Volkswagen po prvýkrát odhalil nástupcu modelu Phaeton. Nikdy neprišiel do sériovej výroby a to napriek tomu, že už bol hotový…

Volkswagen kedysi koketoval s triedou luxusných prémiových sedanov. S modelom Phaeton dokázal spôsobiť obrovský ošiaľ. Jeho druhá generácia bola už takmer hotová, no prišiel koniec…
Vydané  Text: 
Volkswagen, ako značka s hlbokým odkazom na ľudové a dostupné vozidlá kedysi koketovala s prémiovým segmentom. Model Phaeton, ktorý svojho času dokázal mnohých ľudí osloviť, veľa fanúšikov značky nenávidelo. Milované dieťa, dnes už zosnulého, Ferdinanda Piëcha si získalo veľkú obľubu predovšetkým na ázijskom trhu. V roku 2016, kedy sa predstavenstvo automobilky rozhodlo tento ambiciózny projekt ukončiť, však už Volkswagen mal pripravený Phaeton druhej generácie. Ten ale nikdy na výstavné dosky showroomov neprišiel. ### Predbehol svoju dobu Phaeton druhej generácie, ktorý sa automobilka rozhodla vôbec po prvýkrát ukázať k 20. výročiu tohto modelu ukázať, bol len krôčik od sériovej výroby. Dnes sa naň s rešpektom pozerá aj šéf dizajnu Volkswagen, Jozef Kabaň hovoriac o ňom len slová chvály: „*Auto má stále atraktívny vzhľad, krásne proporcie a zaujme svojou hmatateľne vysokou kvalitou a hodnotou.*“ Kabaň, spoločne so svojimi kolegami, Marcom Pavonem a Tomaszom Bachorskim dnes pracujú na nových modeloch značky. Pavone má pod palcom dizajn exteriéru, zatiaľ čo Bachorski má na starosti vzhľad interiérov. Všetci traja hodnotia Phaeton ako vozidlo, ktoré už od začiatku svojho životného cyklu podčiarkovalo ambície automobilky zamerané na prémiový segment. Tie tu koniec-koncov zotrvali až do dnešných dní.
Jozef Kabaň so svojimi kolegami hodnotia Phaeton ako nadčasové auto, ktoré malo vysoký štandard a ešte vyššie ambície.
Phaeton D2, ako znelo kódové označenie projektu, ktorý sa zaoberal vývojom nástupcu luxusnej limuzíny, je dnes vyrobený len ako jeden jediný plne funkčný exemplár. Dizajn, pod ktorý sa podpísali práve Pavone s Bachorskim dokáže zaujať predovšetkým svojimi športovými krivkami a vysokokvalitným interiérom. Prototyp takmer pripravený na sériovú výrobu, bol založený na modulárnej platforme MLB (Modular Longitudinal Matrix), teda na rovnakom podvozku, na ktorom stojí aj Audi A8. Jeho koniec prišiel s transformáciou automobilky smerom k elektrickej budúcnosti a tak model akým Phaeton bol, už viac nemal v ponuke značky miesto. ### Hotové auto, ktoré nikdy nevyšlo Je síce pravdou, že druhá generácia tohto obrovského a luxusného Volkswagenu sa na cesty nikdy nedostala, napriek tomu však pôvodný Phaeton dokázal čoho je automobilka schopná už pred dvadsiatimi rokmi. Auto v tej dobe prinieslo viacero kľúčových technológií a riešení, bez ktorých by sme sa dnes nezaobišli. Všetko sa to pritom nieslo v pomerne veľkom WOW efekte, pretože automobilka, zameraná na dostupnú mobilitu pre každého zrazu priniesla model len pre vyvolených. Thomasz Bachorski, ktorý bol pri vzniku nástupcu tejto legenty zodpovedný sa dizajn interiéru vraví: „*Skutočnosť, že Phaeton D2 predbehol dobu je dnes vidieť na prvkoch, ako je zakrivený displej infotainmentu. Ten mal byť súčasťou interiéru už pri nástupcovi pôvodného Phaetonu. Do sériovej podoby sa však dostal až v roku 2018, kedy ho priniesol nový Touareg.*“
Interiér, ktorý dnes poznáme z Volkswagenu Touareg bol pôvodne navrhnutý pre Phaeton druhej generácie.
