Magazín

SsangYong si zachováva poctivé ovládanie tlačidlami: Takto to má byť!

Lesklé znamená nové, čisté znamená drahé. Aj to sú dôvody, prečo mnohé automobilky čím ďalej tým viac upúšťajú od používania tlačidiel a nahrádzajú ich na prvý pohľad impozantnými dotykovými displejmi či lesklými čiernymi plochami. Potom je tu ešte jeden dôvod: náklady. Tlačidlá sú, žiaľ, drahšie, než displej. Alebo inak povedané: ak sa do displeja zmestí nekonečný počet menu a virtuálnych tlačidiel, prečo by mala automobilka investovať do hmatateľných ovládacích prvkov?

Servis SsangYong: Ovládanie multimédií
Ovládanie mobilu počas jazdy je zakázané, tak prečo by sme mali robiť niečo podobné na dotykovom displeji auta? SsangYong používa vo svojich autách dotykové displeje tiež, ale veľmi správne doplnené o funkčné mechanické tlačidlá.

Zdravý rozum

V automobilke SsangYong našťastie neprepadli trendom, ktoré sú síce cool ale nemusia byť funkčné. Všetky modely, ktoré sme testovali (Tivoli Grand, Korando aj Rexton) nás totiž tešili zástupmi užitočných tlačidiel a ovládačov.

Ovládanie asistenčných a bezpečnostných systémov, štart-stop, klimatizácia, jazdné režimy či volič pohonu 4 × 4 (ak bol na palube) boli vždy všetky na svojom mieste, hmatateľné a kedykoľvek použiteľné. Displeje majú svoje miesto v kabíne tiež. Viete na nich vykonať rozšírené nastavenia, keď na to máte priestor a čas, zobrazuje sa tu mapa, premieta sa sem obraz z parkovacích kamier (k dispozícii sú aj 360° kamery s vtáčou perspektívou!).

Servis SsangYong: Ovládanie multimédií
Ovládanie asistentov musí byť pekne poruke a prístupné. SsangYong Korando má tieto tlačidlá vľavo pod volantom, takže asistenčné systémy si aktivujete okamžite, keď ich potrebujete
Servis SsangYong: Ovládanie multimédií
Žiadna hanba! Keď sú tlačidlá a otočné ovládače pekne spracované, ešte môže byť aj radosť ich používať. Odtlačky na nich nevyzerajú tak nevábne ako na displeji

Obrazovka a tlačidlá sa skrátka nevylučujú. Je však oveľa bezpečnejšie mať možnosť podstatné veci ovládať takpovediac poslepiačky, bez potreby klopiť zrak, preostrovať a sústrediť sa na ťukanie do obrazovky.

Používanie mobilného telefónu je počas jazdy predsa zakázané, takže je zvláštne, keď nás niektoré automobilky nútia robiť niečo veľmi podobné, aby sme ovládali tie najzákladnejšie funkcie. Nehovoriac o tom, že cesty sú nie vždy rovné, takže to virtuálne tlačidlo, ktoré ste chceli trafiť, možno na zlej ceste netrafíte na prvý raz, alebo sa prekliknete niekam inam, čo opäť odpúta vašu pozornosť na dlhšie.

Servis SsangYong: Ovládanie multimédií
Ovládanie pohonu všetkých kolies je hneď za voličom automatickej prevodovky, aby bolo na prvý pohľad jasné, aký režim máte zvolený
Servis SsangYong: Ovládanie multimédií
Vypínanie stabilizácie a asistent jazdy z kopca na správnom mieste: hneď vedľa voliča automatickej prevodovky, ktorá má aj možnosť manuálneho radenia. Takto to má byť!

Tlačidlá sú super

Skrátka, tlačidlá sú fajn. Možno nie sú úplne trendy, na druhej strane dnešné možnosti ohľadom materiálov a vyhotovenia sú tak ďaleko, že aj narábanie s fyzickými ovládačmi môže byť malý sviatok. Len si skúste nastaviť teplotu klimatizácie v modeli Rexton. Budete prekvapení, ako draho pôsobia otočné ovládače. A aký príjemný chod majú tlačidlá. Nie nadarmo nájdeme tlačidlá aj v kokpitoch lietadiel. A koľko! Ak by bolo dotykové ovládanie také dobré, bude tam tiež. Ale nie je.

A krátka poznámka na záver: za používanie tlačidiel sa nemusíte cítiť previnilo. Ak sa však chvíľku venujete dotykovému displeju, väčšinou na ňom zanecháte nepekné šmuhy a odtlačky. A čím viac vás auto núti displej používať, tým rýchlejšie sa zašpiní. Nech žijú tlačidlá!

Servis SsangYong: Ovládanie multimédií
SsangYong Rexton
Servis SsangYong: Ovládanie multimédií
SsangYong Korando
Servis SsangYong: Ovládanie multimédií
SsangYong Tivoli Grand
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.