Týchto chýb sa dopúšťa takmer každý vodič. Niektoré z nich sú pritom aj na pokutu

Väčšina vodičov možno ani nevie, že svojim správaním sa na ceste porušuje zákon. Ide pritom o maličkosti, ktoré môžu byť v konečnom dôsledku odmenené pokutou.
Vydané  Text: 

Za volantom sa vodič častokrát podvedome dopustí mnohých chýb. Niektoré z nich sú pritom už v zákone zakázané a môžete kvôli nim dostať nemalú pokutu. Iné sú síce nevinné, no v konečnom dôsledku vás aj tak môžu stáť veľa peňazí, v tom lepšom prípade. Prinášame vám zopár najčastejších chýb, ktoré robí takmer každý vodič, no pritom môžu byť poriadne nebezpečné. ### Telefón za volant nepatrí Asi netreba pripomínať, že **mobilný telefón za volant nepatrí**. V prípade, že telefón aktívne používate aj pri vedení motorového vozidla, môže vás to vyjsť poriadne draho. Tu totiž neplatí výhovorka typu „neuvedomil som si to“. Jednoducho používaním telefónu za volantom porušujete zákon. Podľa § 22 zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, spáchané porušením zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nemôžete mobilný telefón alebo iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo obdobné zariadenie počas vedenia vozidla ani len držať v ruke. **Za porušenie tohto zákona vám hrozí pokuta až 100€ v blokovom konaní**. Samozrejme asi nemusíme uvádzať, že okrem pokuty je takéto správanie nebezpečné aj vzhľadom na ostatných účastníkov premávky.
### Pásy nie sú na okrasu Jedným z najčastejších vedomých porušení zákona je **nepoužitie bezpečnostných pásov**. Niektorí „nesmrteľní experti“ dokonca dokážu zájsť tak ďaleko, že si **do zámku bezpečnostného pásu vložia zarážku z iného pásu**, ktorú si kúpia na internete alebo v obchode. Asi nemusíme hovoriť, že bezpečnostné pásy zachránili život už miliónom ľudí po celom svete. Navyše, p**okiaľ bezpečnostný pás nemáte zapnutý, hrozí vám pokuta do výšky až 50€ v blokovom konaní**.
### Nezastavenie na stopke Chyba, ktorej sme svedkami azda každý deň. **Na križovatke, kde je umiestnené zvislé dopravné značenie „Stoj, daj prednosť v jazde“ alebo inak ľudovo nazvané „Stopka“, je vodičovi prikázané zastaviť**. A to dokonca aj vtedy, keď auto pred vami bez problémov prešlo. Práve takéto správanie má mnoho slovenských vodičov v obľube. Ak totiž vidia na dostatočnú vzdialenosť alebo sa len surovo hodia do závesu autu pred nimi, a nezastanú na hranici križovatky, porušujú zákon. Stopka totiž jednoznačne hovorí, že vodič musí zastaviť za každých okolností pokiaľ nie je stanovené doplnkovou dopravnou značkou inak. **Pokuta za nezastavenie je 50€ v blokovom konaní**.
### Nesprávne „zipsovanie“ Od 1. apríla roka 2020 platí povinnosť dodržiavať striedavé radenie na každom úseku, kde je dopravná značka „Striedavé radenie“. Okrem toho je v platnosti povinnosť dodržiavať takéto radenie na každej ceste, kde sa zbiehajú dva jazdné pruhy do jedného a nie je na takomto úseku umiestnené príslušná dopravná značka. Z vlastnej skúsenosti vieme povedať, že drvivá väčšina vodičov si myslí, že sú takýmto spôsobom predbehnutí a snažia sa auto, ktoré sa pripája do ich pruhu vyblokovať s domnienkou, že vodiča tak vyškolili. Opak je pravdou. Takýto prípojný pruh sa totiž má využívať v jeho plnej dĺžke. Čiže **najčastejšie vídaný úkaz plného priebežného pruhu a prázdneho prípojného pruhu je obrovskou chybou, kvôli ktorej vznikajú kolóny**.
