Magazín

TECHNIKA: Inžinieri prišli na spôsob, ako zvýšiť dojazd elektromobilu bez použitia väčšej batérie!

PRVÁ JAZDA: Peugeot e-208

Koncern Stellantis prišiel na elegantný spôsob, ako zvýšiť dojazd svojich malých plne elektrických vozidiel až o 25 kilometrov prostredníctvom nových pneumatík, upravením prevodového pomeru a použitím efektívnejšieho tepelného čerpadla.

Po novom by mali elektromobily používať pneumatiky značky Continental s preformulovanou zmesou, ktorá ponúkne nižší valivý odpor. Tepelné čerpadlo získalo snímač vlhkosti v kabíne, vďaka čomu by malo efektívnejšie riadiť recirkuláciu vzduchu v kabíne a šetriť energiu pri vyhrievaní alebo chladení. A v neposlednom rade úprava prevodového pomeru pomôže zlepšiť spotrebu pri jazde na otvorenej ceste vyššou rýchlosťou.

Táto drobná modernizácia pohonného ústrojenstva sa týka malých elektrických vozidiel na platforme e-CMP koncernu Stellantis a začne sa uplatňovať začiatkom roka 2022.

PRVÁ JAZDA: Peugeot e-208

Peugeot e-208 tak získa až 22 km dojazdu navyše, takže na jedno nabitie po novom prejdete až 362 km v kombinovanom cykle WLTP, zatiaľ čo malé SUV e-2008 získa úpravami k dobru až 25 km (navýšenie na 345 km). Podobné hodnoty by mali platiť aj pre ďalšie vozidlá využívajúce rovnakú podvozkovú platformu a elektrickú výzbroj ako napríklad Opel Corsa-e, Opel Mokka či prémiový crossover DS 3 Crossback.

Týmito úpravami sa Stellantis snaží dobehnúť najväčšieho rivala v triede malých elektromobilov – Renault Zoe. Pri uvedení na trh v roku 2019 mali e-208 a Corsa-e výrazne menší dojazd ako spomínaný konkurent, ktorý bol od svojho uvedenia na trhu v roku 2013 neustále modernizovaný a teraz ponúka dojazd až 395 km.

Okrem ohláseného navýšenia dojazdu v kombinovanej prevádzke, Stellantis deklaruje zlepšenie reálneho dojazdu aj pri nízkych teplotách (0 stupňov Celzia), a to o veľmi slušných 40 kilometrov na jedno nabitie. My len dúfame, že túto snahu o zvýšenie efektivity koncern opäť nezmarí nezmyselným používaním halogénových svetlometov pri niektorých elektrických modeloch.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!