Ako Mercedes-Benz vyrobil nové najlepšie auto sveta: Prečo je EQS tak výnimočná a v čom prekonáva aj Triedu S?

V našom redakčnom špeciáli sa venujeme niektorým zaujímavostiam o modeli EQS od Mercedes-EQ, ktorý je považovaný za historický míľnik automobilky. Prvý elektromobil v luxusnej triede prekonal azda všetky štandardy.
Vydané  Text: 

Advertisement

The Best or Nothing – Najlepšie alebo nič

Značke Mercedes-Benz sa opäť darí dokazovať, že dokáže predvídať trendy a prinášať riešenia, ktoré sú zdanlivo nové, no v skutočnosti za nimi stoja roky cielenej práce. Keď sme začiatkom roka 2017 testovali elektrický Mercedes-Benz B250e, vedeli sme oceniť jeho praktický potenciál i jazdné vlastnosti, zároveň sme konštatovali, že elektromobilita ešte potrebuje čas.

Prešlo zopár rokov a Mercedes prišiel so značkou Mercedes-EQ, pod ktorú patria elektrické automobily s výrazným funkčným dizajnom a dojazdom. Už sa nie je na čo sťažovať, ide o najlepšie autá sveta. Prvá lastovička značky Mercedes-EQ, SUV EQC, bola veľmi dôstojnou ochutnávkou budúcnosti, ktorá napokon dosiahla vrchol v EQS. Model EQS od značky Mercedes-EQ je to najlepšie, čo dnes dokáže autopriemysel ponúknuť, a to nielen v segmente elektrických automobilov. Limuzína so zadnými partiami kupé, vyznačujúca sa dizajnom „One Bow“, je doslova elektrickou alternatívou k Triede S.

Nie sú to len marketingové slogany, ale všeobecný názor, ktorý vyslovil aj nemecký časopis auto motor und sport, dokonca celkom explicitne: „Naozaj najlepšie elektrické auto na svete!

Reportér Alexander Bloch podrobil model EQS 450+ podrobnej kontrole, vtedy ešte exkluzívnej, výsledkom ktorej bolo zhodnotenie, že Mercedes-Benz jednoznačne porazil doterajšieho lídra globálneho trhu. A to ešte nemal model s technologickou lahôdkou v podobe združeného obrazového panela – Hyperobrazovky MBUX.
V tomto príspevku vyberieme niekoľko dôvodov, pre ktoré považujeme EQS od Mercedes-EQ za najlepší elektromobil na svete, ale aj jeden z najlepších automobilov sveta ako takých.

Technologický náskok

Prísne funkčný dizajn podriadený aerodynamike a bezpečnosti zraniteľných účastníkov cestnej premávky, to tvorí prvý dojem. Zapustené kľučky dverí sú elegantný detail, ktorý je v EQS prekonaný automatickým otváraním a zatváraním dverí (vo vybraných modeloch).

Projekčný head-up displej takisto nie je novinkou, ale rozšírená realita v podaní Mercedesu nadobudla novú veľkosť a tretí rozmer – nechať sa navigovať je tak skoro sci-fi prevedené do reality. A keď sa na vozovku začnú premietať značky a upozornenia s použitím predných svetlometov DIGITAL LIGHT, riadenie auta sa dostáva na doteraz nevídanú úroveň.
Projekčný head-up displej s rozšírenou realitou vodičovi virtuálne premieta navigačné pokyny do vzdialenosti približne päť metrov pred vozidlo
Pokračujme: Progresívne riadenie zadnej nápravy s uhlom natočenia kolies 4,5 alebo 10 stupňov je ďalší technologický míľnik EQS, ktorý päťmetrovému autu dopriava obratnosť hatchbacku. Interiérový asistent MBUX s umelou inteligenciou, systém zábavnej techniky a komfortu ENERGIZING AIR CONTROL plus, to sú zasa výhody pripravené aj pre zadných pasažierov.

