Magazín

ŠTATISTIKA: SUV trhajú rekordy! Pozrite si najpredávanejšie modely áut v Európe:

Dlhodobý test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV Premium 4 × 4 (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 10/2021)
Tucson je na cestách vídať čím ďalej, tým častejšie, takže aj na jeho dizajn sme si už zvykli

Nové čísla prezrádzajú, že kompaktné SUV Hyundai Tucson zaznamenalo v minulom roku najvýraznejší percentuálny nárast predaja zo všetkých modelov v Európe a skončilo tesne pred Teslou Model 3.

Predaj Tucsonu vzrástol o 65 percent na 149 786 kusov, čím sa podľa údajov Dataforce umiestnil na 13. mieste v zozname TOP 50 najpredávanejších áut v Európe. Súčasná generácie bola uvedená na trh koncom roka 2020 a s prehľadom naplnila vysoké očakávania, ktoré Hyundai mal od tohto modelu.

Ďalšie tri kompaktné SUV patrili medzi najväčších medziročných skokanov v TOP 50 na základe percentuálneho nárastu predaja. Konkrétne išlo o Ford Kuga (+35 percent), Kiu Sportage (+28 percent) a Toyotu RAV4 (+16 percent).

Najväčší skokani:

  Model   2021 medziročný nárast % 
1 Hyundai Tucson 149,786 65
2 Tesla Model 3 142,233 62
3 Ford Kuga 106,622 35
4 Kia Sportage 89,126 28
5 VW Up 75,506 27
6 Peugeot 2008 195,283 25
7 Dacia Sandero 198,014 18
8 VW T-Roc 186,459 17
9 Toyota RAV4 106,987 16
10 Toyota Corolla (wagon) 73,463 15

Golf utrpel

Za prudkým nárastom SUV môžeme hľadať rozhodnutia automobiliek, ktoré počas nedostatku čipov začali uprednostňovať ziskové modely pred klasickými karosárskymi verziami typu hatchback alebo kombi.

„Mnoho výrobcov automobilov uprednostňuje modely s vyššou maržou, čo môže urýchliť trendy v predaji SUV a elektrických vozidiel,“ povedal Sammy Chan, senior analytik LMC Automotive.

Jedným z najväčších prepadákov z hľadiska predajov bol Volkswagen Golf. Koncern musel niekoľkokrát pozastaviť výrobu Golfu vo svojej továrni vo Wolfsburgu, pretože nedostatok čipov bránil normálnej produkcii. Kompaktnému hatchbacku sa však podarilo udržať celkové prvenstvo napriek tomu, že predaj v minulom roku klesol o 27 percent na 205 720 kusov.

Smutný príbeh Fordu

Najviac zasiahnutým modelom v prvej 50-ke bol však kompaktný hatchback Ford Focus, ktorého predaje klesli o závratných 45 percent a celkovo sa prepadol na 33. miesto. Nejde však o jediný model s modrým oválom v znaku, ktorý utrpel. Malý hatchback Ford Fiesta bol podľa údajov Dataforce ďalší s poklesom o 47 percent a umiestnil sa na 43. mieste.

Ford Focus (2022)

Aziatom sa darilo

Celkovo čipová kríza a pokračujúce narušenie spôsobené infekciami COVID-19 poškodili európsky automobilový trh, ktorý podľa priemyselného združenia ACEA spľasol o 1,5 percenta na 11,8 milióna. Nie každý výrobca však zažil celoročný pokles tržieb. Spoločný podiel Hyundai a sesterskej značky Kia na európskom trhu sa vlani podľa údajov ACEA zvýšil na 8,7 percenta zo 7,0 percenta v roku 2020.

Značka Toyota minulý rok zvýšila svoj podiel na 6,1 percenta z 5,4 percenta v roku 2020 v dôsledku silného dopytu po novom Yarise. K menej šťastným výrobcom môžeme zaradiť už spomínaný Ford, ktorého 5,4-percentný podiel sa scvrkol na 4,4 percenta. Dôvod na radosť nemá ani Renault Group, ten podľa ACEA klesol o 1 percento v porovnaní s predchádzajúcim rokom.

O niečo miernejší pokles zaznamenal VW Group, a to konkrétne o 0,6 percentuálneho bodu. Svoju úroveň si udržal Stellantis, ktorý už druhý rok po sebe zaberá približne 20-percentný podiel na trhu.

Najpredávanejšie modely v Európe:

  Model počet kusov (2021) % rozdiel
1 VW Golf 205,720 −27
2 Dacia Sandero 198,014 18
3 Peugeot 208 197,181 −1
4 Renault Clio 196,285 −21
5 Peugeot 2008 195,283 25
6 VW T-Roc 186,459 17
7 Toyota Yaris 184,118 2
8 Opel/Vauxhall Corsa 180,856 −9
9 VW Tiguan 161,308 −8
10 Citroen C3 159,712 7
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Indian Scout Rogue (auto motor a šport č. 6/2022, foto: Juraj Hrivnák)
MOTO

Zlý chlapec. Test Indian Scout Rogue

Pohľad do slovníka hovorí, že rogue má v slovenčine viacero významov, no ani jeden nie je veľmi pozitívny. Azda najjemnejšie by sa to dalo preložiť ako nezbedník. To by sedelo na človeka. No ako je to v prípade, pokiaľ takto označíte motocykel?