Magazín

TECHNIKA: Čo je to neodpružená hmota? Má výrazný vplyv na jazdné vlastnosti každého auta

Neodpružená hmota

Výsledkom merania hmotnosti automobilu na váhe je síce iba jedno číslo, no dve rovnako ťažké autá môžu mať diametrálne odlišné jazdné vlastnosti na základe toho, ako je ich hmotnosť rozložená. A teraz nemáme na mysli jej rozloženie medzi prednou a zadnou časťou auta. Ide o to, koľko hmotnosti pripadá na odpruženú a koľko na neodpruženú hmotu.

Odpruženú hmotu tvoria všetky časti auta, ktoré sú s vozovkou spojené iba cez pružiny. Inak povedané – je to všetko, čo sa pohne, ak by ste na stojace auto zrazu naložili tonu nákladu. To znamená karoséria, interiér, sedadlá, pasažieri, náklad, motor, prevodovka, výfuk... Všetko, čo sa dokáže vertikálne hýbať vzhľadom na zemský povrch.

Neodpruženú hmotu tvoria zase tie časti auta, ktoré sa voči vozovke vertikálne nehýbu a teda kopírujú jej povrch: kolesá, brzdy, brzdiče, náboje, ložiská, tehlice a časť tlmiča spojená s nápravou. Existuje aj čiastočne odpružená hmota – to sú dielce, ktorých jeden koniec je pripevnený o odpruženú a druhý o neodpruženú časť auta. Napríklad ramená náprav a pružiny.

Ignorujme charakteristiku pružín a tlmičov a považujme ju za danú. Auto s menším pomerom neodpruženej hmoty k odpruženej bude na nerovnej ceste výrazne komfortnejšie. Rovnako ak majú dve autá rovnako ťažkú neodpruženú hmotu, pohodlnejšie bude to, ktoré je ťažšie. Prečo?

Neodpružená hmota

Uvediem celkom jednoduchý príklad: predstavte si, že vám niekto danou rýchlosťou hodí pingpongovú loptičku a vy ju chytíte. Ani to s vami nepohne, však? Teraz si predstavte, že dostanete rovnako rýchlu nahrávku basketbalovou loptou. To už pocítite. A keby vám niekto rovnakou rýchlosťou hodil medicinbal, je veľká pravdepodobnosť, že budete musieť spraviť pár krokov dozadu, aby ste to ustáli. Zároveň platí, že čím je vaša telesná hmotnosť vyššia, tým menej s vami medicinbal pohne.

Keď auto prejde cez nerovnosť, koleso sa od nej odrazí a vytvorí pohyb s ním spojenej neodpruženej hmoty smerom nahor. To je naša prihrávka loptou. Auto musí cez pružinu a tlmič túto prihrávku spracovať. Čím je neodpružená hmota ťažšia, tým väčší ráz auto dostane, lebo musí spracovať viac kinetickej energie. Samozrejme, neodpruženú hmotu nie je možné uberať donekonečna. Komfort sa dá dosiahnuť aj opačne – pridaním odpruženej hmoty. Aj to je dôvod, prečo je väčšina limuzín ťažkých. Dosahujú tak lepší pomer odpruženej a neodpruženej hmoty. Opačným extrémom sú monster trucky. Napriek extrémne drahým zdvojeným tlmičom s obrovským zdvihom na každom kolese po povrchu skáču ako balón, pretože malá ľahká kabína nedokáže pritlačiť obrovské ťažké kolesá k zemi.

Neodpružená hmota

Ak chcete zlepšiť komfort vášho auta, jedným z najjednoduchších spôsobov je investícia do ľahších diskov kolies. Sériové disky bývajú pre úsporu nákladov zbytočne ťažké. Ľahšie disky odľahčia prácu tlmičom, umožnia im lepšie udržiavať pneumatiky v kontakte s vozovkou a v neposlednom rade sa zvýši aj komfort jazdy.

Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.