Napokon pre tých predných je tu ešte jedna špecialita, až do príchodu EQE exkluzívna práve pre EQS: Združený obrazový panel Hyperobrazovka MBUX s tromi OLED obrazovkami pod tvrdeným zakriveným sklom. Ide o jednu z najväčších výhod modelu v porovnaní s Triedou S.
MBUX Hyperscreen má šírku 141 cm, pričom uhlopriečka celého panela je takmer dva metre. Dva dotykové displeje vpravo majú haptickú spätnú väzbu, takže ich používanie je ergonomickejšie a istejšie.
Tento panel zaberá takmer celú vnútornú šírku interiéru a je najvýznamnejším odlišovacím prvkom od akejkoľvek konkurencie. Obrovský sklený panel je mierne zakrivený, proces ohýbania sa vykonáva pri teplotách okolo 650 stupňov Celzia a jeho význam spočíva ako vo zvýšení estetickej hodnoty, tak v praktickom ohľade. Spolujazdec má prístup k funkciám vozidla a môže za vodiča vykonávať napríklad úpravy na prebiehajúcej trase či sledovať filmy, ale aj sa prihlásiť do systému MBUX s vlastným používateľským kontom. Zaujímavosť: keď v aute kamera zistí, že sa vodič pozerá na displej spolujazdca, pri určitých obsahoch sa tento displej automaticky stlmí.

Nízka spotreba energie, rekordný dojazd a ultrarýchle nabíjanie

Spotreba: Prísny dôraz na funkčný dizajn priniesol svoje ovocie, EQS je sériovým vozidlom s najlepšou aerodynamikou na svete, súčiniteľ odporu vzduchu dosahuje rekordnú hodnotu cw 0,20. Aerodynamika zohráva kľúčovú úlohu v dosahovaní vysokej efektivity, a tak priemerná spotreba verzie EQS 450+ na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h je len 15,8 kWh/100 km. A priemerná spotreba energie podľa metodiky WLTP dosahuje 20,4 – 15,7 kWh/100 km. Výhodou tejto aerodynamiky je aj menej hluku v kabíne. A lokálne emisie? Presne nula. Žiadne oxidy dusíka, oxidy uhlíka, dokonca ani vodná para ako v prípade áut s vodíkovými palivovými článkami.
EQS má najlepšiu aerodynamiku spomedzi všetkých sériovo vyrábaných automobilov. Pre vodiča to znamená lepší dojazd, ale aj menej hluku v kabíne pri jazde diaľnicou.
Dojazd: EQS je okrem toho držiteľom aj ďalšieho mimoriadneho údaju: verzia s akumulátorom s kapacitou 107,8 kWh prejde až 770 kilometrov na jedno nabitie, čím prekonáva väčšinu automobilov na benzín či naftu. Častý argument, že elektromobily majú prikrátky dojazd a je potrebné venovať prehnane veľa času plánovaniu, tak v prípade EQS celkom stráca opodstatnenie.
Za vysokou efektívnosťou stojí nielen prísne funkčný dizajn, ale aj vyspelý energetický manažment v pozadí.
Nabíjanie: Mercedes EQS sa nabíja dvomi spôsobmi, a to cez kábel a princípom rekuperácie energie. Obidve sú pritom enormne rýchle. Najvyššia rýchlosť nabíjania do 15 minút dosahuje 200 kW. Pri nabíjaní jednosmerným prúdom s výkonom 200 kW sa počas 15 minút vozidlo nabije na ďalších 300 kilometrov jazdy, pričom nabíjanie „do plna“ pri tomto zaberie 31 minút. Za bežných okolností budú majitelia auto nabíjať prostredníctvom domácej elektrickej zásuvky 220 až 380 voltov, vtedy sa k slovu dostáva palubná nabíjačka s výkonom 11 až 22 kW.
Pohonné ústrojenstvo EQS od Mercedes-EQ: akumulátor v podlahe, jeden motor vpredu, druhý vzadu, k tomu aktívne riadenie zadnej nápravy. Hotové inžinierske umelecké dielo
Nabíjanie rekuperáciou, ktoré sa aktivuje pri spomaľovaní a brzdení, dosahuje výkon až 290 kW. Tieto pozoruhodné čísla sú výsledkom vyspelej vnútornej architektúry akumulátora s vyššou energetickou hustotou, ale aj 396-voltovej sieti vozidla. Vodič si môže nastaviť jednu z troch úrovní rekuperácie alebo sa spoľahnúť na inteligentnú rekuperáciu, ktorá pribrzďuje automaticky podľa aktuálnej dopravnej situácie a na základe mapových podkladov (navigácia s elektrickou inteligenciou).

