Test Škoda Kodiaq 2,0 TDI 4×4 – Víťaz desaťboja

Momentálne neexistuje lepší magnet na oči, než je Škoda Kodiaq. Verziu 2,0 TDI s pohonom všetkých štyroch kolies sme preverili vo všetkých disciplínach.
[IMAGE id=196771] Mať model SUV v ponuke, je dnes marketingovou povinnosťou a takmer všetci výrobcovia túto alternatívu ponúkajú. Všetci, okrem škodovky. Tá si v rámci koncernu musela vystáť rad a svoj model v kategórii ponúka ako posledná koncernová značka. Čakanie však tomto prípade nevyšlo nazmar, navyše marketingoví mágovia tento čas šikovne využili na eskaláciu napätia z uvádzania tohto modelu na trh. Fotografický striptíz bol z pohľadu nás odborníkov nechutný, z obchodného hľadiska však vypredal takmer celú ročnú produkciu modelu bez toho, aby sa čo i len jeden kus objavil v showroomoch. Po príchode na trh však tento záujem nijako neupadá, skôr naopak, rastie. Takmer všade, kde sme sa zastavili, bol o Kodiaq obrovský záujem. A nielen zo strany verejnosti, ale aj zo strany dopravnej polície. Znamená to, že nová Škoda Kodiaq má výrazný komunikačný potenciál a svojich majiteľov poteší nielen typickými atribútmi, ktorými sa modely českej automobilky vyznačujú. [IMAGE id=196772] V mnohých kategóriách si Škoda pripisuje prvenstvo v histórii automobilky. Je to prvé sedemmiestne vozidlo. Mladá Boleslav tak preskakuje éru MPV, do ktorej sa síce mala zapojiť v podobe predstavenia druhej generácie modelu Roomster. Zrušenie tohto plánu bolo ohlásené krátko po zverejnení informácií o kauze Dieselgate, skutočným dôvodom však bol klesajúci záujem o túto kategóriu. Napokon pri pohľade do interiéru o plnohodnotnom rodinnom poslaní tohto modelu nepochybuje takmer nikto. Za tretí rad sedadiel si síce priplatíte rovných 818 eur, no táto investícia za to stojí. Z objemu kufra síce ubudne vyše sedemdesiat litrov, no možnosť konverzie na veľké rodinné auto poteší. Najmä ak rodina na výlet zoberie susedove deti, prípadne sa nanominuje aj svokra. V tomto prípade budete mať za zadnými sedadlami stále ešte 270 litrov využiteľného priestoru. Po sklopení posledného radu máte k dispozícii 630, celkovo až 2 005 litrov využiteľného priestoru. A to sú hodnoty, ktoré prekonávajú nejeden rodinný van. [IMAGE id=196773] [IMAGE id=196779] Pritom dizajn Kodiaqu nevyzerá v porovnaní s niekotrými vanmi ako trest za vašu potenciu, ale ako šikovné SUV, ktoré vyzerá k svetu. Ak by sme nasilu hľadali chybu, mohli by sme mu vyčítať pomer šírky a dĺžky, inými slovami proporcie. Tie vyzrádzajú o jedenásť centimetov dlhší rázvor ako má technický bratranec z koncernu Volkswagen Tiguan. A tento rozdiel aj cítiť. Najmä na zadných sedadlách, kde nájde dvojica pasažierov dostatok priestoru bez ohľadu na ich anatomické rozmery. Príplatkové výklopné stolíky robia z Kodiaqu veľkého cestovateľa najmä v prípade, že si ho objednáte v päťdverovej verzii. Na stolíkoch totiž nechýbajú ani držiaky na poháre, v prípade, že si ich neobjednáte, si pollitrovku odložíte do priestoru lakťovej opierky, prípadne do odkladacieho priestoru vo dverách. Apropo, odkladacie priestory. Tie sú v prípade Kodiaqu čalúnené, čo je ďalším dôkazom toho, že škodovka nielenže počúva svojich zákazníkov, ale zároveň myslí na detaily. Tie sú totiž tajomstvom obľúbenosti jej modelov. [IMAGE id=196782] Napriek koncernovému základu sa Česi nezaprú a pridajú svoje povestné nápady a riešenia tam, kde sa konkurencia neunúva ani pozrieť. Napríklad povestné háčiky na tašky, škrabka vo viečku nádrže, osvetlenie kufra, ktoré je nielen vyberateľné, ale aj magnetické a poslúži vám pritom ako lampička pri výmene kolesa v prípade defektu. A to sme sa dostali k téme rezervného kolesa, ktoré si môžete objednať aj v prípade sedemmiestnej verzie. Je dojazdové, čo znamená, že neostanete visieť a nebudete ani odkázaní na telefonát na tiesňovú asistenčnú linku a navyše svoje putovanie budete končiť vo vami určenom cieli. Posledná veta, čo sa týka praktickej stránky. V prípade konverzie na sedemmiestnu verziu si do dvojitej podlahy pohodlne uložíte roletku a to je v tejto triede ojedinelé. Pri pohľade na prístrojovú dosku máte dojem, že škodovka sa Kodiaqom nenápadne posúva do imidžovejších sfér. Svedčí o tom množstvo obkladov, ktoré sú spracované veľmi dobre a ladia s novým infotainmentom, ktorý v našom prípade reprezentoval navigačný systém Columbus. Zvyšné ovládacie prvky sú známe a zoradené v „tradičnom“ usporiadaní, no vďaka čiernemu lakovanému povrchu budú na vás pôsobiť predsa len honosnejšie než v iných modeloch. K prémiovému pocitu prispieva aj nový tvar radiacej páky sedemstupňovej dvojspojkovej automatickej prevodovky. Prirátajte k tomu komfortné sedadlá a kvalitné mäkké plasty a slovo kritika vám nenapadne. [IMAGE id=196792] A najlepším motorom je dvojlitrový turbodiesel s maximálnym výkonom 110 kW/150 koní. A tvrdíme to bez ohľadu na Dieselgate a iný marketing pre elektromobily. Napokon kombinovať príjemnú priemernú spotrebu s pohonom 4×4 a adekvátnou dynamikou dokáže jedine diesel. A tým do vzorca rodinná štvorkolka zapadá lepšie ako benzínové agregáty, ktoré v kombinácii s pohonom všetkých štyroch kolies majú predsa len vyššiu spotrebu. A práve pohon všetkých štyroch kolies prepožičiava rodinnému SUV dobrodružný charakter. Práve preto bolo našou povinnosťou preveriť SUV od škodovky na terénnom polygóne, ktorý bol určený pre terénne vozidlá. A práve tam nás oslovil Kodiaq najviac! Kríženie náprav zvládal vďaka zásahom elektroniky výborne, výjazd na strmý kopec zvládal bez problémov, jedine trialový výjazd s mäkkými jamami bol nad jeho sily. Tak či onak si Kodiaq vyslúžil uznanie aj od tvrdých offroaderov. Práve preto môžete zabudnúť na kritiku o absencii medzinápravovej uzávierky, kompetencie Škody Kodiaq presahujú väčšinu odvahy bežných vodičov. Aj bez použitia redukovanej prevodovky či uzávierok diferenciálov. A to je bonus, bez ktorého kategória SUV nedáva vôbec zmysel. Či budú pre vás pointou jazdné vlastnosti na asfalte? Sú vynikajúce, môžeme oceniť komfortné pruženie a verte, že napriek väčšiemu náklonu pri rýchlej jazde v komfortnom režime vás nevyvedie z miery. Ak sa bojíte náklonov, prepnite do režimu Sport, ktorý upraví aj tvrdosť tlmičov a budete v pohode. Priemerná spotreba? Tá závisí od štýlu vašej jazdy, my sme kulminovali v rozmedzí päť a pol litra až osem podľa toho, ako silno sme tlačili plynový pedál. A práve to je malý mínus, ktorý 150-koňový turbodiesel má. V prípade, že od neho vyžadujete dynamiku, budete musieť častejšie radiť aj manuálne preto, aby ste napríklad pri predbiehaní mali dostatok pary. [IMAGE id=196797] Výsledok testu? Ten je pozitívny, ak chcete silou-mocou rodinné SUV, tak Kodiaq ponúka slušný balík vlastností, ktoré motoristi v rámci tejto kategórie hľadajú. Je to alternatíva aj pre tých, čo si doposiaľ v rámci rozpočtových a firemných pravidiel nemohli dovoliť kúpiť SUV. O jeho úspechu niet pochýb. Ak máte rodinu a chuť odmeniť sa a ste fanúšikom škodovky, nemáte nad čím váhať. [IMAGE id=196767]