### Vysoké ambície Ferdinanda Piëcha Pohľad späť o 20 rokov napovedá veľa o vtedajších ambíciách Ferdinanda Piëcha. Projekt pôvodne začal koncom 90. rokov minulého storočia a už od začiatku bol veľmi ambiciózny. Volkswagen chcel novým modelom vstúpiť do segmentu, ktorý bol pre neho nový a neprebádaný. Zároveň malo byť cieľom Phaetonu posunutie možností automobilky na úplne novú úroveň. Dalo by sa povedať, že tento obrovský sedan mal byť akousi výkladnou skriňou techniky VW. Pompézny vzhľad bol podčiarknutý obrovskými proporciami. Veď Phaeton meral na dĺžku slušných 5,09 metra. Jeho šírka bola 1,9 metra a na výšku sa atleticky krčil pri 1,45 metroch. Už len samotné rozmery auta pritom načrtli jeho pôsobenie v segmente luxusných áut. Obrovské rozmery však akosi zabil chladný a možno až podhodnotený dizajn zovňajšku. Nadčasovosť bolo cítiť predovšetkým v partiách strechy a masívneho C stĺpiku. Inak šlo o pomerne uhladený, a pre niekoho možno nudný, vzhľad, ktorý mierne rozbíjali kruhové svetlomety v zadných partiách.
Volkswagen Phaeton a Phaeton D2. Dva luxusné sedany, ktoré znamenali pre Ferdinanda Piëcha veľa. Jeden z nich sa však na cesty nikdy nedostal.
### S dôrazom na luxus Dizajn však nemal byť to jediné, čím mal Phaeton svojich zákazníkov osloviť. Tým hlavným lákadlom mala byť elegancia a luxus interiéru. Všade na vás dýchal chróm, drevená dyha a koža. Veď len samotná hlavica radiacej páky bola vytvorená až z tridsiatich vrstiev materiálu. Vďaka tomu pôsobila ako prítlačná páka na motorovej jachte. Nadčasovým prvkom boli aj drevené panely, ktoré prekrývali výduchy klimatizácie. Vetranie vďaka nim nespôsobovalo žiadny prievan a samotné výduchy sa na palubnej doske ukázali, až keď ich bolo potreba. Podobným riešením, avšak zameraným na displej infotainmentu, sa dnes môže popýšiť napríklad Bentley Continental GT. Samotný pocit z interiéru by sa dal prirovnať k posedu v luxusnom salóne. Išlo o nekompromisnú kvalitu a do detailov dotiahnuté technologické prvky. Cestujúci v aute boli od vonkajšieho sveta oddelení masívnymi dverami, ktoré obsahovali hrubé sklenené tabule. Medzi jednotlivými komponentmi boli čo najmenšie medzery, aby sa zabránilo rušivým vplyvom. Dielce pritom museli na seba plynule nadväzovať a byť vzájomne rovnobežné. Milovníci hudby si na palube mohli vychutnať zážitok, ktorý im pripravila hi-fi sústava Dynaudio. Nešlo však len o komfort z materiálov.
Masívny sedan bol predurčený na úspech len medzi úzkou skupinou zákazníkov. Napriek tomu ho Ferdinand Piëch držal pri živote zo všetkých síl.