Ovládanie na úrovni, ktorá presahuje každodennú skúsenosť

Mercedes-Benz venoval mimoriadnu pozornosť zvýšeniu komfortu vodiča i pasažierov, pripravil tak funkciu ovládania gestami, ku ktorej sa ťažko hľadá rovnocenný súper.



Keď sa vodič s kľúčom vo vrecku priblíži k vozidlu, najprv sa vysunú kľučky dverí. Po ďalšom priblížení sa automaticky otvoria dvere vodiča. Predtým Mercedes senzormi skontroluje, koľko má priestoru. Keď sa posadíte do sedadla vodiča, dvere sa zatvoria opäť samočinne, a to stlačením brzdového pedála alebo gestom ruky „ku mne“. Keď si otočíte hlavu smerom dozadu, automaticky sa stiahne roletka na zadnom okne. A cez systém MBUX môže vodič otvoriť a zavrieť zadné dvere bez toho, aby sa ktokoľvek musel dotknúť kľučky.
Model EQS však dokáže aj dodatočne rozšíriť svoje schopnosti na základe nových skúseností, pretože vďaka umelej inteligencii (UI) je mimoriadne učenlivý. Vozidlo je v závislosti od výbavy vybavené až 350 snímačmi. Tieto snímače zaznamenávajú vzdialenosti, rýchlosti a zrýchlenia, svetelné pomery, zrážky a teploty, obsadenie miest na sedenie, ako aj žmurkanie vodiča či reč cestujúcich.

Významné postavenie v systéme MBUX má ovládanie hlasom: „Hey Mercedes“ podporuje 27 jazykov s technológiou porozumenia prirodzenej reči (NLU), hlasom môžete ovládať navigáciu, multimédiá, komfortné funkcie alebo aj vyhľadávať obsah na internete.

Aj samotný infotainment je modernejší ako kedykoľvek predtým. Koncepcia Zero-Layer zobrazuje najdôležitejšie aplikácie celkom hore v zornom poli MBUX, vždy podľa situácie a vo vzťahu ku kontextu, pre vodiča to znamená menej pozornosti venovanej displeju.

Filter vzduchu veľký ako 150 futbalových ihrísk

EQS má v rukáve niečo aj proti nepríjemným pachom: jeho veľký HEPA filter s certifikátom „OFI CERT“ ZG 250-1 mimoriadne efektívne čistí vonkajší vzduch od jemného prachu, drobných častíc a peľu. Špeciálne aktívne uhlie vo vnútri HEPA filtra a vo filtri vnútorného priestoru sa zároveň stará o filtráciu oxidu siričitého, oxidov dusíka a pachov. Vďaka svojej štruktúre pórov majú veľmi veľký vnútorný povrch. V HEPA filtri modelu EQS sa nachádza približne 600 gramov aktívneho uhlia. Adsorpčná oblasť zodpovedá asi 150 futbalovým ihriskám.

Čuch oslovuje aj aktívny aromatizačný systém modelu EQS, ktorý je súčasťou balíka AIR-BALANCE. Pre nový, elektrický model vyššej triedy bola vyvinutá nová vôňa: No.6 MOOD Linen – nesie sa v duchu zeleného nádychu figy, ktorá leží na kuse plátna.



Stiera cenové rozdiely

EQS od Mercedes-EQ sa dá dnes na Slovensku zakúpiť ako EQS 350 (215 kW), EQS 450+ (245 kW), EQS 580 4MATIC (385 kW) a čoskoro bude k dispozícii aj športovo orientovaný Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ (484 až 560 kW).

Už základný variant tak ponúka výkon vyšší ako Trieda S vo verzii S 350 d sedan (210 kW), pričom z hľadiska cien sa tieto dve vozidlá pohybujú vo veľmi podobných reláciách. Pre zákazníka to znamená, že ak chce luxusný automobil, ale s perspektívnym pohonom bez lokálnych emisií, konečne mu trh ponúka riešenie bez kompromisu. Nebude pritom musieť doplácať desiatky tisíc eur za elektrický pohon, ako to býva u vozidiel nižších cenových kategórií – jednoducho povedané, luxusný elektromobil má v podstate rovnakú cenu ako jeho alternatíva so spaľovacím pohonom.

Ďalšie podrobnosti o cenách a ponuke výbav pre Mercedes-Benz EQS si môžete prečítať priamo na stránkach spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia www.mercedes-benz.sk/eqs




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.