Aktuality

Trh sa aj vďaka kríze zbláznil. Niektoré jazdené autá sú drahšie, ako úplne nové kusy

jazdene auta, jazdenky, bazar, autobazar

V posledných mesiacoch počúvame zo všetkých strán, ako dopad pandémie COVID-19 spôsobil krízu vo viacerých odvetviach priemyslu. Či už ide o nedostatok komponentov, kremíku či dokonca vodičov nákladnej dopravy, všetko tieto faktory majú priamy dopad na cenu áut na trhu. Dokonca sme sa aktuálne dostali do bodu, kedy sú niektoré jazdené autá drahšie, ako tie úplne nové.

Automobilky v súčasnosti riešia mnohé logistické výzvy. Všetky sa pritom týkajú obmedzených dodávok polovodičov, ktoré majú za následok desaťtisíce áut odstavených na výrobných parkoviskách. Tieto autá čakajú častokrát aj niekoľko týždňov na dodanie potrebných komponentov na ich dokončenie.

Dopyt po zánovných kusoch rastie

Pri nedostatku nových áut tak logicky rastie dopyt po tých jazdených. So zvyšujúcim sa dopytom však rastie aj cena. V niektorých štátoch sa už predajcovia dostali do takého bodu, že jazdené autá predávajú drahšie, než tie úplne nové.

Autobazár

Britské periodikum The Times píše, že niektoré jazdené autá na tamojšom trhu zdraželi za pol roka aj o 10-tisíc libier. Tieto autá sa dokonca dostali cenou nad nové auto. Ide predovšetkým o vozy dílerov, ktoré boli používané ako predvádzacie kusy alebo ako referenčné vozidlá. V prípade týchto áut je nájazd do 10 000 kilometrov. Dalo by sa teda povedať, že ide o zánovné kusy.

Dacia je v raste cien na popredných miestach

Car Dealer Magazine dokonca porovnal ceny za niektoré z týchto áut. Napríklad Dacia Sandero stojí úplne nová 10 173 britských libier, čo je približne 11 950 eur. Jej zánovná verzia s nájazdom okolo 8 000 kilometrov sa ale predáva za 12 398 libier, teda za 14 570 eur. V tomto prípade ide takmer o 22-percentný nárast ceny za auto, ktoré sa zaraďuje k tým najlacnejším na trhu.

Druhou stranou veci je fakt, že Dacia Sandero je aktuálne najpredávanejším autom v Európe, a to aj vďaka jej jednoduchej koncepcii bez zbytočného množstva polovodičových súčiastok.

Dacia Sandero Stepway CVT

Okrem toho však cena stúpa aj pri iných jazdených autách. Napríklad niektoré zánovné modely Porsche sú oproti ich úplne novým náprotivkom drahšie aj o 15-tisíc libier, čo je zhruba 17 620 eur.

Tamojší experti sa zhodujú, že takéto správanie sa trhu sa vymyká všetkým logickým pravidlám. Britskí predajcovia za posledných 5 mesiacov zaznamenali priemerný až 20,3-percentný nárast cien za jazdené autá. V niektorých prípadoch sa dokonca cena zvýšila o rovnú štvrtinu. Rekordérom v tomto ohľade je 3** roky starý Mercedes-Benz triedy V**, ktorý zaznamenal za 6 mesiacov nárast ceny až o 43,9 percent.

Test Mercedes-Benz V 220d Marco Polo 4MATIC (foto: Erik Stríž)

Čo na to Slovensko?

Podľa portálu Autobazar.sk sa podobného rastu cien dočkali aj jazdené/zánovné autá na našom trhu. Zatiaľ čo priemerné ceny za jazdené Sandero boli na začiatku roka približne 10 690 eur, teraz už je to 12 296 eur.

Rastu priemerných cien za jazdenku sa dočkala aj napríklad Škoda Octavia, ktorá pred štyrmi mesiacmi predávala za cenu 26 559 eur, no teraz už je to 28 424 eur.

Zaujímavý vývoj cien je aj pri pohľade na priemer za jazdený SEAT Leon. Na prelome marca a apríla ste mohli Leon kúpiť v priemere za 19 847 eur. Dnes je to 23 630 eur.

Prečítajte si aj:


Vybrané články

  1. 1

    25 testov áut a veľké porovnanie zimných pneu v novembrovom auto motor a športe

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie