Magazín

Aj takto sa dá (ne)zničiť batéria v aute. Na jej údržbu veľa ľudí stále zabúda.

Autobatéria, ilustračné foto

Mnoho vodičov pri každoročnej údržbe akosi zabúda na batériu. Aj keď sa to môže zdať nepotrebné, akumulátor, ktorý slúži nielen na štartovanie, si vyžaduje rovnakú pozornosť, ako napríklad lak auta. V servisoch síce prebieha aj kontrola batérie, avšak najmä v zimných mesiacoch netreba zabúdať na jej správne používanie. Poďme sa spoločne pozrieť na 5 najväčších zabijakov autobatérií, ktorých sa dopúšťame snáď všetci.

1. Krátke trasy

Je to ako klišé pripomínať, že krátke trasy neničia len batériu, ale trpí nimi aj motor. Mnohé automobilky už v minulosti varovali pred krátkymi jazdami s autom v zime, no aj tak drvivá väčšina vodičov používa svoje vozidlo aj na krátke cesty do obchodu. Prečo sú takéto trasy nebezpečné pre batériu? V prvom rade akumulátor potrebuje pomerne veľkú silu na to, aby dokázal naštartovať motor - najmä vznetový naftový. V prípade krátkej trasy sa následne nestíha dobiť na požadovanú úroveň a tým sa skracuje jeho životnosť.

Navyše, moderné autá ponúkajú viacero prvkov, ako napríklad vyhrievanie volantu či sedadiel, ktoré taktiež batérii pri tomto type jázd neprospievajú. Aby sme zabránili negatívnym dopadom na akumulátor, je dobré ho z času na čas nechať chvíľku dobiť na nabíjačke. Krátkymi trasami však netrpí len batéria, ale aj veľa dielov motoru a výfukového systému, ktoré sa nedokážu zahriať na prevádzkovú teplotu a časom sa môžu kaziť.

Prečítajte si aj:


Zohrievate motor v zime pred jazdou? Môžete si ho poškodiť. Povieme vám, sa správať k moderným motorom.

David Hecl


2. Čistota pol života

Neplatí to len o aute ako takom. Čistota batérie a predovšetkým jej kontaktov je dôležitá. Keďže sa akumulátor často nachádza v motorovom priestore, je dôležité dbať na jeho čistenie. Obzvlášť treba batériu kontrolovať v zimných mesiacoch a pri nižších teplotách, kedy dochádza k posypu ciest soľou. Prípadné zvyšky posypu sa vo forme kvapiek môžu dostať na kontakty batérie, kde v budúcnosti môžu spôsobovať energetické úniky. Okrem toho sa na batériu môžu dostať aj rôzny fyzické predmety, ako lístie, ihličie alebo drobné halúzky, ktoré môžu prepojiť oba kontakty a môže dôjsť k poškodeniu akumulátora.

3. Vypínanie pripojených zariadení

Ďalším neduhom modernej doby, ktorý nepriaznivo vplýva na životnosť batérie, sú moderné zariadenia. Nejedná sa pritom len o telefóny, ktoré si z času na čas nabíjame v aute. Ide predovšetkým o zariadenia, ktoré sú pripojené do 12-voltovej siete a po vypnutí auta v ňom zostávajú. Reč je konkrétne o rôznych prídavných podložkách na vyhrievanie sedadiel alebo palubných kamerách. Tie väčšina vodičov necháva zapojených v zásuvke aj keď auto stojí celý deň vonku. Treba mať na pamäti, že aj keď je auto vypnuté, tieto zariadenia si stále môžu vyžadovať určitý minimálny odber energie. To sa následne môže odraziť na kompletnom vybití batérie.

Prečítajte si aj:


Inovácia, ktorá má zmysel: Bipolárna batéria a turbo pomáhajú znížiť spotrebu paliva

Redakcia (s)


4. Ignorovanie varovných príznakov

Keďže auto a aj jeho batéria je pre mnohých len spotrebný materiál, tak sa k tomu aj správajú. Je dôležité si uvedomiť, že aj taká vec, ako je zlé zaobchádzanie s akumulátorom, môže mať negatívny dopad na peňaženku. Preto je dobré si všímať varovné príznaky, ktoré nám auto vysiela. V prípade, že štartujete pri zapnutých svetlách a dôjde k prudkej zmene intenzity žiarenia po otočení kľúčom, môže to znamenať, že vašej batérii hrá labutia pieseň. Taktiež ťažšie štartovanie nemusí byť len príznakom studeného motora. Môže to tiež znamenať slabú batériu, ktorú krátkou trasou vybijete úplne. Opäť je dobré, ak batériu z času na čas necháte nabiť nabíjačkou.

5. Príprava po dlhom státí

Veľa ľudí necháva auto stáť v mrazivých nociach vonku. Toto státie sa najmä počas prázdnin predlžuje aj na niekoľko dní či týždňov. Následne potom nasadnú do auta a čakajú, že motor chytí na prvé nakopnutie. V moderných autách to tak skutočne aj je, no takto tvrdý štart po dlhej dobe nečinnosti môže spôsobiť poškodenie batérie. Ak viete, že batériu nebudete dlhšie používať, je dobré so sebou nosiť autonabíjačku. Následne pred naštartovaním ju nechať chvíľu nabíjať, aby sa trochu „oživila“. Potom to štartovanie nebude mať tak negatívny dopad na jej zdravie. Napätie na batérii, ktoré je odmerané pred štartovaním, by nemalo klesnúť pod 12,4 volta - ak je nižšie, opäť sa oplatí najprv nechať ju dobiť.

Prečítajte si aj:


Polícia od 1. decembra spúšťa novú dopravno-bezpečnostnú akciu. Na koho sa zameria tentokrát?

David Hecl


Na záver ešte jeden tip. Možno sa to môže zdať ako zbytočná investícia, no na zimné mesiace je dobré batériu obaliť špeciálnym návlekom. Ten má za úlohu chrániť ju pred krutými mrazmi. Po jazde navyše dokáže udržať batériu dlhšie v teple a v čistote.

Prečítajte si aj:


Koniec manuálnym prevodovkám v priamom prenose. Volkswagen spravil rázny krok, zatvára továreň na manuály

David Hecl


Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.