fiat Ducato či Peugeot Boxer.
Vydané  Text: 

**Po rokoch sa na naše cesty opäť dostala Toyota Proace, ktorá súperí so silnými hráčmi triedy úžitkových áut, ako sú Ford Transit, Citroën Jumper, Fiat Ducato či Peugeot Boxer. Testovali sme verziu na prepravu osôb, ktorá má v názve ešte Verso.**

Toyota si spoluprácu v Francúzmi z PSA Peugeot Citroën vyskúšala pred pár rokmi, keď „použila“ model Peugeot Expert označený svojím logom. Teraz ide o väčší model a odlišností je tiež podstatne viac. Dizajn karosérie pôsobí moderne, nezaprie identitu značky a navyše sa Toyota môže pochváliť excelentnou bezpečnosťou, teda ziskom piatich hviezdičiek v nárazových skúškach EuroNCAP.

Ako sa na úžitkové vozidlo patrí, tak aj nové Proace ponúka dva rázvory a tri dĺžky karosérie. Osobná verzia s prívlastkom Verso je na Slovensku v ponuke s rázvorom 3 275 mm s karosériou dlhou 4 956 mm (L1), resp. 5 306 mm (L2).

Toyota Proace Verso (2017) (foto: PANER)

Nastúpme teda do našej el-jednotky, vodič a spolujazdec cez klasické dvere, posádka cez obrovské posuvné dvere na oboch stranách. Posed je príjemne vysoký, nie v štýle vodičov kamiónov, povedzme ako v obrovskom SUV. Víta nás moderný kokpit, ktorý nie je vyumelkovaný lesklými obkladmi, ale je prehľadný. Budíky na prístrojovej doske majú lemovanie chrómovanými rámikmi, medzi nimi je displej na zobrazenie podstatných informácií, ktoré nemusí vodič zrakom hľadať v strede palubovky. Tam tróni veľká dotyková obrazovka s dobrou grafikou a tlačidlami základného menu (audio, telefón, navigácia…) po jeho stranách. Multifunkčný volant má skosenú dolnú časť venca, radiaca páka manuálnej prevodovky (6-st.) je ako joistick pekne poruke, skrátka nesedíme v osobnej dodávke, ale peknom MPV. Mimochodom, Proace Verso aj jazdí ako MPV, lebo má vzadu nezávislé zavesenie kolies so šikmými ramenami a komfortne nastavené pruženie.

Potešením je odhaľovať veľkosť a variabilitu vnútorného priestoru. Druhý i tretí rad sedadiel majú po tri samostatne tvarované sedadlá so sklápateľnými operadlami. Sú ukotvené v koľajniciach a dajú sa ľahko posúvať. Aj pri osemčlennej posádke ostáva vzadu 655-litrový priestor na batožinu.

Toyota Proace Verso (2017) (foto: PANER)

Ponuku mnohých prvkov komfortu a bezpečnosti patriacich do výbavy Active nám navyše obohatil balík „Viditeľnosť“. A tak sme päťmetrový dostavník ľahšie parkovali pomocou senzorov, machrovali sme s xenónovými reflektormi a LED denným osvetlením či poľahky triafali do cieľa vďaka navigácii.

O pohon sa nám staral dvojlitrový štvorvalec s výkonom 150 koní a krútiacim momentom 370 Nm. Pôvod má z dobrej rodiny Peugeot, toyotové označenie D-4D, ale najmä veľmi kultivovaný chod. To spolu s dobrým odhlučnením interiéru môže Toyote Proace Verso závidieť nejedno pyšné MPV. Emisie znižuje močovina pridávaná do výfukového systému, spotrebu nafty systém stop/štart.

Toyota Proace Verso (2017) (foto: PANER)


TECHNICKÉ ÚDAJE | TOYOTA PROACE VERSO 2.0 D-4D

**Motor** preplň. naftový R4, 1 997 cm3
**Výkon** 110 kW (150 k) pri 4 000 ot./min.
**Krútiaci moment** 370 Nm pri 2 000 ot./min.
**Pohon a podvozok**: Šesťstupňová mechanická prevodovka, pohon predných kolies, vpredu nezávislé zavesenie McPherson so stabilizátorom, vzadu nezávislé so šikmými ramenami. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneumatiky 225/55 R 18.
**Batožinový priestor** 419 / 1 219 dm3
**Rozmery**: 4 355 × 1 810 × 1 640 mm, rázvor 2 670 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 335 / 1 870 kg, objem nádrže 63 l.
**Najvyššia rýchlosť** 170 km/h
**Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 11,0 s 
**Komb. spotreba** 5,3 l/100 km
**Emisie CO2** 139 g/km
**Cena/testované vozidlo** 37 850 € / 40 350 €
**Konkurenti**: Peugeot Boxer, Ford Transit, VW Crafter

**KLADY**
Super variabilný interiér.
Pohodlné nastupovanie cez bočné posuvné dvere.

**ZÁPORY**
Vysoká cena.








Pokračujte na ďalší príspevok »



Autopriemysel

Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.
  • Autosalón v Ženeve 2024 naživo

    Všetko o novej Dacii Spring: Najlacnejší elektromobil prešiel výraznými zmenami. Pre firmy má skvelú funkciu navyše

  • Očakávame, že nová Dacia Spring bude aj naďalej veľmi atraktívna pre nákupcov firemných vozových parkov. Zostáva najlacnejším elektromobilom na európskom trhu.

     Prvýkrát ponúka obojsmerné nabíjanie V2L. To môže byť zaujímavé pre firmy, ktoré potrebujú mať počas prepravy tovarov napájanú chladničku alebo iné elektrické spotrebiče. Autorom našich fotografií je Rudolf Banecký.
  • Aktualizované

    Nie je to žart: Boris Kollár bude prevádzkovať a sám šoférovať taxík, už čaká na licenciu. Témy rozhovoru so zákazníkom si určí sám

  • Znie to skoro ako vtip, lenže ním nie je. Bývalý predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozširuje svoje podnikanie o taxislužbu.

     Či už zákazníka zaujíma politika, transplantácia vlasov alebo rodičovské povinnosti, aj tieto témy môžu byť počas jazdy v taxíku prebraté.