Magazín

Ovládnu ázijské automobilky slovenský trh? Najnovšie čísla prezrádzajú, že sa to už deje!

Hyundai Bayon

Máme za sebou ďalší rok, v ktorom automobilový priemysel dostal riadne do tela. Pandemické opatrenia urobili svoje, no naplno sa rozbehol problém s nedostatkom polovodičov a čipov. Podľa signálov, ktoré automobilky uvoľnili do sveta, možno vydedukovať, že najviac sa to dotklo európskych automobiliek.

Asi aj to je jedna z hlavných príčin, prečo sa Volkswagen na základe štatistík Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP SR) už druhý rok po sebe nedostal napriek rastu na medailové pozície, prečo Škoda medziročne už druhý rok po sebe predala menej áut, ako aj prečo sa na druhej pozícii nachádza Hyundai nasledovaný Kiou, pričom obe kórejské značky zaznamenali výrazný medziročný rast a po kúskoch sťahujú doteraz dominantné postavenie škodovky, aj keď tá si ešte udržiava jemne viac ako 20-percentný trhový podiel.

Ak sa minulý rok Hyundai a Kia zrátali, ešte stále im na škodovku chýbalo takmer 4 000 predaných áut. Keď ich zrátame dnes, tak o 509 kusov škodovku predbiehajú. Pikantným zistením je, že na úrok Renaultu sa do prvej desiatky dostal prémiový Mercedes a ak by BMW predalo o 74 vozidiel viac, bolo by v nej na úkor Opla.

Štatistika predaja (2021)

Odhady analytikov hovoria, že oživenie dodávok polovodičov príde až niekedy v polovici roka. Pravdou však je, že odhady sa už niekoľkokrát upravovali a vždy smerom k neskorším termínom. Automobilky na to zareagovali rôzne. Buď zastavovali výrobu, posúvali termíny dodania, alebo ponúkali zákazníkom vozidlá v upravenej výbave. Výsledkom je, že v roku 2021 sa na Slovensku predalo 75 700 osobných vozidiel triedy M1, čo oproti minulému roku (76 305) predstavuje pokles o 0,8 percenta.

Ak sa pozrieme na registráciu podľa segmentov, tak k poklesu došlo v kategórii malé vozidlá (- 4,13 %), ako aj pri vozidlách nižšej strednej triedy (- 0,77 %). Naopak výraznejší nárast opätovne zaznamenali vozidlá SUV (+ 6,93 %).

Pri štatistike registrácií všetkých predaných vozidiel na Slovensku podľa vlastníkov došlo k poklesu pri fyzických osobách (24 710), naopak k nárastu pri právnických subjektoch (62 639). Tu sa prejavuje fakt, že aj fyzické osoby začínajú stále viac na nákup vozidla využívať finančné produkty ako úver alebo lízing.

Štatistika predaja (2021)

Na hojdačke

Pokiaľ sa pozrieme na výsledky z pohľadu medziročného percentuálneho rozdielu, tak dôvod na oslavu má SsangYong, ktorý minuloročných 351 vozidiel takmer zdvojnásobil (+ 72,08 %) na 604 predaných kusov. Plus 43,76 % si pripísal Nissan, 41,76 Mazda a za výrazný úspech považujeme aj plus 21,57 % pre Hyundai.

Na druhom konci jazdy hojdačky sú celkom prekvapiví súťažiaci. Ak opomenieme kusové predaje, tak o výrazných 49,29 % sa prepadlo Mitsubishi (z 850 na 431 vozidiel), Renault (- 46,43 % a opustenie Top 10, nahradil ho Mercedes-Benz) a Fiat (-44,53 %).

Spaľujúci benzín

Ak v minulom roku bolo každé štvrté predané osobné vozidlo naftové, tak tento rok si nafta percentuálne pohoršila a je to každé piate auto. Prvenstvo si stále drží benzín (42 184 vozidiel) pred druhou naftou (14 909) a benzínovým hybridom (12 185). Plug-in hybridné vozidlá, spaľujúce benzín (1 020) alebo naftu (146) si ešte udržiavajú tesný náskok (1 166) pred čistými elektromobilmi (1 104). Súboj elektromobilov v minulom roku vyhrala Škoda (203 vozidiel) pred VW (163), vďaka mohutnej modelovej ofenzíve si tretie miesto uchmatol Mercedes-Benz (110) pred Kiou (94).

Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Vybrané články

  1. 1

    TEST Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC: Dobrý, lepší, najlepší – ktorý z nich je elektrický Mercedes?

Mohlo by vás zaujímať