Rozhovor s kamionistom! Toto odkazuje ostatným vodičom na cestách

Premávka je očami vodiča cisterny úplne iný svet, než ako ho vnímame my, sediac v našich osobných autách. Preto sme sa rozhodli opýtať sa jedného z nich, aké špecifiká so sebou prináša jazda s cisternou, aké možnosti a schopnosti má takáto jazdná súprava a na čo by mali brať vodiči naokolo ohľad. Odpovedal nám pán Ducký, ktorý rozváža palivo pre Slovnaft.
Vydané  Text: 

### Čo je najväčšia výzva pri jazde s cisternou? Pri jazde s cisternou si treba uvedomiť, že tovar v nej sa chová „živo“. Je v pohybe. A to napriek tomu, že je v cisterne, ktorá má svoje komory, aby mohla jedna cisterna prevážať naraz rôzne druhy palív. Navyše má každá komora ešte aj vlnolamy, ktoré zadržiavajú vlny, aby bola cisterna stabilnejšia. Lenže čím je cisterna prázdnejšia, tým viac cítite pohyb jej náplní. ### Ako veľmi to je cítiť? Ak si tovar dobre naložíte, nie je to až tak cítiť. Ak však máte rozvoz k viacerým zákazníkom a už mám palivo iba v jednej komore, ktorá už nie je plná, ale naplnená iba do troch štvrtín, vtedy to je cítiť najviac. A to pri brzdení, rozbiehaní, jazde do kopca a tak isto do zákruty. Najhoršia je kombinácia zákrut. Keď idete do prvej ľavotočivej a hneď za ňou nasleduje pravotočivá, musíte jazdiť extrémne plynulo. Inak sa vám celá jazdná súprava rozkýva, ako sa budú vlny vnútri odrážať raz z jednej, raz z druhej strany. Treba teda jazdiť plynulo a predvídať. ### Ak by ste mali porovnať brzdnú dráhu cisterny a naloženého kamiónu, je tam nejaký rozdiel? Zo začiatku, keď sa materiál nahrňuje dopredu, vtedy je cítiť, že auto má tendenciu tlačiť sa cez nos. Keď si v cisterne vyrobíte vlnu, môže vám pri dobrzďovaní kamión hodiť párkrát dopredu, ako vlna cestuje po cisterne a odráža sa raz z predných, raz zo zadných stien. Keď je cisterna naplnená nad 75 %, vtedy to býva v pohode. Riziko je, keď je tovaru menej. ### Aké sú vaše slepé uhly? Na kamióne mám veľa zrkadiel, ale aj tak sú miesta, kam keď sa mi postavíte, nemám šancu vás vidieť. Je to najmä oblasť pod A-stĺpikom na strane spolujazdca a celkovo pod spolujazdcovými dverami. Ak sa mi tam postaví cyklista, chodec alebo auto, je vysoké riziko, že si ho vodič kamióna nemusí všimnúť. ### Aké chyby robia najčastejšie vodiči bežných áut okolo kamiónov? Možno aj také, ktoré si neuvedomujú. Dnes je urýchlená doba, každý sa niekam ponáhľa a chce sa tam rýchlo dostať. Nepríjemné sú myšičky rovno predo mňa. Bežne sa stáva, že sa predo mňa zaradí auto tak, že ja mu z mojej vysokej pozície za volantom nevidím ani brzdové svetlá. To je naozaj nepríjemné. ### Ak by ste si mohli vybrať, ako ďaleko by ste chceli, aby sa nachádzalo najbližšie auto pred vami? Ideálne aspoň 20 metrov. Brzdná dráha kamiónov z 80 km/h môže byť aj 60 metrov, pritom bežné auto s bežným vodičom to zvládne na ani nie polovičnej vzdialenosti. ### Stretávate sa aj u kolegov – vodičov kamiónov s nejakými nebezpečnými návykmi? Áno, niekedy je to zbytočná agresivita a nepozornosť. To druhé však ťažko niekomu vyčítať. Po troch hodinách jazdy je prirodzené, že myseľ vodiča je už trochu otupená. Sám si musím priznať, že aj mne sa to občas stane. Ďalšou chybou je jazda v strese. Vodič sa ponáhľa, lebo vidí, ako sa mu odpočítava čas na tachografe a musí toho ešte kopec stihnúť, potom sa stáva, že sa stane agresívnym, začne ignorovať zákazy predbiehania, značky a podobne. Keď už ste spomenuli obiehanie, koľko času získate tým, keď obehnete pomalší kamión? Rozdiel v rýchlosti je medzi nimi predsa zanedbateľný. Na konci dňa viem takto nahnať alebo stratiť aj 50 kilometrov. Väčší problém však je, keď pre pomalú jazdu nevychádza dojazd do cieľa alebo na odpočívadlo. Musím si potom robiť pauzu skôr, alebo si musím robiť jednu navyše. ### Ak by ste mali odkázať niečo vodičom osobných áut, čo by to bolo? Opäť by som apeloval na predvídavosť a toleranciu. Ak už sa musí vodič zaradiť pred nákladné vozidlo, aby počítal s tým, že si má zanechať odstup. A tiež aby počítal so slepými uhlami kamionistov.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.