Technické údaje | Škoda Kodiaq 2,0 TDI 4×4

**Motor** prepĺň. naftový R4, 1 968 cm3 **Výkon** 110 kW (150 k) pri 3 500 ot./min. priemer **Krútiaci moment** 340 Nm pri 1 750 ot./min. horšie **Pohon a podvozok**: pohon všetkých kolies, 7 st. dvojspojková prevodovka, vpredu vzpery McPherson, vzadu viacprvková náprava, vzadu viacprvkové zavesenie. Brzdy kotúčové, vpredu aj vzadu, vpredu s vnútorným chladením. Pneu 235/55 R 18 vpredu aj vzadu. **Batožinový priestor** 650/2070 dm3 lepšie **Rozmery**: 4 697 × 1 882 × 1 673 mm, rázvor 2 791 mm Pohotovostná/celková hmotnosť 1 740/2 340 kg, objem nádrže 60 l. **Najvyššia rýchlosť** 194 km/h priemer **Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 10,2 s lepší **Spotreba** 6,8/5,2/5,7 l/100 km priemer **Emisie CO2** 149 g/km priemer **Cena**/testované auto 33 590 €/42 959 € priemer **Konkurenti**: Mitsubishi Outlander, Kia Sportage, Mazda CX-5 **Autor testu oceňuje: ** Mimoriadne variabilný interiér, batožinový priestor, praktické riešenia, kvalitu spracovania. **Negatíva: ** Menej priestoru v treťom rade, dynamika vo vyšších rýchlostiach, vyššia hmotnosť.

Celkové hodnotenie ŠKODA KODIAQ 2.0 TDI 4×4: 4,5/5

[CAR id=16907]