Magazín

Vyvinuli úplne novú manuálnu prevodovku! Dokáže neuveriteľné veci a šetrí spotrebu

Test Kia Ceed 1.0 T-GDi 2020 (Foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport)

Nová prevodovka? A ešte k tomu aj manuálna? To je informácia hodná aj dvoch oslavných letných drinkov na pláži, pri jazere, kdekoľvek. A ona je tá prevodovka ešte aj inteligentná! Volá sa úplne prozaicky – intelligent Manual Transmission (iMT), čiže inteligentná manuálna prevodovka a stojí za detailnejšie preskúmanie. Veď doteraz boli inteligentné iba automaty.

Podľa dostupných informácií poteší prevodovka všetkých zarytých milovníkov manuálneho radenia (a že ich najmä v Európe nie je málo), ktorí chcú zároveň čo najmenej zaťažovať životné prostredie. Prevodovka sa totiž objaví v mild-hybridných elektrifikovaných vozidlách, ktoré využívajú palubnú sieť s napätím 48 V. Ak lovíte v pamäti, kto už niečo také priniesol na trh a nič vám nenapadá, tak máte pravdu. Kia je v tomto prípade priekopníkom a prináša túto technológiu ako svetovú novinku. Jej najpodstatnejšou inováciou je ovládanie spojky, ktoré už nepoužíva mechanickú väzbu, ale elektronické impulzy. Aj to je jeden zo spôsobov, ako prispieť k zníženiu spotreby a emisií a zároveň potešiť vodičov, ktorí chcú mať aj takýmto spôsobom kontrolu nad vozidlom.

Manuálna prevodovka IMT

Inteligencia manuálnej prevodovky spočíva v schopnosti využívať plachtenie, čiže buď vyradí rýchlosť, aby motor bežal na voľnobežných otáčkach, alebo, dokonca, dokáže vypnúť motor úplne. Využíva to v prípadoch, keď sa vozidlo blíži k semaforu a vypne motor ešte skôr, ako vozidlo zastaví. Takisto sa uplatní aj na diaľniciach pri rýchlostiach do 125 km/h. Stačí, aby vodič zložil nohu z plynového pedála a motor sa vypne. Na jeho opätovné naštartovanie stačí opäť pridať plyn. Keďže systém využíva štartér-generátor, je celá operácia s vypínaním a štartovaním motora veľmi jemná, plynulá a vodič ju takmer ani nepostrehne. Motor sa pritom opätovne naštartuje buď so zaradenou rýchlosťou, alebo s rozpojenou spojkou, aby bolo možné zaradiť potrebný rýchlostný stupeň. Prvý moment nastane, ak má vozidlo dostatočnú rýchlosť a popri tom využije energiu uskladnenú v batérii mild-hybridného systému. A druhý? Aj v tom prípade zohráva svoju rolu elektronika a inteligencia prevodovky. A v podstate aj vodičská logika. S rozpojenou spojkou, alebo na neutrále, sa motor spustí vtedy, ak je rýchlosť vozidla nízka na zaradený rýchlostný stupeň, alebo aj v momente vypnutia motora vodič práve stlačil spojku a chcel zmeniť zaradenú rýchlosť.

Manuálna prevodovka IMT

Hlavnou zmenou oproti bežným manuálnym prevodovkám je elektronická riadiaca jednotka. Tá sa pomocou aktívneho člena stará o ovládanie spínania a rozopínania spojky. Práci motora pomáha aj štartér generátor, takže opätovné zaradenie rýchlosti je mimoriadne jemné. Rovnako túto technológiu oceníte aj pri rozbiehaní a bežnom radení rýchlostí. Oba tieto úkony, nočné mory nielen začínajúcich jazdcov, sú vďaka elektronike plynulé a bez trhania. V interiéri sa pritom nič nemení – vodič má stále k dispozícii trojicu pedálov a ovláda ich úplne rovnako ako bežnú manuálnu prevodovku, takže sa nemusí učiť nič iné či nové. Aj to patrí k pozitívam – nič od vás nechce a spraví z vás lepšieho vodiča.

Kia očakáva, že inteligentná prevodovka prinesie úsporu paliva pri bežnom jazdení na úrovni troch percent. Podstatné je aj to, že vďaka nižšej cene oproti dvojspojkovej či klasickej automatickej prevodovke sprístupní úspornú elektrifikovanú mild-hybridnú technológiu širšiemu okruhu záujemcov o ekologické pohony.

Prvým vozidlom s touto prevodovkou bude na európskom trhu model Kia Rio EcoDynamics+, ktorá sa v spojení s benzínovým motorom 1.0 T-GDi dostane na európsky trh na jeseň 2020. Následne sa v druhej polovici tohto roka dostane aj do mnohých ďalších mild-hybridných elektrifikovaných modelov.

TEXT: Martin Šebesta

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.