Ako deti ste ho chceli šoférovať, ale čo o ňom viete? Multicar M 25

Vyzeralo nedostupne aj napriek tomu, že bolo všade. V skutočnosti ho môžete šoférovať aj vy, ak máte bežné vodičské oprávnenie skupiny B.
Vydané  Text: 

Vidíme ho v našich mestách a obciach ešte aj dnes, ale oveľa viac sa spája s naším detstvom alebo s mladosťou. Šikovné nákladné vozidlo zvláda prevádzku na cestách i chodníkoch, nevadia mu vysoké obrubníky ani terén a s maximálnym výkonom motora úsmevných 34 kW dosahuje pozoruhodnú celkovú hmotnosť až 3,5 tony. Volá sa Multicar M 25 a pre jeho nemeckého výrobcu bol niekdajší československý trh zlatou baňou. Až 70 percent výroby tohto ikonického vozidla bolo určených na export do krajín RVHP, zatiaľ čo z predchádzajúceho modelu M 24 to bolo iba 48 percent. Multicar je v súčasnosti jediná značka z bývalého kombinátu IFA (združenie automobilových firiem v NDR), ktorá prežila až dodnes, hoci už nie pod značkou ADE-Werke, ako to bolo od roku 1920. Výroba vozidiel Multicar je dnes súčasťou portfólia nemeckej firmy Hako, ktorá sa zaoberá výrobou špecializovanej techniky pre údržbu verejných priestorov, skladov a podobne. Prvým modelom značky ADE-Werke bol Diesel-Ameise DK3, vtedy ešte bez kabíny vodiča a ovládaný iba pákami. Nasledovali modely Multicar DK4/M 21, Multicar M 22 (1964) a Multicar M 24, aby napokon od roku 1978 vyrábal model Multicar M 25. Vyrábal sa celých 13 rokov a počas tejto doby sa dočkal modernizácie, od roku 1991 sa vyrábal s motorom od Volkswagenu a potom od značky IVECO. V porovnaní s modelom M 24 mala moderná dvadsaťpäťka výkonnejší a silnejší motor so zdvihovým objemom valcov 2 240 cm3, max. výkon 34 kW a pohon všetkých štyroch kolies.
Využitie tohto hranatého nákladného vozidla bolo veľmi pestré. Ešte aj dnes ho občas môžeme vidieť so snežným pluhom, ako odhŕňa sneh z ciest, zbiera odpad z odpadkových košov, preváža zeleň, prípadne aj stavebné materiály. Celkovo sa vyrobilo na stotisíc kusov Multicaru M 25 a výroba skončila v roku 1993, model bol nahradený novšou verziou M 26. Dnes sa vyrábajú nepomerne modernejšie verzie M27compact (55 kW), M29 (80 kW) a M31 a M31 Hydrostat (110 kW).
Zdroje:
https://www.hako.com/kommunaltechnik/multifunktionale-lasten-und-geraetetraeger/uebersicht
https://cs.wikipedia.org/wiki/Multicar
https://autozine.cz/historie-ifa-multicar/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Multicar_M_25








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.