Magazín

Presadnúť z auta na motorku dáva čoraz väčší zmysel! Neuveríte, čo všetko majú tieto dva svety spoločné

Komentár Martin Šebesta

Motocykle dostávajú v našom časopise čoraz väčší priestor. Už to nie sú iba každoročné prehľady noviniek pred sezónou v rámci Extra témy. Testy nájdete už v každom čísle a snažíme sa, aby bol výber čo najpestrejší. Minulý rok sme priniesli aj publicistické témy spojené s motocyklami, navštívili sme aj školu na zlepšenie zručností. Ak ste tieto témy nezachytili v tlačenej verzii, stále ich nájdete na našom webe autoviny.sk. Individuálna mobilita sa posúva a mnoho ľudí už nechce jazdiť autom. V meste im motocykle či skútre dávajú väčší pocit slobody bez toho, aby museli stáť v zápchach či donekonečna krúžiť a hľadať parkovacie miesta. Ak bude globálne otepľovanie pokračovať a zimy budú u nás miernejšie, možno sa z motocykla stane celoročný dopravný prostriedok.

Automobilový a motocyklový svet majú mnoho spoločného

Pokiaľ sa však na motocyklový svet pozrieme automobilovými očami, zistíme, že majú mnoho spoločného. Tento rok sa nesie v znamení emisnej normy Euro 5, ktorú musia spĺňať všetky nové modely. Pri písaní prehľadu noviniek sa tomu nedalo vyhnúť. Za povšimnutie stojí aj vývoj technických riešení. Digitálne prístrojové dosky prenikajú do oboch svetov nezadržateľnou rýchlosťou. A dovolím si povedať, že dobrá digitálna prístrojovka s veľkými a rýchlo čitateľnými číslicami rýchlosti má na motocykli azda ešte väčší zmysel ako v aute. O stupnici otáčkomera, nebodaj aj farebne rozlíšenej, ani nehovoriac.

Displej motorka

Bezkľúčové štartovanie? V autách bežná vec, v motocykloch čoraz častejšia. Verte, že keď sa oblečiete do motocyklovej kombinézy a nasadíte si rukavice, už sa vám kľúč po vreckách veľmi hľadať nechce. Opäť veľká pomoc. LED svetlomety? Nový motocykel bez nich už azda ani nekúpite. Sám som zvedavý, ako budú fungovať v praxi. Ako ukazuje test svetlometov, aj v automobiloch majú ešte rezervy. A to už aj v jednej stope dokážu prisvietiť do zákruty.

Čo ma však dostalo, bol radarový tempomat na motocykli. Doteraz som vždy ocenil bežný tempomat. Na dlhej trase po diaľnici veľmi uľaví ruke. Ale radarový, ktorý udržiava aj odstup od vozidla pred vami, to ma prekvapilo. Ako vidíte, motocyklisti a automobilisti majú mnoho spoločných technických riešení. Už sa len dostať k tomu, aby sme si ich užívali na cestách. Lebo tie máme spoločné všetci.

Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.