### Jazda po diaľnici Ďalším slovenským neduhom je jazda po diaľnici. Veľa vodičov si totiž myslí, že diaľnica pozostávajúca z troch pruhov je cesta, na ktorej smú jazdiť, ako sa im zachce. Pritom aj tu platia elementárne znalosti z materskej školy. **Vždy je potreba jazdiť v pravom pruhu**. Ten nie je určený primárne pre kamióny, ak dopravnou značkou nie je dané inak. V prípade, že chcete obehnúť auto pred vami, môžete použiť aj iný pruh. Každopádne by ste sa potom mali opätovne zaradiť do toho pruhu najviac vpravo. Bežne sa aj napriek tomu môžeme na diaľnici medzi Bratislavou a Trnavou stretnúť s vodičmi, ktorí sa „sunú“ pomalou rýchlosťou v strednom či dokonca v ľavom pruhu.
### Záchranárska ulička S diaľnicou je úzko spätý aj náš ďalší bod. Tým je vytvorenie záchranárskej uličky. Jednoduché správanie, ktoré aj tak vodiči stále nedodržiavajú, ba čo je horšie, niektorí ho využívajú vo svoj prospech. **Vytvorenie záchranárskej uličky má pritom jednoduché pravidlo pravej ruky**. Stačí ak použijete palec, ukazovák a niekedy aj prostredník. Vystriete tieto prsty a následne vám ukážu spôsob radenia sa pri státí v kolóne. Palec ukazuje doľava, čo znamená, že ľavý pruh sa presúva, čo najviac naľavo a ostatné naopak, čo najviac napravo. **Za nevytvorenie záchranárskej uličky sa udeľuje pokuta do 99€ a za jej zneužitie na osobný účel je to pokuta až do 300€**.
Jednoduchý vizuálny návod od polície ako vytvoriť záchranársku uličku
### Zle nastavené spätné zrkadlá Ako máte nastavené vonkajšie spätné zrkadlá? Vidíte v nich svoje auto? Ak hej, je to zle. **Správne by totiž vo vonkajších spätných zrkadlách nemalo byť vidieť vaše auto**, ale ostatné autá z premávky. Správne nastavenie má za následok zníženie veľkosti mŕtveho uhlu, ktorý je iný na každom aute. Nastavenie by malo vyzerať tak, ako je uvedené na fotografii nižšie.
### Diaľkové svetlá v hmle Ak ste niekedy boli svedkami takéhoto počínania, viete aké to je. Ste v mliečnej hmle a z ničoho nič sa pred vami zjaví svetelný tunel a vy neviete, čo sa deje. Vodič, ktorý má takto zapnuté diaľkové svetlá v hmle pravdepodobne taktiež vidí niečo podobné ako vy, no myslí si, že je to lepšie. **Diaľkové svetlá sú totiž určené na osvetlenie vzdialených predmetov a cesty**. Svietia teda vysoko a na veľkú vzdialenosť. Na druhú stranu hmlové svetlá sú umiestnené nízko nad vozovkou tak, aby podsvecovali hmlu a zlepšili tak viditeľnosť. Paradoxne aj za nesprávne použitie hmlových svetiel hrozí pokuta až do 30€.
### Vyraďovanie do neutrálu Posledným bodom nášho zoznamu je najčastejšia chyba vodičov áut s manuálnou prevodovkou. Tou je **vyradenie do neutrálu v prípade dojazdu ku križovatke alebo v prípade jazdy z kopca**. Väčšinou je takéto správanie odôvodnené tým, že šetria palivo. Paradox je, že opak je pravdou. Motor v neutrále má totiž určitý hodinový odber paliva. Naopak motor, ktorý je využívaný na brzdenie má tento odber minimálny. Navyše jeho brzdná sila sa využíva na plynulejšie zastavenie a šetrenie bŕzd. Čiže odôvodnenie šetrením paliva a peňazí je asi tak trefné, ako tvrdenie, že na povrchu Slnka mrzne.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.