Magazín

Hyundai opäť predbehol konkurenciu! Takúto technológiu nemá nikto iný:

Test Hyundai Ioniq 5 (2021) | Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 10/2021

V treťom pokračovaní seriálu o novom elektrickom modeli Hyundai IONIQ 5 budeme venovať našu pozornosť inovatívnym a pokrokovým technológiám, ktorými automobilka predbehla konkurenciu. Vo svojej triede tak IONIQ 5 stanovuje nový štandard pre elektromobily hneď v niekoľkých smeroch.

Nepochybne k najzaujímavejším technologickým prvkom patrí podpora nabíjacej infraštruktúry s napätím 400 aj 800 V. Ide o vôbec prvú patentovanú technológiu, ktorá umožňuje štandardné nabíjanie vysokým napätím bez potreby dodatočných komponentov alebo adaptérov.

Test Hyundai Ioniq 5 (2021) | Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 10/2021

NABÍJANIE RÝCHLOSŤOU 1 200 KM/H

Čo to znamená v praxi? Jedným z hlavných benefitov pre majiteľa vozidla s touto technológiou bude bleskovo rýchle nabíjanie akumulátorov. Na najvýkonnejších staniciach (350 kW) sa model IONIQ 5 dokáže nabiť z 10-80 % v priebehu 18 minút. To je neuveriteľná rýchlosť! Tak rýchlo dnes nenabijete ani najmodernejší smartfón, pričom ten má v sebe zabudovanú neporovnateľne menšiu baterku než IONIQ 5. Pre lepšiu predstavu – už po piatich minútach na nabíjačke bude mať auto dostatok elektrickej šťavy na to, aby ste mohli bezpečne prejsť ďalších 110 kilometrov.

Test Hyundai Ioniq 5 (2021) | Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 10/2021

A keď už sme pri batériách. Vďaka špeciálne vyvinutej platforme pre elektrické vozidlá E-GMP môže Hyundai IONIQ 5 disponovať akumulátorom s kapacitou až 72,6 kWh. V preklade do ľudskej reči to znamená, že s vrcholnou batériou môžete prejsť v reálnej premávke takmer 500 kilometrov.

Test Hyundai Ioniq 5 (2021) | Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 10/2021

POHON ZADNEJ NÁPRAVY

A verte nám, že každý kilometer jazdy bude stáť za to! Prečo? Každého fanúšika športovej jazdy určite zaujme pohon zadnej nápravy s vypínateľnou stabilizáciou. V praxi tak IONIQ 5 môžete poslať do zákruty aj bokom. Navyše prvá plná akcelerácia je dosť šokujúca, pretože IONIQ 5 vie vystreliť na stovku za 5,2 sekundy, a to v absolútnej tichosti. A jeho pružné zrýchlenie je ešte viac ohurujúce.

Test Hyundai Ioniq 5 (2021) | Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 10/2021

Nechýba však ani komfortný režim, ktorý môžete využívať s istotou voliteľného pohonu všetkých štyroch kolies. Áno, Hyundai IONIQ tak nie je len zadokolkou, ale vo výkonnejších verziách môže disponovať aj pohonom 4x4. Podľa aktuálneho cenníka sa štvorkolka kombinuje s vrcholnou 225 kW (305 k) verziou a najväčšou 72,6 kWh batériou v podlahe.

Pohon zadnej nápravy sa štandardne dodáva vo verziách s výkonom 125 kW (170 k) a 160 kW (217 k), pričom slabšia z nich sa kombinuje výhradne s menším 58 kWh akumulátorom.

Test Hyundai Ioniq 5 (2021) | Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 10/2021

ZA KAŽDÉHO POČASIA

Kapacita akumulátora však nie je všetko. Hyundai si dal záležať na tom, aby ste aj so základnou batériou prešli čo najväčší počet kilometrov na jedno nabitie. Tajomstvo tkvie v šetrnom narábaní s elektrickou energiou a v efektívnej rekuperácii pri spomaľovaní.

Určite ste už počuli o tom, že v zime sú elektromobily prakticky nepoužiteľné a po zapnutí stieračov či svetiel vám dojazd klesne prakticky o polovicu. Nuž, s tou realitou sa Hyundai našťastie vynaliezavo popasoval. V útrobách modelu IONIQ 5 totiž nájdete vysokoúčinné tepelné čerpadlo, ktoré počas chladných dní ohrieva batériu na ideálnu prevádzkovú teplotu. Zo zohriatej batérie potom viete vyžmýkať väčší dojazdy a termomanažment má veľký vplyv na jej fungovanie v rámci rôznych poveternostných podmienok. To znamená, že samotné vonkajšie teploty a počasie majú minimálny vplyv na celkový dojazd elektrického Hyundai IONIQ 5.

Test Hyundai Ioniq 5 (2021) | Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 10/2021

Druhou inteligentnou vychytávkou je rekuperácia. V tejto oblasti odviedol Hyundai skutočne výnimočnú prácu a môžeme čestne prehlásiť, že ide o najlepší systém, s akým sme sa doteraz stretli. Ponúka totiž všetko: funkciu i-Pedal, kde auto takpovediac ovládate iba plynovým pedálom, potom tri stupne klasickej rekuperácie plus plachtenie a ešte aj tri stupne inteligentnej rekuperácie, ktorá mení intenzitu brzdenia v prípade, že napríklad dobiehate pomalšie auto. Medzi režimami sa prepínate jednoducho a intuitívne páčkami pod volantom. Veľmi sa mi páčila funkcia maximálnej rekuperácie pri podržaní ľavej páčky. Ak ste ju podržali až do zastavenia, auto komfortne zabrzdilo a zostalo stáť. Po rozbehu bol aktívny ten režim rekuperácie, ktorý ste mali nastavený pred tým. Takto dobre to nemá vymyslené nikto iný.

SPOZNAJTE HYUNDAI IONIQ 5

Prečítajte si aj:


Hyundai IONIQ 5 spája estetiku a funkčnosť! Toto sú detaily, ktoré neponúka žiadne iné auto na trhu:

Peter Orosz


Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.