Magazín

Vodiči ich nenávidia! Prečo sú poklopy kanálov rozmiestnené tak, aby sme do nich s autom vleteli?

Prečo sú poklopy kanálov presne v jazdnej dráhe áut? Odpovedá web Autoviny.sk
Prečo sú poklopy kanálov presne v jazdnej dráhe áut? Odpovedá web Autoviny.sk

Väčšina motoristov sa zhodne na tom, že kvalita slovenských ciest za veľa nestojí. A táto kritika sa netýka len rozbitého asfaltu, ale aj kanalizačných poklopov, ktoré sú na ceste častokrát umiestnené úplne nelogicky v dráhe vozidla. Navyše aj povrch okolo poklopov býva rozbitý, takže keď kanál prejdeme, celé auto nadskočí. Vodiči sa im, pochopiteľne, snažia vyhnúť, a tak jazda po meste môže pripomínať slalom. Niekedy však narazíte aj na dva či tri poklopy na jednom mieste, ktorým sa už jednoducho nedá vyhnúť. Takto denne dostáva zabrať nielen posádka, ale tiež pneumatiky, disky aj samotný podvozok auta.

Zostávajú na mieste

Odpoveď na to, prečo sú poklopy kanálov tak chaoticky rozmiestnené, je pomerne jednoduchá. Je dôležité si uvedomiť, že ulice aj cesty sa časom menia a prispôsobujú rozvoju mesta, no historické stoky zostávajú na rovnakom mieste.

Ulice vyzerali v minulosti inak a časom sa menila napríklad šírka pruhov, pribúdali parkovacie miesta alebo budovala električková trať, kvôli ktorej museli posunúť cestnú komunikáciu, čím sa poklopy kanálov mohli dostať presne do jazdnej dráhy vozidla. Novým trendom je napríklad budovanie cyklotrás pri ceste alebo maľovanie vyhradených pruhov pre cyklistov, čím opäť dochádza k posúvaniu jazdného pruhu pre vozidlá.

Poklopy kanálov

Motoristom by sa nepochybne páčilo, keby tieto poklopy boli umiestnené napríklad na chodníkoch, no to by do veľkej miery skomplikovalo údržbu kanalizácie. Vstupné šachty musia byť postavené na prístupnom mieste tak, aby sa k ním vedela dostať ťažká technika pre prípadné opravy alebo čistenie. Jednotlivé vstupy musia mať medzi sebou stanovenú maximálnu vzdialenosť, preto sú poklopy od seba vzdialené maximálne pár desiatok metrov. Niekedy však môžeme naraziť aj na tri poklopy na jednom mieste z dôvodu, že pod povrchom sú umiestnené viaceré kanalizačné stoky a každá disponuje vlastným vstupom.

NEZMIZNÚ

Poklopov na ceste sa tak s najväčšou pravdepodobnosťou nezbavíme, a to ani pri rekonštrukcii cesty. Ich premiestnenie by bolo jednoducho finančne príliš náročné. Môžeme však tlačiť na opravu okolitého asfaltu a ich zarovnávanie s povrchom vozovky tak, aby zbytočne neničili autá. Poklopy predsa majú aj vo vyspelých krajinách, kde sú v ceste zapustené tak, že vodič o nich prakticky ani nevie.

Foto: Google Maps

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!