Phaeton bol štandardne dodávaný s pneumatickým podvozkom. Ten mu umožnil hladko kĺzať po diaľnici a dokonale filtroval všetky nerovnosti. Karoséria bola vďaka extrémne vysokej torznej tuhosti bez akýchkoľvek nežiaducich prejavov vŕzgania alebo krútenia. Na jej stavbu boli už v tej dobe použité odľahčené materiály. Dvere, kapota a veko batožinového priestoru boli vyrobené z hliníku. K dispozícii bola aj predĺžená verzia Phaetonu, ktorá mala rázvor náprav natiahnutý o ďalších 120 milimetrov pre ešte lepší komfort z jazdy zadných pasažierov. Na želanie nechýbali ani klimatizované sedadlá s masážnou funkciou. ### Dielňa najvyššej kvality Nešlo však len o precíznosť detailov na aute. Phaeton vznikal v priestoroch novej továrne Gläserne Manufaktur na okraji Drážďan. Toto zariadenie je dnes známe svojou architektonickou kvalitou. V roku 2001, kedy sa začal tento luxusný sedan vyrábať, boli priestory v ktorých vznikal zaliate prirodzeným svetlom. Pracovníci kráčali po podlahe vyrobenej z kanadského javoru v kombinácii s nemeckým rašelinovým dubom. Technici, ktorí dávali auto ručne dokopy, boli oblečení v bielom a na rukách mali rukavičky, aby nedošlo k znehodnoteniu laku.
Unikátne spracovanie a kvalita interiéru mali základ v modernej výrobnej hale.
Špičkovú techniku však Phaeton neponúkal len pre cestujúcich na palube. Pod prednou kapotou sa nachádzali najsilnejšie motorizácie, ktoré mal Volkswagen v tej dobe k dispozícii. Išlo napríklad o základný 3,2-litrový atmosférický šesťvalec, ktorý mal dva rady valcov od seba odchýlených v uhle 15 stupňov. Tento motor mal výkon 177 kW. Druhým, dnes už legendárnym agregátom, bola benzínová W12 pozostávajúca s dvojice šesťvalcov. Výkon tohto obra bol 309 kW, ktorý sa získaval z objemu 6 litrov. Nemenej zaujímavým motorom bol aj najsilnejší diesel svojej doby. Išlo o agregát s označením V10 TDI s dvoma turbami, s objemom 5 litrov a s výkonom 230 kW. Jeho masívny krútiaci moment sa zastavil až na hodnote 750 Nm. S týmto motorom bol Phaeton chvíľu považovaný za najsilnejší sedan na svete. Ohromný výkon sa prenášal, podobne ako pri W12, na všetky kolesá pomocou automatickej prevodovky. Neskôr, v roku 2006, sa však kvôli emisným normám V10 TDI prestal vyrábať. Nahradený bol konvenčných V6 3,0 TDI, ktorý sa stal najobľúbenejším motorom v tomto aute.
Svojho času bol Phaeton považovaný za najsilnejší sedan na svete.
### Zmeny pod kapotou znamenali koniec W12 V roku 2003 sa pod dlhú prednú kapotu Phaetonu dostal aj benzínový motor 4,2 V8. O rok neskôr dostal najväčší model VW pod kapotu aj zmienený trojlitrový diesel. Rok 2011 priniesol aj koniec pre W12. Postupne sa spod kapoty vytratil aj motor 3,2 V6, ktorý bol nahradený 3,6-litrom a 3-litrovou verziou. Samotný Phaeton počas svojho života zaznamenal niekoľko väčších modernizácií. Zásadné prišli v rokoch 2007 a 2014. Tie zahŕňali novinky ako dotykový displej infotainmentu, karbón-keramické brzdy pre motor W12, rôzne moderné asistenčné systémy ako Rear Assist, Side Assist či vylepšené ACC. Nechýbalo ani rozpoznávanie dopravných značiek na základe kamerových údajov či pokročilé ovládanie diaľkových svetiel. Facelift, ktorý prišiel v roku 2010 priniesol viacero dizajnových zmien na prednej a zadnej časti. Tie si našli veľa zákazníkov predovšetkým v Číne, kde Phaeton patril medzi veľmi obľúbené autá. Jeho definitívny koniec nastal v roku 2016 a to aj napriek tomu, že nástupca bol hotový.
Dnes už si len ťažko predstavíme či by mala druhá generácia Phaetonu šancu na úspech alebo nie. Každopádne jej jediný funkčný exemplár má dnes nevyšísliteľnú hodnotu.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »