Toto sú ceny za skutočný luxus. EQS od Mercedes-EQ patrí do rúk tých najnáročnejších
Všetci už vedia o technologickej vyspelosti elektromobilu EQS od značky Mercedes-EQ. Koľko ale takýto špás vlastne stojí a čo všetko luxusný model ponúka na slovenskom trhu?
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Keď sa dnes fanúšika značky Mercedes-Benz spýtate, čo mu napadne v súvislosti s novou EQS, nepochybne to bude dlhý elektrický dojazd, luxus v interiéri, Hyperobrazovka MBUX, veľký batožinový priestor či riadenie zadnej nápravy. Až na Hyperobrazovku MBUX sú všetky tieto asociácie už súčasťou základnej výbavy – je však v sérii EQS 580 4MATIC, čo je najčastejšie kupovaná verzia modelu. Nemá význam hľadať dôvody, prečo je záujem práve o ňu – ako prvá v poradí ponúka pohon všetkých kolies. Zákazníci Mercedesu však obyčajne chcú ešte viac – pri kúpe auta s hodnotou presahujúcou 100-tisíc eur pochopiteľne očakávajú, že bude jedinečné. V takomto prípade si na dodanie vozidla počkajú, pretože vedia, že odmenou za trpezlivosť im bude presne také vozidlo, aké si vysnívali
Koľko však reálne stojí takýto Mercedes, ktorého funkcie sa dajú ovládať mávnutím ruky, zobrazuje rozšírenú realitu na čelnom skle či má namiesto palubnej dosky Hyperobrazovku MBUX?
V prvej časti nášho seriálu o modeli EQS od Mercedes-EQ sme sa venovali sumáru kľúčových vlastností, ktoré robia tento luxusný elektromobil výnimočným. V tejto časti sa pozrieme na konkrétne stupne výbav, balíky a vybrané jednotlivé funkcie.
Tri hlavné motorizácie
a závratné 53 AMG na dva spôsoby
Výber motorizácie ovplyvňuje aj funkčnú výbavu elektromobilu, preto je najlepšie začínať práve jej výberom.
Koľko koní by mala mať luxusná limuzína, aby bola vždy pripravená držať tempo s najrýchlejšími autami na nemeckých diaľniciach bez rýchlostného limitu a ponúknuť pritom pravú radosť z jazdy? 150, 200, 250 koní? Samozrejme, že výkon nie je všetko, no i tak základný model EQS 350 (od 104 970 eur s DPH) dosahuje až 292 koní, teda 215 kW a maximálny krútiaci moment 565 Nm – ostatné motorizácie ponúkajú ešte podstatne viac.
Verzia EQS 450+ (od 113 970 eur s DPH) napriek vyššiemu výkonu až do 245 kW (333 k, 568 Nm) dosahuje o dve desatiny kilowatthodiny nižšiu priemernú spotrebu energie 16,6 kWh/100 km a tretím základným variantom pohonu je verzia EQS 580 4MATIC (od 140 856 eur s DPH) s maximálnym výkonom pohonu všetkých kolies až 385 kW (523 k, 855 Nm).
Toto výkonové spektrum pohonov, evidentne nadštandardné, pritom stále nezahŕňa vrchol ponuky. Tým je Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+: dosahuje maximálny celkový výkon 484 kW (658 k), krútiaci moment až do 950 Nm a s balíkom AMG DYNAMIC PLUS sa zvýši až na 560 kW (761 k) a 1 020 Nm. Tieto závratné hodnoty si už nevyhnutne vyžadujú pokročilý pohon všetkých kolies. Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ príde do predaja neskôr.
Základná výbava
Kritické komentáre na internete zvyknú tvrdiť, že nákup u prémiových značiek sa predražuje, pretože základná výbava vozidiel je slabá a každá príplatková položka je precenená. Ide o domnienky bez reálneho základu, čo odhaľuje už letmý pohľad na zoznam sériovej výbavy novej EQS. Tá základná v EQS 350 pozostáva aj z položiek ako napríklad:- 19″ zliatinové disky s mnoholúčovým dizajnom;
- vzduchové pruženie vpredu a vzadu;
- balík asistenčných systémov;
- automatickú klimatizáciu THERMATIC;
- štýl interiéru Electric Art (napr. volant v koži Nappa, čierny strop, velúrové rohože, komfortné sedadlá a iné);
- interiérové náladové LED osvetlenie;
- kožené čalúnenie rôznych farieb;
- pamäťový balík a vyhrievanie pre predné sedadlá;
- zadné výklopné dvere Easy-Pack;
- bezkľúčový prístup KEYLESS-GO a bezdotykovú obsluhu;
- parkovací balík s aktívnym asistentom parkovania s cúvacou kamerou;
- ochranu vozidla URBAN GUARD;
- balík displejov (skener odtlačkov prstov, širokouhlý kokpit, centrálny OLED displej so systémom MBUX);
- navigáciu MBUX premium s rozšírenou realitou;
- aktívne riadenie zadnej nápravy (do 4,5° uhla);
- bezdrôtové nabíjanie mobilov vpredu;
- vysokovýkonné svetlomety s LED;
- nabíjací kábel pre domácu zásuvku a nabíjací kábel pre nabíjaciu skrinku a verejné nabíjacie stanice, oba s dĺžkou 5 metrov;
- služba Mercedes me Charge umožňujúca nabíjať v najhustejšej sieti s viac ako 500 000 nabíjacími miestami v 31 krajinách (z toho viac ako 200 000 v Európe), pri ktorej v priebehu prvých troch rokov od kúpy EQS za používanie služby Mercedes me Charge, a teda aj zeleného nabíjania, nevznikajú pre zákazníka základné poplatky;
- ako aj služba IONITY: Bez obmedzenia (IONITY Unlimited), na ktorej zákazník využíva sieť rýchlonabíjacích staníc jeden rok od aktivácie bez nákladov na nabíjanie.
Hyperobrazovka MBUX a ďalšie špeciality
Samotná zobrazovacia časť Hyperobrazovky MBUX má šírku 141 cm, pričom plocha celého panela je takmer 2 432,11 cm2. Dva dotykové displeje vpravo majú haptickú spätnú väzbu, takže ich používanie je ergonomickejšie a istejšie. Ide o nepochybne najvýznamnejší odlišovací prvkov od konkurencie. Obrovský sklený panel je mierne zakrivený, proces ohýbania sa vykonáva pri teplotách okolo 650 stupňov Celzia a jeho význam spočíva ako vo zvýšení estetickej hodnoty, tak v praktickom ohľade. Spolujazdec má komfortný prístup k funkciám vozidla a môže za vodiča vykonávať napríklad úpravy na prebiehajúcej trase či sledovať filmy, ale aj sa prihlásiť do systému MBUX s vlastným používateľským kontom.Tento technologický míľnik je pritom v sériovej výbave najčastejšie kupovanej verzie EQS 580 4MATIC a pre EQS AMG 53 4MATIC+. Pre zvyšné dve verzie je Hyperobrazovka MBUX príplatkovou položkou za 8 640 eur s DPH.
Interiérový asistent MBUX je to, čo do interiéru EQS prináša možnosť ovládania gestami. Uľahčuje napríklad ovládanie slnečnej clony panoramatického okna, dverí vodiča a ďalších prvkov výbavy, stačí jednoducho mávnuť rukou v danom smere – pre pozorovateľa to vyzerá ako hotová mágia. Ak je tento interiérový balík samostatnou položkou, stojí 648 eur s DPH.
Osobitnú pozornosť si zaslúži aj balík AIR-BALANCE s parfumom No.6 MOOD Linen špeciálne vyvinutým pre model EQS, vyspelý filter klimatizácie ENERGIZING AIR CONTROL plus s HEPA filtrom so 600 gramami aktívneho uhlia s plochou približne 150 futbalových ihrísk či riaditeľské balíky pre zadné sedadlá.
Uvádzacia Edition 1
Jednou z možností, ako sa dnes môže zákazník so svojou novou EQS odlíšiť, je zadovážiť si verziu Edition 1. Jej vlastníctvom sa zákazník zaraďuje do klubu prvých vlastníkov novej EQS v krajine, čo sa má neskôr premietať aj do vyššej hodnoty vozidla po rokoch. Uvádzacia edícia pritom nie je len spoločenskou a hodnotovou záležitosťou, ale aj funkčným vylepšením základnej EQS.Jej základom je exteriérový paket AMG Line s 21-palcovými zliatinovými diskami AMG, obsidiánovou čiernou metalízou, panoramatickou posuvnou strechou či početnými štítkami s nápisom Edition 1. Z funkčného hľadiska je to potom Prvotriedny balík, digitálne svetlomety DIGITAL LIGHT, audiosystém Burmester®, parkovací balík s 360-stupňovou kamerou či klimatizované sedadlá.
Každá EQS je jedinečná
Minimalizmu a orientácii na funkčný dizajn sa dnes nevyhneme, predovšetkým nie v elektromobiloch. To ale neznamená, že by sa táto jednoduchosť mala prenášať aj do personalizácie vozidiel. Práve naopak, v prípade prémiových automobilov je možnosť precíznej konfigurácie kľúčová, pretože každý chce mať auto, ktoré bude dokonale napĺňať práve jeho potreby a záujmy.Druhou stranou mince sú potom skladové vozidlá, ktoré sú už vopred nakonfigurované s ohľadom na to, čo zákazníci zvyknú preferovať. Ani výber z takejto ponuky napokon nemusí byť pristúpením ku kompromisu, pretože EQS od značky Mercedes-EQ bude na cestách dominantná azda vždy – podobne, ako limuzíny Triedy S.
» Ďalšie podrobnosti o cenách a ponuke výbav pre Mercedes-Benz EQS si môžete prečítať priamo na stránkach spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia www.mercedes-benz.sk/eqs
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku
Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.
Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu. Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.